Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 45 av 45

Ämne: Samråd Fyrspår Uppsala ute

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Samråd Fyrspår Uppsala ute

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lilienberg Visa inlägg
    Ja, men då blir det ju kapacitetsproblem för den normalspåriga trafiken de dagar Lennabanan trafikeras.
    Skulle jag inte tro eftersom ULJ mest kör på sommaren och främst helger. Däremot lär det nog signaltekniskt och säkerhetsmässigt bli krångligare med en sådan lösning eftersom MRO:s säo inte längre lär räcka till för ULJ. Och det kan bli svårt att vid behov installera ETCS i Långshyttan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Skulle jag inte tro eftersom ULJ mest kör på sommaren och främst helger. Däremot lär det nog signaltekniskt och säkerhetsmässigt bli krångligare med en sådan lösning eftersom MRO:s säo inte längre lär räcka till för ULJ. Och det kan bli svårt att vid behov installera ETCS i Långshyttan.
    Det finns ju paralleller att dra med befintlig lösning Jenny - Västervik, men så okomplicerat som det är i Uppsala idag blir det naturligtvis inte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Det finns ju paralleller att dra med befintlig lösning Jenny - Västervik, men så okomplicerat som det är i Uppsala idag blir det naturligtvis inte.
    Kanske någon lösning så att ETCS kopplas ur för smalspårsspåren när Lennakatten trafikeras.
    Men jag tror Uppsala har Lennakatten i sin själ och väldigt gärna vill behålla den, det var väl en stor framgång när ULJ fick sina spår på nya Uppsala C. Ibland har det också vädrats tankar om helt reguljär trafik på en del av smalspåret .

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Kanske någon lösning så att ETCS kopplas ur för smalspårsspåren när Lennakatten trafikeras.
    Men jag tror Uppsala har Lennakatten i sin själ och väldigt gärna vill behålla den, det var väl en stor framgång när ULJ fick sina spår på nya Uppsala C. Ibland har det också vädrats tankar om helt reguljär trafik på en del av smalspåret .

ja om man ska lita på politikerna ska dom behålla den där ULJ varför inte bygga spåren / förlänga platformen till södra bangården vid juuvelen finns 1 busskur utan att bussen stannar där om det är för långt att gå kan dom ha en matarbuss ? eller bygg en innomhus platform och ha ett rulband ? eller bygg spår 0 kan ju sj Direktåg avgå där i från och ha spår 7 kvar för sl och 4 för sj 3an för sl så kan dalatågen / natt tågen använda spår 1, 2 godstågen spår 8 eller natt dala tåg.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag hoppas att järnvägsprojekten inte har samma problem som gruvbolagen.
    LKAB fick hela ansökan underkänd för att inbjudan till samråd inte skickats personligen till samtliga som ansågs berörda.
    Samt att samrådet måste göras korrekt i ett specifikt skede i processen och får inte göras om efter ansökan underkänts.
    Trafikverket gör väl sådana ansökningar relativt regelbundet och bör ha rutiner hur de ska ske korrekt. LKAB hade aldrig tidigare gjort någon prövning enligt nutida lagstiftning och trodde väl likt Cementa att det mest var en formalitet och det var självklart att de skulle få tillstånd.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •