Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Biussarna stod Göteborg-Borås men tågen gick

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Biussarna stod Göteborg-Borås men tågen gick

I morse drabbades Göteborg av ett rejält oväder med åtföljande trafiksvårigheter till följd av snöfall och halka. För busstrafiken alltså. Alla bussar Göteborg-Borås och åter var inställda från 7-tiden och fram till 10-tiden. Orsaken var att en mängd lastbilar fastnat i backen i Kallebäcks lider så övrig fordonstrafik inte kom fram eller gjorde det med stora svårigheter.

Men om någon undrar: tågtrafiken ställdes inte in utan gick efter tidtabell. Tågen torde dock ha fått stora kapacitetsproblem om de som normalt åker buss sökte sig till dem i stället.

http://www.bt.se/nyheter/lastbilar-f...pa-riksvag-40/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Biussarna stod Göteborg-Borås men tågen gick

Synd att BT inte med ett ord nämnde att tågen gick. Det enda man skriver är: "Rådet till bilister som färdas från Göteborg till Borås är att hålla sig hemma eller välja en annan väg."

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Synd att BT inte med ett ord nämnde att tågen gick. Det enda man skriver är: "Rådet till bilister som färdas från Göteborg till Borås är att hålla sig hemma eller välja en annan väg."
    Järnvägen kan väl räknas som en annan väg. :rolleyes:

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Det var väl tur att de inte gjorde det i akutläget. Mellan klockan 07.00 och 08.00 har linje 100 cirka 800 resande mellan Göteborg och Borås. Det hade blivit kaos om dessa skulle försökt tränga sig in i en ensam X12. Däremot kunde väl Borås Tidning ha berättat det efteråt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag körde tåg 7338 (Eller rättare sagt min elev gjorde det) från Borås till Göteborg med avgångstid från Borås 08.55. Jag har aldrig sett så mycket resande på Borås-banan som idag. Folk var packade som sardiner. Vi fick även vänta en kvart i Liseberg pga enkelspårsdrift (det är aldrig lätt på järnvägen) och anlände ca 20 sent till G. Tåget bestod av X12 3216.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av M.Olsson Visa inlägg
    Jag körde tåg 7338 (Eller rättare sagt min elev gjorde det) från Borås till Göteborg med avgångstid från Borås 08.55. Jag har aldrig sett så mycket resande på Borås-banan som idag. Folk var packade som sardiner. Vi fick även vänta en kvart i Liseberg pga enkelspårsdrift (det är aldrig lätt på järnvägen) och anlände ca 20 sent till G. Tåget bestod av X12 3216.
    Då körde du ändå efter tiden för den värsta rusningen.

I Göteborg rapporterades vid 10-tiden (precis som bussarna kom i gång igen) att det var problem med strömförsörjningen. Kan detta ha varit orsaken till enkelspårsdriften vid Liseberg?

Rekordet för en X12 lär vara drygt 400 resande. Det hände en fredagskväll för cirka 20 år sedan när det var Okej-dagen på Liseberg. Av någon outgrundlig anledning hade en stor mängd ungdomar från Borås åkt dit. Evenemanget var årligt och räknades inte som de större. Den stackars tjänstemannen (det vill säga jag) som planerade evenemangsförstärkningarna fick sina fiskar varma för att han inte förstärkt tåget. Men jag fick trots allt behålla jobbet. Fredagen efter förstärkte jag tåget och åkte för säkerhets skull själv med som tågvärd i förstärkningsvagnen.

Senast redigerat av Staffan Sävenfjord den 2018-03-27 klockan 18:51:40.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Det är aldrig lätt att nå bilisterna med budskap om tågens förträfflighet. Jag minns att jag skulle åka till Karlskrona en gång när det kom ett riktigt oväder. Bilarna körde i diket men vårt tåg tog sig fram genom den mörka skogen helt utan bekymmer.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •