Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 69

Ämne: Mat på X2000 med träbestick

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Sv: Mat på X2000 med träbestick

Citat Ursprungligen postat av Karlsson Visa inlägg
    Jag åt en räkmacka med träbestick senast igår kväll på väg hem från Stockholm. Gick utmärkt. Och en flaska gott vitt vin till.
    Där har vi lösningen.
    Simsalabim.
    Drick en flaska vin till räkmackan, så kan du äta den även med träbestick.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Jag testade lite mer ordentligt idag med att spetsa körsbärstomater på trägaffeln, och om man kilar in den i hörnet på förpackningen med hjälp av brödet och anlägger en rätt ordentlig vertikal kraft från gaffeln så gick det faktiskt att spetsa den, även om den kanske mer klövs. Så jag tar tillbaka tidigare påstående om att det inte går.

Vad gäller varmrätter i 1:a klass så föredrar jag faktiskt de kalla. Dock kunde de vara betydligt roligare. Men de varma blev sällan bra. Vad jag kan minnas så var det bara köttbullarna i den sista rundan som var riktigt goda.

Men man skulle kunna ha bättre kalla rätter och framför allt skulle jag vilja kunna välja rätt. Numera tar jag aldrig dagens i första klass. Förr var det ofta som man kunde få samma rätt både en och två veckor i rad, och det är då lite trist om det är pastrami och kall risonipasta som delas ut. Det borde vara möjligt att i förväg bestämma tre valbara rätter som serveras en viss vecka från en meny på kanske 5-6 rätter över en tidtabellsperiod. Bokningstekniskt skulle de kunna heta Meny 1, Meny 2 och Meny veg så att man slipper peta i bokningssystemet varje gång.

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Efter att ha fått de inte helt funktionsdugliga (om man är snäll) träbesticken under de fåtal resor jag gjort under pandemin, så fick jag till min glädje åter metallbestick på 545 6/10 och på 543 7/10.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Vi får återgå till att ta med egna eleganta bestick i något snyggt utformat etui, ungefär som på 1700 och 1800-talet när bättre beställda alltid hade med sig egna utensilier.

Alternativt så måste träbestickstillverkare produktutveckla besticken.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Instämmer. Annat på den tiden det serverades riktig mat. Och när Ronny M och andra fick och kunde visa vad service är.
    Tusen tack för hyggliga ord Jan, om mig, mina kolleger, och vårat arbetssätt en gång i tiden.
    Det gläder en "statsanställd gubbe" på en fredag förmiddag.

Träbestick till maten blir i mina ögon att räkna som en petitess, i förhållande till gårdagens servicenivå, som var rätt bra i genomsnitt.
    Det var bättre förr !

Trevlig helg !

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Ronny M ÄR samme Ronny som ibland visar oss sina filmer Och som idag, om han hade varit serviceledare, säkert hade pepekat vilken dag det är.
    Tänker Bengtsson på något liknande ??

Mina damer och herrar, vi påminner om att det i dag är Äggets dag !
    Nu i denne Arla Morronstund som du serveras din frukost vid din sittplats om du åker i första klass, eller om du har förbeställd din frukost i andre klass, kan vi informera om at det dagen till ära serveras TVÅ ägg till frukost.
    Behövs eggstra kaviar, vänligen kontakta personalen i vagn 1 och 2, eller hämta eggstra kaviar i Bistovagnen .....

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ronny M Visa inlägg
    Tänker Bengtsson på något liknande ??

Mina damer och herrar, vi påminner om att det i dag är Äggets dag !
    Nu i denne Arla Morronstund som du serveras din frukost vid din sittplats om du åker i första klass, eller om du har förbeställd din frukost i andre klass, kan vi informera om at det dagen till ära serveras TVÅ ägg till frukost.
    Behövs eggstra kaviar, vänligen kontakta personalen i vagn 1 och 2, eller hämta eggstra kaviar i Bistovagnen .....

När det skrevs i måndags var det kanelbullens dag. Annat som har meddelats i bl a rst 445 är Ostbågens dag.

Är väl också på sin plats att nämna att när de serviceinriktade kom med dryckesvagnen en extra gång skapde de både glädje hos de resande och extra inkomster till SJ

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vad jag kan minnas, har jag aldrig ätit med träbestick. Kan någon beskriva hur de känns mot tungan?

I somras köpte jag ibland lösglass ("kulglass" tror jag det kallas i Stockholm) som serverades med en liten träspatel. Det var så vidrigt att jag bokstavligt talat får rysningar bara jag läser rubriken till den här tråden. Det gick möjligen att skrapa av glassen med tänderna, men om träspateln kom emot läppar eller tunga, gav det en känsla som jag inte kan med ord beskriva. Som tur var hade jag alltid med en gammal plastsked i väskan, så jag klarade mig ändå. Fungerar kniv och gaffel i trä också så, att de liksom papper klistras mot tungan?

I så fall är det bra att veta, för då måste jag ha med mig en uppsättning campingbestick när jag är ute och reser.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Vad jag kan minnas, har jag aldrig ätit med träbestick. Kan någon beskriva hur de känns mot tungan?

I somras köpte jag ibland lösglass ("kulglass" tror jag det kallas i Stockholm) som serverades med en liten träspatel. Det var så vidrigt att jag bokstavligt talat får rysningar bara jag läser rubriken till den här tråden. Det gick möjligen att skrapa av glassen med tänderna, men om träspateln kom emot läppar eller tunga, gav det en känsla som jag inte kan med ord beskriva. Som tur var hade jag alltid med en gammal plastsked i väskan, så jag klarade mig ändå. Fungerar kniv och gaffel i trä också så, att de liksom papper klistras mot tungan?

I så fall är det bra att veta, för då måste jag ha med mig en uppsättning campingbestick när jag är ute och reser.
    Jag har bara två anmärkningar mot träbestick
    - knivarna är för slöa för att fungera som knivar, irriterande om kniv behövs,
    - en del bestick är inte smakneutrala, usch.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Försvarets bestickset fungerar utmärkt!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av s015yh Visa inlägg
    Försvarets bestickset fungerar utmärkt!
    Den tiden är på gott och ont passerad sedan länge. Och dessa riktiga grejer är säkert för dyra för SJ.

Har du aldrig ätit glass på träpinne? Jag har i alla fall inget problem med vare sig det eller glass-skedar av trä.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Beträffande bilderna på 2008 års mat: Blev denna matkultur dålig för klimatet, rasistisk och exkluderande eller var det bara för dyrt att ha diskmaskin ombord? Eller blev någon mutad av engångsmaterialbranschen att kasta det vita porcelanet?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Beträffande bilderna på 2008 års mat: Blev denna matkultur dålig för klimatet, rasistisk och exkluderande eller var det bara för dyrt att ha diskmaskin ombord? Eller blev någon mutad av engångsmaterialbranschen att kasta det vita porcelanet?
    Diskmaskin ombord fanns ju inte så porslinet samlades in och diskades på något fast ställe.
    I övrigt var det väl räknenissar som kom till att engångs var ekonomiskt bättre.
    Om dom nu räknade på kundens upplevelse kan man ju undra, riktigt porslin och upplevs nog som en plusfaktor av de flesta.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lilienberg Visa inlägg
    Har du aldrig ätit glass på träpinne? Jag har i alla fall inget problem med vare sig det eller glass-skedar av trä.
    Vanlig glasspinne funkar utmärkt. Jag skulle tro att skillnaden är antingen träkvaliteten eller att glassen har haft tid att så att säga impregnera träet på ett annat sätt än med träspatlarna på glasskaféet.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

I somras köpte jag ibland lösglass ("kulglass" tror jag det kallas i Stockholm)
    Kulglass trodde jag det hette överallt. Var heter det lösglass?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Vi börjar komma en bra bit från trådskaparens huvudspår och SJ har för övrigt mig veterligen aldrig serverat glass. Nu växlar vi ur glassvagnen och parkerar den på ett ledigt sidospår.

Med vänlig hälsning,
    Ola Zackrisson, moderator PV

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Diskmaskin ombord fanns ju inte så porslinet samlades in och diskades på något fast ställe.
    I övrigt var det väl räknenissar som kom till att engångs var ekonomiskt bättre.
    Om dom nu räknade på kundens upplevelse kan man ju undra, riktigt porslin och upplevs nog som en plusfaktor av de flesta.
    Nu vill SJ sälja sig som det miljömedvetna alternativet. Då förefaller det som dumt att gå över till engångs bestick och tallrikar mm. Det kan väl ändå inte vara mera miljöriktigt att använda detta även om det är i trä och kartong än att diska?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Gjorde man säkert, sedan går man vidare till nästa steg. Kommer den sämre kundupplevelsen innebära att kunden väljer en annan leverantör och att detta sker i tillräckligt stort antal för att påverka negativt? Svaret på den frågan leder sedan vidare till vad man beslutar att göra.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •