Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Olika varianter av moderna rälsbefästningar från Pandrol

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Olika varianter av moderna rälsbefästningar från Pandrol

I den nya stationen i Belgrad kan man se Pandrol av olika sort på ett intressant sätt. Ta en titt här:

Namn:  20210919_113721.jpg
Visningar: 606
Storlek:  298,6 KB

Ute på bangården och på linjespåren ligger det Pandrol Fastclip. Rälsprofilen är givetvis UIC 60, precis som i Sverige. Moderna serbiska betongslipers med Pandrol Fastclip ser ut som svenska motsvarigheter. Ni kan se på bilden till vänster sådana slipers. Men när spåren går in mot stationen så ligger istället spåren på ett betonggolv. Och ni kan då se övergången mellan makadamen på bilden och betonggolvet. Det blir alltså en variant för Pandrol Fastclip som istället ligger på betonggolv istället för på slipers.

Namn:  20210919_113646.jpg
Visningar: 599
Storlek:  268,7 KB

Så här ser det då ut. Pandrol Fastclip som ligger direkt på betonggolvet istället för på slipers. Men denna syn varar faktiskt bara några meter, Se nästa bild.

Namn:  20210919_113653.jpg
Visningar: 600
Storlek:  261,8 KB

Så efter några meter byter det alltså rälsbefästning. Denna andra rälsbefästning är också en variant tillverkad av Pandrol. Jag har någonstans läst vad den heter men minns inte nu. Men denna är dessutom märkt Pandrol. En ovanligare variant av Pandrol. Troligen just gjord för betonggolv, tunnlar och liknande.

Namn:  20210919_113639.jpg
Visningar: 605
Storlek:  220,8 KB

Och så här ser det sedan ut längs med pallformarna på stationen hela vägen. Det är sedan längs med plattformarna hela vägen försett med denna rätt ovanliga rälsbefästning från Pandrol.

Finns denna variant av Pandrol i Sverige? Jag har aldrig sett dessa i alla fall. Samtliga bilder är tagna den 19 september i Belgrad.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Olika varianter av moderna rälsbefästningar från Pandrol

ch så här ser det sedan ut längs med pallformarna på stationen hela vägen. Det är sedan längs med plattformarna hela vägen försett med denna rätt ovanliga rälsbefästning från Pandrol.

Finns denna variant av Pandrol i Sverige? Jag har aldrig sett dessa i alla fall. Samtliga bilder är tagna den 19 september i Belgrad.
    Har sett dessa men kommer inte ihåg var. De motsvarande från konkurrenten Vossloh finns att se på broarna söderut från Cst.

Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    I den nya stationen i Belgrad kan man se Pandrol av olika sort på ett intressant sätt. Ta en titt här:

Ute på bangården och på linjespåren ligger det Pandrol Fastclip. Rälsprofilen är givetvis UIC 60, precis som i Sverige. Moderna serbiska betongslipers med Pandrol Fastclip ser ut som svenska motsvarigheter. Ni kan se på bilden till vänster sådana slipers. Men när spåren går in mot stationen så ligger istället spåren på ett betonggolv. Och ni kan då se övergången mellan makadamen på bilden och betonggolvet. Det blir alltså en variant för Pandrol Fastclip som istället ligger på betonggolv istället för på slipers.

Namn:  20210919_113646.jpg
Visningar: 599
Storlek:  268,7 KB

Så här ser det då ut. Pandrol Fastclip som ligger direkt på betonggolvet istället för på slipers. Men denna syn varar faktiskt bara några meter, Se nästa bild.

Namn:  20210919_113653.jpg
Visningar: 600
Storlek:  261,8 KB

Så efter några meter byter det alltså rälsbefästning. Denna andra rälsbefästning är också en variant tillverkad av Pandrol. Jag har någonstans läst vad den heter men minns inte nu. Men denna är dessutom märkt Pandrol. En ovanligare variant av Pandrol. Troligen just gjord för betonggolv, tunnlar och liknande.

Och så här ser det sedan ut längs med pallformarna på stationen hela vägen. Det är sedan längs med plattformarna hela vägen försett med denna rätt ovanliga rälsbefästning från Pandrol.

Bron ut från Stockholm norra (Nst) mot Värtan har även den "udda" befästningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Från källan:
    https://www.postvagnen.com/forum/ind...299395#p299598

Mera udda, eller i alla fall ovanliga, Pandrol-befästningar:

https://www.postvagnen.com/forum/ind...590140#p590148

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Befästningen till höger är väl slabtrack-varianten av vanliga Fastclip?

Detta är väl Vanguard, särskilt framtagen för att dämpa bort så mycket vibrationsöverföring som möjligt. Fungerar bra för ändamålet såvitt jag förstått, men är skitdyr och lyfter spåret en halv eller hel decimeter jmf med vanlig befästning, vilket kan ge problem om man gör spår- eller befästningsbyte där det är lågt i tak, om det finns fasta plattformar invid spåret eller andra slags problem.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •