Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Fler vectron till DSB

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fler vectron till DSB

https://www.drehscheibe-online.de/fo...hp?004,9864212

Det vita Vectron loket står det något spännande om.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Fler vectron till DSB

Citat Ursprungligen postat av Leonarde Visa inlägg
    https://www.drehscheibe-online.de/fo...hp?004,9864212

Det vita Vectron loket står det något spännande om.

De två röda ska givetvis till Danmark. Men de spekulerar om det vita alltså är på väg till Sverige.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är säkert på väg till Sverige.
    Detta verkar vara godkänt för trafik i Sverige, Danmark och Tyskland

Medlem
    sep 2017

Det är säkert på väg till Sverige.
    Detta verkar vara godkänt för trafik i Sverige, Danmark och Tyskland

Om jag förstått saken rätt så är det vita loket märkt i UIC-rastret att det även får gå i Norge.

Hur som helst så verkar det i alla fall troligt att loket ska till Sverige och inte stanna i Danmark. Men detta lär vi nog snart få veta.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Om jag förstått saken rätt så är det vita loket märkt i UIC-rastret att det även får gå i Norge.

Hur som helst så verkar det i alla fall troligt att loket ska till Sverige och inte stanna i Danmark. Men detta lär vi nog snart få veta.
    Ägaren till det vita loket heter tydligen SIEAG. Kan det vara Siemens själva?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ägaren till det vita loket heter tydligen SIEAG. Kan det vara Siemens själva?
    Stämmer, Siemens Mobility GmbH för att vara exakt (Det finns flera Siemens bolag med olika VKM koder).

/Måns

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Du har förstått fel, men även för mig (som pratar tyska normalt) tog det liten tid att (troligen) fatta rätt.
    Den vita loket är (just nu) bara godkännt i Tyskland. - Danmark, Sverige, Norge og Österrike är kryssat (Inte aktuellt).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av HGe Visa inlägg
    Du har förstått fel, men även för mig (som pratar tyska normalt) tog det liten tid att (troligen) fatta rätt.
    Den vita loket är (just nu) bara godkännt i Tyskland. - Danmark, Sverige, Norge og Österrike är kryssat (Inte aktuellt).
    Men innebär det med automatik att loket får gå i Norge? Norge har ju regeln att fordon måste godkännas på individnivå.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men innebär det med automatik att loket får gå i Norge? Norge har ju regeln att fordon måste godkännas på individnivå.
    Nej, enligt märkningen bara godkänt i Tyskland.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Ja det är väl så den där texten ska läsas, när jag studerar den en gång till, men man kan skriva tydligare.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Dersom en loktype og konfigurasjon først er godkjent er det nok en kurant sak å få godkjent å ta i bruk ytterligere en enhet. Foretakene må uansett melde fra til tilsynet når de tar i bruk nye materielltyper, selv om de allerede er godkjent.

Men jeg vil vel tro at en Vectron med sikkerhetsutstyr og kanskje ETCS som kan kjøre gjennom alle de nevnte landet vil avvike rent teknisk fra de Vectron som Hector allerede nå kjører i Norge. Det må nok derfor en godkjenning til for denne versjonen av lokomotivet.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    I Norge måste frekvenserna 95 och 105 spärras.
    Annars stör det signalsystemet i Norge.

Medlem
    sep 2017

I Drehscheibe fortsätter man att spekulera ännu så länge. Men att visa upp ett Vectronlok för Sverige är ju knappast nödvändigt. Det har funnits Vectron i Sverige långt innan dessa ens var tillåtna att rulla i Danmark eller DSB:s maskiner ens var påtänkta.

Vi får väl följa upp den tråden i Drehscheibe och se vad som händer. Antingen vänder loket tillbaks till Tyskland igen. Då kan man ju undra vad det hade in över gränsen alls att göra. Eller så ska det till Danmark, vilket trots allt inte känns så sannolikt. Eller så är det på väg mot Sverige. Eller så kan det vara på väg mot Norge.

Vi får se hur det går

Никлас Быгдестам

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

En spekulation bland många.

Loket ägs av Siemens Mobility GmbH, enligt källor i denna tråd, och ser ut att vara godkänt i Tyskland.
    Det är väl Indusi magneten vi ser på ena boggin?

Man har säkert inte målat D, DK, S,NO samt A i UIC rutan utan anledning och sedan täckt samtliga utom ”D”.
    Kan det vara så att man är ute efter godkännanden i samtliga dessa länder så att man kan leverera lokindivider godkända för trafik dessa länder som en helhet?

I dag finns det kombinationer av godkännanden för loktypen.
    Men finns något ”helgodkännande” för loktypen, där förvaltningarna godkänt Loket för trafik med samtliga andra system installerade?
    Jag tänker då till exempel på att vissa ”läckfrekvenser” kan ge upphov till störningar på nationella signalsystem. Exempelvis i Norge enl. ”Jack Benny”

På Drehscheibe skriver man nu att dessa två ”EB” är de två första Vectroner ”mit DK-Zulassung”! Man måste väl avse D samt DK -Zulassung.
    Är det inte Indusi magneter vi ser på dessa två EB också? Jfr Siemens vita Vectron.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej.

På den norska postvagnen så här det framkommit en del intressant om detta vita Vectron lok.

https://jernbane.net/phorum/read.php...328#msg-404328

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    En spekulation bland många.

Loket ägs av Siemens Mobility GmbH, enligt källor i denna tråd, och ser ut att vara godkänt i Tyskland.
    Det är väl Indusi magneten vi ser på ena boggin?

Man har säkert inte målat D, DK, S,NO samt A i UIC rutan utan anledning och sedan täckt samtliga utom ”D”.
    Kan det vara så att man är ute efter godkännanden i samtliga dessa länder så att man kan leverera lokindivider godkända för trafik dessa länder som en helhet?

I dag finns det kombinationer av godkännanden för loktypen.
    Men finns något ”helgodkännande” för loktypen, där förvaltningarna godkänt Loket för trafik med samtliga andra system installerade?
    Jag tänker då till exempel på att vissa ”läckfrekvenser” kan ge upphov till störningar på nationella signalsystem. Exempelvis i Norge enl. ”Jack Benny”

På Drehscheibe skriver man nu att dessa två ”EB” är de två första Vectroner ”mit DK-Zulassung”! Man måste väl avse D samt DK -Zulassung.
    Är det inte Indusi magneter vi ser på dessa två EB också? Jfr Siemens vita Vectron.
    Danskt godkännande fick man snabbt för EB, så det är inget nytt. Man kan på bilder av andra EB-lok se att de är märkta med DK och D, så då borde dom väl vara godkända? Men med mina nära på obefintliga tyskakunskaper tycker jag att det står att typen EB är den första Vectron som har DK-godkännande, inte just dessa två individer. Och så är det väl.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Hej.

På den norska postvagnen så här det framkommit en del intressant om detta vita Vectron lok.

https://jernbane.net/phorum/read.php...328#msg-404328
    Nej, där finns inga fakta. Bara spekulationer.

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Nej, där finns inga fakta. Bara spekulationer.
    Ja, där verkade det mest vara spekulationer.

Railcolornews verkar dock ha lite koll:
    https://railcolornews.com/2021/10/07...ctron-193-965/

Loket ska testas i Sverige och Danmark.

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •