Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Tredje stationen i Kiruna

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Tredje stationen i Kiruna

Kiruna får om några år en ny station nära stadens nya centrum.
    Ett nytt spår till stationen dras i ett västligt läge längs Nikkaluoktavägen.
    Men LKAB vill inte betala för ännu en stationsflytt.

https://jarnvagar.nu/har-ska-nya-stationen-byggas/

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Tredje stationen i Kiruna

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg

Det är väl ändå deras verksamhet som nödvändiggör flytten.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Det är väl ändå deras verksamhet som nödvändiggör flytten.
    Det håller LKAB med om. Men de anser att de redan betalat för en flytt. Att Trafikverket och Kiruna kommun nu vill ha stationen på ett tredje ställe tycker LKAB inte är LKAB:s problem.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det håller LKAB med om. Men de anser att de redan betalat för en flytt. Att Trafikverket och Kiruna kommun nu vill ha stationen på ett tredje ställe tycker LKAB inte är LKAB:s problem.
    Det man inte vill betala för är väl en ny bana till stationen eftersom man redan betalat för omläggningen av järnvägen. Att betala för en ny permanent station verkar man vara beredd att göra, den nuvarande är ju bara provisorisk.

/Måns

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Min gissning är att LKAB har ett minimalistiskt perspektiv på problemet och att de anser att deras uppgift är att ersätta anläggningen som måste flyttas på grund av deras verksamhet med en motsvarande anläggning som åtminstone likställd standard och funktion som den tidigare anläggningen. För LKABs del tycker de troligtvis att stationen bör placeras i de mest kostnadsmässiga läget för dem själva.

Sedan är en helt annan fråga hur mycket man är villigt att investera på en station som enbart har 2 norrgående och 5 södergående persontågsavgångar per vardagsdygn och synnerligen dåliga förutsättningar för en omfattande ökning av den befintliga persontågstrafiken.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Det har aldrig varit tal om något annat än att den nuvarande stationen är ett provisorium och att en permanent station ska byggas senare. Att LKAB skulle fullgjort sina förpliktelser i och med att de betalade för den tillfälliga stationen är en efterhandskonstruktion.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Det har aldrig varit tal om något annat än att den nuvarande stationen är ett provisorium och att en permanent station ska byggas senare. Att LKAB skulle fullgjort sina förpliktelser i och med att de betalade för den tillfälliga stationen är en efterhandskonstruktion.
    Men det påstår ju inte LKAB heller, tvärt om säger man "Vi kommer att fullt ut ersätta en permanent järnvägsstation, var den än placeras”. Däremot anser man inte att man behöver betala för en ny järnväg om man väljer att lägga stationen så att det krävs en ny järnvägssträckning, detta eftersom man nyligen betalt för att lägga om järnvägen. Så om man inte får LKAB att ändra sig kan det bli så att Trafikverket får betala järnvägen medan LKAB betalar stationen alternativt får man lägga stationen vid den befintliga järnvägen.

/Måns

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Måns Johannesson Visa inlägg
    Men det påstår ju inte LKAB heller, tvärt om säger man "Vi kommer att fullt ut ersätta en permanent järnvägsstation, var den än placeras”. Däremot anser man inte att man behöver betala för en ny järnväg om man väljer att lägga stationen så att det krävs en ny järnvägssträckning, detta eftersom man nyligen betalt för att lägga om järnvägen. Så om man inte får LKAB att ändra sig kan det bli så att Trafikverket får betala järnvägen medan LKAB betalar stationen alternativt får man lägga stationen vid den befintliga järnvägen.
    Anslutningen av stationen till järnvägsnätet måste fåstås ingå i kostnaden för stationen eller vad avser LKAB med station? Endast stationshuset? Att en sådan anslutning kommer att behövas har också varit klart från början, man valde ju att flytta järnvägen åt ena hållet och staden åt det andra.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nja, egentligen blir det väl den femte stationen. Det fanns en gång ett stationshus i trä, i fornnordisk stil ritat av Folke Zettervall. Detta brann ner och ersattes av en provisorisk station, som på 1910-talet ersattes av det stora tegelhuset, även det ritat av Zettervall. Detta tegelhus räknas i Norrbottens museums årsbok 1988 "Malmbanan 100 år" som Kiruna III.
    Men på sätt och vis vill jag ge dig rätt, räknar man inte de provisoriska driftplatserna så blir det den tredje. Nuvarande "station" (från 2013) är inte mycket till station. Formellt är det en station "Kiruna C". Men jag tycker den saknar det man kan förvänta sig av en centralstation. Där finns ingenstans att köpa biljetter (fast det finns det ju nästan ingen annanstans heller), ingen pressbyråkiosk, korvkiosk eller liknande, ingen turistbyrå. Ingen bemanning eller ens automat. Det mest grundläggande, en varm lokal att ta skydd för vädret finns förstås, men det gör den inte till station, det finns ju även i hållplatshus som Abisko turiststation.
    Några bra saker finns dock. Gratis toalett. Gratis förvaringsboxar (kräver dock ett tiokronorsmynt som pant). Och framför allt den utmärkta utsikten över bangården. Den byggdes inte som stationshus utan som ställverk för fjärren. Väntsalen ligger en trappa upp (hiss finns), det finns ett burspråk, så man ser även åt sidorna. All malmtrafiken är inte på den bangården, men man kan även skymta trafiken på andra sidan sjön.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Har man bestämt sig för huruvida det blir säck, genomgående eller "säckstation med vändslinga" ännu?

TKL på Inlandsbanan
    Fd Fgc, Smj, Mra och Blg

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Har man bestämt sig för huruvida det blir säck, genomgående eller "säckstation med vändslinga" ännu?
    Det blir säck till glädje för den som ska betala.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Det blir säck till glädje för den som ska betala.
    Och kanske även till glädje för Kirunabor och besökare. Man får en station nära nya centrum och man kan bekvämt gå rakt ut utan trappor och slikt.
    Genomgående tåg , de är få, får göra rundgång med lok. Genomgående resenärer torde till större delen vara besökare till turistorterna och resande till Narvik som tål en aning längre restid.
    Att LKAB ska betala även för ny järnväg upp till nya Kiruna centrum låter självklart, annars kan man ju bygga en ny station precis varsomhelt vid spår och säga : ”varsågod här har ni er nya station”

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och kanske även till glädje för Kirunabor och besökare. Man får en station nära nya centrum och man kan bekvämt gå rakt ut utan trappor och slikt.
    Genomgående tåg , de är få, får göra rundgång med lok. Genomgående resenärer torde till större delen vara besökare till turistorterna och resande till Narvik som tål en aning längre restid.
    Fjällvandrare eller inte, åker man till norra Norrland är det bäst att inte vara alltför tidskänslig. Och en rundgång tar inte längre än det ena eller andra tågmöte.

Fjällvandrare eller inte, åker man till norra Norrland är det bäst att inte vara alltför tidskänslig. Och en rundgång tar inte längre än det ena eller andra tågmöte.
    Jo, en rundgång tar förskräckligt mycket längre tid numera, jämfört med ett tågmöte. Låg därtill resan Råtsi-nya Kiruna C tur och retur. Man tappar säkerligen minst 45 minuter med denna lösning, jämfört med en genomgående linje. Med det sagt, tycker jag nog ändå att förslaget är en rimlig kompromiss. Men även jag tycker att LKAB borde betala hela kalaset.

Senast redigerat av Gunnar Lilienberg den 2021-10-01 klockan 22:22:34. Anledning: Förtydligar

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lilienberg Visa inlägg
    Jo, en rundgång tar förskräckligt mycket längre tid numera, jämfört med ett tågmöte. Låg därtill resan Råtsi-nya Kiruna C tur och retur. Man tappar säkerligen minst 45 minuter med denna lösning, jämfört med en genomgående linje. Med det sagt, tycker jag nog ändå att förslaget är en rimlig kompromiss. Men även jag tycker att LKAB borde betala hela kalaset.
    Tycker jag låter rejält överdrivet. Råtsi-nya Kirunacentrum verkar vara ca 4km , även om man naturligtvis saktar in när man kör in till en säck så tar 4+4km så värst lång tid. Varför tar en rundgång längre tid numera ? I en framtid kan vi ju också ha fått automatkoppel vilket gör rundgången en gnutta snabbare.
    Men med en station på avstånd på linjen t.ex vid Råtsi gör ju att alla resande till/från nya Kiruna får ca 4km längre väg.
    Och ett stopp på en station på genomgående linje kommer ju fortfarande ta sin tid för resandeutbyte, kanske furnering och kanske av eller tillkoppling av vagnar.

Medlem
    nov 2017

Jo, en rundgång tar förskräckligt mycket längre tid numera,
    Hur så?

jämfört med ett tågmöte.
    Visst behöver ett tågmöte inte ta längre än några minuter, eller ingen tid alls om man är det andra tåget, men jämförelsen gällde persontåg på Malmbanan.

Hur så?
    Det är en mycket bra fråga! Jag vet inte varför det ska ta 20 minuter att göra rundgång i Kiruna idag, men det gör det i alla fall. Jag har svårt att tro att det kommer gå snabbare vid ett annat stationsläge. Men jag ser fram emot förklaringar till den långa tiden för rundgången. Jag vet inte varför det är så.

Visst behöver ett tågmöte inte ta längre än några minuter, eller ingen tid alls om man är det andra tåget, men jämförelsen gällde persontåg på Malmbanan.
    Det var nog inte uppenbart för alla läsare, i alla fall inte för mig. Hur lång tid det tar att möta ett tåg är ändå inte speciellt relevant för frågan om restidsförlängning på grund av en säckstation. Om man bygger en genomgående linje via den plats där man nu har planerat lägga den nya stationen, lär det ju knappast bli några tidsödande möten med malmtåg där.

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Tycker jag låter rejält överdrivet. Råtsi-nya Kirunacentrum verkar vara ca 4km , även om man naturligtvis saktar in när man kör in till en säck så tar 4+4km så värst lång tid. Varför tar en rundgång längre tid numera ? I en framtid kan vi ju också ha fått automatkoppel vilket gör rundgången en gnutta snabbare.
    Men med en station på avstånd på linjen t.ex vid Råtsi gör ju att alla resande till/från nya Kiruna får ca 4km längre väg.
    Och ett stopp på en station på genomgående linje kommer ju fortfarande ta sin tid för resandeutbyte, kanske furnering och kanske av eller tillkoppling av vagnar.
    Beträffande min påstådda överdrift och tidsåtgång för rundgång, se mitt svar till Turmantas. Automatkoppel på personvagnar lär vi inte se i detta århundrade, om ens någonsin. Det är naturligtvis en spekulation från min sida, men jag kan inte se något i kristallkulan som tyder på att automatkoppel på personvagnar kommer bli standard inom överskådlig tid. Att hålla med växellok och lokförare enbart för lyxen att koppla av eller hänga på extra vagnar, det tror jag inte att någon operatör kommer att ha råd med. Vagnarna får hänga med hela vägen till Narvik istället. Det blir betydligt billigare.

Medlem
    nov 2017

Det är en mycket bra fråga! Jag vet inte varför det ska ta 20 minuter att göra rundgång i Kiruna idag, men det gör det i alla fall. Jag har svårt att tro att det kommer gå snabbare vid ett annat stationsläge. Men jag ser fram emot förklaringar till den långa tiden för rundgången. Jag vet inte varför det är så-

Det var nog inte uppenbart för alla läsare, i alla fall inte för mig. Hur lång tid det tar att möta ett tåg är ändå inte speciellt relevant för frågan om restidsförlängning på grund av en säckstation. Om man bygger en genomgående linje via den plats där man nu har planerat lägga den nya stationen, lär det ju knappast bli några tidsödande möten med malmtåg där.
    Min poäng var: När man åker tåg i dessa trakter med alla tidsödande möten spelar det knappast någon roll om en av stationerna råkar vara en säckstation. Tålmodig måste man vara i alla fall.

Ser också fram emot att få veta varför det nu skulle ta längre att göra rundgång än tidigare.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är en mycket bra fråga! Jag vet inte varför det ska ta 20 minuter att göra rundgång i Kiruna idag, men det gör det i alla fall. Jag har svårt att tro att det kommer gå snabbare vid ett annat stationsläge. Men jag ser fram emot förklaringar till den långa tiden för rundgången.
    Vintertid kan det nog behövas då snö och is täcker koppel, kikar och slangar..

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •