Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 78 av 78

Ämne: Oro för höghastighetståg i Skåne

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Oro för höghastighetståg i Skåne

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Sedan kan man ju fundera om der är värt att satsa miljonbelopp av skattepengar, för att skona uteplatser i trädgårdar vid hus byggda nära järnvägen i Åkarp på 60-talet.
    Jo men det tycker jag är rimligt! För när de byggde sina hus och uteplatser var trafiken på stambanan något helt annat än det är idag.

Man får inte nonchalera bullerproblematik och vilka skador det har på människor. Staten tycker då det uppenbarligen är bättre att lägga pengar på bullersanering än vård.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Jo men det tycker jag är rimligt! För när de byggde sina hus och uteplatser var trafiken på stambanan något helt annat än det är idag.

Man får inte nonchalera bullerproblematik och vilka skador det har på människor. Staten tycker då det uppenbarligen är bättre att lägga pengar på bullersanering än vård.
    Det var ju en konstig prioritering....Har inte hört att någon blir sjuk av buller däremot hörselkadad som jag själv.. Bosätter man sig intill en vältrafikerad väg eller järnväg gör nan ju ett val och jag upplever definitivt att tågen blivit tystare både gods och perdontåg. Det bästa måste väl vara att erbjuda inlösen till bra pris och sen sälja vidare ned friskrivande vad gäller störningar från vägar och järnvägar i all framtid. Men du menade säkert inte att vårdpengar hellre skulle användas för bullerbekämpning!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det var ju en konstig prioritering....Har inte hört att någon blir sjuk av buller däremot hörselkadad som jag själv.. Bosätter man sig intill en vältrafikerad väg eller järnväg gör nan ju ett val och jag upplever definitivt att tågen blivit tystare både gods och perdontåg. Det bästa måste väl vara att erbjuda inlösen till bra pris och sen sälja vidare ned friskrivande vad gäller störningar från vägar och järnvägar i all framtid. Men du menade säkert inte att vårdpengar hellre skulle användas för bullerbekämpning!
    Då föreslår jag att du läser deta från Folkhälsomyndigheten.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Ibland är det helt mer kostnadseffektivt att satsa på preventivt arbete än att låta sjukvården stå för notan. När det gäller buller är det ett ganska omfattande folkhälsoproblem i samhället och bullerproblematik kan bidra till ett flertal oönskade hälsoeffekter som till exempel sömnproblem, reducerad inlärnings och prestationsförmåga, förhöjd risk för hjärt- och kärlsjukdomar och hörselskador. Flertalet av dessa hälsoproblem påverkar naturligtvis även sjukvården och många andra samhällssektorer till åtminstone en viss omfattning. För den som är intresserad av att veta mer om hälsoproblem orsakat av buller rekommenderar jag starkt att läsa publikation Hälsoeffekter av buller och höga ljudnivåer (Folkhälsomyndigheten, 2019).

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När jag under Banverkets första tid var miljöchef, satsade vi en rejäl del av FoU-pengarna på studier av störningar från järnvägsbuller och vibrationer. Forskarnas slutsatser blev att det var störningar inomhus, i första hand nattetid, som gav medicinska effekter. Utomhusbuller i trädgårdar upplevdes som irriterande, men man fann inga medicinska effekter av det. Folkhälsomyndighetens rapport handlar mest om sömnstörningar, samt så höga nivåer att de ger hörselskador, d.v.s högre nivåer än som uppmäts bakom bullerskyddsplank.
    Min slutsats är att treglasfönster och plank borde räcka för hälsoskyddet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

När jag under Banverkets första tid var miljöchef, satsade vi en rejäl del av FoU-pengarna på studier av störningar från järnvägsbuller och vibrationer. Forskarnas slutsatser blev att det var störningar inomhus, i första hand nattetid, som gav medicinska effekter. Utomhusbuller i trädgårdar upplevdes som irriterande, men man fann inga medicinska effekter av det. Folkhälsomyndighetens rapport handlar mest om sömnstörningar, samt så höga nivåer att de ger hörselskador, d.v.s högre nivåer än som uppmäts bakom bullerskyddsplank.
    Min slutsats är att treglasfönster och plank borde räcka för hälsoskyddet.
    Detta kan väl till viss del bero på att att individerna försöker undvika utomhusmiljöer som exponeras av en oskäliga ljudnivåer. Detta är en stor kontrast mot externt buller som påverkar inomhusmiljön bostaden (främst sovrummet) som är betydligt svårare att undvika för den enskilda individen. Min allmänna gissning är att effekter av bullerproblem är främst beroende av ljudnivåer, när man exponeras och hur mucket man exponeras för problemet.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Detta kan väl till viss del bero på att att individerna försöker undvika utomhusmiljöer som exponeras av en oskäliga ljudnivåer. Detta är en stor kontrast mot externt buller som påverkar inomhusmiljön bostaden (främst sovrummet) som är betydligt svårare att undvika för den enskilda individen. Min allmänna gissning är att effekter av bullerproblem är främst beroende av ljudnivåer, när man exponeras och hur mucket man exponeras för problemet.

Hälsningar
    Axel L
    Ja man mäter både maximalnivåer och ekvivalentnivåer som speglar hur ofta och när på dygnet det bullrar.
    Jag har inte hör att det kommit så värst många klagomål från de villaägare som fick skärmar och fönsterbyten, när banorna breddades till fyra spår genom Huddinge och Sollentuna. Störningarna utomhus där bör vara mera svåra att dämpa, eftersom trädgårdarna ofta ligger högre än spåren. Mellan Malmö och Lund ligger de i samma nivå eller lägre, vilket gör skärmar mer effektiva.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ja man mäter både maximalnivåer och ekvivalentnivåer som speglar hur ofta och när på dygnet det bullrar.
    Jag har inte hör att det kommit så värst många klagomål från de villaägare som fick skärmar och fönsterbyten, när banorna breddades till fyra spår genom Huddinge och Sollentuna. Störningarna utomhus där bör vara mera svåra att dämpa, eftersom trädgårdarna ofta ligger högre än spåren. Mellan Malmö och Lund ligger de i samma nivå eller lägre, vilket gör skärmar mer effektiva.
    Det är väl också så att kraven skärpts så att till varje bostad ska höra en uteplats med en viss maximalnivå (55 dB?). Detta löses oftast genom att uteplatsen inte läggs på spårsidan av huset.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Crap.

Eller, mera nyanserat, du har säkert rätt om dödgrävare, men dom finns och fanns inte främst där du letar efter dem.

På 60-, 70- och 80-talen var det en allmän sanning, i hela världen, att all järnväg var stendöd, iskall, stenålders, slut som artist, pinsamma, hade inget mer att ge. Tåg och hästskjutsar hörde till samma kategori. Förgånget! Omodernt! Ute!

Bilen, serru, och flyget. FLYGET!! Dä´grejer dä´! Motorvägar åt folket! Inte en jävla krona på gammalt skit!

Alltså, dödgrävare fanns säkert inom järnvägen, men det viktiga var alla UTANFÖR järnvägen som redan räknat bort "järnväg" från alla sammanhang.

Hemläxa:

Gör en sammanställning av

1)
    antal mil motorväg som tillkom, sorterat per decennium efter 1950

2)
    antal nya flygplatser för kommersiell trafik (dvs ej rena flottiljflygplatser, småflygplatser för enmotorigt privatflyg etc) som tillkom efter 1950

3)
    underhållskostnader per meter (eller kilometer) motorväg per år inkl underbyggnad, stödmurar, broar med brobanor och kantbalkar etc. Hur ofta behöver sådant omtoppningsarbete utföras?

(Kostnadsexempel: beläggningsarbete, exkl ev fräsning, kostar ca 100-150 kr/kvadratmeter. Hur många kvm belagd motorväg, inkl vägrenar, på- och avfatsramper mm, är det tex mellan Stockholm och Uppsala?).

4)
    dito för flygplatser (inkl nödvändiga trafikledningssystem, inflygningshjälpmedel på flygplatserna, beläggningsarbete på rull- och taxibanor mm)

5)
    jämför ofvanstående med motsvarande för järnvägarnas stambanor och motsvarande

"Småskräpet" dvs djungeljärnvägar ("granrisbanor") och pjutteflygplatser liksom mindre landsvägar på regional och lokal nivå struntar vi i...

PS
    Någon gång ca 1945-1955 kom en SOU som prognosticerade kommande nödvändiga vägutbyggnader, mestadels motorvägar. En våldsam utbyggnad, kan väl sägas. Till ca 1975 var denna utbyggnad i huvudsak genomförd...

Läs denna SOU!

PS2
    För en sisådär tjugo år sedan hade någon räknat ut hur många kvadratmeter mark som, i Stockholm, användes för vägar, parkeringsplatser, bensinstationer och allt annat som var kopplat till biltrafik. Jätte-, jätte-, jätte-, JÄTTEMÅNGA kvadratmeter...

Sedan hade den siffran delats med antalet bilar i samma område.

Antalet kvadratmeter och antalet bilar minns jag inte, inte heller vad som exakt avsågs med "Stockholm", men uträkningen gav vid handen att varje bil disponerade ca 100 kvadratmeter mark. Det är (var då i alla fall) mera än vad de flesta hushåll har i bostadsyta.
    Jag kan bara hålla med om att det fanns många olika starka krafter i samhället som gick emot allt vad tågtrafik hette och de som du räknar upp är korrekta. Antalet bilar och lastbilar och lastkapacitet på lastbilar ökade något enormt under 1950-1980.

Situationen anser jag blev sämre av den bristande framtidstron och bakåtsträvandet inom järnvägen i Sverige. Om man inte förmår att visa upp bra investeringsalternativ så blir man utan pengar.

Exakt det problemet finns kvar när det gäller Trafikverkets prognosmodeller för investering i infra, där spårtrafik missgynnas till förmån för vägtrafiken. Det är mer ett problem inom Trafikverket som mer eller mindre medvetet väljer att gynna vägtrafiken genom att inte anpassa modellerna till verkligheten. I stället gömmer de sig bakom tradition och EU i stället för att lyssna på vetenskapen eller dra lärdom av verkliga utfall. Problemet för Trafikverket och många politiker är att om man går på korrekta prognoser, så försvinner mycket investeringar på vägsidan.

Genomgående så har prognosmodellerna överskattat tillväxten på väg och underskattat trafikökning på järnväg. Prognosmodellerna har också underskattat miljökostnader för vägtrafiken. Dessa har externaliserats som det heter så någon annan får ta smällen.

Det gjordes ju bra satsningar på t.ex. utvecklingen av ställverk 65 som banade vägen för fjärrblockering och ökad säkerhet och som också sparade pengar och personal. Det jag vill peka på med mina exempel är att det inom SJ fanns personer som var liknöjda och saknade visioner och inte förstod att järnvägen behöver följa med samhällsutvecklingen och moderniseras. Beställning av koppelstångsloken eller lok med fasta ramverk i Sverige på 40-60-talet är ju ytterligare ett exempel på att man var bakåtsträvande. Kanske lyckades man inte attrahera de bästa ingenjörerna, dessa hamnade i stället i Göteborg och Trollhättan och nyare generationer inom data och telekom?

Vissa av satsningarna på flygplatser hade sin grund i satsning på flygvapnet och totalförsvaret, men visst, det var ett nytt fräckt sätt att resa. Charterflyget tog fart under 1970-talet.

Underhållsskulden som började byggas upp under 1980-talet (och framåt) skapar stora problem idag. Så, ja, politiken har bidragit till järnvägens förfall, men det är inte så kul att satsa på verksamhet som inte verkar tro på sig själv.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Jag skulle kunna skriva att en del av satsning på flygplatser var ju för att uppenbarligen så bedömde marknaden och lokalpolitiker att restiden var extremt viktig! Med inrikesflyget erbjöds möjligheten att resa tur och retur till Bromma / Bulltofta / Hisingen för ett möte över dagen. (Vi snackar alltså 1950-1980.)

Det är svårt att inte se det utbredda kompakta motståndet mot mycket snabbare järnvägar även på detta forum samt vurmandet för bruntåg. Bruntågen var ute redan 1970.

X2000 och pendeltågen är det som räddade persontrafik på svensk järnväg. Dvs snabbare tåg!

Idag är det de moderna godsoperatörerna som önskar kortare restider för godset, kortare väntetider på terminaler och för lastning och lossning, längre och tyngre tåg men det är få som vill lyssna.

Det blir ofta enklare och billigare att hyra in en lastbil med chaufför från öst med riktigt låg lön.

Restidsvärderingen är något som prognos och investeringsmodellerna alltså inte lyckas beräkna korrekt för järnvägen. Marknaden värderar just in time och flexibilitet betydligt högre. Kan inte järnvägen leverera kortare restid, flexibilitet och punktlighet så söker marknaden uppenbarligen andra alternativ.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag vet inte hur enskilda villaägare i Sollentuna har aggregat men bullerproblem i Sollentuna engagerar en stor mängd kommuninvånare. Detta då stora delar av Sollentuna är utsatt för buller från järnvägstrafik, vägtrafik och flygtrafik. Buller är inget som enbart drabbar närmaste grannen (som möjligen fått ett nytt fönster eller ett bullerskyddsplank rätt utanför fönstret) och drabbar alltid ett större område. Dåligt utförda bulleråtgärder kan även göra att fler människor får försämringar än antalet människor som får förbättringar.

Som andra skrivet har buller dålig inverkan på vår hälsa och det handlar inte alltid om den exakta nivån på bullret. När tillräckligt många upplever att något är ett problem så kan man inte fortsätta stoppa huvudet i sanden och säga att det inte finns något problem.

Under årtiondena har vi även lärt oss mer och hur buller och annat påverkar oss och vår omgivning och då är det en självklarhet att vi uppdaterar våra lagar, regler och normer.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    PS
    Någon gång ca 1945-1955 kom en SOU som prognosticerade kommande nödvändiga vägutbyggnader, mestadels motorvägar. En våldsam utbyggnad, kan väl sägas. Till ca 1975 var denna utbyggnad i huvudsak genomförd...

Läs denna SOU!
    Tack för lästipset.

Baserat på närmare källsökning refererar du till SOU 1958:1 och SOU 1958:2. Utifrån en första anblick är dessa utredningar utan någon tvekan något läsvärt. Några av de definitiva höjdpunkterna är data om lastbilstrafikens utveckling sedan 1930-talet och hur den förhåller sig till järnvägen och deras förslag till huvudvägnätets utseende.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Jag vet inte hur enskilda villaägare i Sollentuna har aggregat men bullerproblem i Sollentuna engagerar en stor mängd kommuninvånare. Detta då stora delar av Sollentuna är utsatt för buller från järnvägstrafik, vägtrafik och flygtrafik. Buller är inget som enbart drabbar närmaste grannen (som möjligen fått ett nytt fönster eller ett bullerskyddsplank rätt utanför fönstret) och drabbar alltid ett större område. Dåligt utförda bulleråtgärder kan även göra att fler människor får försämringar än antalet människor som får förbättringar.

Som andra skrivet har buller dålig inverkan på vår hälsa och det handlar inte alltid om den exakta nivån på bullret. När tillräckligt många upplever att något är ett problem så kan man inte fortsätta stoppa huvudet i sanden och säga att det inte finns något problem.

Under årtiondena har vi även lärt oss mer och hur buller och annat påverkar oss och vår omgivning och då är det en självklarhet att vi uppdaterar våra lagar, regler och normer.
    Jag upplever att hälsoeffekterna av utomhusbuller är kraftigt överdrivna, särskilt jämfört med de som uppstår vid trafikolyckor. Ser vi enbart de järnvägsanknutna, skulle man kunna eliminera en stor del av plankorsningsolyckorna för de investeringsmedel, som nu används för nedgrävningarna i Varberg, Sundbyberg och Burlöv.
    Kan det bero på att villaägare är många och politiskt röststarka, medan offren för plankorsningsolyckor är relativt få.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag upplever att hälsoeffekterna av utomhusbuller är kraftigt överdrivna, särskilt jämfört med de som uppstår vid trafikolyckor. Ser vi enbart de järnvägsanknutna, skulle man kunna eliminera en stor del av plankorsningsolyckorna för de investeringsmedel, som nu används för nedgrävningarna i Varberg, Sundbyberg och Burlöv.
    Kan det bero på att villaägare är många och politiskt röststarka, medan offren för plankorsningsolyckor är relativt få.
    En majoritet av offren för plankorsningsolyckor har dessutom förlorat rösten genom dödsfall.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad du eller jag upplever är rätt ointressant i sammanhanget när man ska dra slutsatser som påverkar en stor mängd personer. Buller är en hälsofara. Sedan kan man inte generellt sopa något under mattan om en tillräcklig stor del av befolkningen upplever något som ett problem.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Jag har tagit upp problematiken tidigare, att projektet bidrar inte tillräckligt mycket lokalt mot vad det förstör för att det skall accepteras där.
    Vem säger alla projekt måste accepteras lokalt?

Hela poängen med att styra landet centralt är just att kunna väga nationella intressen mot lokala.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    En majoritet av offren för plankorsningsolyckor har dessutom förlorat rösten genom dödsfall.
    Väldigt få av de som förlorat livet i en plankorsningsolycka var aktiva motståndare till plankorsningar. Dvs din implikation, att motståndet mot plankorsningar förlorat många av sina röster, är inte logisk.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av CapnZapp Visa inlägg
    Väldigt få av de som förlorat livet i en plankorsningsolycka var aktiva motståndare till plankorsningar. Dvs din implikation, att motståndet mot plankorsningar förlorat många av sina röster, är inte logisk.
    Min koppling var snarare att om man förlorar livet i en plankorsningsolycka blir man rimligen motståndare, men då är det försent.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •