Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Pendeltågstrafiken Stockholmsområdet, återställningsförmåga

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Pendeltågstrafiken Stockholmsområdet, återställningsförmåga

I dag var det "omfattande signalfel" Stockholm S - Stuvsta / Farsta strand cirka 1,5 timme. Ungefär kl 15.45 var felet avhjälpt. När jag en halvtimme senare skulle åka Ulriksdal - Odenplan tog resan cirka en halvtimme (normalt åtta minuter). Långa väntetider på grund av tågkö. Det var enligt sl.se även ett annat signalfel som gjorde att inga tåg kunde köra via Arlanda, men det borde inte påverkat tågföringen eftersom man istället körde via Märsta (förutom att kanske något pendeltåg blev stående vid Arlanda).

Efter kl 20 skulle jag återvända norrut, och tänkte att "nu går väl tågen återigen ungefär enligt tidtabell". Men icke! Plattformen vid Odenplan var fylld av väntande resenärer, ett tåg söderut stod bortåt tio minuter vid plattformen. Realtidsskärmen visade följande information:

Det var alltså två Nynäsbanetåg som stod vid Stockholm City, antagligen blockerande båda spåren för trafik söderut. Nästa tåg mot Nynäshamn stod omedelbart före plattformen vid Odenplan, och därefter tre tåg mot Västerhaninge på var sin station i riktning från Bålsta.

Nu klockan 23.08; mer än sju timmer efter att trafiken åter kom igång, visar sl.se när det gäller Odenplan bland annat att första tåg mot Uppsala går om 44 minuter, första tåg mot Märsta om 70 minuter. Mot Södertälje ser det bättre ut; tåg förväntas avgå om 12 respektive 42 minuter. Mot Kungsängen och Västerhaninge ser det däremot bra ut; ungefär normala 15 minutersintervaller.

Ungefär detta mönster uppstår numera varje gång det varit stopp någon timme eller längre på den gemensamma sträckan Älvsjö - Odenplan. Trafiken kommer inte ens tillnärmelsevis i ordning under resten av dagen. Stockholm City tycks vara en trång sektion, där tågen kan bli stående långa tider - trots att just denna enda station på Citybanan har två spår i vardera riktningen. Jag kan inte minnas att denna typ av trafikstörningar förekom innan MTR tog över trafiken och Citybanan öppnade (Däremot var det förstås massor av andra störningar p g a fordonsfel, kontaktledningar, Citypendelns oförmåga mm). En annan sak som ändrats är att det inte längre finns särskilt mycket insatståg, som förr kunde dras in för att minska tågköerna när det var trassel av olika slag. En insatslinje finns, och den slopades förstås klokt nog i dag.

Finns det några idéer om hur pendeltågstrafiken skulle kunna återfå en bättre återställningsförmåga?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Pendeltågstrafiken Stockholmsområdet, återställningsförmåga

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    I dag var det "omfattande signalfel" Stockholm S - Stuvsta / Farsta strand cirka 1,5 timme. Ungefär kl 15.45 var felet avhjälpt. När jag en halvtimme senare skulle åka Ulriksdal - Odenplan tog resan cirka en halvtimme (normalt åtta minuter). Långa väntetider på grund av tågkö. Det var enligt sl.se även ett annat signalfel som gjorde att inga tåg kunde köra via Arlanda, men det borde inte påverkat tågföringen eftersom man istället körde via Märsta (förutom att kanske något pendeltåg blev stående vid Arlanda).

Efter kl 20 skulle jag återvända norrut, och tänkte att "nu går väl tågen återigen ungefär enligt tidtabell". Men icke! Plattformen vid Odenplan var fylld av väntande resenärer, ett tåg söderut stod bortåt tio minuter vid plattformen. Realtidsskärmen visade följande information:

Det var alltså två Nynäsbanetåg som stod vid Stockholm City, antagligen blockerande båda spåren för trafik söderut. Nästa tåg mot Nynäshamn stod omedelbart före plattformen vid Odenplan, och därefter tre tåg mot Västerhaninge på var sin station i riktning från Bålsta.

Nu klockan 23.08; mer än sju timmer efter att trafiken åter kom igång, visar sl.se när det gäller Odenplan bland annat att första tåg mot Uppsala går om 44 minuter, första tåg mot Märsta om 70 minuter. Mot Södertälje ser det bättre ut; tåg förväntas avgå om 12 respektive 42 minuter. Mot Kungsängen och Västerhaninge ser det däremot bra ut; ungefär normala 15 minutersintervaller.

Ungefär detta mönster uppstår numera varje gång det varit stopp någon timme eller längre på den gemensamma sträckan Älvsjö - Odenplan. Trafiken kommer inte ens tillnärmelsevis i ordning under resten av dagen. Stockholm City tycks vara en trång sektion, där tågen kan bli stående långa tider - trots att just denna enda station på Citybanan har två spår i vardera riktningen. Jag kan inte minnas att denna typ av trafikstörningar förekom innan MTR tog över trafiken och Citybanan öppnade (Däremot var det förstås massor av andra störningar p g a fordonsfel, kontaktledningar, Citypendelns oförmåga mm). En annan sak som ändrats är att det inte längre finns särskilt mycket insatståg, som förr kunde dras in för att minska tågköerna när det var trassel av olika slag. En insatslinje finns, och den slopades förstås klokt nog i dag.

Finns det några idéer om hur pendeltågstrafiken skulle kunna återfå en bättre återställningsförmåga?
    Ökad kapacitet på Citybanan, vilket lär vara på väg. Kortare uppehåll vid Sth City, flytta personalbytena till Älvsjö.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Uppställningsspår för bemannat tågsätt i reserv norr om Odenplan och söder om Södra station?

Uppställningsspår för att kunna ta tåg ur trafik/vända tåg på samma ställen och dessutom på ca fem-sex platser på vardera fyra grenar?

Mer tjänstgörande reservpersonal så att "tågpersonal på fel ställe" aldrig behöver vara förseningsorsak vid ps-bytesplatserna?

Till yttermera visso så måste man ha förutsättningar att, ifall trafikal härdsmälta råder vid City, vända norrifrån kommande tåg vid alternativa stationer norr om nämnda härdsmälta. Samma sak sett ifrån söder om söder. Det kan aldrig vara vettigt att envisas med att köra in alla tåg i rådande citykalabalik.

Finns möjligheten att operativt, med kort varsel, avlasta pågående cityröra genom att börja köra via Cst? Eller, är det alternativet belagt med administrativ ryggsäck som kräver dagar och veckor att ta sig ur?

Va? Ja, det begriper jag också att all personal och alla fordon kommer att hamna totalt ur fas jämfört med turlistor och omlopp, men det gör de ju redan i nuläget, av beskrivningar att döma.

Slutligen, för att kunna avveckla trafiken (vackert uttryck! Nästan som "Jag bestrider notan!" ) på ofvan beskrivet sätt krävs naturligtvis riktigt vass egen trafikledningspersonal i tillräcklig mängd som klarar av att hålla koll på personal, rastavlösningar, nattvilor mm. Detsamma för lokledningen.

Jag misstänker att man sitter fast med för lite ps-reserver, för få trafikledare mm, och att man har en fordonssituation som är väldigt tajt. Om så är fallet så beror det på att någon gjort ett val.

Ovan utgår jag ifrån att tågledningen (TRV) inte utgör en krånglande eller trilskande part. De är nog nämligen inte heller så lyckliga av att få hela tågledningsområdet igenproppat med stillastående SL-pendlar...

Åk bil!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Finns möjligheten att operativt, med kort varsel, avlasta pågående cityröra genom att börja köra via Cst? Eller, är det alternativet belagt med administrativ ryggsäck som kräver dagar och veckor att ta sig ur?
    Enstaka avgångar har körts så. Tror inte det finns något annat principiellt problem än uteblivna biljettintäkter i och med att det inte längre finns några spärrar på Cst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Enstaka avgångar har körts så. Tror inte det finns något annat principiellt problem än uteblivna biljettintäkter i och med att det inte längre finns några spärrar på Cst.
    Men att knö sig in på en annan hårt belastad sträcka är kanske inte det mest naturliga. Även om många tycker det är roligt och därför regelbundet återkommer till det. Är dessutom sämre för resenärerna, om det kan ha någon betydelse.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Ökad kapacitet på Citybanan, vilket lär vara på väg. Kortare uppehåll vid Sth City, flytta personalbytena till Älvsjö.
    Den lilla kapacitet som tillförs ska närmast beskrivas som en trimningsåtgärd av den befintliga anläggningen. Borde byggts från början men av olika anledningar blev det inte så.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Cst saknar två spår pga ombyggnad, å genomfartsbangården var välfylld med tåg som det brukar vara i eftermiddagsrusningen, det är det största skälet till att inte köra pendeltåg den vägen. Uteblivna biljettintäkter tar man inte hänsyn till, man har ju kört pendeltåg på ytan under tidigare del av året pga. sprängningsarbeten för gula linjen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundström Visa inlägg
    Den lilla kapacitet som tillförs ska närmast beskrivas som en trimningsåtgärd av den befintliga anläggningen. Borde byggts från början men av olika anledningar blev det inte så.
    Man får vara glad för det lilla. Men illa att det inte blev rätt från början.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Om jag minns rätt handlar det väl om marginell signalförtätning.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Kan ändå betyda mycket. T ex gjorde en dvärg i Skövde skillnad.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Bör inte situationen vara sådan att den största begränsande faktorn för Citybanan kapacitet är mängden tid som man spenderar på uppehåll vid de stationerna som enbart har 2 spår (1 i vardera riktning). Vid stationen Stockholm City har man åtminstone förmånen att saxa tågen mellan två olika spår. För stationerna Stockholm Odenplan, Stockholms Södra och Årstaberg är man helt beroende av att begränsa mängden tid som tåget blockerar plattformen och blockerar för nästföljande tåg i kedjan. Den största bristen bör troligtvis vara Stockholms Odenplan främst på grund av den extra inkörningstid som krävs till plattformarna på grund av de plattformsavskiljande dörrarna och att stationen saknar 4 spår (2 i vardera riktning).

För personalbyten bör man helst planera dem på ett sådant sätt att ett personalbyte inte innebär ett förlängt uppehåll för resandeutbytet. Om tiden är begränsad vid Stockholm City kan det vara till förmån att flytta dessa personalbyten till ändstationerna eller Södertälje Hamn (på grund av vändningen).

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Bör inte situationen vara sådan att den största begränsande faktorn för Citybanan kapacitet är mängden tid som man spenderar på uppehåll vid de stationerna som enbart har 2 spår (1 i vardera riktning). Vid stationen Stockholm City har man åtminstone förmånen att saxa tågen mellan två olika spår. För stationerna Stockholm Odenplan, Stockholms Södra och Årstaberg är man helt beroende av att begränsa mängden tid som tåget blockerar plattformen och blockerar för nästföljande tåg i kedjan. Den största bristen bör troligtvis vara Stockholms Odenplan främst på grund av den extra inkörningstid som krävs till plattformarna på grund av de plattformsavskiljande dörrarna och att stationen saknar 4 spår (2 i vardera riktning).

För personalbyten bör man helst planera dem på ett sådant sätt att ett personalbyte inte innebär ett förlängt uppehåll för resandeutbytet. Om tiden är begränsad vid Stockholm City kan det vara till förmån att flytta dessa personalbyten till ändstationerna eller Södertälje Hamn (på grund av vändningen).

Hälsningar
    Axel L
    Plattformsdörrarna vid Odenplan har numera liten eller ingen betydelse för uppehållstiden. Förarna kan ...
    Personalbyte vid ändstationerna är mindre bra eftersom personalen inte säkert finns där. Eller kräver egendomliga turer.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det rapporteras om upp till 2-3 timmars försening för resenärer norrut mot Uppsala p g a vändande tåg.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Det rapporteras om upp till 2-3 timmars försening för resenärer norrut mot Uppsala p g a vändande tåg.

Oj? Vad avses med "p g a vändande tåg"?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Men om frågan gäller återställning efter stora störningar så har jag svårt att tänka mig att fler signaler kan lösa det problemet. Inte heller kortare uppehåll vid Sth City, eftersom om tågen är väldigt sena så står ju inte föraren och väntar tills det gått 3 minuter vid City, bara för att man gör så normalt.
    Flytta personalbytena skulle kanske ge någon effekt för det är väl lite fler spår där så att Södertäljetåg inte hamnar bakom Västerhaningetåg.

Men ändå:
    Måste det inte vara andra orsaker till att trafiken inte återställs efter stora störningar?

Antingen är det någon strategi hos MTR trafikledning att alla tåg skall köras och köras i rätt omlopp och med rätt förare, även om de är 40 min sena, och resenärerna upplever det Gunnar beskriver. Kan det vara för höga straffavgifter om MTR ställer in ett tåg, medan det inte kostar lika mycket om alla tåg är mellan 20 och 60 min sena? Jag har ingen aning om att det är så, men det har tidigare beskrivits att t.ex. SJ återställer mycket fortare än MTR/SL.

Eller så gör de komplicerade omloppen (och tidtabellerna) där tågen byter linjer och att det finns nästan inga insatståg att det inte går att snabbt reducera trafiken så att det blir bättre plats på spåren och att personalen som kan byta av räcker till för att tåg inte skall bli stående långa stunder på City och blockera?
    Om det är så, så vore väl en lösning att göra som t.ex. i Köpenhamn (tror jag det är) där det finns en nöd-tidtabell som är mycket enklare (och glesare antar jag) men som man då inför och resenärerna vet hur trafiken då körs. Även om det inte blir lika bra som normalt så blir det inte katastrof, så som Gunnar beskriver: "första tåg mot Märsta om 70 minuter" (eller kan det vara fel på informationen, att tågen gick bättre än så men det inte visades).

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Uppställningsspår för bemannat tågsätt i reserv norr om Odenplan och söder om Södra station?
    ...
    Åk bil!
    Jag håller med dig på allt annat utom just ovanstående 2 punkter.

Jag kan inte tänka mig att ett till tågsätt skulle minska trängseln, snarare tvärtom.
    Visserligen antar jag att du tänker att det som de ersätter skall tas ur trafik och bli nytt reservtågsätt, men vid härdsmältor tror jag inte det hjälper.
    Det du nämner är bra vid små störningar i normal trafik.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Oj? Vad avses med "p g a vändande tåg"?
    Nu var jag inte på plats själv, men ungefär så här:
    "Detta tåg tas ur trafik i Solna för att vändas i Ulriksdal." Resenärer kliver av i Solna.
    Nästa tåg som stannar i Solna: "Detta tåg tas ur trafik i Solna för att vändas i Ulriksdal." Ingen får kliva på i Solna.
    Repetera ovanstående några ggr.
    Efter ett tag kommer ett tåg som tar upp resenärer i Solna, men det kör inte längre än till Rotebro så man får kliva av i Rotebro där samma procedur upprepas några ggr.

Repetera ovanstående några ggr så tar resan lång tid. Trångt blir det också.

Jag har inte verifierat ovanstående resonemang med att kolla om/hur många SL-tåg som ställdes in mellan Solna och Uppsala igår. Men det verkar ju stämma med trådstarten där det nämns många köande tåg i sydlig riktning genom Citybanan, kanske för att de vänt långt tidigare än i Märsta/Uppsala.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Det vill jag inte kalla det! Det ska upp ett gäng med signaler och repeterbaliser och för att få det hela att hänga ihop gör man även ATC-åtgärder utanför Citybanan.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det vill jag inte kalla det! Det ska upp ett gäng med signaler och repeterbaliser och för att få det hela att hänga ihop gör man även ATC-åtgärder utanför Citybanan.
    Men tolkar jag rätt att det löser i första hand punktligheten och genomströmningen under normala förhållanden? Det hjälper troligen inte mot såna här "härdsmältor" som fortgår ända fram till trafikens slut.

Gunnar får ju vara glad för att pendeln inte går dygnet runt, för då hade det väl släpat efter även påföljande dag.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Jag har inte verifierat ovanstående resonemang med att kolla om/hur många SL-tåg som ställdes in mellan Solna och Uppsala igår. Men det verkar ju stämma med trådstarten där det nämns många köande tåg i sydlig riktning genom Citybanan, kanske för att de vänt långt tidigare än i Märsta/Uppsala.
    Fast går det att dra den slutsatsen? Redan när trafiken kommit igång bör det ju blivit tätt mellan tågen på väg mot Märsta, vilket då förstärks av att det första tåget får länge uppehåll pga många resande. Om de sen vänt på normalt sätt har de fortfarande legat ganska tätt efter varandra och blir det sen stopp vid City för genomfart söderut så står de still.

Jag kollar på jvgfoto för Rotebro och ser att det fortfarande efter midnatt finns flera tåg som är över en halvtimma sena, och på eftermiddagen finns det tåg som var 127 resp 135 minuter sena. Jag hittar inte några tydliga tecken på tidiga vändningar, vare sig där eller när jag kollar Solna och Ulriksdal. Pendlarna sticker ut som att de är försenade, men de som har ankomsttid har också avgångstid för de ganska få som jag har kollat. Skulle man vänt tidigt skulle man väl kunnat återställa trafiken mycket tidigare.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •