Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 121 till 129 av 129

Ämne: Alternativ till höghastighetsjärnväg

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Sv: Alternativ till höghastighetsjärnväg

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Sen bullrar bilen mer
    Vad har du för källa på det? Tåg är ju öronbedövande högljudda. En elbil i motorvägshastighet är det inte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Vad har du för källa på det? Tåg är ju öronbedövande högljudda. En elbil i motorvägshastighet är det inte.
    Däcksljudet kommer ju inte ens en elbil ifrån. Motorljud på moderna bilar hörs knappt, men däcksbullret..

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Miljö är mer än utsläpp! Även om det är nollutsläpp från själva körningen kommer bilen totalt aldrig ha lägre samlade utsläpp än tåget.

Sen bullrar bilen mer, tar mer plats, kräver mer infrastruktur.
    Försumbara skillnader i livscykelkostnader. En elbil väger cirka 500 kg per sittplats och håller ungefär hälften så länge som ett tåg som väger ungefär ett ton per sittplats. I tätort är ju el-bilar så tysta att de numera måste bullra lite för att inte överraska fotgängare. Störande buller runt motorvägar, med undantag från storstadsinfarter, kommer i första hand från lastbilar.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Däcksljudet kommer ju inte ens en elbil ifrån. Motorljud på moderna bilar hörs knappt, men däcksbullret..
    Du menar på allvar att det är högre än tåg?

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Försumbara skillnader i livscykelkostnader. En elbil väger cirka 500 kg per sittplats och håller ungefär hälften så länge som ett tåg som väger ungefär ett ton per sittplats. I tätort är ju el-bilar så tysta att de numera måste bullra lite för att inte överraska fotgängare. Störande buller runt motorvägar, med undantag från storstadsinfarter, kommer i första hand från lastbilar.
    Fast nu bor ju jag i en stad med rätt många elbilar. Jag har också åkt min beskärda del elbil. En Tesla model 3 låter lika mycket som motsvarande modern fossilbil redan vid 20-25 km/h. Både inne i bilen och utanför.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Du menar på allvar att det är högre än tåg?
    Buller är inte så lätt att räkna på! Man måste både räkna maxbuller och längden på det.

Men jag skulle säga att ett passagerartåg med 500 passagerar har en lägre bullerpåverkan på en plats än att 200-300 bilar kör förbi på en väg.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Håller inte alls med om buller. Alla personbilar bullrar mycket från däck i hastigheter över 60-70 km/h och däckbuller det är helt dominerande vid 70 och uppåt för personbilar. Lastbilar och mc bullrar ännu mera.

Tåg är mer varierande då det beror på vagnarna och hjulen. Nya moderna godsvagnar med släta hjul kan vara väldigt tysta liksom motorvagnståg i farter under 70-80.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Buller är inte så lätt att räkna på! Man måste både räkna maxbuller och längden på det.

Men jag skulle säga att ett passagerartåg med 500 passagerar har en lägre bullerpåverkan på en plats än att 200-300 bilar kör förbi på en väg.
    Jag har i alla fall alltid haft hörselskydd när jag arbetat nära trafikerat spår. Det har jag aldrig när jag är ute längs vägar. T.ex har jag en GC väg längs en högtrafikerad landsväg där jag bor, inga problem för öronen utan hörselskydd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Brukar flera gånger i veckan cykla efter järnvägen Västerås c och Västerås Västra. Har lagt märke till att det är mycket ovanligt med godståg som inte har några hjulplattor. Inte helt ovanligt att det i lite längre godståg finns både tre och fyra vagnar med hjulplattor. Om dessa tåg framförd på en höghastighetsbana för över 300 km/ tim finns det risk för att det uppstår skador på spåren så att det blir oskönt eller omöjligt att köra över 300 med höghastighetsspår?
    Har ofta funderat över varför man inte svarvar om godstågshjulen eller är det så att det låter mycket men skadorna är så små att det inte blir skador på spåren?
    Håller med banarne. Bor själv i huset som ligger närmast Västerås Västra och retar mej mer på buller från bilar "polisbilar som ska till Bäckby och jaga bovar?" och lastbilar. Verkar som om det högfrekventa mekaniska ljudet från tågen snabbare dör ut. Bilar och lastbilar har lägre frekvens på ljudet. Sommartid är det inga problem med att sova med öppet fönster fast jag kan ha upp till tio godståg som passerar mellan 22,00 till 07,00

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •