Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Förarvy-film Nässjö - Åseda 1996

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förarvy-film Nässjö - Åseda 1996

Som bekant så har ju banan Vta - Åa varit nedlagd sedan länge. (Var det inte 2002 som persontrafiken upphörde?) Men här finns möjligheten att uppleva banan som den var 1996 på denna film Nässjö-Åseda som nu ligger ute på YouTube för den som är intresserad.

Länk direkt till filmen:

https://www.youtube.com/watch?v=w-PPy82JHgw

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Förarvy-film Nässjö - Åseda 1996

Oj, vilken fint underhållen bana. Uppleva banan till fots kan man göra med signaturen Fomalhaut som cyklade/gick sträckan 2016.
    http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1161397 :)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av M.Olsson Visa inlägg
    Som bekant så har ju banan Vta - Åa varit nedlagd sedan länge. (Var det inte 2002 som persontrafiken upphörde?) Men här finns möjligheten att uppleva banan som den var 1996 på denna film Nässjö-Åseda som nu ligger ute på YouTube för den som är intresserad.
    Trafiken är upphörd/nedlagd sedan 2002 ja. Rent tekniskt är banan däremot nedlagd bara sedan förra året (eller var det december 2016?). I introduktionen till filmen skriver du att banan "was scrapped". Jag tror inte att den är riven än (och ingen del var förstås riven vid nedläggningen).

Om filmen är bra vet jag kanske om en stund. Kul att titta blir det i alla fall!

Tack, förresten, Ville för vänlig länkning i annat inlägg. :o

Senast redigerat av Fomalhaut den 2018-03-27 klockan 09:18:29.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vart gränsen går för att klassa en bana som nedlagd kan man naturligtvis diskutera. Spåret verkar förvisso ligga kvar, men med tanke på att signalanläggningar och vägskydd är nedmonterade får nog banan räknas som nedlagd i mitt tycke. Banan har ju inte heller haft någon reguljär trafik sedan persontrafiken lades ner 2002. Lite sporadiska extratåg/testbana kan inte räknas som reguljär trafik.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av M.Olsson Visa inlägg
    Vart gränsen går för att klassa en bana som nedlagd kan man naturligtvis diskutera. Spåret verkar förvisso ligga kvar, men med tanke på att signalanläggningar och vägskydd är nedmonterade får nog banan räknas som nedlagd i mitt tycke. Banan har ju inte heller haft någon reguljär trafik sedan persontrafiken lades ner 2002. Lite sporadiska extratåg/testbana kan inte räknas som reguljär trafik.
    Instämmer i alla delar, sånär som på att det finns en formell beslutsprocess och ett bestämt datum för när en järnväg är nedlagd de jure, även om reguljär och tillfällig trafik är nedlagd långt, långt tidigare.

Nåväl, en fråga: vid ungefär 55 min 14 s ser det ut som om det står en ganska bred skylt till vänster om spåret. Om jag ser rätt, vet någon i så fall vad det står/stod på den?

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Nåväl, en fråga: vid ungefär 55 min 14 s ser det ut som om det står en ganska bred skylt till vänster om spåret. Om jag ser rätt, vet någon i så fall vad det står/stod på den?
    Bara en gissning, men skylten kanske markerade högsta punkten på banan Nässjö-Nybro?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Bara en gissning, men skylten kanske markerade högsta punkten på banan Nässjö-Nybro?
    Har inget minne av någon sådan på den banan, men jag kan ju minnas fel. Däremot vet jag att det sattes ut gula skyltar om vattenskyddsområden. Minns det särskilt för att berörd miljö och hälsoskyddsnämnd krävde att de skulle sättas till höger om banan, men vi lyckades få dem att förstå att det var smartare att sätta dem till vänster.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Har inget minne av någon sådan på den banan, men jag kan ju minnas fel. Däremot vet jag att det sattes ut gula skyltar om vattenskyddsområden. Minns det särskilt för att berörd miljö och hälsoskyddsnämnd krävde att de skulle sättas till höger om banan, men vi lyckades få dem att förstå att det var smartare att sätta dem till vänster.
    Jag läste två gånger innan jag fattade vad skillnaden mellan "vänster" och "höger" kunde vara på en enkelspårig bana. :)

I min fråga gällde det nämligen en skylt (om det nu är en skylt) som står parallellt med spåret och alltså inte kan ha någon formell innebörd. Jonnys förslag låter rimligt eftersom högsta punkten ligger i de trakterna. (I alla fall högsta punkten Vetlanda–Nybro; huruvida det är högre närmast Nässjö inser jag nu att jag inte vet.)

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Var det inte snarare gränsen mellan Jönköpings och Kronobergs län?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Var det inte snarare gränsen mellan Jönköpings och Kronobergs län?
    Efter att ha kollat på kartan är jag helt övertygad om att Jan L har rätt. Skylten stod mer eller mindre mitt emellan hållplatserna i Milletorp och Ösjöbol. Länsgränsen går nästan exakt mitt emellan dessa hållplatser. Logiken säger således att Jans slutsats stämmer.

Det ser spännande ut. Jag får väl cykla dit och kolla om den står kvar. :)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •