Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Kan man krocka på AIS kontrollerade spår?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan man krocka på AIS kontrollerade spår?

Var på en konsert och skulle cykla hem efter cykelbanan norr om spåret i riktning mot Västerås västra vid 21,30 tiden idag 7 oktober.
    Borta vid bron vid Lögarängsbadet ser jag ett godståg i riktning mot Västerås C och på södra spåret. Godståget har stannat vid rödlykta.
    När jag cyklar över bron över Svartån ser jag att en motorvagn lämnar Västerås C. Också på kollisionskurs på södra spåret
    Efter en stund visar signalerna för båda spåren grönt och vit blink. Alltså även kollisionskurs mot godståget. Lokföraren på godståget blev antagligen lite stressad och började blinka med lyset.
    Nu blev det ingen krock eftersom det finns en växel och motorvagnen växlade över till norra spåret.
    Funderade över hur det kan bli grönt och vitt blink in på ett spår om det finns ett tåg på spåret. Tycker att det borde bli rött och dvärgen kan visa att det finns hinder på spåret. När lokföraren i godståget började blinka med lyset fick den lokföraren någon varning från AISen. Fick lokföraren i motorvagnen någon varning eller var datorn programmerad för att motorvagnen skulle växla över till norra spåret och inte brydde sig om att södra spårets signal visade kör nästa kör
    Signalerna är placerade bara några tiotals meter från Lögarängsbron

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kan man krocka på AIS kontrollerade spår?

Du har nog sett fel vad gäller spår och signaler. Blinka med ljuset brukar vara ett vanligt sätt att hälsa på varandra vid möte. Hade det varit en så allvarlig incident hade all trafik stoppats för utredning och undersökning omgående!

Passagerare krafts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    AIS
    Är du ute och seglar eller finns det något som heter AIS på järnvägen?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Var på en konsert och skulle cykla hem efter cykelbanan norr om spåret i riktning mot Västerås västra vid 21,30 tiden idag 7 oktober.
    Borta vid bron vid Lögarängsbadet ser jag ett godståg i riktning mot Västerås C och på södra spåret. Godståget har stannat vid rödlykta.
    När jag cyklar över bron över Svartån ser jag att en motorvagn lämnar Västerås C. Också på kollisionskurs på södra spåret
    Efter en stund visar signalerna för båda spåren grönt och vit blink. Alltså även kollisionskurs mot godståget. Lokföraren på godståget blev antagligen lite stressad och började blinka med lyset.
    Nu blev det ingen krock eftersom det finns en växel och motorvagnen växlade över till norra spåret.
    Funderade över hur det kan bli grönt och vitt blink in på ett spår om det finns ett tåg på spåret. Tycker att det borde bli rött och dvärgen kan visa att det finns hinder på spåret. När lokföraren i godståget började blinka med lyset fick den lokföraren någon varning från AISen. Fick lokföraren i motorvagnen någon varning eller var datorn programmerad för att motorvagnen skulle växla över till norra spåret och inte brydde sig om att södra spårets signal visade kör nästa kör
    Signalerna är placerade bara några tiotals meter från Lögarängsbron
    Eftersom tågvägen var hinderfri var det i sin ordning med körsignal. AIS? Livlig fantasi?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Waxholm-Rindö tycker jag ofta uppvisar livlig fantasi, än reell förståelse för trafikering på svenska tågspår...
    Alltså sitter vi lugnt ner och inväntar nästa crazy analys/spekulation....

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av kraft Visa inlägg
    Är du ute och seglar eller finns det något som heter AIS på järnvägen?
    AIS tycks vara något slags transpondersystem för sjöfart.
    Vanligaste säkerhetssystem på järnvägen är ATC.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om växelkurvan tillåter minst 80 km/h kan man få en grön med vit blink över till intilliggande spår.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Du glömde berätta om dina vänner var med?

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    AIS tycks vara något slags transpondersystem för sjöfart.
    Vanligaste säkerhetssystem på järnvägen är ATC.
    Jo, funkar ungefär som flyget. Dock får du inte inte så många ekor. Men ganska roande och världsomspännande.

www.marinetraffic.com

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om jag förstår dig rätt var det alltså här som godståget stod och väntade vid röd signal, den högra:

https://goo.gl/maps/DyH6kQSdobpsNYsx6

Och här kom persontåget på spåret till höger där signalen visade grönt:

https://goo.gl/maps/gNeuN2HHYK83GRRp6

Så långt är allt okej, ingen kollisionskurs eftersom växlarna låg som de gjorde och därför fick tåget grönt. Men det låter som du menade att båda signalerna på sista bilden visade grönt och det går inte. Den vänstra signalen kan inte visa grönt eftersom den leder till ett spår där det redan står ett tåg. Dvärgsignalen kan i det läget visa vågrätt (stopp), snett vänster (rörelse tillåten, hinder finns) eller snett höger (rörelse tillåten, kontrollera växlar och hinderfrihet) men den kan inte visa lodrätt (rörelse tillåten, fri väg).

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Du glömde berätta om dina vänner var med?
    Var det nattsudd inblandat?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Thomas Tydal Visa inlägg
    Om jag förstår dig rätt var det alltså här som godståget stod och väntade vid röd signal, den högra:

https://goo.gl/maps/DyH6kQSdobpsNYsx6

Och här kom persontåget på spåret till höger där signalen visade grönt:

https://goo.gl/maps/gNeuN2HHYK83GRRp6

Så långt är allt okej, ingen kollisionskurs eftersom växlarna låg som de gjorde och därför fick tåget grönt. Men det låter som du menade att båda signalerna på sista bilden visade grönt och det går inte. Den vänstra signalen kan inte visa grönt eftersom den leder till ett spår där det redan står ett tåg. Dvärgsignalen kan i det läget visa vågrätt (stopp), snett vänster (rörelse tillåten, hinder finns) eller snett höger (rörelse tillåten, kontrollera växlar och hinderfrihet) men den kan inte visa lodrätt (rörelse tillåten, fri väg).
    Ops! Visst ska det vara ATC. Har visst blivit lite för mycket nattkörning i skärgården med både radar och AIS på skärmen!
    Signalen visade grönt fast sken och vit blink på båda tavlorna i ca 5 sekunder. Innan den gick över till att visa rätt signalbild. Funderade på om det var någon dator som var lite seg och om man var lite sena med att lägga om växeln för länstrafikens motorvagn?
    Och nä Mattias i Västerås är jag nykter och vilar upp mig. Bara i Stockholm jag ska eskortera 8 flator som vill ha anständigt sällskap!

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Signalen visade grönt fast sken och vit blink på båda tavlorna i ca 5 sekunder. Innan den gick över till att visa rätt signalbild. Funderade på om det var någon dator som var lite seg och om man var lite sena med att lägga om växeln för länstrafikens motorvagn?
    Kan lugna dej med att Västerås har ett gammalt fint reläställverk av typen Ställverk 65, som är geografiskt uppbyggt. Mycket driftsäkert och snabbt.
    Dessutom är det inte någon "hoppas det går-anläggning" utan en väl beprövat signalsäkerhetsanläggning, med helt felsäker funktion. Så dina funderingar kan du nog lugnt se som bara funderingar och inget annat.
    Tyvärr vet vi ju för lite konkreta fakta för att kunna räkna ut exakt vad som hänt.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •