Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 63

Ämne: Pendeltågstrafiken Stockholmsområdet, återställningsförmåga (ny dag lika uselt)

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Pendeltågstrafiken Stockholmsområdet, återställningsförmåga (ny dag lika uselt)

I den här tråden diskuteras hur usla MTR är på att återställa trafiken efter stora störningar.

06.23 i morse rapporterades om ett tillbud mellan Älvsjö och Stockholm City. Avhjälpt 10.30 tydligen.
    Nu ca 14.20 är rättidigheten för SL-pendeltåg 23% och de flesta tågen är mellan 50 och 120 minuter sena.

Det blir säkert en underbar kväll ikväll med för pendeltågsresenärerna i Storstockholm. (obs att innehållet i länkarna till 1409.se ändras över tid).

EDIT Kl. 14.45 är rättidigheten nere i 9%

Senast redigerat av Leif D den 2021-09-29 klockan 14:48:17.
    Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Pendeltågstrafiken Stockholmsområdet, återställningsförmåga (ny dag lika uselt)

sl.se skriver
    Förseningar på grund av tillbud.
    Gäller följande stationer: Stockholm City, Centralen, T-Centralen, Stockholms central, Södra station(på Swedenborgsg), Södra station (på Rosenlundsg), Stockholms södra, Årstaberg, Älvsjö

Förseningar och många inställda avgångar för samtliga pendeltågslinjer sedan kl 7:31 på grund av tidigare tillbud mellan Stockholm City och Älvsjö.

Prognos saknas för när tågen kan börja gå enligt tidtabell igen.

Detta tolkar jag som att man var tvungen att stoppa trafiken en stund för att konstatera att det endast var ett tillbud och inte en olycka, och att trafiken kom igång igen kl 7.31. När jag sju timmar senare tog nedanstående skärmdump från sl.se för avgångarna från Ulriksdal var det fortfarande en mycket oregelbunden trafik:

Avgångstider omkring 600 minuter framåt i tiden innebär alltså förseningar på cirka tio timmar. Det är också fascinerande att sl.se menar att förseningar endast drabbar fyra pendeltågsstationer. Denna typ av information är dessvärre standard, självklart borde man istället skriva "Gäller samtliga pendeltågsstationer". SL verkar fungera tvärt emot Trafikverket, som gärna lägger ut långa listor på stationer vid alla möjliga sträckor som drabbas av ett stopp någonstans.

Och observera att det vid Stockholm S är förseningar oavsett om man beger sig ner till plattformen från Rosenlundsgatan eller Swedenborgsgatan

När jag nu återigen tittar på realtidsinfo för Ulriksdal verkar läget ha förbättrats något; nästa tåg till Märsta går om 107 minuter, alltså endast knappt två timmars väntan. Det annonseras även en avgång om sju minuter, som dock uppges vara Inställd på grund av tekniskt fel. Något som dock är ganska ointressant för oss resenärer - vore bättre att sl.se och SL-appen filtrerade bort avgångar som inte körs. Och jag gissar att den som försöker åka till Märsta med ett Uppsalatåg till Arlanda och buss därifrån till Märsta drabbas av Arlandabanans utpasseringsavgift, så alternativet är taxi och sedan få betalt via SL restidsgaranti.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Pendeltågstrafiken Stockholmsområdet, återställningsförmåga (ny dag lika uselt)

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    sl.se skriver
    Gäller följande stationer: Stockholm City, Centralen, T-Centralen, Stockholms central, Södra station(på Swedenborgsg), Södra station (på Rosenlundsg), Stockholms södra, Årstaberg, Älvsjö

Förseningar och många inställda avgångar för samtliga pendeltågslinjer sedan kl 7:31 på grund av tidigare tillbud mellan Stockholm City och Älvsjö.

Detta tolkar jag som att man var tvungen att stoppa trafiken en stund för att konstatera att det endast var ett tillbud och inte en olycka, och att trafiken kom igång igen kl 7.31. När jag sju timmar senare tog nedanstående skärmdump från sl.se för avgångarna från Ulriksdal var det fortfarande en mycket oregelbunden trafik:

Avgångstider omkring 600 minuter framåt i tiden innebär alltså förseningar på cirka tio timmar. Det är också fascinerande att sl.se menar att förseningar endast drabbar fyra pendeltågsstationer. Denna typ av information är dessvärre standard, självklart borde man istället skriva "Gäller samtliga pendeltågsstationer". SL verkar fungera tvärt emot Trafikverket, som gärna lägger ut långa listor på stationer vid alla möjliga sträckor som drabbas av ett stopp någonstans.

Och observera att det vid Stockholm S är förseningar oavsett om man beger sig ner till plattformen från Rosenlundsgatan eller Swedenborgsgatan

När jag nu återigen tittar på realtidsinfo för Ulriksdal verkar läget ha förbättrats något; nästa tåg till Märsta går om 107 minuter, alltså endast knappt två timmars väntan. Det annonseras även en avgång om sju minuter, som dock uppges vara Inställd på grund av tekniskt fel. Något som dock är ganska ointressant för oss resenärer - vore bättre att sl.se och SL-appen filtrerade bort avgångar som inte körs. Och jag gissar att den som försöker åka till Märsta med ett Uppsalatåg till Arlanda och buss därifrån till Märsta drabbas av Arlandabanans utpasseringsavgift, så alternativet är taxi och sedan få betalt via SL restidsgaranti.
    Det hela liknar kort sagt skit.

Men varför taxi till Märsta? Varför inte via Arlanda (om det går något tåg) och begära ersättning för merkostnaden via restidsgarantin?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    [URL="Pendeltågstrafiken Stockholmsområdet, återställningsförmåga"]

EDIT Kl. 14.45 är rättidigheten nere i 9%
    Skratta eller gråta..?

Men för säkerhets skull... Om alla tåg verkligen går, men allihop är exakt 60 minuter sena, hur beräknas rättidigheten då? Resenären uppfattar ju att allt rullar i tid...

Har storleken på förseningen betydelse för procenttalet? Är rättidigheten hälften så bra om alla tåg istället är exakt 120 minuter sena?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Skratta eller gråta..?

Men för säkerhets skull... Om alla tåg verkligen går, men allihop är exakt 60 minuter sena, hur beräknas rättidigheten då? Resenären uppfattar ju att allt rullar i tid...

Har storleken på förseningen betydelse för procenttalet? Är rättidigheten hälften så bra om alla tåg istället är exakt 120 minuter sena?
    Något att fundera över för Trafikverket som ska "förbättra" trafikinformationen. Men det ordnas säkert digitalt (oklart hur dagens info skapas ...).

Medlem
    mar 2018

Skratta eller gråta..?

Du har absolut en poäng där. Egentligen skulle nog alla vara gladare om inte dessa infosystem fanns, för då märks ju kanske inte förseningar så mycket.

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Något att fundera över för Trafikverket som ska "förbättra" trafikinformationen. Men det ordnas säkert digitalt (oklart hur dagens info skapas ...).
    För min del tro ju jag att den enda som klarar av att fixa till detta på bättre sätt är en kraft som ibland syns i dessa spalter. Frågan är väl om Trafikverket ens är intresserade av det ?

Tramtrain - Bildgalleri

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    sl.se skriver

Du vet väl att SL aldrig gör som andra, de kan ju själva och är ju alltid duktigast (uppfinner hjulet gång på gång).

Tramtrain - Bildgalleri

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Du vet väl att SL aldrig gör som andra, de kan ju själva och är ju alltid duktigast (uppfinner hjulet gång på gång).
    Det kan de väl få göra för sin tunnelbana och de perifera banorna, men inte där deras pendeltåg blandas med andra operatörers tåg.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

alltså i det här fallet tror jag faktiskt att SL är duktigast.

På Roslagsbanan körs 17 tåg/h med ett punktformigt ATC-system och varierande upphållsbild till en högre kundnöjdhet och punktlighet än pendeltågen.

På tunnelbanans gröna linje körs 30 tåg/h med 51 omlopp i trafik som är rejält integrerade i varandra, utan att det finns särskilda insatståg som man enkelt kan ställa in vid störningar.

Sedan finns det naturligtvis en rad komplexa orsakssamband och skillnader mellan de olika bansystemen. Men att säga att såsom det funkar på trafikverkets järnväg är norm och bäst tänker jag att man ska vara lite försiktig med.

Man kan faktiskt lära sig av andra

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det hela liknar kort sagt skit.

Men varför taxi till Märsta? Varför inte via Arlanda (om det går något tåg) och begära ersättning för merkostnaden via restidsgarantin?
    Ja det stämmer. Det kan ju vara värt veta att restidsgarantin innebär inte att man med automatik ska ta taxi utan man får använda det färdmedel som alternativt till SL är mest rationellt för tillfället, t.ex Aex eller SJ .

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av CS Visa inlägg

På Roslagsbanan körs 17 tåg/h med ett punktformigt ATC-system och varierande upphållsbild till en högre kundnöjdhet och punktlighet än pendeltågen.

På tunnelbanans gröna linje körs 30 tåg/h med 51 omlopp i trafik som är rejält integrerade i varandra, utan att det finns särskilda insatståg som man enkelt kan ställa in vid störningar.

Sedan finns det naturligtvis en rad komplexa orsakssamband och skillnader mellan de olika bansystemen. Men att säga att såsom det funkar på trafikverkets järnväg är norm och bäst tänker jag att man ska vara lite försiktig med.

Nu syftade jag på trafikinfon, inte själva driften/framförandet av tågen. Det var alltså ett svar på Leif D:s kommentar på "SL verkar fungera tvärt emot Trafikverket, som gärna lägger ut långa listor på stationer vid alla möjliga sträckor som drabbas av ett stopp någonstans.".

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Medlem
    mar 2018

Visst kan man lära av andra, men att köra tåg på statens spår, är alltid mer komplicerat än att göra det på spårsystem där ingen som helst annan form av trafik förekommer.
    Att bara gå på kundnöjdhet eller vad dessa avskilda spårsystem kan prestera, visa ju egentligen bara att man inte förstått komplexiteten av köra tåg på "den riktiga järnvägen".
    Men först och främst så var ju detta uttalande om SL, sagt med rätt mycke glimt i ögat, vilket säkert många här vet att jag brukar göra ibland. Dock gäller det ju inte specifikt SL:s tågtrafik, utan egentligen väldigt mycket av det som SL företar sig. Och jo, jag kunde ha använt en smily, men så vart de inte...

Tramtrain - Bildgalleri

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

På tunnelbanans gröna linje körs 30 tåg/h med 51 omlopp i trafik som är rejält integrerade i varandra, utan att det finns
    särskilda insatståg som man enkelt kan ställa in vid störningar.
    Ja i egen trafik så fungerar SL mycket bra.
    Jag har nu precis 10års erfarenhet av ett resmönster på,T-banan med ”handlamatexpeditioner”.
    På dessa 10år har det varit problem tre gånger: terrorattacken på Drottninggatan med inställd trafik, personer på spåret och ett trasigt tåg som hinder. Alltså ett enda där SL självt bar skulden.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2021-09-29 klockan 19:18:15.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Om alla tåg verkligen går, men allihop är exakt 60 minuter sena, hur beräknas rättidigheten då? Resenären uppfattar ju att allt rullar i tid...
    Ja, jag är också förundrad över att pendeltåg kan gå med förseningar på över 2 timmar, det kan om det visas för resenärer bara sprida förvirring.

Men, jag undrar: Kan Trafikverket lösa det, eller kan problemet vara att MTR Pendel (av någon anledning) inte vill ställa in tåg för att i stället låta ett fordon och dess förare gå in på ett annat tåg som antingen precis skall avgå från den stationen, eller som skulle avgått för kanske 5 minuter sen. Då får man ju begripliga förseningar. För detta borde inte behövas något nytt informationssystem tycker jag, utan ett annat arbetssätt hos MTR:s trafikledning.
    Så, återigen undrar jag: Finns det så stora straffavgifter om man ställer in tåg, så man fortsätter köra med förseningar?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tja,lite fakta i frågan:
    Trafiken kom igång på 1 spår(nedspåret)mellan Stockholm södra-Älvsjö vid 7.30-tiden(efter 1 timmas totalstopp),men båda spåren öppnades först ca 10.30.
    Anledningen var att polisen var tvungen att avsyna hela uppspåret på denna sträcka...
    Då detta skedde mitt i morgonrusningen är det inte konstigt att trafiken blev haltande hela dagen och då
    det dessutom finns något som heter arbetstidsregler(som alla järnvägsanställda håller hårt på)så blev vissa tåg tagna ur trafik under dagen...
    Dessutom(som många PV resenärer borde ha förstått)så har personalen på pendeltågen en rätt njugg inställning till sin arbetsgivare och detta underlättar inte
    om AG frågar om man kan bryta sin rast bl a.../Ulf
    (Att sedan MTR inte"fick"köra vissa tåg via Älvsjö godsbangård norrut är en annan fråga...)

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Nu är det stopp i trafiken p.g.a. idioter som är o springer på spåren.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Då detta skedde mitt i morgonrusningen är det inte konstigt att trafiken blev haltande hela dagen
    Varför är det inte konstigt? Att tåg behöver ställas in när trafiken soppat till sig ordentligt är inget konstigt i sig, men att de tåg som fortfarande är ute bara blir mer och mer försenade är konstigt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är det samma störning som står i 1409 så inträffade följande under morgonen:

Tåg 2808 hade problem med bromsarna vid Stockholm City på spår 1 så pendeltågen kördes runt det via spår 2. Efter att yttre driftledare varit på plats så kunde man konstatera hjulplatta och därför var man tvungen att syna av hela sträckan mellan Årstaberg och Stockholm City och då fick man köra runt alla norrgående pendeltåg via nedspåret istället för normala uppspåret där man synade.
    Efter en stund så fick samtliga norrgående pendeltåg senare köras i STH 40 km/h mellan Årstaberg och Stockholm City på uppspåret. Vad det ser ut som så står det trasiga tågsättet fortfarande kvar på spår 1 vid Stockholm City.

Citat Ursprungligen postat av BR193 Visa inlägg
    Nu är det stopp i trafiken p.g.a. idioter som är o springer på spåren.
    En person som gick vid spårområdet vid Älvsjö godsbangård och som hade ramlat vilket ledde till att denne behövde ambulans så därför drar trafikstoppet ut på tiden.

Senast redigerat av Tobias den 2021-09-29 klockan 20:27:28.
    Besök gärna mitt nya bildgalleri http://www.tobbebilder.se/Bildgalleri/.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Helt otroligt. De kan väl låta tågen rulla med reducerad fart? Var personen i fråga en som arbetade eller vad gjorde hen på spåren? Jag sitter nu på en knökfull 172 mot Högdalen.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av BR193 Visa inlägg
    Helt otroligt. De kan väl låta tågen rulla med reducerad fart? Var personen i fråga en som arbetade eller vad gjorde hen på spåren? Jag sitter nu på en knökfull 172 mot Högdalen.
    Enligt MTR personal här på Odenplan är det Polisen som beordrat stoppet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •