Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Biljettsläpp; tåg lika dyrt som att flyga

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Biljettsläpp; tåg lika dyrt som att flyga

Citat Ursprungligen postat av Anders Visa inlägg
    Tycker inte det är vettigt, flyget är så mycket bekvämare. Man vill inte vara framme mitt i natten eller få en tidig morgonresa hem, såsom krävs för att Sj ska vara billigare.
    För mig kommer aldrig flyget att vara bekvämare. Man sitter fastlåst i stolen med omöjligt att röra knäna. Hanteringen med bagage och säkerhetskontrollen innan ombordstigningen där man måste packa upp necessär och visa tandkräm och hårtvättmedel och kolla att den förpackningen inte är för stor. Packa upp datorn och så ligger allt i en enda röra på bandet när man ska packa in allt igen. Lång tid i förväg ut till flyg med marginal och ofta ocentralt och samma på destinationen. Bäst iofs i de fallen med flygtaxi men det är ju en tilläggskostnad också. Det enda som kan vara bra med flyget ibland är att totala tiden och då inkl att ta sig ut till flygplats och sedan till destinationen från flygplats, ibland blir kortare. På lite längre distanser är det därför ett alternativ ändå, som upp till Norrland. Karlstad - Stockholm är det otänkbart och det går just nu inga flyg där heller. Stockholm - Göteborg tror jag inte på heller med Arlanda (fast Bromma är ju lite bättre då) och Landvetter. Stockholm - Skåne kanske är gränsfall som jag inte studerat själv. Värmland - Skåne skulle inte vara ett alternativ med flyg, även om det hade gått flyg från Karlstad till Arlanda/Bromma. (Jag är ändå för viss flygtrafik Karlstad - Stockholm, inte för lokalt resande utan för att få anslutning till Norrland och utomlands).

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    För mig kommer aldrig flyget att vara bekvämare. Man sitter fastlåst i stolen med omöjligt att röra knäna. Hanteringen med bagage och säkerhetskontrollen innan ombordstigningen där man måste packa upp necessär och visa tandkräm och hårtvättmedel och kolla att den förpackningen inte är för stor. Packa upp datorn och så ligger allt i en enda röra på bandet när man ska packa in allt igen. Lång tid i förväg ut till flyg med marginal och ofta ocentralt och samma på destinationen. Bäst iofs i de fallen med flygtaxi men det är ju en tilläggskostnad också. Det enda som kan vara bra med flyget ibland är att totala tiden och då inkl att ta sig ut till flygplats och sedan till destinationen från flygplats, ibland blir kortare. På lite längre distanser är det därför ett alternativ ändå, som upp till Norrland. Karlstad - Stockholm är det otänkbart och det går just nu inga flyg där heller. Stockholm - Göteborg tror jag inte på heller med Arlanda (fast Bromma är ju lite bättre då) och Landvetter. Stockholm - Skåne kanske är gränsfall som jag inte studerat själv. Värmland - Skåne skulle inte vara ett alternativ med flyg, även om det hade gått flyg från Karlstad till Arlanda/Bromma. (Jag är ändå för viss flygtrafik Karlstad - Stockholm, inte för lokalt resande utan för att få anslutning till Norrland och utomlands).
    Får man rutin på flygandet är det verkligen inga problem. Man är förberedd och behöver inte packa upp allt i säkerhetskontrollen i en röra. Du förvarar din påse med vätskor i samma fack som datorn så du kan lasta upp allt på en gång. Medan du väntade i kön tar du av klocka, bälte och jacka. Det tar inte lång tid.

En fiktiv resa mellan Uppsala - Skåne ser ut så här:

Flyget går klockan 11.30. Klockan 9.45 lämnas bostaden hemma, pendeltåg till Arlanda anländer 10.40-ish. Tagga väskan i en self servicestation om man vill lämpa av den. Gå igenom prioritetskön i security och sen direkt till gate för boarding 11.20. Väl ombord på flyget får jag min cola och eventuellt något mer. Sitter i en timme, förvisso lite trångt men oftast är sätet sidan om mig tomt om inte flyget är knökfullt. Landar 12.30 i Malmö eller Köpenhamn. Tar väskan. I Malmö väntar flygbussarna på ankommande, i Köpenhamn går tågen så ofta att det inte spelar någon roll. Anländer Malmö 13.30 ungefär. Har du enbart handbagage kan du åka ännu senare och gå direkt till gate och kommer iväg tidigare från åtminstone Köpenhamn vid ankomst.

Åker jag tåget istället och lämnar hemmet vid samma tidpunkt, har jag knappt kommit till Linköping när jag med flyget ankommit Skåne. Det här med att man behöver vara på plats två timmar innan och så stämmer inte. Man kan om man vill, ifall man vill njuta av en lunch i loungen och sådär. Till skillnad från tåget så vet flyget hur man belönar sina lojala kunder.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av X2000gung Visa inlägg
    Får man rutin på flygandet är det verkligen inga problem.
    ...
    Gå igenom prioritetskön i security och sen direkt till gate för boarding 11.20. .
    Jag förstår att det fungerar så för dig men det är för att du har rutin. Att du kan gå i prioritetskön visar ju att du är ett undantag för de normala rutinerna, dvs din beskrivning blir inte allmängiltig.
    Så, det är frågan vilka som är SJ:s målgrupp. Jag såg igår siffror på att framförallt på Stockholm-Malmö är huvuddelen fritidsresenärer, som troligen inte reser lika ofta.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag förstår att det fungerar så för dig men det är för att du har rutin. Att du kan gå i prioritetskön visar ju att du är ett undantag för de normala rutinerna, dvs din beskrivning blir inte allmängiltig.
    Så, det är frågan vilka som är SJ:s målgrupp. Jag såg igår siffror på att framförallt på Stockholm-Malmö är huvuddelen fritidsresenärer, som troligen inte reser lika ofta.
    Det gäller väl även för tåg. Ingen förstagångsåkare vet exakt var bagagehyllorna finns, hur många vagnar det är till bistron, i vilken ordning tåget går, att spår 10 på centralen i Stockholm har sin egen lilla ingång etc. Det får man läsa sig till, vara ute i god tid osv. När man fått kläm på det, så är det en baggis, detsamma gäller flygrutinerna. Självklart är det individuellt, men att tåget är enkelt är inte heller en universalsanning. Allt är enkelt när man kan det, och det var lite det som var poängen.

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Citat Ursprungligen postat av Anders Visa inlägg
    Kollar en hemresa från stockholm en söndag em, flygbra ligger på samma nivå som 2kl med Sj. Då kollar jag stockholm-Skåne/Halland. Tycker inte det är vettigt, flyget är så mycket bekvämare. Man vill inte vara framme mitt i natten eller få en tidig morgonresa hem, såsom krävs för att Sj ska vara billigare.

Halland: Åk med Flixtrain till Göteborg och sedan med Öresundstågen (fasta priser). Tyvärr säljs inte Flixtrain via SJ:s hemsida så du måste ha två olika biljetter.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    packa upp necessär och visa tandkräm och hårtvättmedel och kolla att den förpackningen inte är för stor. Packa upp datorn och så ligger allt i en enda röra på bandet när man ska packa in allt igen.
    Förpackningsstorlekar är ju ingen överraskning så det ordnar man ju hemma så att det går smidigt i säkerhetskontrollen.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Själv är jag också en outlier i och med att jag ofta reser med ganska dyrt handbagage, kamera utrustning värt ett antal tiotusen kronor. Detta är ett problem vid både tåg och flygresor numera kan jag påpeka. Tycker båda transportsätten blivit sämre på att hantera handbagage på senare år.

På flyget är det ett problem eftersom de ofta envisas med att folk ska checka in handbagaget - det finns inte på kartan att jag skulle gå med på det eftersom risken då är betydande att man blir av med något.
    På tåget är det ett problem eftersom det på många nya tåg inte går att få plats med en kameraväska i närheten av sittplatsen utan man är hänvisad till de bagageställ som finns - där man inte kan hålla uppsikt över sitt bagage. Detta är av naturliga skäl heller inte ett alternativ.

Tycker faktiskt att båda transportsätten borde fundera över just handbagaget och det faktum att vissa faktiskt reser med ganska dyra saker i handbagaget. Även om det skulle vara så att försäkringar mm skulle täcka eventuella stölder så är ofta själva resans mål i detta fall förstört ifall utrustningen försvinner, så det inte mycket till tröst.

Just gällande detta tycker jag faktiskt tåget numera är värst för på vissa tåg så kan du INTE få in ett handbagage som håller av IATA godkända mått. Detta mått har redan minskats för några år sedan och blivit mindre så jag tycker det är synd att tåget inte kan garantera att man kan ha handbagage av samma storlek som flyget iaf tekniskt accepterar (även om du då ibland kan bli tvingad att checka in det pga flyget är fullbokat). Dvs det går på vissa modeller inte fysiskt in på bagageräcket ovanför sittplatserna. Man saknar gamla hederliga personvagnar där man nästan kunde lägga upp en fullvuxen man på bagageräcket...

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Råkan Visa inlägg
    Halland: Åk med Flixtrain till Göteborg och sedan med Öresundstågen (fasta priser). Tyvärr säljs inte Flixtrain via SJ:s hemsida så du måste ha två olika biljetter.
    Men det finns ett antal andra webbsidor som säljer den kombinationen och så att du bör få en enda biljett (jag har inte själv provat), t.ex. hos www.tagbokningen.se
    Där kan man styra till MTRX genom att välja bort transportören SJ.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men det finns ett antal andra webbsidor som säljer den kombinationen och så att du bör få en enda biljett (jag har inte själv provat), t.ex. hos www.tagbokningen.se
    Där kan man styra till MTRX genom att välja bort transportören SJ.
    MTRX går bra, dom är ju med i Resplus men Flix finns vad jag kan se inte med i tågbokningen.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av mathiasw Visa inlägg
    Själv är jag också en outlier i och med att jag ofta reser med ganska dyrt handbagage, kamera utrustning värt ett antal tiotusen kronor. Detta är ett problem vid både tåg och flygresor numera kan jag påpeka. Tycker båda transportsätten blivit sämre på att hantera handbagage på senare år.

På flyget är det ett problem eftersom de ofta envisas med att folk ska checka in handbagaget - det finns inte på kartan att jag skulle gå med på det eftersom risken då är betydande att man blir av med något.
    På tåget är det ett problem eftersom det på många nya tåg inte går att få plats med en kameraväska i närheten av sittplatsen utan man är hänvisad till de bagageställ som finns - där man inte kan hålla uppsikt över sitt bagage. Detta är av naturliga skäl heller inte ett alternativ.

Tycker faktiskt att båda transportsätten borde fundera över just handbagaget och det faktum att vissa faktiskt reser med ganska dyra saker i handbagaget. Även om det skulle vara så att försäkringar mm skulle täcka eventuella stölder så är ofta själva resans mål i detta fall förstört ifall utrustningen försvinner, så det inte mycket till tröst.

Just gällande detta tycker jag faktiskt tåget numera är värst för på vissa tåg så kan du INTE få in ett handbagage som håller av IATA godkända mått. Detta mått har redan minskats för några år sedan och blivit mindre så jag tycker det är synd att tåget inte kan garantera att man kan ha handbagage av samma storlek som flyget iaf tekniskt accepterar (även om du då ibland kan bli tvingad att checka in det pga flyget är fullbokat). Dvs det går på vissa modeller inte fysiskt in på bagageräcket ovanför sittplatserna. Man saknar gamla hederliga personvagnar där man nästan kunde lägga upp en fullvuxen man på bagageräcket...
    Jag reser i stället med antingen liten ryggsäck, eller liten ryggsäck och en rullväska med kläder som kan stå i vagnsänden för jag klarar mig utan den (och den är inte attraktiv att stjäla), så jag har inte noterat detta problem.
    Så, kan du berätta vilka tåg som har detta problem, och gärna vilka som inte alls har detta problem?

På danska IC3 finns det ju några utrymmen med motvända säten (rygg mot rygg) där man med lätthet får in stora resväskor bakom sätet, och det bör väl gälla även Y2 (Kustpilen), och funkar det inte på X31 också?
    Men annars?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

...

Senast redigerat av Kippu den 2021-10-13 klockan 23:10:53. Anledning: onödigt inlägg

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Förpackningsstorlekar är ju ingen överraskning så det ordnar man ju hemma så att det går smidigt i säkerhetskontrollen.
    Nej det är ju sant. För att man ska kunna kolla skulle jag ha skrivit.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    MTRX går bra, dom är ju med i Resplus men Flix finns vad jag kan se inte med i tågbokningen.
    Javisst, jag tänkte fel.
    Flix affärsidé är väl lite som Ryanair och britterna numera: De vill köra sitt eget race på sitt eget sätt, alltså när det gäller försäljning. Det är försäljning som är Flix Mobilitys affärsidé, inte att köra bussar eller tåg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X2000gung Visa inlägg
    Får man rutin på flygandet är det verkligen inga problem. Man är förberedd och behöver inte packa upp allt i säkerhetskontrollen i en röra. Du förvarar din påse med vätskor i samma fack som datorn så du kan lasta upp allt på en gång. Medan du väntade i kön tar du av klocka, bälte och jacka. Det tar inte lång tid.
    Jag är med på att om man har rutin så är det inga större problem och jag raljerar lite över säkerhetskontrollerna här som jag tycker blivit ett otyg och som på flera sätt krånglat för mig de få gånger jag flugit på senare år. För kanske 10 år sedan och tidigare flög jag ibland i tjänsten och hade inga större problem med inrikesflyg, även om det blev sämre efter den 11/9 ett visst år. Nu är det av naturliga skäl drygt två år sedan jag flög senast, men de senaste gångerna har det varit utrikes från olika flygplatser, med olika bolag och varje gång med för mig olika och oklara rutiner. Har man rutin på en flyglinje och samma bolag är det säkert inga problem. Vad jag främst vänjer mig emot är dock uttrycket att flyget skulle vara 'bekvämare', för det kan flyget aldrig bli för mig. Bekvämare restider i vissa fall ja, men inte som helhetsupplevelse. Jag är 1,96 lång också har viss betydelse i sammanhanget! (Skriver ett inlägg i egen tråd om en testresa med tåg idag som har viss bäring i sammanhanget!)

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Jag reser i stället med antingen liten ryggsäck, eller liten ryggsäck och en rullväska med kläder som kan stå i vagnsänden för jag klarar mig utan den (och den är inte attraktiv att stjäla), så jag har inte noterat detta problem.
    Så, kan du berätta vilka tåg som har detta problem, och gärna vilka som inte alls har detta problem?

På danska IC3 finns det ju några utrymmen med motvända säten (rygg mot rygg) där man med lätthet får in stora resväskor bakom sätet, och det bör väl gälla även Y2 (Kustpilen), och funkar det inte på X31 också?
    Men annars?
    X40 är väl det som är värst. Tyvärr förekommer det på flera av fjärravgångarna därifrån jag bor. Gudskelov talas det om att det ska tas bort från dessa, hoppas det är sant (såvida det inte redan skett, man reser ju inte något nu i dessa tider).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det talas ju mycket om flyg men för de allra flesta är det ju bilen som är alternativet till dyra tågbiljetter och i viss mån buss. Vad gäller bil så räknar många med cirka 25 kr/mil om man har en privatägd lite äldre bil som drar 06-07 dl/mil. Med dagens bränslepriser blir då ungefär hälften av de 25 kronorna drivmedel och resten övriga rörliga kostnader såsom service och däck. Nu handlade denna tråd från början om Stockholm-Malmö men för många andra destinationer i södra halvan av Sverige är bilen ofta lika snabb och bekväm särskilt om man är 2 som kan dela på körandet!

Moderator
    Medlem
    mar 2018

OK.
    Jag kollade från Uppsala (det var garanterat meningen).
    Med tanke på stolskomfort så skulle jag säga att även SAS Plus borde jämföras med 2 klass hos SJ, och inte med 1 klass, men det är ju mitt personliga tyckande. Jag vet inte vad som serveras på flyg eller vad alla resenärer får gratis innan man går ombord, utan jag gick bara på vad SAS skriver på sin bokningssida (och det är att ingen servering ombord).
    Flyger till Köpenhamn och tar tåget till Malmö, kan vara billigare än att flyga till Sturup.

I Plus får du snabbincheckning och fasttrack till security check (tjänar mycket tid). Samt tillträde till loungen på övervåningen där det vankas gratis mat, bröd, förfriskningar samt öl och vin. Ombord är det samma servering som i Go, fast gratis.

Senast redigerat av Per No den 2021-10-14 klockan 20:53:46.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •