Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Baksidan mot spåren?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Baksidan mot spåren?

Någon mer än jag som reflekterar över att stationshuset vid Norrköping C vänder baksidan mot spåren? Slät fasad, undantaget nedersta våningen, medan gatusidan är lite mer utsmyckad.

Se exempelvis baksidan på en bild som Leif D visade igår: http://leifd.jalbum.net/Forumbilder/...2010.34.57.jpg

(har för mig att det är OK att lägga en länk till någon annans bild, annars får den tas bort, övervägde annars att svara på Leifs inlägg för att kunna "citera" bilden, men då skulle säkert någon anklaga mig för trådkapning istället, hur man än gör kan det bli fel)

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: Baksidan mot spåren?

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Någon mer än jag som reflekterar över att stationshuset vid Norrköping C vänder baksidan mot spåren? Slät fasad, undantaget nedersta våningen, medan gatusidan är lite mer utsmyckad.

Se exempelvis baksidan på en bild som Leif D visade igår: http://leifd.jalbum.net/Forumbilder/...2010.34.57.jpg

(har för mig att det är OK att lägga en länk till någon annans bild, annars får den tas bort, övervägde annars att svara på Leifs inlägg för att kunna "citera" bilden, men då skulle säkert någon anklaga mig för trådkapning istället, hur man än gör kan det bli fel)
    Vad som är framsidan och baksidan på ett stationshus kan diskuteras (se t ex denna tråd), men i regel är väl gatusidans fasad den som brukar vara lite mer "påkostad".

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Måste allting ha en "framsida" och en "baksida"? Sedan finns det väl stationshus som ligger över spåren eller på plattformen mellan spåren.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Vi kan ju visa bilden igen då... Snygg respekt där, GILLAS !

Norrköping S, spårsidan. Foto 2015-11-25 Leif D

Senast redigerat av Leif D den 2018-03-27 klockan 09:18:44. Anledning: Visa bild

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ja, det är väl så det är, man får länka till vad som helst på Internet, tidningar, bilder, fotografier av konstverk.
    Men, du får inte själv på din sajt (eller i ditt inlägg i PV) skriva in hela (eller stora delar av) texten från tidningen, du får inte kopiera någon annans bild och visa den på din sida (eller i ditt eget inlägg i Postvagnen). Allt förstås om skaparen inte gett dig tillåtelse.
    Om konstnären inte vill att hans verk visas på internet får hen gå till den som ursprungligen visat fotot, och om denne då tar bort fotot, så kommer din länk vara bruten, men det är ju inget farligt med det.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Hanquist Visa inlägg
    Måste allting ha en "framsida" och en "baksida"? Sedan finns det väl stationshus som ligger över spåren eller på plattformen mellan spåren.
    Nej, jag tycker inte det, men nu råkar det vara så att detta stationshus inte är lika vackert på båda sidor. Sedan kanske man ska använda andra termer, men "baksida" tycker jag är en bra term för att tala om sidan med lägre status än framsidan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Framsidan är väl ofta gjord för att vara fin när man kommer mot stationen på avstånd. Då man är på spårsidan ser man i regel bara en mindre del av byggnaden och upplever inte helheten. Jag tycker det gäller flertalet äldre stationer. Ett sidospår, i Umeå byggdes rådhuset för att ha fina sidan mot älven då resenärer kom med fartyg eller färja över Umeälven. När järnvägen kom till stan och järnvägsstationen lades i ena änden av esplanaden och rådhuset i den andra så snyggades baksidan till, men fortfarande är älvsidan finare tycker jag.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bo-Gunnar P Visa inlägg
    Framsidan är väl ofta gjord för att vara fin när man kommer mot stationen på avstånd. Då man är på spårsidan ser man i regel bara en mindre del av byggnaden och upplever inte helheten. Jag tycker det gäller flertalet äldre stationer. Ett sidospår, i Umeå byggdes rådhuset för att ha fina sidan mot älven då resenärer kom med fartyg eller färja över Umeälven. När järnvägen kom till stan och järnvägsstationen lades i ena änden av esplanaden och rådhuset i den andra så snyggades baksidan till, men fortfarande är älvsidan finare tycker jag.
    Skillnaden är väl att framsidan-gatusidan kan man kosta på ett elegant propert utseende medans spårsidan har mer praktiska funktioner som godsexpeditioner, tågklarering och lite av varje, det blir inte lika elegant på den sidan

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Skillnaden är väl att framsidan-gatusidan kan man kosta på ett elegant propert utseende medans spårsidan har mer praktiska funktioner som godsexpeditioner, tågklarering och lite av varje, det blir inte lika elegant på den sidan
    Ja, jag håller med. Jag tycker det verkar vara så på alla äldre stationer. Tänker på Eskilstuna, Flen, Enköping, Sala, Uppsala (gamla byggnaden), Örebro C... T o m små stationer som Örebro S, Munkfors ser elegantare ut från gatusidan än spårsidan.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Måhända är jag miljöskadad såsom uppvuxen med Värnamo stationshus, frågan är om det inte är vackrare på spårsidan än på gatusidan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är ju en sak hur stationen ser ut idag och en annan hur den såg ut när den var ny. Ombyggnader kan ha förändrat utseendet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av pnott Visa inlägg
    Det är ju en sak hur stationen ser ut idag och en annan hur den såg ut när den var ny. Ombyggnader kan ha förändrat utseendet.
    Både till det bättre och till det sämre?

Ett exempel på bådadera är Alvesta station. Den förfulades en del av den gamla gångbron och var kanske som bäst helt utan gångbro.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •