Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 70

Ämne: Omöjligt att boka biljett Sala- Västerås?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Omöjligt att boka biljett Sala- Västerås?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det finns mycket oklarheter ang Mälartåg.

En undran: Är det Mälartåg som står bakom allt, eller är det MTR som kan ha ansvaret för att kollat anslutningstider och inte meddelat kortare tid till Samtrafiken?
    Om det är Mälartåg, så är ju en intressant fråga (som säkert jag inte får något svar på) om det hade varit samma oklarheter och problem om SJ hade vunnit kontraktet?

Tipset till Cyberfriend är ändå att kontakta Mälartrafik och fråga dem hur de egentligen tänkt. Och sen hoppas att det är ett igångkörningsproblem bara, och att de missat tänka på detta med anslutningstider.
    Och ytterligare ett tips: Du söker väl förbindelser mellan ändpunkterna (någonstans i Dalarna till någonstans i Småland) för det är ju inte säkert att de bästa förbindelserna går över Sala-Eskilstuna, det kan ju finnas alternativ över Fagersta eller Lindesberg eller Stockholm.
    Det sista du skriver blir ännu viktigare nu. Nu är det en genomgående prisberäknad SJ-biljett. I framtiden blir det tre separata prisberäkningar som slås ihop till ett enda slutpris. Resor Dalarna-Småland via Sala-Eskilstuna-Linköping blir betydligt dyrare. Leve den svenska fragmenteringsmodellen!!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Är det så? Jag tycker mig minnas att Trafikverket inte tillät det hela trafikdygnet i T22 pga kapacitetsbrist.
    Det var den tänkta halvtimmestrafiken mellan Sala och Eskilstuna som TrV satte stopp för. Nu blir det halvtimmestrafik mellan Västerås och Eskilstuna i princip hela dagen, medan halvtimmestrafiken mellan Sala och Västerås "bara" går för- och eftermiddag

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Vem har ansökt om tåglägen?
    Mälab, enligt Tåglista T22.
    Fast även nu i T21 så står Mälab som beställare.
    Så, frågan är i vilket företag ansökningarna har tagits fram, och svaren från Trv granskats. Och det är nog inte lätt att få reda på.

Passagerare
    Medlem
    okt 2021

Uppdatering:
    Jag har skrivit till både SJ och Mälartåg och frågat om byten i Sala.
    SJ har ännu inte svarat, medan Mälartåg svarade att den som kan svara på detta har semester.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av cyberfriend Visa inlägg
    Uppdatering:
    Jag har skrivit till både SJ och Mälartåg och frågat om byten i Sala.
    SJ har ännu inte svarat, medan Mälartåg svarade att den som kan svara på detta har semester.
    Jag har dragit lite på SJ-sidan. Tanken är att det ska vara anslutning från SJ-tågen. Tekniken har dock spelat ett spratt.
    I andra riktningen har Mälartåg eller MTR ansvaret så där kan jag inte påverka.

Passagerare
    Medlem
    okt 2021

Tack Kippu!
    Andra riktningen? Om man kommer från Västerås -hållet så är det Mälartågs ansvar för byten i Sala?

Jag tycker att det är väldigt praktiskt och bra att byta i Sala. Det är som en helt annan värld jämfört med Stockholms Central. Men känns som sagt onödigt att behöva vänta en timme extra i december.

Jag brukar filtrera bort SJ snabbtåg och få en perfekt och prisvärd biljett mellan resmålen.

Medlem
    nov 2019

Tack Kippu!
    Andra riktningen? Om man kommer från Västerås -hållet så är det Mälartågs ansvar för byten i Sala?

Jag tycker att det är väldigt praktiskt och bra att byta i Sala. Det är som en helt annan värld jämfört med Stockholms Central. Men känns som sagt onödigt att behöva vänta en timme extra i december.

Jag brukar filtrera bort SJ snabbtåg och få en perfekt och prisvärd biljett mellan resmålen.
    Det är alltid ankommande operatör som bestämmer över anslutningen. Det är ju denne som har kostnadsansvaret om man blir sen.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Jag har dragit lite på SJ-sidan. Tanken är att det ska vara anslutning från SJ-tågen. Tekniken har dock spelat ett spratt.
    ”Tekniken”? eller registervård av bytestidsregistret?

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    ”Tekniken”? eller registervård av bytestidsregistret?
    Registervården var korrekt gjord. Men tekniken spelade ett spratt så man får börja om från början. Shit happens.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Tack Kippu!

Men det finns risk att resa från t ex Borlänge till Nässjö efter tågplaneskiftet blir dyrare med byte i Sala och Norrköping/Linköping än med byte i Mjölby. Jag föreslår att du på www.sj.se parallellt söker förbindelser via Lindesberg och via Eskilstuna, om du vill se vilken resväg som blir billigast vid den restid som du tänkt dig.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Men det finns risk att resa från t ex Borlänge till Nässjö efter tågplaneskiftet blir dyrare med byte i Sala och Norrköping/Linköping än med byte i Mjölby. Jag föreslår att du på www.sj.se parallellt söker förbindelser via Lindesberg och via Eskilstuna, om du vill se vilken resväg som blir billigast vid den restid som du tänkt dig.
    Samtidigt så är Sala-Linköping betydligt billigare med Mälartåg än med SJ tack vare maxtaxan på 250 kr (268 kr på sj.se). Det kan kompensera för de två operatörsbytena på vägen som annars driver pris.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Nu har jag inte prövat att boka, men det verkar ju märkligt. Sträckan Sala och söderut kommer ju ha entimmestrafik hela trafikdygnet. Hittills i massor med år har ju bytestiden i Sala mot Dalarna eller Uppsala legat på 6-8 minuter. Det har ju funkat länge. Det borde funka framgent. Mälardalstrafik och SJ samarbetar ju, även om det nu råkar bli MTR som kör åt Mälardalstrafik.
    Att det finns föreskriven minsta bytestid på en del stationer (och i vissa kombinationer av trafikföretag till och från stationen) beror inte bara på den tid det tar att gå från ett spår till ett annat. Det beror snarare mer på att undvika problem när ett tåg är försenat. Ju kortare tillåten bytestid är, desto större risk att en försenad ankomst till stationen leder till antingen att samma försening fortplantas vidare till avgående tåg, eller att bytet spricker vilket är till nackdel för både resenären och det trafikföretag som ska betala ersättning till denna.

Medlem
    nov 2019

Att det finns föreskriven minsta bytestid på en del stationer (och i vissa kombinationer av trafikföretag till och från stationen) beror inte bara på den tid det tar att gå från ett spår till ett annat. Det beror snarare mer på att undvika problem när ett tåg är försenat. Ju kortare tillåten bytestid är, desto större risk att en försenad ankomst till stationen leder till antingen att samma försening fortplantas vidare till avgående tåg, eller att bytet spricker vilket är till nackdel för både resenären och det trafikföretag som ska betala ersättning till denna.
    Minsta övergångstid i Sala är 7 minuter. En del tåg M-F i T22 har endast 5-6 minuter övergångstid. SJ har beslutat att ha annonsera övergång trots den kortare tiden. Det lades in i tidtabellsdatabasen, men försvann p g a tekniskt strul. Det kommer att komma in, men det kan ta lite tid. Hur Mälartåg/MTR avser att göra med sina anslutningar till norrgående SJ-tåg i Sala vet jag ej.

L och S är det 7 minuter för alla tåg i både riktningar (Avesta-Krylbo - Västerås och vice versa) så där är det inga problem.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det du beskriver är väl snarast grund för att sätta minimitiden för byte. Om denna sätts till exempelvis 5 minuter innebär det att man får räkna med att även ett byte "över plattformen" tar 5 minuter. På många stationer kan man sedan kalkylera med att byte av plattform tar ytterligare 5 minuter, dvs bytestiden bör sättas till 10 minuter. Om man däremot sätter bytestid "över plattform" till 10 minuter på ett ställe och endast 5 minuter vid byte av plattform är man inkonsekvent, vilket kanske i och för sig kan vara motiverat, men man bör i vart fall vara medveten om det.

(på exempelvis Stockholm C anses inte 5 minuter räcka för plattformsbyte)

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg

Det ska vi vara glada för. Byte från spår 19 till spår 3 på 5 minuter kräver mycket god lokalkännedom och mycket god kondition.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Det ska vi vara glada för. Byte från spår 19 till spår 3 på 5 minuter kräver mycket god lokalkännedom och mycket god kondition.
    Jag har bytt från spår 3 till spår 11 på 1 minut.

Medlem
    nov 2017

Det du beskriver är väl snarast grund för att sätta minimitiden för byte. Om denna sätts till exempelvis 5 minuter innebär det att man får räkna med att även ett byte "över plattformen" tar 5 minuter. På många stationer kan man sedan kalkylera med att byte av plattform tar ytterligare 5 minuter, dvs bytestiden bör sättas till 10 minuter. Om man däremot sätter bytestid "över plattform" till 10 minuter på ett ställe och endast 5 minuter vid byte av plattform är man inkonsekvent, vilket kanske i och för sig kan vara motiverat, men man bör i vart fall vara medveten om det.

Just nu är jag ute och gissar, men jag kan föreställa mig att Trafikverkets och tågföretagens önskemål om längre bytestid än fem minuter koncentreras till stationer där det erfarenhetsmässigt uppstår problem när ankommande tåg är försenade. Och jag kan livligt föreställa mig att Sala är en sådan station. Kanske sådant löses från fall till fall, så att inte alla stationer blir likformigt behandlade.

Trafikverkets tågtrafikledning (och naturligtvis också trafikföretag och resenärer) har förstås ett starkt intresse av att tidtabeller innehåller "buffertar" som kan helt eller delvis suga upp förseningar. Som vi vet är gångtidstillägg i körplanen ett sådant instrument, minimitid för byte är ett annat.

Medlem
    nov 2019

Just nu är jag ute och gissar, men jag kan föreställa mig att Trafikverkets och tågföretagens önskemål om längre bytestid än fem minuter koncentreras till stationer där det erfarenhetsmässigt uppstår problem när ankommande tåg är försenade. Och jag kan livligt föreställa mig att Sala är en sådan station. Kanske sådant löses från fall till fall, så att inte alla stationer blir likformigt behandlade.

Trafikverkets tågtrafikledning (och naturligtvis också trafikföretag och resenärer) har förstås ett starkt intresse av att tidtabeller innehåller "buffertar" som kan helt eller delvis suga upp förseningar. Som vi vet är gångtidstillägg i körplanen ett sådant instrument, minimitid för byte är ett annat.
    Jag tror inte Trafikverket är inblandade i bytestiderna. De sätts av Samtrafiken i samråd med operatörerna. Det är en del av resplusavtalet.

https://brm.samtrafiken.se/showtimes

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men tror att du menar att det skulle vara olika bytestider beroende på vilken plattform det är, samt att det finns en minimintid för byte.
    Om du tittar hos Samtrafiken för Sala (länk), så är det mer komplicerat än så, men ändå inte strikt plattformsberoende.
    Då ser man att en del operatörer vill ha märkbart längre tider till vissa andra operatörer.

Och detta är alltså innan man i tidtabellsdata börjar lägga in avvikelser (att det är anslutning mellan två tåg eller att det inte alls är anslutning mellan två tåg).
    I sådana avvikelser kan man ju ta hänsyn till att de två tågen alltid tas in vid samma plattform, dvs bytet kan gå snabbare än andra byten, som den normala bytestiden (7 min) skall ta höjd för.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Trafikverkets (främst deras trafiklednings) intresse är väl att tågen skall gå i tid, och framförallt att ett sent tåg inte skall försena andra tåg.
    Tågföretagen (i alla fall SJ) låter väl sällan andra tåg invänta försenade tåg, såvida de inte ser (eller vet) att förseningen kommer gå att köra in snabbt. Om tågföretaget försenar ett tåg, så riskerar det tåget ju att ställas åt sidan för att släppa fram rätt-tidiga tåg.
    Framförallt antar jag att tågföretagen INTE inväntar ett tåg, där det INTE finns en annonserad anslutning (pga bytestiden är för kort).

Så, Trafikverket skulle väl bara ta upp en diskussion med tågföretagen om man märker att det är många förseningar vid avgång från t.ex. Sala mot Västerås, och undra om man inte borde lägga in senare avgångstider till nästa tidtabell för att öka punktligheten (alternativt att tågföretagen skall ordna så att det inte blir förbindelse mellan berörda tåg).

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •