Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Från dia-arkivet 26: Västervik 1986

  1. #1
    1. Klass JanneSs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    20

    Från dia-arkivet 26: Västervik 1986

    Två bilder från Västervik sommaren 1986






  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    237

    Sv: Från dia-arkivet 26: Västervik 1986

    Tack för bilden Janne, ser ut som jag försöker "putta" upp loket på spåret, men i själva verket är det kontroll av hetboxarna på vänster cylinderpaket. Vid den turen körde vi utan snöplogar, ser lite naket ut. Det hände att vi tog med NVHJ 52 Cp och 31 i tågen när det var stor resandetillströmning. Hög nostalgifaktor, det är 51 år sedan jag och några andra till tog oss an gamla 22:an (1967) för att göra denna fina maskin körduglig. Gillar verkligen dessa samovarer eller vattenkokare som ångloken oftast kallas. Det finns en inneboende själ i dessa vehiclar, sanna mina ord. Palle i Vika.:rolleyes:


  3. #3
    1. Klass JanneSs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    20

    Sv: Från dia-arkivet 26: Västervik 1986

    Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Tack för bilden Janne, ser ut som jag försöker "putta" upp loket på spåret, men i själva verket är det kontroll av hetboxarna på vänster cylinderpaket. Vid den turen körde vi utan snöplogar, ser lite naket ut. Det hände att vi tog med NVHJ 52 Cp och 31 i tågen när det var stor resandetillströmning. Hög nostalgifaktor, det är 51 år sedan jag och några andra till tog oss an gamla 22:an (1967) för att göra denna fina maskin körduglig. Gillar verkligen dessa samovarer eller vattenkokare som ångloken oftast kallas. Det finns en inneboende själ i dessa vehiclar, sanna mina ord. Palle i Vika.:rolleyes:
    På den tiden var det ju smalspår (och även normalspår) närmast stationshuset.
    På bilden ser det ju ut som bara smalspåret används där och är blankslitet och normalspåret är rostigt.
    Har inte riktigt hängt med på när normal- och smalspåren ändrades i Västervik..?


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    237

    Sv: Från dia-arkivet 26: Västervik 1986

    Det var i samband med breddningen dec. 1964 som smalspåren försvann och bara spår 1 i Vk kunde tas in och ut för resandetåg (Yp). Överföringsvagnarna Vk-Gbk med trådlaster avgick och ankom från den lilla smalspårbangården uppe vid motorvagnsstallarna där en överföringsramp för rampning av normalspårsvagnar till smalspår fanns och f.ö finns kvar än idag. Normalspårtågen Y6-8, Y1, Y2,Y31 i tidsordning ankom både på spår 1 och 2 och används även i dagens trafikupplägg. Spår 1 används bara till nattöverstående fordon för att kunna frigöra spår 2 för annan normalspårstrafik nattetid (Godståg samt infrastrukturförvaltare). Vid ombyggnaden av bangården i Vk omkr. år 2000 avlägsnas treskenet på spår 1 och får då en egen plattform på spår 3 som förses med tresken längs med den nya plattformen och smalspåret viker in på sin nya och kraftigt ombyggda bangård vid deras verkstad. På din nedre bild ser man den då anslutande smalspåret ansluta normalspåret på spår 3 utmed väggen till den numera rivna hallen för NVHJ rälsbussar som bolaget lät uppföra när anskaffningen av trähildingar började överta de ångloksdragna persontågen på 1940-talet. Palle i Vika.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    24

    Sv: Från dia-arkivet 26: Västervik 1986

    Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Det var i samband med breddningen dec. 1964 som smalspåren försvann och bara spår 1 i Vk kunde tas in och ut för resandetåg (Yp). Överföringsvagnarna Vk-Gbk med trådlaster avgick och ankom från den lilla smalspårbangården uppe vid motorvagnsstallarna där en överföringsramp för rampning av normalspårsvagnar till smalspår fanns och f.ö finns kvar än idag. Normalspårtågen Y6-8, Y1, Y2,Y31 i tidsordning ankom både på spår 1 och 2 och används även i dagens trafikupplägg. Spår 1 används bara till nattöverstående fordon för att kunna frigöra spår 2 för annan normalspårstrafik nattetid (Godståg samt infrastrukturförvaltare). Vid ombyggnaden av bangården i Vk omkr. år 2000 avlägsnas treskenet på spår 1 och får då en egen plattform på spår 3 som förses med tresken längs med den nya plattformen och smalspåret viker in på sin nya och kraftigt ombyggda bangård vid deras verkstad. På din nedre bild ser man den då anslutande smalspåret ansluta normalspåret på spår 3 utmed väggen till den numera rivna hallen för NVHJ rälsbussar som bolaget lät uppföra när anskaffningen av trähildingar började överta de ångloksdragna persontågen på 1940-talet. Palle i Vika.
    Ett litet förtydligande: Spår 1 revs under 1986 och när turisttrafiken startade upp 1987 gick tågen från en träplattform utmed det spår som ledde ned till spår 3 (bakom godsmagasinet från verkstaden). Dessa spår försvann när bussterminalen byggdes 1993-1994. Spår 1 återuppstod för normalspår och spår tre blev treskensspår när kommunen, FAS och Banverket samfinansierade bangårds- och ställverksombyggnaden med stöd av EU. Ombyggnaden var klar senhösten 2002 och under inkopplingen kördes flera rälsbussar in och ut trots att de formella tillstånden inte var på plats riktigt, men till Valborg 2003 kunde smalspårstrafiken formellt dra igång efter det att dåvarande Järnvägsinspektionen gett sin välsignelse över både fordon och personal.

    Daniel


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •