Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 129

Ämne: Alternativ till höghastighetsjärnväg

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Sv: Alternativ till höghastighetsjärnväg

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Skulle det vara tillåtet att bygga en järnväg för enbart godstrafik?

(det finns ju järnvägar där godståg inte får framföras)
    Varför skulle man vilja förbjuda resandetåg? På banor där godståg inte är välkomna handlar det väl om tunnlar som inte är dimensionerade för farligt gods eller att man är rädd att godstågen ska bulla för mycket. Sedan är ju frågan om godståg verkligen låter så mycket mer än persontåg men det verkar inte riktigt höra till saken.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Att det inte är förenligt med järnvägslagen att prioritera gods på det sättet är givetvis ett mindre problem i sammanhanget, sedan skulle det ju attrahera gods, så frågan är ju hur ofta godstågen ska möta varandra på enkelspåret.
    De 300 miljarderna lär gå åt till att bygga ut befintliga stambanor inte en massa fantasifulla upprustningar av enkelspår med sämmre kapacitet för samma peng om man nu skulle använda de till annat.

/Magnus
    Nu gå väl godstrafik för godskundernas skull, baserat på var de är belägna, inte för järnvägens skull.
    Man kan ju säga att det är bättre att öka godstågskapaciteten på stambanor än att göra "fantasifulla upprustningar" på enkelspår.
    Det hjälper ju inte om det finns mycket gods på en del enkelspår.

En del enkelspår är hårt belastade och behöver dubbelspår eller dubblering.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Skulle det vara tillåtet att bygga en järnväg för enbart godstrafik?

(det finns ju järnvägar där godståg inte får framföras)
    Ja om det finna alternativ infrastruktur för persontrafiken skulle det gå bra, samma regler som för de banor som enbart är öppna för persontrafik.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Frågan om nya stambanor är även förknippad med hur mycket störningar på befintliga banor man är beredd att acceptera under byggtiden. Mälarbanan har haft årliga avstängningar sedan 1990-talet. Hur mycket gods- och persontrafik har skrämts bort genom dessa? Processen att riva hus längs t.ex. Västra stambanan lär inte vara enkel. Hur många och långa avstängningar är man beredd att godta mellan Stockholm och Göteborg? Vad kostar avstängningarna. Samhället har förändrats sedan det stora stambanebyggandet började på 1850-talet. Det är ur den synpunkten enklare och mera prisvärt att bygga nya banor i ny sträckning. Då kan man bygga utan att behöva tänka på trafik på intilliggande spår. Avstängningar behövs bara vid enstaka tillfällen när hela banor ska kopplas in till det befintliga nätet. Dessutom öppnar man upp för mer gods och lokal persontrafik på t.ex. VSB genom att skillnaden mellan de snabbaste och långsammaste tågen blir mindre när höghastighetstågen flyttas till de nya banorna.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Varför skulle man vilja förbjuda resandetåg? På banor där godståg inte är välkomna handlar det väl om tunnlar som inte är dimensionerade för farligt gods eller att man är rädd att godstågen ska bulla för mycket. Sedan är ju frågan om godståg verkligen låter så mycket mer än persontåg men det verkar inte riktigt höra till saken.
    Man kanske inte vill utrusta tunnlar för utrymning från persontåg?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ja om det finna alternativ infrastruktur för persontrafiken skulle det gå bra, samma regler som för de banor som enbart är öppna för persontrafik.
    OK. I och med att vi har många "blindtarmar" med system S utgår jag från att det räcker att persontåg undantagsvis får framföras.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om de som vill lägga ner planerna på höghastighetsbanor vinner valet lär dina förslag inte begrundas alls. De har varit tydliga med att det är runt storstäderna de vill satsa inte mellan storstäderna. En liten varning om du går runt och drömmer om att ett vunnet val skulle gör att planerna försvinner för alltid. Det var nog många som hoppades på att planerna på Norrbotniabanan skulle ha lagts på is för alltid efter valet 2006, hur gick det med det?

/Magnus
    Nu tycker jag att du låter överlägsen i tonen. Du är själv en mycket stor drömmare och bara för att du jobbar på Trafikverket så vet du inte bäst om någonting.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Nu tycker jag att du låter överlägsen i tonen. Du är själv en mycket stor drömmare och bara för att du jobbar på Trafikverket så vet du inte bäst om någonting.
    Ok, det var tråkigt att höra. Jag finner det dock lite konstigt att de som går och hoppas på ett politiskt skifte som ska stoppa höghastighetsbanor inte läser på vad dessa politiska partier faktiskt säger om vad de vill göra istället. Nej var jag jobbar har inget att göra med med vad jag kan och inte kan. Men mer 10 års utredande av trafikering på det befintliga och eventuella nya järnvägar i Sverige har gett mig en kunskapsbas att stå på som jag nyttjar när jag diskuterar. Att det sedan inte stämmer med andras övertygelse om vad som är bäst kan jag inte hjälpa.

/Magnus

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Ok, det var tråkigt att höra. Jag finner det dock lite konstigt att de som går och hoppas på ett politiskt skifte som ska stoppa höghastighetsbanor inte läser på vad dessa politiska partier faktiskt säger om vad de vill göra istället. Nej var jag jobbar har inget att göra med med vad jag kan och inte kan. Men mer 10 års utredande av trafikering på det befintliga och eventuella nya järnvägar i Sverige har gett mig en kunskapsbas att stå på som jag nyttjar när jag diskuterar. Att det sedan inte stämmer med andras övertygelse om vad som är bäst kan jag inte hjälpa.

/Magnus
    Det finns inget automatiskt likhetstecken mellan Trafikverket vilja och folkets dito.

Däremot försöker TrV inte sällan driva igenom sin egen vilja på diverse kreativa sätt. Något jag själv fick erfara när jag höll på att köra ut i skogen i 90 km/h på Tjustbanan för att man gett sig f-n på att få den nedlagd genom att skära ner på underhållet så att till slut kunde dödförklaras.

En taktik som använts många gånger genom åren.

Vad gäller HH-banor behöver man inte komma med några alternativ eftersom det till att börja med ska avgöras om vi behöver dem eller ej. Efter det kan man börja diskutera nästa steg.

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Vad gäller HH-banor behöver man inte komma med några alternativ eftersom det till att börja med ska avgöras om vi behöver dem eller ej. Efter det kan man börja diskutera nästa steg.
    Igen? Vad var Sverigeförhandlingen?
    http://www.sverigeforhandlingen.se/index.html

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Det finns inget automatiskt likhetstecken mellan Trafikverket vilja och folkets dito.

Däremot försöker TrV inte sällan driva igenom sin egen vilja på diverse kreativa sätt. Något jag själv fick erfara när jag höll på att köra ut i skogen i 90 km/h på Tjustbanan för att man gett sig f-n på att få den nedlagd genom att skära ner på underhållet så att till slut kunde dödförklaras.

En taktik som använts många gånger genom åren.

Nu företräder jag aldrig "Trafikverkets vilja" när jag skriver i postvagnen utan mina egna åsikter, ibland sammanfaller det med Trafikverkets "vilja" ibland inte.

Trafikverket tolkar inte folkets vilja, så ser inte ansvarsfördelningen ut. Som Expertmyndighet är de dock verkets uppgift att leverera underlag till politiken och genomföra de av politiken beslutade projekten. Det är också i grunden ett politiska beslut att vi har fristående förvaltningsmyndigheter som har frihet att ta fram underlag som inte stämmer överens med "folkets vilja" eller "politikens vilja". Det är upp till politiken att besluta vad de vill ha beställer de ett fyrspår istället eller ingen utbyggnad alls kommer Trafikverket leverera det. Politiken har även givit Trafikverket i uppgift att utreda andra alternativ än höghastighetsbanor och de har fått svar p vad detta skulle innebära. Att det har gett sämre effekter har inget med Trafikverkets vilja att göra.

När det gäller Tjustbanan är just de som sysslar med underhåll som oftast varit mest positivt inställda till banan så just den teorin håller jag inte för särskilt sannolik.

/Magnus

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Igen? Vad var Sverigeförhandlingen?
    http://www.sverigeforhandlingen.se/index.html
    Wessbergs jobb var väl bl.a. att röja väg för eventuella banor och förhandla fram detaljerna kring dem efter vad jag minns. Sedan är det väl politikernas sak att bestämma om de ska byggas eller ej.

Medlem
    feb 2018

Nu företräder jag aldrig "Trafikverkets vilja" när jag skriver i postvagnen utan mina egna åsikter, ibland sammanfaller det med Trafikverkets "vilja" ibland inte.

Trafikverket tolkar inte folkets vilja, så ser inte ansvarsfördelningen ut. Som Expertmyndighet är de dock verkets uppgift att leverera underlag till politiken och genomföra de av politiken beslutade projekten. Det är också i grunden ett politiska beslut att vi har fristående förvaltningsmyndigheter som har frihet att ta fram underlag som inte stämmer överens med "folkets vilja" eller "politikens vilja". Det är upp till politiken att besluta vad de vill ha beställer de ett fyrspår istället eller ingen utbyggnad alls kommer Trafikverket leverera det. Politiken har även givit Trafikverket i uppgift att utreda andra alternativ än höghastighetsbanor och de har fått svar p vad detta skulle innebära. Att det har gett sämre effekter har inget med Trafikverkets vilja att göra.

När det gäller Tjustbanan är just de som sysslar med underhåll som oftast varit mest positivt inställda till banan så just den teorin håller jag inte för särskilt sannolik.

/Magnus
    Jo, jag känner till vilket som ät TrV:s uppdrag.

Vad gäller Tjust spelar det ingen roll hur mycket de som underhöll banan gillade den eftersom det inte var dem som beslutade om själva underhållet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Eje Larsson Visa inlägg
    Frågan om nya stambanor är även förknippad med hur mycket störningar på befintliga banor man är beredd att acceptera under byggtiden. Mälarbanan har haft årliga avstängningar sedan 1990-talet. Hur mycket gods- och persontrafik har skrämts bort genom dessa?
    Ja, detta är mycket viktigt. Bygger man en ny bana så måste den ju "bli klar" någon gång. Självklart behövs underhåll och nån gång kan man behöva bygga ut eller ändra en bana, men att som Mälarbanan ha haft tämligen omfattande banavstängningar pga olika om- och utbyggnader av banan under 22 av de 24 år den varit i drift är inte ett sätt att få varken folk eller gods att välja tåget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu är ju inte godstågen en så stor del av trafiken du vill påstå tyvärr. Som utvecklingen ser ut trängs godset ut från persontrafikens mest högtrafiktimmar och det blir svårt att få ut mer kapacitet när det inte går några godståg i högtrafik längre.
    Godstrafiken skulle kunna bli mycket större. Det går ju så mycket gods på lastbil idag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Däremot är det inte sant att man inte skulle behöva riva några hus
    Jag menar inte bokstavligt. Visst måste man riva hus, men man behöver inte riva några kulturhus i Lund som om man skulle bygga fyrspår Malmö-Lund.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad är Mälarbanan?

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Ja, detta är mycket viktigt. Bygger man en ny bana så måste den ju "bli klar" någon gång. Självklart behövs underhåll och nån gång kan man behöva bygga ut eller ändra en bana, men att som Mälarbanan ha haft tämligen omfattande banavstängningar pga olika om- och utbyggnader av banan under 22 av de 24 år den varit i drift är inte ett sätt att få varken folk eller gods att välja tåget.
    Vilka järnvägstågbanelinjesträckor avses med begreppet "Mälarbanan"?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nu är ju inte godstågen en så stor del av trafiken du vill påstå tyvärr. Som utvecklingen ser ut trängs godset ut från persontrafikens mest högtrafiktimmar och det blir svårt att få ut mer kapacitet när det inte går några godståg i högtrafik längre.
    Mycket intressant!
    Detta konstaterande borde vara av stor betydelse om man ivrar för överföring av gods från väg till spår, men fastnat i synsättet att det går att ordna med några mindre "quick fix"!
    (Allmänt konstaterande, och inte mot någon debattör i tråden)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vad är Mälarbanan?

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Vilka järnvägstågbanelinjesträckor avses med begreppet "Mälarbanan"?
    Vi som åker där menar hela sträckan Stockholm-Västerås-Örebro/Hallsberg, men formellt är det väl Tomteboda-Hovsta som är Mälarbanan. Avstängningarna som varit årligen förekommande har dock varit mestadels mellan Enköping-Bålsta (de första åren) och mest av allt Stockholm-Bålsta.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Mycket intressant!
    Detta konstaterande borde vara av stor betydelse om man ivrar för överföring av gods från väg till spår, men fastnat i synsättet att det går att ordna med några mindre "quick fix"!
    (Allmänt konstaterande, och inte mot någon debattör i tråden)
    Godstrafiken behöver både kortsiktiga quickfix men även stora långsiktiga investeringar för att vara attraktiv. På kort sikt längre och tyngre tåg, på lång sikt nya stambanor för att flytta undan snabba tåg.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •