Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Green Cargo - SJ sammanslagning

  1. #1
    Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 096

    Green Cargo - SJ sammanslagning

    Är detta bra eller dåligt?

    https://www.dn.se/ekonomi/godstrafik...bli-del-av-sj/

    Kanske bättre att sälja eller lägga ner ett olönsamt bolag, istället för att staten skall driva det?

    Mitt favorit tåg, som troligen är lönsamt:



    Bild av Sign BD, fotolänk från "Gamla" postvagnen.

    Om AFAB http://miljonytta.se/fornybar-el/nyt...-for-klimatet/

    Senast redigerat av Admin den 2018-03-26 klockan 23:20:32. Anledning: Länk tillagd

  2. #2
    Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    880

    Sv: Green Cargo - SJ sammanslagning

    Varför har Admin editerat inlägg #1? OM en länk ska läggas till bör väl ts kunna göra det själv.

    Edit: I sakfrågan - artikeln är låst, men nej det är ingen bra idé att slå ihop SJ och GC.

    Senast redigerat av Jonny Saljefeldt den 2018-03-27 klockan 05:39:15.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    886

    Sv: Green Cargo - SJ sammanslagning

    Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Är detta bra eller dåligt?

    https://www.dn.se/ekonomi/godstrafik...bli-del-av-sj/

    Kanske bättre att sälja eller lägga ner ett olönsamt bolag, istället för att staten skall driva det?
    Eller också kan man försöka få företaget lönsamt. För även om man ska sälja det kan det vara bra om företaget visar bra lönsamhet. Sedan kan det finnas andra anledningar än lönsamhet för staten att driva visa saker.

    Bra att staten kommer se över GG och se vad man kan göra.


  4. #4
    Avstängd
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    293

    Sv: Green Cargo - SJ sammanslagning

    Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Eller också kan man försöka få företaget lönsamt. För även om man ska sälja det kan det vara bra om företaget visar bra lönsamhet. Sedan kan det finnas andra anledningar än lönsamhet för staten att driva visa saker.

    Bra att staten kommer se över GG och se vad man kan göra.
    En rejäl sänkning av banavgifterna skulle gagna samtliga godsbolag i branschen. Marginalerna för alla godsbolag är små och branschen dras med dålig lönsamhet generellt!


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    139

    Sv: Green Cargo - SJ sammanslagning

    När frågan om försäljning av Green Cargo kommit på tal tidigare har transportköparna inte varit särskilt positiva till förslagen.

    År 2004 gick det så långt att riksdagen gav regeringen ett bemyndigande att sälja Green Cargo. Då ansågs det allmänt att den möjlige köparen var Railion. Svensk Näringsliv agerade då genom en skrivelse till berörda ministrar. I skrivelsen, undertecknad av ett antal logistikchefer i stora svenska företag, sades bland annat:

    Vi är som stora järnvägskunder oroliga för utvecklingen på den svenska järnvägsmarknaden och önskar svar på frågor som inte besvarats i Riksdagens beslut (proposition 2003/04:127).
    1. Vi delar uppfattningen att järnvägstransporterna till den europeiska kontinenten är av stort intresse. Om Green Cargo lierar sig med en av de stora transportoperatörerna, Stinnes/Schenker, hur garanteras då en sund konkurrens på marknaden för de godssegment som är ”beroende” av järnväg?
    2. Vi anser det också angeläget med en fortsatt nationell utveckling av grundläggande järnvägslösningar och dragkraft i Sverige. Hur kan det tillgodoses om Green Cargo byter fokus till ett internationellt logistikföretag?
    3. Vi bedömer att Green Cargo i ett europeiskt perspektiv drivs kostnadseffektivt. Hur undviks att framgångsrik affärskultur och ledningsstruktur inte kommer att drunkna i det mycket större köparföretagets, och helt flyttas ut ur Sverige?
    4. Många industrier ser stora fördelar i vagnslasttrafiken. Varför skulle det nya dominerande företaget använda en annan strategi på den svenska marknaden för vagnslasttrafiken än det har på den tyska och danska marknaden? I Tyskland har vagnslasttrafiken bantats kraftigt och i Danmark har godsvolymen på järnväg sjunkit rejält sedan Railion tog över.
    5. I Sverige har järnvägstransporterna en i ett europeiskt perspektiv stor marknadsandel, vilket inneburit att vi byggt upp viktig kompetens inom näringsliv och högskolor. Hur kan ett sådant järnvägskluster värnas?


    Saken rann den gången ut i sanden. I sin utredning En annan tågordning aktualiserade Gunnar Alexandersson frågan på nytt år 2015. Inte heller då var transportköparna särskilt positiva. De representerade i utredningen av Skogsindustriernas transportdirektör Karolina Boholm. Hon skrev i ett särskilt yttrande:

    Från transportköparnas sida finns stor tveksamhet till försäljning av Green Cargo AB. För en fungerande järnvägsmarknad behövs flera aktörer och fungerande konkurrens. Det är därför viktigt att en eventuell försäljning av Green Cargos inte leder till att det finns färre tågoperatörer på den europeiska marknaden, vare sig de är privata eller statliga. Att bryta ut vissa delar av Green Cargos verksamhet för försäljning är också tveksamt.


  6. #6
    Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    518

    Sv: Green Cargo - SJ sammanslagning

    Synd att artikeln i DN är låst, det hade varit intressant att se regeringens syn på saken.
    Angående flygbränsle på tåg: enligt artikel från 2010 är detta ovanligt, undrar just om någon skillnad skett på dessa åtta år.


  7. #7
    Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    165

    Sv: Green Cargo - SJ sammanslagning

    Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Synd att artikeln i DN är låst, det hade varit intressant att se regeringens syn på saken.
    .
    Det står inte mycket i artikeln. Kontentan är (och den har jag kopierat från ett par Googlesökningar, inte från DN, undrar hur copyrightfantasterna ser på det):

    "Green Cargo har under ganska lång tid brottats med ekonomiska bekymmer, men bolaget är en strategisk tillgång för oss. När vi vill flytta transporter av gods från vägar till järnvägar måste infrastrukturen förbättras, säger näringsminister Mikael Damberg. Näringsdepartementet ska därför göra en översyn av Green Cargos strategi och situation, både på lång och kort sikt. – Vi drar inte slutsatserna på en gång, men skulle det visa sig att Green Cargo utvecklas bättre i samarbete med SJ kommer vi att överväga det, säger Mikael Damberg."

    SJ och GC har utvecklats åt olika håll under rätt många år nu. Personligen tvivlar jag på att det skulle löna sig med en sammanslagning. Översyn är nog inte fel i sig.


  8. #8
    1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    920

    Sv: Green Cargo - SJ sammanslagning

    Tråden (eller ämnet som det heter numera) tar utgångspunkt i en artikel i dagens utgåva av DN. Det hela får ett olyckligt resultat för diskussionen, dels därför att den länkade artikeln bara kan läsas av prenumeranter och dels därför att artikeln i sig är kopplad till en annan artikel i samma tidning som också den är låst för ickeprenumeranter.

    Den stora nyheten i ursprungsartikeln är att regeringen tänker sig att skärpa kraven på SJ. Låt mig för att höja diskussionen en aning kommentera texten.

    Artikeln är en uppföljning av att regeringen tänker ändra bolagsordningen för SJ. Bakgrunden är troligen att DN:s reporter har läst de utsända handlingarna inför stämman den 24 april och fastnat för att regeringen vill ändra den grundläggande instruktionen för SJ:s hela verksamhet. Det handlar alltså om en ny lydelse av själva portalparagrafen i SJ:s bolagsordning.

    Det kanske intresserar PV:s läsare att begrunda skillnaden. Så här lyder regeringens instruktion kort och gott till SJ i dag:

    § 3 Verksamhet
    Föremålet för bolagets verksamhet ska vara att, direkt eller indirekt genom dotter- eller intressebolag, bedriva persontrafik samt att bedriva därmed förenlig verksamhet.

    Och så här vill regeringen att SJ ska arbeta i fortsättningen:

    § 3 Verksamhet
    Föremålet för bolagets verksamhet ska vara att, direkt eller indirekt genom dotter- eller intressebolag, bedriva persontrafik och, inom ramen för affärsmässighet, bidra till att uppfylla de transportpolitiska målen och därmed en långsiktigt hållbar transportförsörjning i hela landet, samt att bedriva därmed förenlig verksamhet.

    Detta föranleder DN att rubricera sin artikel "Regeringen skärper kraven på SJ: Fler tåg i hela landet".

    Tidningen följer upp med uttalanden från dels SJ:s styrelseordförande Jan Sundling och dels miljöministern Isabella Lövin. Det är ingen tvekan om att ändringen tillkommit efter krav från Miljöpartiet. Nyckelorden i ändringen är "långsiktigt" och "i hela landet" säger Lövin. Jan Sundling tycker att ändringen är bra. SJ vill inget hellre än att köra mer tåg och att transportera fler människor, menar han, men pekar samtidigt på att det måste finnas fler spår och framför allt att det måste vara relevant att köra tågen.

    Det betyder antagligen att det måste finnas folk utmed banan som vill åka med tågen som går där. Han betonar därför att instruktionen också föreskriver att verksamheten ska vara kommersiell. Det står ju "inom ramen för affärsmässighet" i det nya förslaget.

    Regeringen tänker flytta på Jan Sundling från SJ till Green Cargo. Den gamle GC-direktören anses antagligen ha gjort ett bra jobb inom SJ som numera är precis så lönsamt som SJ vill. Han kanske kan få sprutt på GC också, om han får vara ordförande några år.

    DN undrar samma sak och har därför lagt till en uppföljande artikel om GC där man frågar näringsminister Mikael Damberg vad han tänker sig. Damberg pekar på att erfarenheterna från SJ och Sundlings allmänna branscherfarenhet kan bädda för att han och regeringen ska kunna göra en analys av läget. DN frågar då om SJ och GC skulle kunna tänkas slås samman i framtiden.

    Dambergs politikersvar blir då enligt tidningen:

    - Vi börjar inte där, vi börjar med översynen. Men vi utesluter det inte.

    Själv tycker jag att det är ett klokt svar. I likhet med ett par snabba kommentatorer i tråden är jag tveksam till sammanslagning. Däremot är jag övertygad om att regeringen gör klokt i att sätta in Sundling i GC-styrelsen. Godstransporter på järnväg måste öka. Flera operatörer på marknaden har visat att det är möjligt att få lönsamhet. GC behöver inte vara sämre.

    Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-03-27 klockan 10:41:06.

  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 168

    Sv: Green Cargo - SJ sammanslagning

    Nu är det väl tyvärr så att nästan inga av de svenska godstågoperatörerna är lönsamma. Om inte TÅGAB hade haft sin utmärkta verkslad hade det säkert inte funnits heller med normala företagsekonomiska kalkyler. https://lokforaren.wordpress.com/201...r-green-cargo/ Om man exempelvis läser denna artikeln med kommentarer ser man hur illa det är överallt i branschen. Så det krävs naturligtvis politiska beslut om man vill ha några godståg kvar i framtiden eller om allt gods ska köras av rumäner och bulgarer.....


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •