Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Bilder av nya X2000?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Bilder av nya X2000?

Ja det var kul att det blev lite mer fart på den här tråden, men det blev ingen info om färgkoder. Finns det någonstans på SJ där TS kan fråga?

X2 har ju förekommit som modell, och då fick väl tillverkaren färgkoder av SJ, får man gissa.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Thorslund Visa inlägg
    Ja det var kul att det blev lite mer fart på den här tråden, men det blev ingen info om färgkoder. Finns det någonstans på SJ där TS kan fråga?

X2 har ju förekommit som modell, och då fick väl tillverkaren färgkoder av SJ, får man gissa.
    I annan tråd har Ulf Nyström skrivit att han frågat SJ om färgkoder och att SJ inte vill avslöja dessa (i alla fall inte nu; de kanske vill göra det först vid premiären, vad vet jag).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Lägg märke till att det ser ut som en manövervagn, men den har strömavtagare på taket
    Just den här modellen är alltså den som Bengt Furbäck poserar bredvid i SJ:s 125-årsbok. Men det är inte bara i den boken som Bengt Furbäck syns bredvid just den här modellen. Det fanns flera bilder under 1980-talet där Bengt Furbäck står bredvid just den här modellen. Och alla bilderna togs inte 1981, utan det är vid en massa olika tillfällen olika år. Jag minns i
    mitten på 1980-talet att det var ett TV-program som var inspelat på Stockholm C och som handlade just om tåg. Jag tror det sändes 1985. I det programmet var under en kort sekvens även Bengt Furbäck med och blev intervjuad. Och även den gången stod han vid den här modellen och visade vad som skulle komma. Ja, han ville nog gärna avbildas vid den här
    modellen får man anta.
    Men detta är inte den första modellen. Denna gjordes nog 1981 i samband med att SJ fyllde 125 år. Men det fanns en
    modell till. Den var orange istället. Den orangea modellen var gjord under 1970-talet. Troligen inspirerad av det franska prototyptåget TGV 001. Jag vet att den orangea modellen prydde omslaget på tidningen Tåg 1978 eller 1979. Men modellen tror jag fanns redan åtminstone 1976 eller 1977 eller så.
    Undrar om dessa två modeller finns kvar idag?
    Från början , i 1980 års snabbtågsutredning, var man inne på ett renodlat motorvagnståg. I boken ”X2000” syns bild på modellen och en del ritningar på det tänkta tåget. Det skulle ha två manövervagnar, två motorvagnar och två mellanvagnar, den ena manövervagnen har strömavtagare.
    Under försöken och utvecklingen av X15 kom man till att det skulle bli mycket svårt att få strämavtagare som fungerade på en vagn med korglutning så i planerna gick man över till att i stället ha en drivenhet utan korglutning och så blev det också i det färdiga X2-tåget.
    Problemet med strömavtagare var dock inte värre än att när Norge fick sina BM73,som ju i princip är en vidareutveckling av X2-princip ,så hade man löst problemet med en strömavtagare som anpassade sig till både kontaktledning och korglutning.

En tanke är att om man i Sverige hade hakat på BM73 beställningen med något liknande motorvagnståg så kunde vi fått
    något som var bättre än det senare X55,

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Från början , i 1980 års snabbtågsutredning, var man inne på ett renodlat motorvagnståg. I boken ”X2000” syns bild på modellen och en del ritningar på det tänkta tåget. Det skulle ha två manövervagnar, två motorvagnar och två mellanvagnar, den ena manövervagnen har strömavtagare.
    Under försöken och utvecklingen av X15 kom man till att det skulle bli mycket svårt att få strämavtagare som fungerade på en vagn med korglutning så i planerna gick man över till att i stället ha en drivenhet utan korglutning och så blev det också i det färdiga X2-tåget.
    Problemet med strömavtagare var dock inte värre än att när Norge fick sina BM73,som ju i princip är en vidareutveckling av X2-princip ,så hade man löst problemet med en strömavtagare som anpassade sig till både kontaktledning och korglutning.

En tanke är att om man i Sverige hade hakat på BM73 beställningen med något liknande motorvagnståg så kunde vi fått
    något som var bättre än det senare X55,

Jag upplever att det är stor skillnad på komforten om man jämför BM73 med X55. Och då menar jag att det norska tåget är betydligt bekvämare och mer format som ett fjärrtåg. Det är märkligt att inte SJ var intresserade av att köpa in tåg av denna typ. De hade dessutom kunnat byggas i en tvåströmsvariant som hade kunnat gå över Öresundsbron till Danmark. X55 kan troligen inte gå i Danmark även om man bygger om dem till tvåströmsvariant, då de är för breda för det.

Även om jag vet att det finns skribenter i Postvagnen som älskar breda vagnar, så vill jag i fallet X55 säga att jag inte ser någon fördel med detta i dessa tåg. De känns mest onödigt breda invändigt då det är fjärrtåg. De är helt enkelt FÖR breda invändigt. Vid fönsterplats sitter man en bit från fönstret, de känns stora, otrivsamma och inte alls ombonade. Hade de haft en mer normal bredd hade de känts mer ombonade. Regina är ett regionaltåg, där kan bredden motiveras och göra nytta, X55 är ett fjärrtåg, där har de bara fått "ärva" bredden från regionaltåget Regina, men till ingen som helst nytta, bara till nackdel faktiskt. Lagom är bäst helt enkelt.

Någon på SJ måste ha insett att X55 inte var det ultimata fjärrtåget. Det fanns en option på ytterligare lika många X55-tåg till, men denna option utnyttjades aldrig. Hade den utnyttjats hade vi idag sett dubbelt så många X55-tåg idag i jämförelse med vi har. Fler X55 hade nog dock inneburit att SJ haft färre loktåg idag. Så det är bara att fundera på om de gjorde rätt. Köpt fler X55 och skrotat ett antal 80-talsvagnar? Eller låta bli dessa fler X55 och behålla dessa nämnda 80-talsvagnar? Ja, det är kanske en annan fråga...

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I denna dokument skriven av KTH & SJK nämns en hel del intressant fakta gällande planeringen av X2000. På en av sidorna visas dessa bilder på tänkta designalternativ för X2000:

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av modi0001 Visa inlägg
    I denna dokument skriven av KTH & SJK nämns en hel del intressant fakta gällande planeringen av X2000. På en av sidorna visas dessa bilder på tänkta designalternativ för X2000:

Trevligt! Det var 1976 års förslag som jag beskrev när jag berättade om en orange modell som jag tyckte verkade inspirerad av det franska prototyptåget TGV 001. Och säkert var det nog det som var förebild då. Det fanns inte så många snabbtåg i Europa på den tiden, så de tittade nog på vad som fanns.

1980 års förslag har vi redan pratat om. Jag tror faktiskt att Bengt Furbäck var rätt förtjust i den modellen och ville nog framstå som den som skulle införa dessa i Sverige, som i sin tur då skulle ersätta de gamla bruntågen.

1986 års förslag minns jag med. Jag tror att detta publicerades i tidningen Tåg redan när det förslaget var nytt. Rätt snyggt tycker jag. Jag upplever faktiskt 1986 års förslag som lite mer tidlöst än de tåg som sedan byggdes på riktigt.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Vil dom inte avslöja även färgkoder i det "gamla" grå design? Då blir det ju lite svårt att hitta rätt färg...

Mvh Matias
    www.Tognål.dk - pins, nyckelringar och slipsnålar med tåg

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av 1993matias Visa inlägg
    Vil dom inte avslöja även färgkoder i det "gamla" grå design? Då blir det ju lite svårt att hitta rätt färg...
    Det har jag ingen aning om, för den frågan har inte intresserat mig.

Citat Ursprungligen postat av 1993matias Visa inlägg
    Enklast är väl att höra med SJ själva om de vill lämna ut färgkoderna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Trevligt! Det var 1976 års förslag som jag beskrev när jag berättade om en orange modell som jag tyckte verkade inspirerad av det franska prototyptåget TGV 001. Och säkert var det nog det som var förebild då. Det fanns inte så många snabbtåg i Europa på den tiden, så de tittade nog på vad som fanns.
    Jag trodde det här var så uppenbart att det inte behövde sägas:

1976 års design var väl helt enkelt en fortsättning på temat med orangea "express"-motorvagnståg: X5, X8, X15, X9, Y3... Att TGV var orange störde väl inte heller, men även Ra, Rb och Rc var ju orange. Den färgen var vid den tiden inarbetad att betyda "express" eller "modernt"? Men med tiden hade den färgen använts så länge att den kändes gammal, förmodar jag.

Senast redigerat av Mattias Thorslund den 2021-10-21 klockan 20:34:54. Anledning: kamel-littera-hjärnsläpp

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Thorslund Visa inlägg
    Jag trodde det här var så uppenbart att det inte behövde sägas:

1976 års design var väl helt enkelt en fortsättning på temat med orangea "express"-motorvagnståg: X5, X8, X15, X9, Y3... Att TGV var orange störde väl inte heller, men även Ra, Rb och Rc var ju orange. Den färgen var vid den tiden inarbetad att betyda "express" eller "modernt"? Men med tiden hade den färgen använts så länge att den kändes gammal, förmodar jag.

Jag vet mycket väl att orange var den färg som 1976 ansågs som en "modern" färg hos SJ och att begreppet "express" brukade vara i orange. Just det du berättar är så uppenbart även för mig, så därför nämnde jag det aldrig, jag ansåg nämligen också det som alldeles för självklart för att ens nämna det. Men ditt inlägg gör att nu måste jag det.

1976 fanns inga TGV-tåg i reguljär drift. Man låg fortfarande på provstadiet där. Men TGV 001 var ute och rullade, det var nämligen ett provtåg. Det var ett av få mera riktiga snabbtåg i Europa på den tiden.

Se länk:

https://1.bp.blogspot.com/-xMGQ63t3Y...1174363200.jpg

Vem har sagt att det var den orangea färgen jag menade på när jag sa att 1976 års förslag verkade inspirerat av TGV 001? Visst, den orangea färgen förstärker givetvis intrycket av att man tittat på TGV 001. Men det var faktiskt inte färgen jag menade. Jag menade även lite i formspråket också. Nej, de är inte alls identiska. Det finns massor av skillnader, men jag bara menar på att det finns drag som gör att de kan tänkas ha tagit intryck.

Att fransmännen valde orange kan då säkert ha passat perfekt för de som ville skapa ett modernt snabbtåg åt SJ. SNCF fick på detta sätt orange att kännas modernt, vilket passade perfekt för SJ.

Om vi bortser från färgen på 1976 års förslag, är tåget likt något som fanns i Sverige 1976? Svaret får sägas vara Nej. Det fanns inget tåg med en strömlinjeformad front hos SJ då, inte ens X9 kan leva upp till det. Mellanvagnarna har inklädda underreden, vilket inte fanns i Sverige under varken 1970- eller 1980-talen osv. Så när de formgav den versionen, så hade de antingen en massa egna idéer, eller så hade de tittat i andra länder. Jag tror att det var en kombination, dvs tittat på andra länder, men lagt in lite egna idéer också.

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

VLT fick en guidad tur genom renoverade X2000. Verkade som om dom inte fått något svar på om det blir ny färgsättning på renoverade vagnar eller om det var den slutliga färgsättningen p tåget man visade upp för VLT " och andra nyfikna"
    Kb i Stockholm borde ha tillgång till VLT.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •