Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 70

Ämne: Nytt vid köp och kundservice för Mälartåg enkelbiljett med avresedatum från 12 dec

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Nytt vid köp och kundservice för Mälartåg enkelbiljett med avresedatum från 12 dec

Lite matnyttigt om bytet av biljetthuvudman för Mälartåg:
    https://malartag.se/nytt-vid-kop-och...n-12-dec-2021/

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Nytt vid köp och kundservice för Mälartåg enkelbiljett med avresedatum från 12 de

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg

Hur i hela friden kan de inte hitta en bättre bild än den här?!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Nytt vid köp och kundservice för Mälartåg enkelbiljett med avresedatum från 12 de

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    De har ingen lika fräsig station i mälardalen?

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    De har ingen lika fräsig station i mälardalen?
    Enligt tågnumret torde det här vara Västerås..

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det står att bara enkelbiljetter kommer att finnas från början. Jag blir inte klok på om Movingo blir kvar eller ej. Oavsett så reser väl de flesta pendlare på Mälartågssträckor med någon form av månadskort idag, och det kan knappast bli så att de måste köpa enkelbiljett varje dag från 12/12 eller......

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg

Och att döma av skyltningen är bilden tagen vid spår 2 på Västerås C. Jag är inte helt övertygad.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Det står att bara enkelbiljetter kommer att finnas från början. Jag blir inte klok på om Movingo blir kvar eller ej. Oavsett så reser väl de flesta pendlare på Mälartågssträckor med någon form av månadskort idag, och det kan knappast bli så att de måste köpa enkelbiljett varje dag från 12/12 eller......
    Movingo blir kvar.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Movingo blir kvar.
    Fortsatt ingen info om SJ Årskort med Resplustillägg.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Fortsatt ingen info om SJ Årskort med Resplustillägg.
    Den frågan bör ställas till produktägaren, Samtrafiken.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag noterar en sak som jag tycker är dåligt:
    "Din resa med Mälartåg som framöver köps på malartag.se eller i Mälartågs app kommer inte att ha ingen bokningsavgift, eftersom vi vill erbjuda det mest förmånliga priser när du köper biljett direkt hos oss."

Andra företag som säljer biljetter har t.ex. kostnader för kontokortsbetalning, och det måste ju rimligen Mälartåg också ha när de säljer själva, så det känns orättvist att inte ta ut någon bokningsavgift alls. Det vore ärligare att säga att vi skall försöka hålla den allra lägsta avgiften, och bara ta det som täcks.
    Mälartåg borde ju uppmuntra till att t.ex. även tjänsteresenärer som köper biljetter på resebyråer reser med Mälartåg, och att då gå ut med detta känns inte rätt. De blandar ihop detta att köra tåg och att sälja själva resorna.

Eller kommer Mälartåg börja med provision eller kick-back till återförsäljarna?

Såvida man inte skall läsa det ordagrant, dvs "inte att ha ingen" (dubbel negation), vilket ju gör att man inte vet vad de tänker göra.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag noterar en sak som jag tycker är dåligt:
    "Din resa med Mälartåg som framöver köps på malartag.se eller i Mälartågs app kommer inte att ha ingen bokningsavgift, eftersom vi vill erbjuda det mest förmånliga priser när du köper biljett direkt hos oss."

Andra företag som säljer biljetter har t.ex. kostnader för kontokortsbetalning, och det måste ju rimligen Mälartåg också ha när de säljer själva, så det känns orättvist att inte ta ut någon bokningsavgift alls. Det vore ärligare att säga att vi skall försöka hålla den allra lägsta avgiften, och bara ta det som täcks.
    Mälartåg borde ju uppmuntra till att t.ex. även tjänsteresenärer som köper biljetter på resebyråer reser med Mälartåg, och att då gå ut med detta känns inte rätt. De blandar ihop detta att köra tåg och att sälja själva resorna.

Eller kommer Mälartåg börja med provision eller kick-back till återförsäljarna?

Såvida man inte skall läsa det ordagrant, dvs "inte att ha ingen" (dubbel negation), vilket ju gör att man inte vet vad de tänker göra.
    Jag förstår inte vad som är problemet. Självklart har man som andra kostnader. Vilket man, också som andra som säljer något, har beaktat vid prissättningen.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Jag förstår inte vad som är problemet. Självklart har man som andra kostnader. Vilket man, också som andra som säljer något, har beaktat vid prissättningen.
    Exakt. SL, Västtrafik och Skånetrafiken har ingen bokningsavgift. Det är alltså billigast att köpa direkt av dem och inte via Resplus. Mälartåg går nu över till att agera som dessa.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Fast om bokningsavgiften är noll, men man ändå enligt dig har kostnader för själva försäljningen, hur går det ihop?

@Kippu Att andra gör likadant bevisar inte att det automatiskt är rätt. Men visst, det blir svårare och svårare att vara återförsäljare av tågresor.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För spontanresor skulle jag uppskatta att "köpställen" även omfattade automater, det är oftast inte så långa resor som görs och borde vara enklare med fast prissättning.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Exakt. SL, Västtrafik och Skånetrafiken har ingen bokningsavgift. Det är alltså billigast att köpa direkt av dem och inte via Resplus. Mälartåg går nu över till att agera som dessa.
    Åtminstone för SL så ”det beror sig på” , för det är inte riktigt samma produkt.
    En biljett för SL-resa köpt av SJ för 43kr kan gälla för en mycket lång sträcka.
    SL enkelbiljett kostar 38kr men för mycket långa sträckor kan det behövas 2 eller 3 biljetter när man passerat gränsen 75min. Exempel Hallstavik-Nykvarn 3x38.
    SL biljetter enligt SL-taxa säljs även av ombud som får provision vilket väl är ungefär samma sak som om man skulle laborera med en bokningsavgift.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Den frågan bör ställas till produktägaren, Samtrafiken.
    Inget svar från dem ännu. De inväntar besked från Mälartåg.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Åtminstone för SL så ”det beror sig på” , för det är inte riktigt samma produkt.
    En biljett för SL-resa köpt av SJ för 43kr kan gälla för en mycket lång sträcka.
    SL enkelbiljett kostar 38kr men för mycket långa sträckor kan det behövas 2 eller 3 biljetter när man passerat gränsen 75min. Exempel Hallstavik-Nykvarn 3x38.
    SL biljetter enligt SL-taxa säljs även av ombud som får provision vilket väl är ungefär samma sak som om man skulle laborera med en bokningsavgift.
    Nej, det är ingrn bokningsavgift.
    (För övrigt är SLs prissystem rätt märkligt där täta förbindelser och direktförbindelser ger lägre pris och den som får många och tidsödande byten också straffas nämed högre pris)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag noterar att det blir klart dyrare för barnfamiljer att resa med Mälartåg. En barnfamilj med två vuxna och två barn i åldern 7 - 15 (vilket min egen familj är ett exempel på) betalar idag för två biljetter (de vuxnas) medan fr.o.m. den 12/12 krävs det att alla fyra har biljett, låt gå att barnen får rabatterade biljetter men det lär nog bli en väsentlig prishöjning totalt sett. Åker man t.ex. Stockholm - Nyköping t.o.r. lär det bli en prishöjning med ett par hundralappar för en barnfamilj. Idag kostar en t.o.r. Stockholm - Nyköping med SJ ofta 540 kr för hela familjen när man köper biljetten strax före avgång (135 kr per vuxen, barnen 0 kr) och om man lekar med tanken att barnen får säg 50% rabatt med Mälartåg skulle det innebära att priset för hela familjen t.o.r. ökar från 540 kr till 810 kr. Sen kan det ju förstås bli så att Mälartågs pris för vuxna blir betydligt lägre än 135 kr men det tror jag inte. Lär med andra ord inte bli Mälartåg för oss om SJ också trafikerar sträckan i fråga.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av VVK Visa inlägg
    Jag noterar att det blir klart dyrare för barnfamiljer att resa med Mälartåg. En barnfamilj med två vuxna och två barn i åldern 7 - 15 (vilket min egen familj är ett exempel på) betalar idag för två biljetter (de vuxnas) medan fr.o.m. den 12/12 krävs det att alla fyra har biljett, låt gå att barnen får rabatterade biljetter men det lär nog bli en väsentlig prishöjning totalt sett. Åker man t.ex. Stockholm - Nyköping t.o.r. lär det bli en prishöjning med ett par hundralappar för en barnfamilj. Idag kostar en t.o.r. Stockholm - Nyköping med SJ ofta 540 kr för hela familjen när man köper biljetten strax före avgång (135 kr per vuxen, barnen 0 kr) och om man lekar med tanken att barnen får säg 50% rabatt med Mälartåg skulle det innebära att priset för hela familjen t.o.r. ökar från 540 kr till 810 kr. Sen kan det ju förstås bli så att Mälartågs pris för vuxna blir betydligt lägre än 135 kr men det tror jag inte. Lär med andra ord inte bli Mälartåg för oss om SJ också trafikerar sträckan i fråga.
    Stockholm-Nyköping är ren Mälartågssträcka. Inga SJ-tåg fr o m 12 december.

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Stockholm-Nyköping är ren Mälartågssträcka. Inga SJ-tåg fr o m 12 december.
    IC-tåg i veckoslutet verkar ligga kvar enligt TRV. Kan funka för familjer just dessa tider.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •