Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Bilder av nya X2000?

Bilder av nya X2000?

Hej alihoppa

Finns det bilder av den nya färgsättning på X2000? Jag har svårt att hitta bilder.
    Jag söker bilder för att jag vill göra en pin/slipsnål med X2000.
    Finns det information om dom exakta färgkoder nånstans? Båda nya och "gamla" gråa design

Mvh Matias
    www.Tognål.dk - pins, nyckelringar och slipsnålar med tåg

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Bilder av nya X2000?

Citat Ursprungligen postat av 1993matias Visa inlägg
    Hej alihoppa

Finns det bilder av den nya färgsättning på X2000? Jag har svårt att hitta bilder.
    Jag söker bilder för att jag vill göra en pin/slipsnål med X2000.
    Finns det information om dom exakta färgkoder nånstans? Båda nya och "gamla" gråa design
    Det finns mycket få bilder - i synnerhet bilder med god färgåtergivning. Tågsättet har bara varit synligt en gång. SJ vill inte (ännu) berätta om färgkoder. Du får vänta ett tag till.

Okej, det hade jag inte sett. Tack :)

Finns det färginformation på den "gamla" nya färgsättningen?

Mvh Matias
    www.Tognål.dk - pins, nyckelringar och slipsnålar med tåg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 1993matias Visa inlägg
    Finns det färginformation på den "gamla" nya färgsättningen?
    Nuvarande färgsättningen är ju faktiskt den andra i ordningen, så vi väntar alltså på den tredje.

Hoppas det finns någon som har färgkoder till nuvarande X2 och även originalfärgsättningen.

Jag ser fram emot en X2-pin i original eller ny färgsättning. Om man får önska sig en annan förebild till pin så skulle det vara en gul/orange YP eller annan "dadelask".

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Thorslund Visa inlägg
    Nuvarande färgsättningen är ju faktiskt den andra i ordningen, så vi väntar alltså på den tredje.

Hoppas det finns någon som har färgkoder till nuvarande X2 och även originalfärgsättningen.

Jag ser fram emot en X2-pin i original eller ny färgsättning. Om man får önska sig en annan förebild till pin så skulle det vara en gul/orange YP eller annan "dadelask".

Det har hittills faktiskt funnits fem olika färgsättningar på X2 om man ska vara riktigt noga. Den nya kommande alltså inräknad:

1, Original
    2. Original, men där den smala blå randen i mitten är ersatt med en röd rand, kallades X2-2 för InterRegio
    3. Linx, en färgglad färgsättning
    4. Den numera vanliga grå färgsättningen
    5. Den kommande nya färgsättningen, ännu så länge ett tåg målat så

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bilder av nya X2000?

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Det har hittills faktiskt funnits fem olika färgsättningar på X2 om man ska vara riktigt noga. Den nya kommande alltså inräknad:

1, Original
    2. Original, men där den smala blå randen i mitten är ersatt med en röd rand, kallades X2-2 för InterRegio
    Sedan har vi ju också den kinesiska färgsättningen i rött, grått och blått.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg
    Sedan har vi ju också den kinesiska färgsättningen i rött, grått och blått.
    Det har du rätt i! Men jag höll mig till X2 i vanlig trafik inom Sverige. Men ska vi vara noga blir det då sju färgsättningar då:

6. Kinesisk färgsättning i rött och blått
    7. Amtrak, liknar original, men med modifieringar i främst märkning för Amtrak

Vi får ju inte glömma att ett X2-tåg var ute på en tur i USA också

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

1, Original
    Men då glömmer du denna:

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Men då glömmer du denna:
    Kan du upplysa en fåkunnig om skillnaderna?
    Jag tycker att det inte verkar vara något SJ-märke på din bild, men är det något mer?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

1, Original
    Sydvästen?

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Men då glömmer du denna:

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Kan du upplysa en fåkunnig om skillnaderna?
    Jag tycker att det inte verkar vara något SJ-märke på din bild, men är det något mer?
    Jag tycker att Jan L har alldeles rätt! Det är ett eget utförande det med. Inte bara SJ-loggan som saknas utan i alla fall lite mer. Titta noga på det mörka, nästan svarta fältet i fronten. Det går inte ända ner till strålkastarna. Det är ett litet vitt fält mellan strålkastarna och det mörka fältet. Detta var före det att SJ hade tagit fram den logga som sedan skulle användas. Så de som designade tågen trodde nog att fronten verkligen skulle bli så här.

Men när SJ:s logga sedan togs fram, så fick den tydligen inte plats på det mörka fältet. Så då förlängdes det istället ända ner till strålkastarna, så som vi sedan skulle bli vana vid.

Citat Ursprungligen postat av Curt Olof Bodman Visa inlägg
    Sydvästen?
    Ja, Sydvästen glömde jag. Det var så kortvarigt som tågen hade deras märkning. Men X2-tågen hos Sydvästen var stripade med ett strort vitt fält, så det blir helt klart också ett eget utförande.

Så med andra ord har vi kommit upp i hela 9 olika varianter på design för X2-tågen. Och då har vi inte räknat in de som varit stripade i reklamutförande

Никлас Быгдестам

Jag tycker att Jan L har alldeles rätt! Det är ett eget utförande det med. Inte bara SJ-loggan som saknas utan i alla fall lite mer. Titta noga på det mörka, nästan svarta fältet i fronten. Det går inte ända ner till strålkastarna. Det är ett litet vitt fält mellan strålkastarna och det mörka fältet. Detta var före det att SJ hade tagit fram den logga som sedan skulle användas. Så de som designade tågen trodde nog att fronten verkligen skulle bli så här.

Men när SJ:s logga sedan togs fram, så fick den tydligen inte plats på det mörka fältet. Så då förlängdes det istället ända ner till strålkastarna, så som vi sedan skulle bli vana vid.

Ja, Sydvästen glömde jag. Det var så kortvarigt som tågen hade deras märkning. Men X2-tågen hos Sydvästen var stripade med ett strort vitt fält, så det blir helt klart också ett eget utförande.

Så med andra ord har vi kommit upp i hela 9 olika varianter på design för X2-tågen. Och då har vi inte räknat in de som varit stripade i reklamutförande
    Och så ska vi inte heller glömma X2an som rullade i Canada med annorlunda logotyper där med! Men känns som om vi mest diskuterar logotyper nu...

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Och så ska vi inte heller glömma X2an som rullade i Canada med annorlunda logotyper där med! Men känns som om vi mest diskuterar logotyper nu...
    Det här hade jag aldrig hört talas om. Så hittade lite mer info här:https://www.highspeedrailcanada.com/...eed-train.html
    Tydligen har även ett tåg varit i Australien också, med målning för Countrylink http://www.railpage.org.au/xpt/x2000.html

Medlem
    sep 2017

Jag tror att man kanske får separera de utföranden som X2-tågen haft i Sverige och de varianter som de haft vid provkörningar utomlands.

I Sverige:

1. Orriginal tänkt variant på första tågsättet strax innan det togs i trafik, se Jan L:s bild längre upp i tråden
    2. Original på det vis vi oftast minns
    3. Original, men där den smala blå randen i mitten är ersatt med en röd rand, kallades X2-2 för InterRegio
    4. Sydvästen, egentligen original, men stripad Sydvästen och stora vita stripade fält
    5. Linx, en färgglad färgsättning
    6. Den numera vanliga grå färgsättningen
    7. Den vanliga grå färgsättningen, men med mörka dörrar, på ett provombyggt tåg
    8. Den kommande nya färgsättningen, ännu så länge ett tåg målat så

Därefter har vi alltså de varianter som de haft vid körningar i andra länder vid provkörningar:

1. Amtrak för prokörning i USA
    2. "Amtrak" fast med speciell märkning vid prokörning i Kanada
    3. Kinesisk färgsättning i rött och blått
    4. Australien, egentligen original, men med australisk märkning
    5. Original, men med NSB-logga då ett tåg provkördes i Norge

Därefter ett antal specialvarianter med reklam.

Hoppas det blev komplett nu

Никлас Быгдестам

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag tror att man kanske får separera de utföranden som X2-tågen haft i Sverige och de varianter som de haft vid provkörningar utomlands.

I Sverige:

1. Orriginal tänkt variant på första tågsättet strax innan det togs i trafik, se Jan L:s bild längre upp i tråden
    2. Original på det vis vi oftast minns
    3. Original, men där den smala blå randen i mitten är ersatt med en röd rand, kallades X2-2 för InterRegio
    4. Sydvästen, egentligen original, men stripad Sydvästen och stora vita stripade fält
    5. Linx, en färgglad färgsättning
    6. Den numera vanliga grå färgsättningen
    7. Den vanliga grå färgsättningen, men med mörka dörrar, på ett provombyggt tåg
    8. Den kommande nya färgsättningen, ännu så länge ett tåg målat så

Därefter har vi alltså de varianter som de haft vid körningar i andra länder vid provkörningar:

1. Amtrak för prokörning i USA
    2. "Amtrak" fast med speciell märkning vid prokörning i Kanada
    3. Kinesisk färgsättning i rött och blått
    4. Australien, egentligen original, men med australisk märkning
    5. Original, men med NSB-logga då ett tåg provkördes i Norge

Därefter ett antal specialvarianter med reklam.

Hoppas det blev komplett nu
    En variant på design var väl den modell som presentetades för SJ och som visades på bild med Gd Furbäck.

Passagerare
    Medlem
    okt 2021

Om du hör till dom som har inloggning till nån Bonnier News dagstidningar så kanske denna artikel kan vara intressant.
    Tyvärr är den låst nu.
    https://www.vlt.se/artikel/bildextra...rt-i-tillberga

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Tågsättet på Jan L:s bild har ju även andra skillnader, bl a linjer i olika färger ovanför instegsdörrarna med färg beroende på vad man stiger in i för vagn (1 kl, 2 kl, Bistro).

Apropå tågsättet som var i Norge en period, som du nämner i ett annat inlägg, fick detta efter ett tag mycket riktigt även NSB-loggor. Det kan ju nämnas att det sedan, när det återkommit till Sverige, gick en tid på Kust till kust med NSB-loggorna kvar.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    En variant på design var väl den modell som presentetades för SJ och som visades på bild med Gd Furbäck.
    Om vi tänker på samma så var det en ganska tidig modell, som väl är avbildad i 125-årsskriften? Modellen visades upp på olika platser i samband med 125-årsfirandet - här på Malmö C den 13 september 1981:

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Om vi tänker på samma så var det en ganska tidig modell, som väl är avbildad i 125-årsskriften? Modellen visades upp på olika platser i samband med 125-årsfirandet - här på Malmö C den 13 september 1981:

Lägg märke till att det ser ut som en manövervagn, men den har strömavtagare på taket

Just den här modellen är alltså den som Bengt Furbäck poserar bredvid i SJ:s 125-årsbok. Men det är inte bara i den boken som Bengt Furbäck syns bredvid just den här modellen. Det fanns flera bilder under 1980-talet där Bengt Furbäck står bredvid just den här modellen. Och alla bilderna togs inte 1981, utan det är vid en massa olika tillfällen olika år. Jag minns i mitten på 1980-talet att det var ett TV-program som var inspelat på Stockholm C och som handlade just om tåg. Jag tror det sändes 1985. I det programmet var under en kort sekvens även Bengt Furbäck med och blev intervjuad. Och även den gången stod han vid den här modellen och visade vad som skulle komma. Ja, han ville nog gärna avbildas vid den här modellen får man anta.

Men detta är inte den första modellen. Denna gjordes nog 1981 i samband med att SJ fyllde 125 år. Men det fanns en modell till. Den var orange istället. Den orangea modellen var gjord under 1970-talet. Troligen inspirerad av det franska prototyptåget TGV 001. Jag vet att den orangea modellen prydde omslaget på tidningen Tåg 1978 eller 1979. Men modellen tror jag fanns redan åtminstone 1976 eller 1977 eller så.

Undrar om dessa två modeller finns kvar idag?

Никлас Быгдестам

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •