Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Världens största järnvägsfärja byggd i Kina

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Världens största järnvägsfärja byggd i Kina

"Traffic flows between North America and Mexico will benefit from a new generation of train ferries built in China.

On a length of 180m and wide beam of 36.6m, the recently commissioned Cherokee is reckoned to be the world’s largest rail ferry, incorporating 2,500m of track on two decks for 135 rail wagons of 57ft (17.4m)."

Länk

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Världens största järnvägsfärja byggd i Kina

För oss känns tågfärjor verkligen utgående. Även om det kanske inte dör ut helt, så kan vi konstatera att verkligen har minskat i betydelse. Vi har fasta förbindelser och det är dessa som de vill utnyttja. Så det här fallet mellan USA och Mexiko är verkligen raka motsatsen mot vad vi är vana vid. Någon spårförbindelse mellan USA och Mexiko finns väl kvar? Men är den otillräcklig för den trafik man vill ha?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Det er sandsynligvis færge mellem Mobile, Alabama og centralmexico. Ferrocarril Istmo de Tehuantepec har en havn i Coatzacoalcos. Banen fra USA til Mexico City er enkeltsporet og langsom, derfor det kan betale sig at sejle direkte igennem golfen. Se mere på wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/CG_Railway

Mvh Matias
    www.Tognål.dk - pins, nyckelringar och slipsnålar med tåg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Lastar i två plan utan hiss

I olikhet med Railships färjor mellan Tyskland och Finland på sin tid kan denna färja lasta på två däck över aktern med hjälp av höjbar ramp.

"a bilevel adjustable ramp at each dock to allow rail cars to be loaded on both decks"

Edit. Funnit denna sida

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    För oss känns tågfärjor verkligen utgående. Även om det kanske inte dör ut helt, så kan vi konstatera att verkligen har minskat i betydelse. Vi har fasta förbindelser och det är dessa som de vill utnyttja. Så det här fallet mellan USA och Mexiko är verkligen raka motsatsen mot vad vi är vana vid. Någon spårförbindelse mellan USA och Mexiko finns väl kvar? Men är den otillräcklig för den trafik man vill ha?
    Det beror väl även på avståndet sjövägen jämfört med landvägen? Till sist måste väl fartyget vara konkurrenskraftigt ekonomiskt för längre långsamma rutter? Godståg i Nordamerika går väl ofta lite långsammare än vad vi är vana vid?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var väl något liknande med de jättefärjor som byggdes för trafik mellan Neu Mukran i DDR och Sovjetunionen? Har för mig att jag sett filmer på tåg på dubbla däck!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det var väl något liknande med de jättefärjor som byggdes för trafik mellan Neu Mukran i DDR och Sovjetunionen? Har för mig att jag sett filmer på tåg på dubbla däck!
    Ja de var på sin tid världens största tågfärjor.
    Och åtminstone en av dem kom i trafik på Sverige men inte med tåg ombord.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja de var på sin tid världens största tågfärjor.
    Och åtminstone en av dem kom i trafik på Sverige men inte med tåg ombord.

Bilder från Kleipeda och Karlshamn. Färjorna var anskaffade för att snabbt kunna transportera järnvägsvagnar till Rügen. Flera tågsätt kunde, om erforderligt, samtidigt lastas ombord snabbt följda av ytterligare tågsätt.

Till nedre däck.

Till övre däck

I Karlshamn.

När man studerar bilden på den amerikanska färjan förvånas man över den branta lutningen på rampen. Europeiska boggigodsvagnar skulle knappast klara av de vinklarna men uppenbarligen klarar tre-dels-boggier med plan panna av det genom att boggisidorna vrids.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg

När man studerar bilden på den amerikanska färjan förvånas man över den branta lutningen på rampen. Europeiska boggigodsvagnar skulle knappast klara av de vinklarna men uppenbarligen klarar tre-dels-boggier med plan panna av det genom att boggisidorna vrids.
    Tänker du på andra bilden i ditt andra inlägg?
    Bilden luras.
    Om du går in via länken som du gav:

https://media.gwrr.com/press-release...y/default.aspx

och klickar på samma bild en bit ner på sidan bland de tre bilderna där, så kan du förstora den. Då ser du att spåren inte passar ihop. Klaffen är upphöjd, sannolikt i samband med att man lägger till eller avgår.

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Det finns sju st gränsövergångar med järnväg mellan USA och Mexiko, men från östra USAs horisont ligger de väldigt långt bort, och däremellan finns en massa amerikanskt land med gott om järnvägar som dock redan nu utnyttjas till fullo, så sett i det perspektivet är transport över vattnet inte så underligt som det i förstone kan låta.

Nu tror jag inte att det kommer att vara så mellan Sverige och Polen, men en jämförelse skulle kunna vara en tänkt tågfärja på trader som Ystad - Świnoujście, Gdynia - Karlskrona eller så. Om man tittar på kartan så är det för att köra gods på tåg från t ex Gdańsk till Stockholm en väldigt lång väg att köra västerut ända till Lübeck innan man kan svänga norrut, och om godsmängden skulle motivera det så kunde en färja ha konkurrerat där. Bilfärjor gör det redan och fasta förbindelser långt västerut lär sannolikt inte slå undan benen på de förbindelserna. Jag kan tänka mig att situationen för spårtrafik i Nordamerika kan vara jämförbar i någon mån.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Det finns sju st gränsövergångar med järnväg mellan USA och Mexiko, men från östra USAs horisont ligger de väldigt långt bort, och däremellan finns en massa amerikanskt land med gott om järnvägar som dock redan nu utnyttjas till fullo, så sett i det perspektivet är transport över vattnet inte så underligt som det i förstone kan låta.

Nu tror jag inte att det kommer att vara så mellan Sverige och Polen, men en jämförelse skulle kunna vara en tänkt tågfärja på trader som Ystad - Świnoujście, Gdynia - Karlskrona eller så. Om man tittar på kartan så är det för att köra gods på tåg från t ex Gdańsk till Stockholm en väldigt lång väg att köra västerut ända till Lübeck innan man kan svänga norrut, och om godsmängden skulle motivera det så kunde en färja ha konkurrerat där. Bilfärjor gör det redan och fasta förbindelser långt västerut lär sannolikt inte slå undan benen på de förbindelserna. Jag kan tänka mig att situationen för spårtrafik i Nordamerika kan vara jämförbar i någon mån.
    Det intermodala godset från Kina, går Mukran-Karlshamn, kanske det i en nära framtid går direkt Kaliningrad-Karlshamn?

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Det intermodala godset från Kina, går Mukran-Karlshamn, kanske det i en nära framtid går direkt Kaliningrad-Karlshamn?
    Visst, men mitt exempel handlade strängt taget inte om Östersjön (och definitivt inte om intermodala transporter från Kina) utan var enbart för att belysa att det i en del fall kan vara logiskt att köra trafik på ett visst sätt även om det vid en första anblick inte verkar så.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •