Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Regina RX versus Dosto - lite spekulationer

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    139

    Regina RX versus Dosto - lite spekulationer

    Västtrafik beställde i förra veckan 40 stycken trevagnars Regina RX från Bombardier. Beställningen baseras på ett ramavtal som tecknades av Transitio inför upphandlingen av Mälabs nya tåg. Motsvarande ramavtal tecknades även med Stadler och CAF. Vid den följande upphandlingen för Mälab valdes alternativet Dosto från Stadler och senare har UL utnyttjat en option från den affären. I nuläget så finns således beställningar gällande Dosto från Stadler och Regina RX från Bombardier. Det är då lockande att spekulera lite i vad som kommer att ske vid de beställningar som vi vet ligger i närtid. Vi vet att Jönköping/Kronoberg/Kalmar/Blekinge kommer att lägga en beställning på fordon avsedda att ersätta nuvarande X11 och X14 med första leverans 2022. Gissningsvis så handlar det om totalt cirka 35 fordon varav 15 det första året. Vi vet också att Tåg i Bergslagen planerar för att ersätta sina X14 samtidigt som man i Dalarna tittar på om tågtrafiken skall utökas så att ytterligare fordon behövs av det skälet.

    Vi kan konstatera att behovet utanför Mälardalen tycks vara tåg med något mindre kapacitet än Mälabs Dosto med fyra vagnar och 357 sittplatser (inklusive fällsitsar). Västtrafik har beställt tåg med tre vagnar och 280 sittplatser. Vad gäller Krösatågen har det talats om "något större än nuvarande tåg" och i fallet Tåg i Bergslagen har det förekommit illustrationer visande en trevagnars Dosto. Räknat på samma konfiguration som i Mälabs Dosto skulle ett trevagnsutförande komma att få cirka 260 sittplatser. Således 20 färre än i Regina RX med samma fordonslängd.

    Mot bakgrund av ovanstående ligger det nära till hands att spekulera i att Västtrafiks beställning av 40 Regina RX kan ha varit den första på något som kan komma att utvecklas till "standard" för regionaltåg utanför Mälardalen.

    Senast redigerat av Anders Jansson den 2018-03-26 klockan 20:06:46.

  2. #2
    Robert
    Ej längre aktiv

    Sv: Regina RX versus Dosto - lite spekulationer

    Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg
    Mälabs Dosto skulle ett trevagnsutförande komma att få cirka 260 sittplatser. Således 20 färre än i Regina RX med samma fordonslängd.
    Känns ju hyfsat onödigt, men vi ska komma ihåg att det viktigaste i svensk tågtrafik är att inte sitta tre i bredd.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 025

    Sv: Regina RX versus Dosto - lite spekulationer

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Känns ju hyfsat onödigt, men vi ska komma ihåg att det viktigaste i svensk tågtrafik är att inte sitta tre i bredd.
    Men en korg i rostfritt är att föredra framför en i lättmetall. Även vid reparation av eventuella krockskador är rostfritt att föredra.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •