Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Diesellok som stinker?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Diesellok som stinker?

I måndags låg ett tjockt lager blå dieselrök över västra delen av Västerås. Funderar på om det finns några företag som kör med dieseldrivna järnvägs fordon som luktat som en ca 75 år gammal buss. Flera av mina grannar ringde mej och ville veta vem man skulle ringa på Sj och klaga. Normalt känner jag bara av dieselmoln som försvinner ganska snabbt och vid enstaka tillfälle ligger röken tät när en diesel väntar på avgång från godsbangården.
    Informerade mina grannar om att man höll på att muddra farleden i Västerås fjärden och att grävskopan på pråmen var en utlänning som satsat på en billig sort av dieselbränsle.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Diesellok som stinker?

Naturligtvis kan det bli fel på dieselmotor både i lok och ändra fordon och blårök är ju ett tecken på detta.

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Till avgasdoft (-stank) skall tilläggas att även bränslet i sig har stor inverkan.
    Ren dieselavgas luktar helt annorlunda än RME och HVO.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av pegee Visa inlägg
    Till avgasdoft (-stank) skall tilläggas att även bränslet i sig har stor inverkan.
    Ren dieselavgas luktar helt annorlunda än RME och HVO.
    Kan du för oss fåkunniga i ämnet beskriva hur dessa aromer, rent subjektivt förstås, skiljer sig från varandra? Inkludera gärna fuldiesel, citydiesel och hederlig brännolja i jämförelsen!

(Jag är väl förtrogen över förnimbara fenomen förknippade med Scanias och Volvos dieselmotorer för bussar, lastbilar och järnvägsfordon från ca 50- och 60-talet. Vid tankpåfyllningen på dessa stod antingen målat eller angivet på märkplåt "BRÄNNOLJA". På 90-talet arbetade jag i byggbranschen vid den tid då citydiesel gjorde sitt intåg i farmartankar och jeepdunkar. Senare tiders bränslen har jag dock inga närmare bekantskaper med.)

1. Klass
    Medlem
    jul 2018

hvordan disse skiller se fra hverandre vet jeg ikke.
    men er endel avgass skillnad på forskjellige dieseltyper
    noe lukter gammel frityr olje, noe lukter som gammel diesel, noe lukter nesten ikke.
    Så en Yp med mye røyk og uten lukt i Västervik for noen år siden, luktet iallfall ikke gammel Scania

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    I måndags låg ett tjockt lager blå dieselrök över västra delen av Västerås. Funderar på om det finns några företag som kör med dieseldrivna järnvägs fordon som luktat som en ca 75 år gammal buss. Flera av mina grannar ringde mej och ville veta vem man skulle ringa på Sj och klaga. Normalt känner jag bara av dieselmoln som försvinner ganska snabbt och vid enstaka tillfälle ligger röken tät när en diesel väntar på avgång från godsbangården.
    Informerade mina grannar om att man höll på att muddra farleden i Västerås fjärden och att grävskopan på pråmen var en utlänning som satsat på en billig sort av dieselbränsle.
    Hälsa dina grannar att det var rätt länge sedan som SJ slutade operera med dieselfarkoster i Västeråsområdet. 8-)

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Hälsa dina grannar att det var rätt länge sedan som SJ slutade operera med dieselfarkoster i Västeråsområdet. 8-)
    Kanske man får gå tillbaks till tiden före Kolbäck-Ramnäs elektrifiering 1991 ?
    Minns någon SJK resa där vi mötte ett tåg draget av T-21 som hade vagnar med flytande järn.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Minns någon SJK resa där vi mötte ett tåg draget av T-21 som hade vagnar med flytande järn.
    Norbergsresan sisådär -77? 1077 alltså, elva år efter Hastings?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Norbergsresan sisådär -77? 1077 alltså, elva år efter Hastings?
    Nej 1974-10-19
    Resan gick med Sb-1306 Kolbäck-Engelsberg-Norberg , sedan Norberg-Kärrgrufvan t.o.r med V3-40, och sedan Norberg-Snyten-Fagersta med Sb-1306

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Ska man vara petig så borde det väl vara före 2001 i det gamla affärsverket SJ. Gissar att man väl bl.a. växlade med diesel på bangården ute vid nuvarande Västerås Västra.

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SJK-resan till Norberg

Nej 1974-10-19
    Resan gick med Sb-1306 Kolbäck-Engelsberg-Norberg , sedan Norberg-Kärrgrufvan t.o.r med V3-40, och sedan Norberg-Snyten-Fagersta med Sb-1306
    Ja, precis. Särskilt väl minns jag mörkerkörningen i den kolsvarta Bergslagsnatten Snyten ner (?) mot Fagersta. Det var väl första gången en Sb framfördes i 200 km/h?

Finns det bilder från den resan publicerade någonstans?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: SJK-resan till Norberg

Nej 1974-10-19
    Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Ja, precis. Särskilt väl minns jag mörkerkörningen i den kolsvarta Bergslagsnatten Snyten ner (?) mot Fagersta. Det var väl första gången en Sb framfördes i 200 km/h?

Finns det bilder från den resan publicerade någonstans?
    Jag har inte hört talas om littera Sb förut. Men om min sökning på loket stämmer så gick det på bränsle men vare sig på diesel eller brännolja eller något liknande.
    Trots rubriken.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2021-10-05 klockan 13:43:08.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Ska man vara petig så borde det väl vara före 2001 i det gamla affärsverket SJ. Gissar att man väl bl.a. växlade med diesel på bangården ute vid nuvarande Västerås Västra.
    Händer fortfarande ganska ofta att ett diesellok växlar vagnar och står och puttrar på tomgång i väntan på avgång. Men inget som stör mig med tanke på att diesellok har många cylindrar där njutningen av ljudet överstiger besväret med lukten. Enda gången jag retat mig på ett diesellok var när lokföraren en gång i sekunden vid 02,00 tiden tryckte på tyfonen och fortsatte med det tills tåget försvann bortom horisonten. Vet inte om det blivit övertryck i någon behållare och övertrycket försvann ut genom tyfonen.
    Ps var varken ett tåg eller det gamla mudderpråmen som var skyldig till den hemska lukten. Har inte tillgång till lokaltidningen men av bilden att döma i VLT var det visst asfaltläggare som var orsaken till den hemska lukten.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •