Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: CC1800-En ny loktyp på Spåren

  1. #1
    1. Klass Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    115

    CC1800-En ny loktyp på Spåren

    Så har då Tågkraft lyckats få ordning på loket och fått CC1802 på spåren. Och ett så snyggt lok! Och en så stilig färgsättning! Bara att gratulera!
    Bytte några ord med lokföraren som bara hade positiva saker att säga om loket.
    Loket varit ute i cirka en vecka och hyrs just nu in av VR Track för att lägga ut makadam på norra Bohusbanan.
    Vore kul om någon kan berätta mer om loktypens historia.
    Närmast från Luxemburg har jag förstått men har det varit/är en vanlig loktyp i de trakterna?
    Effektmässigt verkar det ligga i samma härad som TMY och Td (om jag läst rätt)







  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 670

    Sv: CC1800-En ny loktyp på Spåren

    Citat Ursprungligen postat av Johan Siirak Visa inlägg
    Närmast från Luxemburg har jag förstått men har det varit/är en vanlig loktyp i de trakterna?
    Effektmässigt verkar det ligga i samma härad som TMY och Td (om jag läst rätt)
    Loktypen är i princip en belgiskbyggd TMY. Finns/har funnits hos SNCB och CFL. En tidigare version av loktypen, även den hos SNCB och CFL, ser precis ut som TMY.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 943

    Sv: CC1800-Som en TMy med 6 banmotorer

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Loktypen är i princip en belgiskbyggd TMY. Finns/har funnits hos SNCB och CFL. En tidigare version av loktypen, även den hos SNCB och CFL, ser precis ut som TMY.
    Jo, men med sex banmotorer mot TMY fyra.


  4. #4
    Robert
    Ej längre aktiv

    Sv: CC1800-Som en TMy med 6 banmotorer

    Värst va knölig plåt den hade.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    91

    Sv: CC1800-Som en TMy med 6 banmotorer

    Snygg! Påminner lite om DB V200:s färgsättning.
    https://goo.gl/images/Y7cE3a[url]

    Senast redigerat av nisso den 2018-03-26 klockan 22:00:31.

  6. #6
    Avställd
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    13

    Sv: CC1800-Som en TMy med 6 banmotorer

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Värst va knölig plåt den hade.
    Loktypen saknar deformationszon så det blir lätt ett veck där när man går ihop för hårt. TMX och TMY har samma kännetecken.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    226

    Sv: CC1800-Som en TMy med 6 banmotorer

    Korgen ser ut som en korsning mellan en V200 och en Mz.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 670

    Sv: CC1800-Som en TMy med 6 banmotorer

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Jo, men med sex banmotorer mot TMY fyra.
    Som NSB Di3a.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    474

    Sv: CC1800-En ny loktyp på Spåren

    Kompletterande fråga? Rustar dom upp norra Bohusbanan? Positivt i så fall, bygg över till Halden så får vi dubbelspår till Norge.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 670

    Sv: CC1800-En ny loktyp på Spåren

    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Kompletterande fråga? Rustar dom upp norra Bohusbanan? Positivt i så fall, bygg över till Halden så får vi dubbelspår till Norge.
    Ingen del av Bohusbanan har dubbelspår. En fortsättning till Norge har föreslagits av många, men naturen på sträckan inbjuder inte till järnvägsbyggande. Och ännu så länge är en stor del av sträckan Halden-Oslo enkelspårig.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    225

    Sv: CC1800-En ny loktyp på Spåren

    Citat Ursprungligen postat av Johan Siirak Visa inlägg
    Så har då Tågkraft lyckats få ordning på loket och fått CC1802 på spåren. Och ett så snyggt lok! Och en så stilig färgsättning! Bara att gratulera!
    Bytte några ord med lokföraren som bara hade positiva saker att säga om loket.
    Loket varit ute i cirka en vecka och hyrs just nu in av VR Track för att lägga ut makadam på norra Bohusbanan.
    Vore kul om någon kan berätta mer om loktypens historia.
    Närmast från Luxemburg har jag förstått men har det varit/är en vanlig loktyp i de trakterna?
    Effektmässigt verkar det ligga i samma härad som TMY och Td (om jag läst rätt)





    Vad kostar ett typgodkännande i Sverige idag? Har loket någon miljklassning?


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    30

    Sv: CC1800-En ny loktyp på Spåren



    Är detta lokets originalboggier, eller har det fått MZ-boggier monterade?


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 943

    Sv: CC1800-En ny loktyp på Spåren

    Citat Ursprungligen postat av Sukram Visa inlägg
    Är detta lokets originalboggier, eller har det fått MZ-boggier monterade?
    Original. TMz är en senare konstruktion.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    141

    Sv: CC1800-En ny loktyp på Spåren

    Det finns två alternativ att lösa problemen med naturen i området dels en mängd tunnlar mellan Skee och Halden eller att vika av Bohus banan längre söder ut vid Dingle trakten . I så fall gå vidare utmed sjön Bullaren och väg 22 i norge tills man möter nuvarande bana mellan Halden och Kornsjö. Nackdelen med andra alternativet är att man missar Strömstad och Tanumshede.
    Om man inte gör någon av dessa lösningar blir man troligen tvingad att bygga dubbelspår åtminstone Öxnered-Mellerud för att klara trafiken.


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 943

    Sv:Boggier från 1425. CC1800-En ny loktyp

    Citat Ursprungligen postat av Sukram Visa inlägg


    Är detta lokets originalboggier, eller har det fått MZ-boggier monterade?
    Har erhållit meddelande att boggierna kommer från MZ 1425.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    25

    Sv: Boggier från 1425. CC1800-En ny loktyp

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Har erhållit meddelande att boggierna kommer från MZ 1425.
    Ja, bogierne er fra en MZ serie 1 eller 2. MZ bogierne er svejset op i plade og støbte emner, hvorimod de originale bogier til CFL 1800 er lavet helt i stålstøbegods.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •