Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 70

Ämne: Nytt vid köp och kundservice för Mälartåg enkelbiljett med avresedatum från 12 dec

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Nytt vid köp och kundservice för Mälartåg enkelbiljett med avresedatum från 12 de

Citat Ursprungligen postat av Råkan Visa inlägg
    IC-tåg i veckoslutet verkar ligga kvar enligt TRV. Kan funka för familjer just dessa tider.
    Ah! Du har rätt. Tänkte inte på att de körs via Nyköping. Frågan är dock om/när SJ tänker köra dem.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Nytt vid köp och kundservice för Mälartåg enkelbiljett med avresedatum från 12 de

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Ah! Du har rätt. Tänkte inte på att de körs via Nyköping. Frågan är dock om/när SJ tänker köra dem.
    Är det personalbrist? För efterfrågan verkar väl finnas?

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Är det personalbrist? För efterfrågan verkar väl finnas?
    Efterfrågan är långt från före Corona-nivåer. Fordon och personal tror jag inte är något problem när väl behovet finns. IC-tågen uppskattas inte av resenärerna. De körs bara om snabbtågen är fulla.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Efterfrågan är långt från före Corona-nivåer. Fordon och personal tror jag inte är något problem när väl behovet finns. IC-tågen uppskattas inte av resenärerna. De körs bara om snabbtågen är fulla.
    Jag hade uppfattat att det var välfyllt på snabbtågen stockholm-skåne över veckosluten numer, men har inte kollat närmare själv.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Jag hade uppfattat att det var välfyllt på snabbtågen stockholm-skåne över veckosluten numer, men har inte kollat närmare själv.
    Frågan är när blir snabbtågen slutsålda? Hur stort är ”svinnet”?
    För att ett IC-tåg ska vara lönsamt bör du nog fylla fyra vagnar i båda riktningarna. Gör du inte det går tåget back. Många parametrar i den spåkulan. SJ kör när de bedömer att de tjänar pengar. Annars inte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    (För övrigt är SLs prissystem rätt märkligt där täta förbindelser och direktförbindelser ger lägre pris och den som får många och tidsödande byten också straffas nämed högre pris)
    Nja, det stämmer ju inte. Enkelbiljetten är ju prissatt för att svara mot en ganska kort resa (38 kr fullt pris, vilket är i klass med en stadsbussbiljett i en vanlig svensk stad). Sen kan man under gynnsamma omständigheter resa betydligt längre, med lite tur även till andra sidan länet, men det är ju en konsekvens av den generösa giltigheten och frånvaron av zoner, och inte någon bestraffning.

Ett exempel på vad man inte kan göra för 38 kr är att åka från Hallstavik till T-centralen, men man kommer till Tekniska högskolan, vilket är en väldigt lång resa för 38 kr.

I motsatt riktning kan man faktiskt åka hela vägen från T-centralen (eller för den delen Norsborg) till Hallstavik för 38 kr om det finns en passande 639 från stan, annars blir det 76 kr även i den riktningen, vilket får ses som ett rimligt pris ändå.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Jag förstår inte vad som är problemet. Självklart har man som andra kostnader. Vilket man, också som andra som säljer något, har beaktat vid prissättningen.
    Instämmer. Jag tycker också att priset man betalar ska vara helhetspris som inkluderar säljarens kostnader, moms och (i förekommande fall) pengar till vinst i verksamheten. Tänk vilket liv det skulle bli om ICA och Coop införde "bokningsavgift" i affärerna; du handlar för 212 kronor och får betala 20 kr till för att du valde att handla i butiken.

Sedan att externa återförsäljare lägger på extra avgifter är en annan sak. Men bokningsavgift hos den som själv säljer sin egen vara eller tjänst, nej. Baka in allt i ett och tillämpa visst totalpris för hela alltet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av VVK Visa inlägg
    Jag noterar att det blir klart dyrare för barnfamiljer att resa med Mälartåg. En barnfamilj med två vuxna och två barn i åldern 7 - 15 (vilket min egen familj är ett exempel på) betalar idag för två biljetter (de vuxnas) medan fr.o.m. den 12/12 krävs det att alla fyra har biljett, låt gå att barnen får rabatterade biljetter men det lär nog bli en väsentlig prishöjning totalt sett. Åker man t.ex. Stockholm - Nyköping t.o.r. lär det bli en prishöjning med ett par hundralappar för en barnfamilj. Idag kostar en t.o.r. Stockholm - Nyköping med SJ ofta 540 kr för hela familjen när man köper biljetten strax före avgång (135 kr per vuxen, barnen 0 kr) och om man lekar med tanken att barnen får säg 50% rabatt med Mälartåg skulle det innebära att priset för hela familjen t.o.r. ökar från 540 kr till 810 kr. Sen kan det ju förstås bli så att Mälartågs pris för vuxna blir betydligt lägre än 135 kr men det tror jag inte. Lär med andra ord inte bli Mälartåg för oss om SJ också trafikerar sträckan i fråga.
    Nej, reducerat pris är 75% av fullpriset. Får man tro beslutet om Mälardalstaxan är kostnaden 145 kr för fullprisblijett och 110 kr för reducerad Stockholm-Nyköping så då blir kostnaden t.o.r. för 2 vuxna och 2 barn 1020 kr. Har då tagit biljettpriserna från tabellen som visar samtliga priser i samtliga relationer, exemplet som råkar vara just Stockholm C-Nyköping anger en kostnad som är 5 kr högre per biljett.

/Måns

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Instämmer. Jag tycker också att priset man betalar ska vara helhetspris som inkluderar säljarens kostnader, moms och (i förekommande fall) pengar till vinst i verksamheten. Tänk vilket liv det skulle bli om ICA och Coop införde "bokningsavgift" i affärerna; du handlar för 212 kronor och får betala 20 kr till för att du valde att handla i butiken.

Sedan att externa återförsäljare lägger på extra avgifter är en annan sak. Men bokningsavgift hos den som själv säljer sin egen vara eller tjänst, nej. Baka in allt i ett och tillämpa visst totalpris för hela alltet.
    Men skall en operatör (eller annan producent) ta samma pris när de säljer direkt till slutkund, som när de säljer till en återförsäljare?
    Vad skulle du säga om Arla sålde mjölk direkt till privatkunder för 15 kr litern, och att ICA och Coop för stora mängder ändå fick betala exakt samma pris till Arla, dvs 15 kr litern? ICA måste ju förstås lägga på sina egna kostnader på de 15 kr, och måste ta kanske 20 kr (eller 25?) totalt, och då är ju de 5 kr en "försäljningsavgift" (för det är ju inte mjölken som kostar 20 kr, det vet vi ju att Arlas pris är 15 kr för själva mjölken.

Som jag påpekat så skall bokningsavgiften ta höjd för t.ex. kontokortsavgifter (och motsv.) som ju producenten oftast (flygvärlden är väl undantaget) slipper när det säljs via återförsäljare.

Du skriver att återförsäljaren "lägger på extra avgifter" men vad är det som är extra jämfört med när operatören/producenten själv säger? Det är väl bara beloppet som ofta skiljer, men vad det skall täcka måste väl vara i princip samma?
    T.ex. säger Mälardalstrafik att vid frågor om köp, pris, flexibilitet, distribution och återköp. så "För frågor om din biljett med Mälartåg vänder du dig till ditt köpställe", dvs alla som säljer måste få ersättning för det arbetet.

Det är ju inte heller så att bokningsavgiften läggs på, utan det är ju så att det på alla sajter är totalpriset som visas, och så visas på en del ställen "varav bokningsavgift", och det tycker jag är kundvänligt. Just genom att själva grundpriset för själva resan varierar så ofta (utom för Mälardalstrafik) så är det ju annars svårare att jämföra priser mellan olika kanaler.

I min argumentation utgår jag från att Mälardalstrafik tänker sälja biljetter till återförsäljare till samma pris som de säljer på sin egen sajt, och att de inte ger någon provision eller ersättning eller kick-back. Ger de det, så faller frågan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vilken konstig diskussion det blev! Och varför blandar någon in uttrycket bokningsavgift? Att Mälartåg själva kanske inte är så bra på att uttrycka sig behöver man väl inte bry sig om, det intressanta är ju vad de menar.

Tillåt mig att göra en parallell med SL. SL är precis som Mälartåg ett i grunden icke-kommersiellt företag, man använder pengar för att åstadkomma verksamhet och inte tvärtom. Sen tar man betalt av kunderna (egenavgifter, så att säga) för att hjälpa det hela att gå runt.

En SL-biljett kostar dig lika mycket oavsett om du köper den i SL:s automat, eller av SL:s egna bemannade ombud (MTR, Releasy mfl) eller av externa ombud (t ex Pressbyrån). Ingen tycker att detta är något konstigt. Då förstår jag inte varför det skulle vara konstigt om samma sak skulle gälla hos Mälartåg?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Frågan är när blir snabbtågen slutsålda? Hur stort är ”svinnet”?
    För att ett IC-tåg ska vara lönsamt bör du nog fylla fyra vagnar i båda riktningarna. Gör du inte det går tåget back. Många parametrar i den spåkulan. SJ kör när de bedömer att de tjänar pengar. Annars inte.
    Kan det också vara så att SJ ligger lågt med att köra IC-tåg för att den dag (och om) Flix börjar köra tåg Stockholm-Malmö (tåglägen från 4 april) så ökar kapaciteten, och då passar kanske inte SJs IC-tåg in, utan då bör SJ använda personalen för att köra många snabbtåg i stället?

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Vilken konstig diskussion det blev! Och varför blandar någon in uttrycket bokningsavgift? Att Mälartåg själva kanske inte är så bra på att uttrycka sig behöver man väl inte bry sig om, det intressanta är ju vad de menar.

Tillåt mig att göra en parallell med SL. SL är precis som Mälartåg ett i grunden icke-kommersiellt företag, man använder pengar för att åstadkomma verksamhet och inte tvärtom. Sen tar man betalt av kunderna (egenavgifter, så att säga) för att hjälpa det hela att gå runt.

En SL-biljett kostar dig lika mycket oavsett om du köper den i SL:s automat, eller av SL:s egna bemannade ombud (MTR, Releasy mfl) eller av externa ombud (t ex Pressbyrån). Ingen tycker att detta är något konstigt. Då förstår jag inte varför det skulle vara konstigt om samma sak skulle gälla hos Mälartåg?
    Instämmer. Mälartåg ska betraktas som ett "stor-SL-UL-etc", inte som en fjärrtågsoperatör.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ja, och i SL-fallet så ger SL antingen ersättning eller säljer till lägre priser till de externa ombuden, dvs ombuden kan få en skälig ersättning för sina försäljningskostnader, och ändå sälja till konkurrenskraftiga priser (dvs bättre för kunderna).

Men, i fjärrtågsvärlden i Sverige gick man för många år sedan ifrån provision och började för länge sen att internt ha nettopriser, och så lade alla säljkanaler (egna och andras) på sina bokningsavgifter. En resebyrå behöver inte då bestämma totalpriset för varje tänkbar resa, utan kan beskriva sitt påslag (=bokningsavgifen), och samma med operatörernas (SJ, Snälltåget etc) egna sajter, de definierar också bara påslaget, och så visas totalpriserna.

Om man vill ha konkurrensutsatt marknad vad gäller själva tågresan, så är det väl bra att också ha en konkurrensutsatt marknad när det gäller att sälja tågresorna, dvs någon som bygger en bättre app än t.ex. SJ eller Mälartåg kan tjäna pengar för att fler köper där.

Men som sagt: Om Mälartåg verkligen tänker ordna att alla externa ombud får en bra ersättning för att kunna sälja till ungefär samma pris, då är det OK, men så uttrycker ju inte Mälartåg det ("eftersom vi vill erbjuda det mest förmånliga priser när du köper biljett direkt hos oss."). De verkar sikta på att få monopol, och att de kunder som behöver köpa någon annanstans skall få betala extra för det.
    Så, Mälartåg vill inte göra som SL.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Instämmer. Mälartåg ska betraktas som ett "stor-SL-UL-etc", inte som en fjärrtågsoperatör.
    Fast det tänker ju inte Mälartåg göra, om man läser. Andra kommer få lägga på bokningsavgifter ovanpå det totalpris Mälartåg själva tänker sälja för.
    Om deras egen text stämmer.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Precis. Mälardalstrafiks själva existens är ju för att regionerna ändå fick skjuta till en massa slantar till trafiken när SJ körde. Då ville man skaffa sig rådigheten över trafiken också och bildade (det som blev) Mälardalstrafik.

Och eftersom SL genom bildandet av Mälardalstrafik i praktiken nu har knutit ihop sitt och Västtrafiks respektive nät undrar jag, lite konspiratoriskt, om inte SJ bundit ris åt egen rygg genom kraven på bidrag från regionerna och en - enligt regionerna - undermålig trafik? Tänker månne SL/MDT och Västtrafik sno åt sig även Mälarbanan om några år? Men Västtrafik gillar SJ som entreprenör, medan SL föredrar MTR. Nåja, det är en annan diskussion.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast det tänker ju inte Mälartåg göra, om man läser. Andra kommer få lägga på bokningsavgifter ovanpå det totalpris Mälartåg själva tänker sälja för.
    Vad skiljer Mälartåg mot SL när det säljs via en nationell säljkanal?
    På sj.se betalar du en bokningsavgift för SL och en för Mälartåg. Ingen skillnad.
    Köper du direkt från SL eller Mälartåg betalar du ingen bokningsavgift. Ingen skillnad.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jaha, du menar så. Eftersom du inte hade med den (av mig) fetmarkerade meningen i ditt citat så trodde jag inte att den fanns på deras sida:

Citat Ursprungligen postat av [URL="https://malartag.se/nytt-vid-kop-och-kundservice-for-malartags-enkelbiljett-med-avresedatum-den-12-dec-2021/"
    https://malartag.se/nytt-vid-kop-och-kundservice-for-malartags-enkelbiljett-med-avresedatum-den-12-dec-2021/[/URL]]När du köper din resa med Mälartåg genom SJ eller andra ombud som är anslutna till Resplus tillkommer en bokningsavgift som bestäms av ombudet. Din resa med Mälartåg som framöver köps på malartag.se eller i Mälartågs app kommer inte att ha ingen bokningsavgift, eftersom vi vill erbjuda det mest förmånliga priser när du köper biljett direkt hos oss.
    Det är lite störande att deras information är så full med floskler som

Det pågår ett aktivt arbete för att utveckla biljettsortimentet för att göra det än mer attraktivt att resa hållbart och mer flexibelt. (Betydelse: Systemet är inte riktigt klart, så ni får hålla tillgodo med det som vi hann bli färdiga med)

eftersom vi vill erbjuda det mest förmånliga priser när du köper biljett direkt hos oss. (Betydelse: Eftersom det är det billigaste sättet för oss att sälja biljetter på)

Varför kan man inte bara skriva som det är?

(Och varför kan jag inte få till länken i citatet så att den blir klickbar?)

Medlem
    nov 2019

...

Det pågår ett aktivt arbete för att utveckla biljettsortimentet för att göra det än mer attraktivt att resa hållbart och mer flexibelt. (Betydelse: Systemet är inte riktigt klart, så ni får hålla tillgodo med det som vi hann bli färdiga med)

eftersom vi vill erbjuda det mest förmånliga priser när du köper biljett direkt hos oss. (Betydelse: Eftersom det är det billigaste sättet för oss att sälja biljetter på)

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jaha, du menar så. Eftersom du inte hade med den (av mig) fetmarkerade meningen i ditt citat så trodde jag inte att den fanns på deras sida:

Det är lite störande att deras information är så full med floskler som

Varför kan man inte bara skriva som det är?
    Ja, det är just det (som du hade fetmarkerat) att alla andra måste ta ut bokningsavgifter för att överleva som jag tycker känns fel. Det blir alltså inte som SL.

Ditt sista citat (förmånliga priser) tror jag snarare betyder "Eftersom vi vill slippa konkurrens så får de som köper på andra ställen bidra till att täcka våra egna kostnader". För som jag förstår det får Mälartrafik inga kostnader alls om andra säljer deras biljetter. Medan SL väl betalar något till ombud.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Måns Johannesson Visa inlägg
    Nej, reducerat pris är 75% av fullpriset. Får man tro beslutet om Mälardalstaxan är kostnaden 145 kr för fullprisblijett och 110 kr för reducerad Stockholm-Nyköping så då blir kostnaden t.o.r. för 2 vuxna och 2 barn 1020 kr. Har då tagit biljettpriserna från tabellen som visar samtliga priser i samtliga relationer, exemplet som råkar vara just Stockholm C-Nyköping anger en kostnad som är 5 kr högre per biljett.

/Måns
    Med andra ord blir det nästan dubbelt så dyrt för en barnfamilj (2 vuxna 2 barn 7-15 år) att resa Stockholm - Nyköping jämfört med idag, om man nu inte prickar in ett IC-tåg med SJ på veckosluten. Men samma sak lär väl gälla relationen Stockholm - Uppsala (som SJ kommer att köra på parallellt med Mälartåg), d.v.s. en barnfamilj som tar Mälartåg Stockholm - Uppsala kommer att betala ca dubbelt så mycket jämfört med om de reser med SJ istället.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •