Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: X2 Upgrade på provkörning i nya färgsättningen idag [Bilder]

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

X2 Upgrade på provkörning i nya färgsättningen idag [Bilder]

Idag provkördes X2-sättet med X2C 2008 som drivenhet i den nya designen/färgsättningen mellan Hagalund och Nässjö så jag passade på att få några bilder av tågsättet när det befann sig i Östergötland.

X2C 2008 främst vid Strålsnäs mellan Mjölby och Boxholm i tåg 57465 från Hagalund till Nässjö.

Påväg tillbaka mot Tillberga igen passerar det en stund senare som tåg 57466 strax söder om Mjölby.
    Hade hoppats på lite sol på tåget men ett par träd skymde dessvärre solen här och jag hann inte åka till något bättre ställe än detta.

Detaljbild av manövervagnen UB2XC 2510.

Detaljbild av bistrovagnen URB2C 2611.

Och även en bild av drivenheten X2C 2008 lite från ovan.

Besök gärna mitt nya bildgalleri http://www.tobbebilder.se/Bildgalleri/.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: X2 Upgrade på provkörning i nya färgsättningen idag [Bilder]

De gröna fälten på dörrarna och det lite längre som sitter på bistron tycker jag i alla fall gör tåget lite mindre dystert trots allt.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    De gröna fälten på dörrarna och det lite längre som sitter på bistron tycker jag i alla fall gör tåget lite mindre dystert trots allt.
    För att inte glömma gräshoppabenen på taket.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Underbart att Bistro inte är i versaler. Det är ett otyg som är allt för vanligt i Sverige.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    För att inte glömma gräshoppabenen på taket.
    Nu är jag väl gammalmodig, men högspänningsutrustning (dvs bland annat strömavtagare) ska av gammal tradition vara rödmålad. Inte grön.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Nu är jag väl gammalmodig, men högspänningsutrustning (dvs bland annat strömavtagare) ska av gammal tradition vara rödmålad. Inte grön.
    Allt som oftast är de mörkgrå tyvärr.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Vagnen närmast drivenheten (vagn 1, antar jag) i det här tågsättet ser helt olika ut på din första bild och din sista. På den första bilden har i varje fall höger sida av vagn 1 en tydligt ljusblå ton som inte finns på de andra vagnarna och inte heller på samma högersida på den sista bilden. Det verkar osannolikt att man skulle ha växlat om vagnarna under pågående provkörningsdag. Finns det ändå en ljusblå skiftning i den sista bildens vagn?

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Tycker att vagnarna ger ett väldigt elegant intryck. Men "ansiktsmasken" på drivenheten är inte särskilt lyckad.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Vagnen närmast drivenheten (vagn 1, antar jag) i det här tågsättet ser helt olika ut på din första bild och din sista. På den första bilden har i varje fall höger sida av vagn 1 en tydligt ljusblå ton som inte finns på de andra vagnarna och inte heller på samma högersida på den sista bilden. Det verkar osannolikt att man skulle ha växlat om vagnarna under pågående provkörningsdag. Finns det ändå en ljusblå skiftning i den sista bildens vagn?
    Kan det inte vara att naturen och/eller himlen speglar sig i vagnen på en av bilderna?
    De första bilderna som SJ visade från Borås blev ju konstiga just för att något speglade sig.

Annars om färgen så tycker jag det blir mer och mer tydligt att färgen i fronten och på dörrarna borde kallas mörkgrå eller möjligen grafitgrå.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Kan det inte vara att naturen och/eller himlen speglar sig i vagnen på en av bilderna?
    De första bilderna som SJ visade från Borås blev ju konstiga just för att något speglade sig.

Annars om färgen så tycker jag det blir mer och mer tydligt att färgen i fronten och på dörrarna borde kallas mörkgrå eller möjligen grafitgrå.
    Jag får en känsla när jag ser bilderna (inte sett tåget i verkligheten) att det är väldigt likt den mörkgrå/grafitgrå målningen på renoverade Öresundståg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Tycker att vagnarna ger ett väldigt elegant intryck. Men "ansiktsmasken" på drivenheten är inte särskilt lyckad.
    "Corona-chic"

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

Jag håller med dig om färgen i fronten och på dörrarna. När det gäller vagn 1 funderade jag på om det kunde vara natur och/eller himmel som återspeglade sig på första bilden. Men i så fall är det oerhört märkligt att den effekten omfattar exakt hela vagn 1 men inte någon del av drivenheten eller nästa vagn.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

SJ missade verkligen en möjlighet genom att inte låta de gröna fälten på dörrarna löpa längs hela tåget längd som ett sammanbindande midjeband samt genom att inte låta den mörkgrå linjen på ändarna löpa vidare ovan fönsterna på alla vagnar.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Taket på drivenheten har ändrats något. Det sitter numera en silverfärgad box och något som ser ut som en antenn på en vit platta på taket. Utrustning för ERTMS?

Senast redigerat av X1000 den 2021-10-12 klockan 07:58:06.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Det är nog bara ljuset på första bilden som luras lite att vagnen ser ljusare ut än vad den är för när jag tittar på bilder som jag tog precis efter just den så är vagnen i samma färg och ton som de övriga vagnarna i tågsättet. Det kan även ha att göra med att jag fick ljusa upp vagnarna lite då solen var på fel sida av tåget. Jag visar två bilder där förstaklassvagnen UA2C 2735 ses och det enda jag har gjort är att jag har ljusat upp bilderna något. På den första bilden ser man dock inte hela vagnen.

Besök gärna mitt nya bildgalleri http://www.tobbebilder.se/Bildgalleri/.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tvättom, de är midsprydande. Önskas grönt borde det gråa vara mörkgrönt.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Tvättom, de är midsprydande. Önskas grönt borde det gråa vara mörkgrönt.

Smaken är olika! Men det är möjligt att jag skulle hålla med dig om jag ser tåget på riktigt. Jag har nämligen vid mer än ett tillfälle fått ett intryck av färgsättningar på tåg när jag sett det på bild för första gången, som i det här fallet, men sedan om jag ser det på riktigt, och efter en tid vänjer mig vid det fått en motsatt åsikt senare. I fallet med X2-tågen är nog anledningen att jag gillade det gröna att jag genom åren tröttnat på SJ:s färgskalor i grått eller svart.

När det gäller det gröna fältet på dörrarna så ser jag att det är någon bit text på det gröna fältet. Men jag kan inte se vad det står. Kan det vara sittplatsnumren?

En annan sak som jag funderar på är om det gröna fältet är målat, eller om det bara är en foliering. Rent estetiskt tycker jag det är stor skillnad. Är det målat så kan sånt se rätt bra ut, men är det folierat känns det mer "billigt". Dessutom brukar sådana folieringar åldras fult.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Smaken är olika! Men det är möjligt att jag skulle hålla med dig om jag ser tåget på riktigt. Jag har nämligen vid mer än ett tillfälle fått ett intryck av färgsättningar på tåg när jag sett det på bild för första gången, som i det här fallet, men sedan om jag ser det på riktigt, och efter en tid vänjer mig vid det fått en motsatt åsikt senare. I fallet med X2-tågen är nog anledningen att jag gillade det gröna att jag genom åren tröttnat på SJ:s färgskalor i grått eller svart.
    När det gäller det gröna fältet på dörrarna så ser jag att det är någon bit text på det gröna fältet. Men jag kan inte se vad
    det står. Kan det vara sittplatsnumren?
    En annan sak som jag funderar på är om det gröna fältet är målat, eller om det bara är en foliering. Rent estetiskt tycker jag det är stor skillnad. Är det målat så kan sånt se rätt bra ut, men är det folierat känns det mer "billigt". Dessutom brukar sådana folieringar åldras fult.
    Ja det är sittplatsnummer vilket syns om man förstorar lite.
    Men jag tycker som Bengtsson, det ser inte snyggt ut. Hade nog varit bättre om hela dörren blivit grön ?
    Och Bistro borde ju heta Kiosk , det är ju inte så mycket mer kvar.
    Fast det är ju alltid något, man får vara glad för att det inte är som i Danmark...

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Snyggt tåg, förutom de skrikgröna inslagen som ser ut som billiga reklamdekaler. De kunde inte låta bli att kladda till det. Annars hade det varit elegant.

Den gröna randen haze gärna fått gå längs hela tåget.

/Bussmicke
    www.bussmicke.se

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •