Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Biljettsläpp; tåg lika dyrt som att flyga

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Biljettsläpp; tåg lika dyrt som att flyga

Kollar en hemresa från stockholm en söndag em, flygbra ligger på samma nivå som 2kl med Sj. Då kollar jag stockholm-Skåne/Halland. Tycker inte det är vettigt, flyget är så mycket bekvämare. Man vill inte vara framme mitt i natten eller få en tidig morgonresa hem, såsom krävs för att Sj ska vara billigare.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Biljettsläpp; tåg lika dyrt som att flyga

Citat Ursprungligen postat av Anders Visa inlägg
    Kollar en hemresa från stockholm en söndag em, flygbra ligger på samma nivå som 2kl med Sj. Då kollar jag stockholm-Skåne/Halland. Tycker inte det är vettigt, flyget är så mycket bekvämare. Man vill inte vara framme mitt i natten eller få en tidig morgonresa hem, såsom krävs för att Sj ska vara billigare.
    Tillgång och efterfråga!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Eftersom vi i förra veckan hade en diskussion (länk) om priserna på tåg på Södra stambanan, och det visade sig att åtminstone nära avgång så var flyget faktiskt ännu dyrare än de dyra tågbiljetterna så skulle jag vilja att du presnterade ditt underlag.
    Vart i Skåne/Halland? Vilken söndag em (dvs hur långt i förväg kollar du)? Och vilket flygbolag har du kollat? Och hur mycket kostade det för de olika?

Min slutsats av förra diskussionen är att SJ hade väldigt hög beläggning på Södra stam, och att det (med dynamiska priser) driver upp priserna. Man får hoppas att SJ kan sätta in några multar eller börja köra något av IC-tågen på sträckan för att avlasta.
    Och att med dynamiska priser är det mycket billigare än förut för den som bokar i god tid, eller kan resa på udda tider, men att någon måste ju betala så att det hela går runt.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Eftersom vi i förra veckan hade en diskussion (länk) om priserna på tåg på Södra stambanan, och det visade sig att åtminstone nära avgång så var flyget faktiskt ännu dyrare än de dyra tågbiljetterna så skulle jag vilja att du presnterade ditt underlag.
    Vart i Skåne/Halland? Vilken söndag em (dvs hur långt i förväg kollar du)? Och vilket flygbolag har du kollat? Och hur mycket kostade det för de olika?

Min slutsats av förra diskussionen är att SJ hade väldigt hög beläggning på Södra stam, och att det (med dynamiska priser) driver upp priserna. Man får hoppas att SJ kan sätta in några multar eller börja köra något av IC-tågen på sträckan för att avlasta.
    Och att med dynamiska priser är det mycket billigare än förut för den som bokar i god tid, eller kan resa på udda tider, men att någon måste ju betala så att det hela går runt.
    Jag kan ge en annan datapunkt. Uppsala Malmö 13:e december.

Cirka 700kr om man vill vara framme tidig kväll.

SAS 499kr inkl 6 väskor.

Inga extra transportkostnader tillkommer.

Annan datapunkt, den 28:e november, Malmö-Stockholm. Åh nej, det blev ingen för de biljetterna går fortfarande inte att boka då SJ tydligen helt omöjligt kan veta var de har sina tåg och personal under de banarbeten som de själva beskriver detaljerat hur och när de sker. Om man varit konspiratoriskt lagd så skulle man kunna tro att de medvetet drar ut på processen för att biljetterna ska bli dyrare.

Ryanair kostade dock under hundringen, exklusive bagage. Själv bokade jag resa via Göteborg med poäng, ska tömma priokontot och säga upp det när nästa period löpt ut så det passade bra.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av X2000gung Visa inlägg
    SAS 499kr inkl 6 väskor.

Annan datapunkt, den 28:e november, Malmö-Stockholm. Åh nej, det blev ingen för de biljetterna går fortfarande inte att boka då SJ tydligen helt omöjligt kan veta var de har sina tåg och personal under de banarbeten som de själva beskriver detaljerat hur och när de sker. Om man varit konspiratoriskt lagd så skulle man kunna tro att de medvetet drar ut på processen för att biljetterna ska bli dyrare.
    Ryanair kostade dock under hundringen, exklusive bagage. Själv bokade jag resa via Göteborg med poäng, ska tömma priokontot och säga upp det när nästa period löpt ut så det passade bra.
    Nu kan det vara lite osäkert att dra slutsatser av hur SJ-priserna ser ut precis första dagen man släppt biljetterna, det kan ju vara något som blivit fel.
    Det är ju så att förbindelsen med ankomst Malmö 16.48 (sen eftermiddag skulle jag säga) kostar häpnadsväckande 1395 kr, medan ankomsten en timma senare (17.48; sen eftermiddag eller tidig kväll) kostar bara 395 kr för vuxen. Ankomsterna efter, som jag skulle säga är tidig kväll kostar 565 kr. Så vilken avgång kostar 700 kr? Eller kollar du 1 klass hos SJ, då bör du väl jämföra med Plus hos SAS och det kostar 1109 kr och ändå ingen servering (ännu).

Om priset 1395 kr är rätt pris för att tåget är nästan fullbokat, så borde nog SJ snarast försöka köra tåg 531 även på fredagar (det verkar vara vinterreducerat fram till mars).
    SAS har ju mycket färre flighter, men en för 499 kr, men jag ser att en vanlig resenär till det priset bara får ta 1 väska på max 23 kg.
    Angående extra transportkostnader beror det förstås på var man bor/jobbar, men för en del är Arlanda mer avsides än Uppsala C.

Om banarbeten så verkar det ju vara ett pingpongspel mellan Trafikverket, SJ AB och övriga järnvägsföretag, där det skall lämnas förslag från SJ, sen förslag från Trv, sen skall SJ bedöma om förslaget är körbart.
    Detta med banarbeten är ett problem som branschen borde se över hur man kan hantera på ett bättre sätt.

I vilket fall, att dra slutsatser om den generella prisbilden ("tåg lika dyrt som att flyga" som trådstartaren skrev) efter att hitta ett tåg och ett flyg ger inte en korrekt bild).

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Nu kan det vara lite osäkert att dra slutsatser av hur SJ-priserna ser ut precis första dagen man släppt biljetterna, det kan ju vara något som blivit fel.
    Det är ju så att förbindelsen med ankomst Malmö 16.48 (sen eftermiddag skulle jag säga) kostar häpnadsväckande 1395 kr, medan ankomsten en timma senare (17.48; sen eftermiddag eller tidig kväll) kostar bara 395 kr för vuxen. Ankomsterna efter, som jag skulle säga är tidig kväll kostar 565 kr. Så vilken avgång kostar 700 kr? Eller kollar du 1 klass hos SJ, då bör du väl jämföra med Plus hos SAS och det kostar 1109 kr och ändå ingen servering (ännu).

Om priset 1395 kr är rätt pris för att tåget är nästan fullbokat, så borde nog SJ snarast försöka köra tåg 531 även på fredagar (det verkar vara vinterreducerat fram till mars).
    SAS har ju mycket färre flighter, men en för 499 kr, men jag ser att en vanlig resenär till det priset bara får ta 1 väska på max 23 kg.
    Angående extra transportkostnader beror det förstås på var man bor/jobbar, men för en del är Arlanda mer avsides än Uppsala C.

Om banarbeten så verkar det ju vara ett pingpongspel mellan Trafikverket, SJ AB och övriga järnvägsföretag, där det skall lämnas förslag från SJ, sen förslag från Trv, sen skall SJ bedöma om förslaget är körbart.
    Detta med banarbeten är ett problem som branschen borde se över hur man kan hantera på ett bättre sätt.

I vilket fall, att dra slutsatser om den generella prisbilden ("tåg lika dyrt som att flyga" som trådstartaren skrev) efter att hitta ett tåg och ett flyg ger inte en korrekt bild).
    Min erfarenhet är att tåget oftast är billigast. Jag tar det nästan för givet. Sedan kan man naturligtvis vilja flyga av helt andra skäl.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2021-10-06 klockan 13:28:57.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Min erfarenhet är att tåget oftast är billigast. Jag tar det nästan för givet. Sedan kan man naturligtvis vilka flyga av helt andra skäl.
    Instämmer.
    Det går alltså att hitta fall när tåg är billigare än ett flyg, men det bevisar inte det generella förhållandet.
    Och en hel del resenärer väljer på andra grunder än bara pris. Just nu kan man undra om inte många väljer tåg framför flyg av t.ex. klimatskäl, eftersom resandet på Södra stam verkar ha ökat så kraftigt (vilket ju är förklaringen till de höga priser som går att hitta).
    Medan jag hittat få flygavgångar där det är ont om platser kvar. Dock, jag vet inte hur vanligt det är för skåningar att flyga till Kastrup. Förr lockade väl tax-free men det är väl länge sen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

1970 flög jag till Sousse i Tunisien för 199 kr t.o.r.
    Bodde på Hotell El Ksar i en vecka, frulle och bra middag ingick i priset.
    Ursäkta för off topic in absurdum.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Nu rörde mitt exempel från Uppsala, så du får kanske dra av lite, men avgångarna du nämner med ankomst 17.48 samt 18.48 kostar i skrivande stund 675 respektive 755 i 1:a klass (så jag snittade ut priset på avgångarna).

Däremot är avgången som är inne 16.48 nu uppe i hisnande 1765 kr i 1:a klass. Så jag ville göra ett experiment. Det sägs ju att priset ska vara beroende av tillgång och efterfrågan.

Så nu roade jag mig med med att ta reda på exakt hur många platser som fanns kvar i 1:a klass på den dyra avgången. Det var 24 platser, dvs exakt hälften av vagnen. Exakt hur jag gjorde behöver vi inte gå in på men det är hyfsat lätt att ta reda på för enstaka avgångar.

Därmed kan dra slutsatsen att det inte enbart är nuvarande bokningsläget som styr priserna, utan förväntad beläggning. Det är revenue management helt enkelt, priserna hålls höga för man vet att folk brukar resa mycket på de sträckorna och tidpunkten. Jag gillar inte den modellen för det är inte transparent alls och drar nytta av det faktum att när folk vill resa, så pressar man dem på betydligt mer pengar.

Jo, jag jämför 1:a klass med tåget och flygets SAS Go, därför att komforten är jämförbar. Jag får kaffe och mat innan avresa som belöning för min lojalitet och serveringen är tillbaka inrikes också om man nu vill ha sin polarrulle eller chipspåse. Och jag slipper släpa mitt bagage själv.

Men som du säger, man kan inte dra slutsaten att tåg kostar lika mycket som flyg baserat på data som inte är transparent, det går alltid att hitta avvikare från mönstret. Men det jag kan konstatera att på de tider JAG vill resa har SJ inte varit billigast en enda gång, och ofta har flyget varit billigare. Men billigast av allt har bilen varit, åtminstone när man är flera som reser.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

12/12 till Helsingborg, jämförde flyg till Ängelholm och Halmstad, det är nära för min bestämmelseort, särskilt Halmstad var billigare

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Nu rörde mitt exempel från Uppsala, så du får kanske dra av lite, men avgångarna du nämner med ankomst 17.48 samt 18.48 kostar i skrivande stund 675 respektive 755 i 1:a klass (så jag snittade ut priset på avgångarna).

Däremot är avgången som är inne 16.48 nu uppe i hisnande 1765 kr i 1:a klass. Så jag ville göra ett experiment. Det sägs ju att priset ska vara beroende av tillgång och efterfrågan.

Så nu roade jag mig med med att ta reda på exakt hur många platser som fanns kvar i 1:a klass på den dyra avgången. Det var 24 platser, dvs exakt hälften av vagnen. Exakt hur jag gjorde behöver vi inte gå in på men det är hyfsat lätt att ta reda på för enstaka avgångar.

Därmed kan dra slutsatsen att det inte enbart är nuvarande bokningsläget som styr priserna, utan förväntad beläggning. Det är revenue management helt enkelt, priserna hålls höga för man vet att folk brukar resa mycket på de sträckorna och tidpunkten. Jag gillar inte den modellen för det är inte transparent alls och drar nytta av det faktum att när folk vill resa, så pressar man dem på betydligt mer pengar.

Jo, jag jämför 1:a klass med tåget och flygets SAS Go, därför att komforten är jämförbar. Jag får kaffe och mat innan avresa som belöning för min lojalitet och serveringen är tillbaka inrikes också om man nu vill ha sin polarrulle eller chipspåse. Och jag slipper släpa mitt bagage själv.

Men som du säger, man kan inte dra slutsaten att tåg kostar lika mycket som flyg baserat på data som inte är transparent, det går alltid att hitta avvikare från mönstret. Men det jag kan konstatera att på de tider JAG vill resa har SJ inte varit billigast en enda gång, och ofta har flyget varit billigare. Men billigast av allt har bilen varit, åtminstone när man är flera som reser.
    OK.
    Jag kollade från Uppsala (det var garanterat meningen).
    Med tanke på stolskomfort så skulle jag säga att även SAS Plus borde jämföras med 2 klass hos SJ, och inte med 1 klass, men det är ju mitt personliga tyckande. Jag vet inte vad som serveras på flyg eller vad alla resenärer får gratis innan man går ombord, utan jag gick bara på vad SAS skriver på sin bokningssida (och det är att ingen servering ombord).

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

12/12 till Helsingborg, jämförde flyg till Ängelholm och Halmstad, det är nära för min bestämmelseort, särskilt Halmstad var billigare
    OK.
    Jag säger som i annat svar att något SJ-pris kan ju vara felinställt.

Men, jag hittar att SAS flyger till Ängelholm/Helsingborg för 610 kr (i SAS Go) den dagen medan det går att hitta ett par förbindelser med bara SJ för 395 kr, 505 kr resp. 565 kr. De där man åker med Skånetrafiken en bit är ofta dyrare än de rena SJ.
    Och sen finns det andra avgångar med tåg som är dyrare än flyget, men det finns ju förbindelser mer än 1 gång per timme (27 avgångar på m, medan flyget kör 3 gånger den söndagen (och ingen gång alls på lördagen).
    Så, att generellt säga att tåg är lika dyrt som att flyga känns inte helt rätt, även om jag är lite förvånad att flyget har ganska låga priser och inget fullbokat, trots så få flyg.
    Undrar hur priserna kommer att se ut närmare avresan.
    På måndagen 13:e har SAS högre pris (709 kr) medan SJ lägre priser, ett par för 255 kr och många under 709 kr, fast några enstaka dyra.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

SAS 499kr inkl 6 väskor.

.
    Men SJ Uppsala-Malmö finns för 395:- med ankomst 17:48 eller 21:48 borde väl passa ?
    SAS till Sturup verkar finnas för 499:- ,med ankomst 19:00 som lägsta pris.
    Tillåtet bagage är 1 handbagage max 8kg och 1 incheckat max 23kg.
    Ungefär lika mycket kan man ha på SJ men det är ingen som räknar och väger...
    Inga extra transportkostnader ? Innebär det att du cyklar till Arlanda och från Sturup eller hur går det till ?
    Och du behöver inte säga upp ditt Prio, det avslutas av sig självt om du inte använt det under en längre tid, och kostar inget att ha kvar.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Du kan aldrig jämföra tåg och flyg, för båda arbetare med Revenue Management. RM har funnits i varje företag som säljer någonting, inte bara resor av olika slag eller hotell och prissättning är normalt aldrig särskilt transparent. Det är ju själva grejen att sälja dyrt när efterfrågan är dyr. Vill du inte ha det så, så är det bara att gå till Regeringen, föreslå ändrade ägardirektiv till SJ AB och alla andra bolag som säljer resor. Sen kan man nog anta att RM just nu krämar ur så mycket det går, eftersom SJ AB inte gått särskilt bra detta år, av förklarliga skäl. Det är ju deras uppgift!

Du kan aldrig vara helt säker på hur många platser som är lediga, om du inte kollar rakt in i bokningssystemet. Det kan ju alltid finnas någon annan som bokar samtidigt som du t.ex

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men SJ Uppsala-Malmö finns för 395:- med ankomst 17:48 eller 21:48 borde väl passa ?
    SAS till Sturup verkar finnas för 499:- ,med ankomst 19:00 som lägsta pris.
    Tillåtet bagage är 1 handbagage max 8kg och 1 incheckat max 23kg.
    Ungefär lika mycket kan man ha på SJ men det är ingen som räknar och väger...
    Inga extra transportkostnader ? Innebär det att du cyklar till Arlanda och från Sturup eller hur går det till ?
    Och du behöver inte säga upp ditt Prio, det avslutas av sig självt om du inte använt det under en längre tid, och kostar inget att ha kvar.
    Som jag skrev i mitt inlägg så är det inget allmängiltigt konstaterande utan ställningstagande för mig utifrån mina förutsättningar, andra gör säkert andra värderingar. Från mitt perspektiv ser det ut så här: Resan är så lång med tåg att 1:a klass är nödvändigt. Med flyg är det bara en timme så det spelar ingen roll (och dessutom är ju sätena desamma i Plus så inte mycket att välja på). Jag har inga extra kostnader för att ta mig till Arlanda eller Sturup, mitt pendelkort täcker ändå det på ena sidan och på andra sidan bor jag såpass off att jag ändå måste åka med bil. Om det sker från Malmö C eller Sturup gör det samma. Min slutpunkt är inte Malmö C så extra reskostnader tillkommer ändå, därför tar jag inte upp det i min jämförelse.

Tillåtet bagage för mig är minst 3 väskor i Go, fyra om jag åker plus. Just denna resa ska jag vidare på en interkontinental resa några dagar senare så jag packar för den också, vilket innebär att jag troligen kommer utnyttja den kvoten då det är mycket julklappar och skit. I ärlighetens namn hade jag nog släpat de väskorna ombord på SJ trots deras regler ändå om jag var tvungen. Vi är ändå två som hjälps åt.

Utöver detta så kan jag gå före i kön till incheckning, vänta i en bekväm lounge tills det är dags för påstigning, gå före i kön vid påstigning utan att trängas, jag slipper själv lasta mina väskor ombord på flygplanet och skulle något försena mig eller flyget blir inställt så är det solklart hur jag blir ersatt och behöver agera. Är inte flyget knökfullt så är oftast platsen bredvid ledig också och blir jag törstig är det fri dryck även i Go för mig och mitt resesällskap. SAS är inte perfekt på något sätt men lojalitet belönas en del. Mitt svarta kort har gett mig en lounge på Centralen där jag inte kan vänta på mitt försenade tåg eftersom avgångstiden kan komma att ändras framåt och bakåt i tiden så man behöver stå på plattformen. Och en kopp kaffe ombord.

Någon som har andra slutpunkter eller värderingar gör naturligtvis andra värderingar.

Att säga upp prio är mest ett statement över att jag tycker SJ har försämrats så mycket på ganska kort tid. Inte ett ekonomiskt beslut. Finns ingen anledning att vara lojal om jag inte får något tillbaka.

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundström
    Du kan aldrig vara helt säker på hur många platser som är lediga, om du inte kollar rakt in i bokningssystemet. Det kan ju alltid finnas någon annan som bokar samtidigt som du t.ex
    Nej, det stämmer, men att någon skulle sitta och göra massiva provbokningar precis en avgång två månader fram i tiden känns hyfsat osannolikt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

När jag kollar nu (2klass):
    9.22: 685kr
    10.22: 1368kr
    12.xx (3 olika avg) 505-738kr

16.12 fanns det en sån där dyr igen 1368kr

Ja, måste du åka just 10.22 eller 16.12 så är det ju ett väldigt högt pris, kan du vara flexibel och välja någon av de andra är det ju betydligt lägre.

Jag har lite svårt att tycka synd om dig när det finns så många andra billigare alternativ. Om du är sugen att flyga och bara ville lätta på flygskammen med den här tråden... vi skiter i vilket, flyg om du vill!

Och, hade avgången 10.22 kostat 505kr så hade det antagligen varit fullbokad redan så då hade du fått starta en tråd om det istället.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Min erfarenhet är att tåget oftast är billigast. Jag tar det nästan för givet. Sedan kan man naturligtvis vilja flyga av helt andra skäl.
    Den tiden är förbi, åtminstone på södra stambanan.
    Både det höga priset och SJs arrogans gentemot kunderna har avskräckt mig från att åka tåg till Malmö/Köpenhamn.

Går att flyga från Bromma till bättre priser, är man ute i god tid så gäller det även SAS till Köpenhamn.

Men det här har som sagt redan tagits upp i en annan tråd.

Per

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det är ju så att förbindelsen med ankomst Malmö 16.48 (sen eftermiddag skulle jag säga) kostar häpnadsväckande 1395 kr, medan ankomsten en timma senare (17.48; sen eftermiddag eller tidig kväll) kostar bara 395 kr för vuxen. Ankomsterna efter, som jag skulle säga är tidig kväll kostar 565 kr.

Jag hade rätt i min gissning att något pris första dagen de såldes kunde vara felinställda.
    Nu när jag tittar idag är det så att för Uppsala-Malmö måndag 13 dec, 1 vuxen, så har ankomsten 16.48 gått ner kraftigt till 475 kr (resp 675 i 1 klass), och det är exakt samma priser som nästa ankomst, den 17.48.

Lägsta pris för SJ (bara SJ) under hela dagen är 305 kr resp.425 kr i 1 klass, och högsta pris för SJ är 641 resp 925 i 1 klass. Lite förvånande är att det är morgon och förmiddagsavgångarna från Uppsala som har de högsta priserna, jag trodde man åkte efter arbetet. Tågen går en gång i timmen, utom ank 15.48, dvs många alternativ med olika priser.
    Lägsta pris för SAS Arlanda-Malmö är 499 resp 1109 i Plus, och högsta pris är 729 resp 1109 i Plus. Totalt 4 avgångar på just den sträckan den dagen, men visst, det finns andra flygplatser och andra bolag.

Sen kan priserna se annorlunda ut närmare avgång, och skillnaden bli annorlunda.
    Men, jag tror som Ola Z, om man tittar på alla avgångar, så är tåget oftast billigare, men oftast betyder också att det inte alltid är billigare. Om man vill ha en viss exakt ankomsttid så kan flyget vara billigare just då. Eller om man sätter pris på sin restid.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Det är nog ren självbevarelsedrift av man, oavsett bolag, kör med all tillgänglig rullande materiel inför en helg som t.ex. jul.

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Som jag skrev i mitt inlägg så är det inget allmängiltigt konstaterande utan ställningstagande för mig utifrån mina förutsättningar, andra gör säkert andra värderingar. Från mitt perspektiv ser det ut så här: Resan är så lång med tåg att 1:a klass är nödvändigt. Med flyg är det bara en timme så det spelar ingen roll (och dessutom är ju sätena desamma i Plus så inte mycket att välja på). Jag har inga extra kostnader för att ta mig till Arlanda eller Sturup, mitt pendelkort täcker ändå det på ena sidan och på andra sidan bor jag såpass off att jag ändå måste åka med bil. Om det sker från Malmö C eller Sturup gör det samma. Min slutpunkt är inte Malmö C så extra reskostnader tillkommer ändå, därför tar jag inte upp det i min jämförelse.

Tillåtet bagage för mig är minst 3 väskor i Go, fyra om jag åker plus. Just denna resa ska jag vidare på en interkontinental resa några dagar senare så jag packar för den också, vilket innebär att jag troligen kommer utnyttja den kvoten då det är mycket julklappar och skit. I ärlighetens namn hade jag nog släpat de väskorna ombord på SJ trots deras regler ändå om jag var tvungen. Vi är ändå två som hjälps åt.

Utöver detta så kan jag gå före i kön till incheckning, vänta i en bekväm lounge tills det är dags för påstigning, gå före i kön vid påstigning utan att trängas, jag slipper själv lasta mina väskor ombord på flygplanet och skulle något försena mig eller flyget blir inställt så är det solklart hur jag blir ersatt och behöver agera. Är inte flyget knökfullt så är oftast platsen bredvid ledig också och blir jag törstig är det fri dryck även i Go för mig och mitt resesällskap. SAS är inte perfekt på något sätt men lojalitet belönas en del. Mitt svarta kort har gett mig en lounge på Centralen där jag inte kan vänta på mitt försenade tåg eftersom avgångstiden kan komma att ändras framåt och bakåt i tiden så man behöver stå på plattformen. Och en kopp kaffe ombord.

Någon som har andra slutpunkter eller värderingar gör naturligtvis andra värderingar.

Att säga upp prio är mest ett statement över att jag tycker SJ har försämrats så mycket på ganska kort tid. Inte ett ekonomiskt beslut. Finns ingen anledning att vara lojal om jag inte får något tillbaka.

Nej, det stämmer, men att någon skulle sitta och göra massiva provbokningar precis en avgång två månader fram i tiden känns hyfsat osannolikt.
    Då får du flyga till Köpenhamn, det är väl nästan bättre? Kastrup ligger bara en halvtimme från Malmö. Ska du till Malmö kan du lika gärna flyga från Bromma.
    Har varit med om tidigare att BRA/Malmö Aviation har erbjudit bättre priser än SJ.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •