Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 52

Ämne: Pendeltågstrafiken Stockholmsområdet, återställningsförmåga

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Pendeltågstrafiken Stockholmsområdet, återställningsförmåga

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundström Visa inlägg
    Det vill jag inte kalla det! Det ska upp ett gäng med signaler och repeterbaliser och för att få det hela att hänga ihop gör man även ATC-åtgärder utanför Citybanan.
    "Va? Förseningar på mer än två timmar? Ja, vi hade ju ett omfattande trafikstopp i mitten av 90-talet som vi jobbar på att köra i kapp. Därför ligger morgonrusningens insatståg vid 10-tiden på förmiddagen. Inget konstigt. Hurså?"

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Verkar inte gå så bra idag heller.

Tåg 2224, 2226, 2228, 2230 och 2232 är samtliga mellan 49 och 153 minuter senare vid pågående färd mot Uppsala.

Precis nu blev 2224 inställt. Tillägg: 2224 kom till Ulriksdal men inte längre.

Tillägg 2: måste även säga att trafikinformationen lämnar en del att önska:

Uppsala C: Älvsjö-Stockholm City: Förseningar och inställda avgångar förekommer efter tidigare tillbud mellan Älvsjö och Stockholm City.

Stockholms central: Stockholm - Nyköping - Norrköping: Stopp i tågtrafiken mellan Nyköping och Kolmården på grund av ett stillastående tåg på sträckan. Prognos saknas på när trafiken kan återupptas.

Stockholm City: Stockholm - Märsta - Uppsala: Förseningar i tågtrafiken på grund av ett signalfel vid Märsta.

Jag kan ju tycka att samtliga störningar (totalt tre) borde påverka alla tre stationer i mer eller mindre omfattning.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast går det att dra den slutsatsen? Redan när trafiken kommit igång bör det ju blivit tätt mellan tågen på väg mot Märsta, vilket då förstärks av att det första tåget får länge uppehåll pga många resande. Om de sen vänt på normalt sätt har de fortfarande legat ganska tätt efter varandra och blir det sen stopp vid City för genomfart söderut så står de still.

Jag kollar på jvgfoto för Rotebro och ser att det fortfarande efter midnatt finns flera tåg som är över en halvtimma sena, och på eftermiddagen finns det tåg som var 127 resp 135 minuter sena. Jag hittar inte några tydliga tecken på tidiga vändningar, vare sig där eller när jag kollar Solna och Ulriksdal. Pendlarna sticker ut som att de är försenade, men de som har ankomsttid har också avgångstid för de ganska få som jag har kollat. Skulle man vänt tidigt skulle man väl kunnat återställa trafiken mycket tidigare.
    Tåg som igår vände söder om Uppsala:

2253 vände Upv
    2257 vände Udl
    2259 vände Hgv
    2261 vände R
    2263 vände Upv
    2265 vände Sci
    2271 vände Udl
    2275 vände Upv
    2277 vände Upv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tåg som i går kom fram till Uppsala:

Sista tåg före störningen var 2238 som kom fram 14:32, därefter:

15:54 2240 (vände på Stockholm City)
    17:44 22246 (vände i Upplands Väsby)
    19:59 2258
    20:41 2260
    21:39 2264
    23:22 2272
    23:27 2270
    00:33 2274
    00:58 2278
    01:05 2276
    01:24 2280

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Thomas Tydal Visa inlägg
    Tåg som i går kom fram till Uppsala:

Sista tåg före störningen var 2238 som kom fram 14:32, därefter:

15:54 2240 (vände på Stockholm City)
    17:44 22246 (vände i Upplands Väsby)
    19:59 2258
    20:41 2260
    21:39 2264
    23:22 2272
    23:27 2270
    00:33 2274
    00:58 2278
    01:05 2276
    01:24 2280
    Det ser ut som att Uppsala fick någon slags ketchup-trafik igår kväll (först inget, sen allt på en gång), och att tågnumren inte alltid kom fram i rätt ordning. Det skulle ju gått halvtimmestrafik fram till 1.04.
    Man kan undra om det tåg som bara gick Upplands Väsby-Uppsala hade anslutning från annat tåg inne från stan, som vände tillbaka söderut i Upplands Väsby.

Och av Matterhorns tider förstår man att de verkar inte ha utnyttjat möjligheten mycket att köra via Märsta, utan man vände tillbaka de flesta. Här finns ju en fin elektrifierad omledningsbana över Märsta vid stopp på Arlanda, men den verkar inte utnyttjas, så vi skall kanske inte bygga för många omledningsbanor. Kan det problemet vara Trafikverkets att det tar tid skaffa en ny körplan, eller finns sådana förberedda (jag hoppas det).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Man kan undra om det tåg som bara gick Upplands Väsby-Uppsala hade anslutning från annat tåg inne från stan, som vände tillbaka söderut i Upplands Väsby.
    Ser nu att jag tolkade datat fel. Tåget vände inte i Upplands Väsby utan det fick annat tågnummer där på grund av att det kördes över Märsta i stället för Arlanda.

Och av Matterhorns tider förstår man att de verkar inte ha utnyttjat möjligheten mycket att köra via Märsta, utan man vände tillbaka de flesta. Här finns ju en fin elektrifierad omledningsbana över Märsta vid stopp på Arlanda, men den verkar inte utnyttjas, så vi skall kanske inte bygga för många omledningsbanor. Kan det problemet vara Trafikverkets att det tar tid skaffa en ny körplan, eller finns sådana förberedda (jag hoppas det).
    Det var väl inget stopp på Arlanda?

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Men tolkar jag rätt att det löser i första hand punktligheten och genomströmningen under normala förhållanden? Det hjälper troligen inte mot såna här "härdsmältor" som fortgår ända fram till trafikens slut.

Gunnar får ju vara glad för att pendeln inte går dygnet runt, för då hade det väl släpat efter även påföljande dag.
    Ja, det hjälper bara till under normala förhållanden.

"Förr", dvs innan Citybanan kunde man låna spår på Cst om det sket sig, dessutom kryssa sig runt olika fel på ett helt annat sätt än tidigare. Vi har fått en Citybana, men systemet har blivit mycket känsligare och svårare att störningsbekämpa.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundström Visa inlägg
    Ja, det hjälper bara till under normala förhållanden.

"Förr", dvs innan Citybanan kunde man låna spår på Cst om det sket sig, dessutom kryssa sig runt olika fel på ett helt annat sätt än tidigare. Vi har fått en Citybana, men systemet har blivit mycket känsligare och svårare att störningsbekämpa.
    Det är väl även så att pendeltågstrafiken har ökat sedan Citybanan öppnades. Om jag inte misstar mig innebar Citybanan en ökning från 8 till 12 pendeltåg per timme och riktning under normaltrafik.

Om de går fler tåg är det även helt naturligt att det blir mer utmanande att begränsa störningar.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    "Va? Förseningar på mer än två timmar? Ja, vi hade ju ett omfattande trafikstopp i mitten av 90-talet som vi jobbar på att köra i kapp. Därför ligger morgonrusningens insatståg vid 10-tiden på förmiddagen. Inget konstigt. Hurså?"

Nja så illa är det nog inte man har ju bytt leverantör några gånger och längre än avtalet kan ju inte störningen hålla i sig Man kan ju däremot fundera över om det är någon som har skrivit in i avtalet att det är dyrt för leverantören att ställa in tåg i all välmening men på det sättet skapat incitament att hellre köra försenade tåg istället för att ställa in....

/Magnus

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    I dag var det "omfattande signalfel" Stockholm S - Stuvsta / Farsta strand cirka 1,5 timme. Ungefär kl 15.45 var felet avhjälpt. När jag en halvtimme senare skulle åka Ulriksdal - Odenplan tog resan cirka en halvtimme (normalt åtta minuter). Långa väntetider på grund av tågkö. Det var enligt sl.se även ett annat signalfel som gjorde att inga tåg kunde köra via Arlanda, men det borde inte påverkat tågföringen eftersom man istället körde via Märsta (förutom att kanske något pendeltåg blev stående vid Arlanda).
    Citat Ursprungligen postat av Thomas Tydal Visa inlägg
    Det var väl inget stopp på Arlanda?
    Jag vet inte vad som egentligen hände i tisdags, men Gunnar brukar vara trovärdig. Det kan också handla om olika tider för olika problem.

På något sätt hoppas jag att det också var problem med Arlanda, för utan det blir det mer obegripligt att trafiken inte kan komma ikapp förrän efter att trafiken borde slutat för dagen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag vet inte vad som egentligen hände i tisdags, men Gunnar brukar vara trovärdig. Det kan också handla om olika tider för olika problem.

På något sätt hoppas jag att det också var problem med Arlanda, för utan det blir det mer obegripligt att trafiken inte kan komma ikapp förrän efter att trafiken borde slutat för dagen.
    Det annonserades på sl.se ungefär "p g a signalfel går tågen Stockholm - Uppsala inte via Arlanda utan via Märsta" vilket jag tolkade som att det gällde ett signalfel vid Arlanda. För inte kan det vara någon vits med att, beroende på det tidigare signalfelet vid Älvsjö, dirigera om tåg via Märsta, något som orsakar mycket problem för resenärer och kanske i bästa fall ger någon minuts tidsvinst?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Det är väl även så att pendeltågstrafiken har ökat sedan Citybanan öppnades. Om jag inte misstar mig innebar Citybanan en ökning från 8 till 12 pendeltåg per timme och riktning under normaltrafik.
    Om de går fler tåg är det även helt naturligt att det blir mer utmanande att begränsa störningar.
    Å andra sidan borde det med 12 tåg i timmen bli enklare att ställa in några tåg under stora störningar och tills trafiken återhämtat sig helt. För det borde då inte bli så långt tills det kommer ett tåg för resenärerna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Nja så illa är det nog inte man har ju bytt leverantör några gånger och längre än avtalet kan ju inte störningen hålla i sig Man kan ju däremot fundera över om det är någon som har skrivit in i avtalet att det är dyrt för leverantören att ställa in tåg i all välmening men på det sättet skapat incitament att hellre köra försenade tåg istället för att ställa in....

/Magnus
    Jag är ganska säker på att om tåget är mer än ett visst antal minuter typ 15 så räknas det som inställt och ingen ersättning utgår till trafikutövaren.

Dock kan man ju fundera på vad som händer i avtalsförvaltningen, resenärsupplevelsen, Trafikverkets måluppfyllnad och i postvagnen om alla tåg är 30 min sena.

Någon järnvägare här kan kanske förklara varför det är så svårt att byta tågnummer. Om nu 2519 som ska vända till 2522 på 12 min i Västerhaninge är 35 min sen. Varför låter man inte den vända till 2524 och gå i rätt tid?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av CS Visa inlägg
    Jag är ganska säker på att om tåget är mer än ett visst antal minuter typ 15 så räknas det som inställt och ingen ersättning utgår till trafikutövaren.

Dock kan man ju fundera på vad som händer i avtalsförvaltningen, resenärsupplevelsen, Trafikverkets måluppfyllnad och i postvagnen om alla tåg är 30 min sena.

Någon järnvägare här kan kanske förklara varför det är så svårt att byta tågnummer. Om nu 2519 som ska vända till 2522 på 12 min i Västerhaninge är 35 min sen. Varför låter man inte den vända till 2524 och gå i rätt tid?
    Då måste man ha ett bra stöd för att snabbt se och hålla reda på konsekvenserna för omloppet. T ex körda km, till- och frånkopplingar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Det annonserades på sl.se ungefär "p g a signalfel går tågen Stockholm - Uppsala inte via Arlanda utan via Märsta" vilket jag tolkade som att det gällde ett signalfel vid Arlanda.
    Signalfelet var i Älvsjö. Det var två Uppsalatåg som gick via Märsta, 2240 och 2246. Jag tror att anledningen var att man ställde in tågen till Märsta för att försöka bringa ordning i trafiken.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Då måste man ha ett bra stöd för att snabbt se och hålla reda på konsekvenserna för omloppet. T ex körda km, till- och frånkopplingar.
    Aha, så man vänder hellre tågen tidigt än byter tågnummer eller ställer in helt och kör tågsetet åt sidan. Inte så konstigt att det blir tågkö.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg

Hälsningar
    Axel L
    Nu gör du det väldigt enkelt för dig genom att bara höja tågantalet. Infrastrukturen ser helt annorlunda ut jämfört med tidigare och det påverkar sannolikt lika mycket, framförallt beroende på var det blir fel.

Det som verkar saknas är någon form av tänk för att få upplägget på rätt köl när det väl händer. Som det är nu så tycks det ta ett halvt dygn innan det blir rätsida på trafiken. Tidigare var problemen utsträckta till max en morgon- eller eftermiddagsrusning.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Aha, så man vänder hellre tågen tidigt än byter tågnummer eller ställer in helt och kör tågsetet åt sidan. Inte så konstigt att det blir tågkö.
    Som sagt, byter man tågnummer bryter man också omloppet och måste ha reda på vad som händer senare. Annars kan t ex ett tågsätt som senare ska gå till Bro-depån istället bli stående i Nynäshamn och sedan rulla en dag till utan översyn. Om man inte senare ordnar tågsättsbyte innefattande extratåg med förare.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Som sagt, byter man tågnummer bryter man också omloppet och måste ha reda på vad som händer senare. Annars kan t ex ett tågsätt som senare ska gå till Bro-depån istället bli stående i Nynäshamn och sedan rulla en dag till utan översyn. Om man inte senare ordnar tågsättsbyte innefattande extratåg med förare.
    Ja, men det där har ju ett järnvägsföretag stödsystem för så att man enkelt kan överskåda konsekvenserna och vid behov göra ytterligare manövrer så att fordonen styrs till underhåll i rätt tid. Ingen jättesvår konst i lokaltrafiken.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Men hur klarar andra svenska järnvägsföretag samma sak?
    Är SL-trafiken så enormt mycket större så andra (SJ, Västtrafik, Skånetrafiken) inte påverkas alls lika mycket?

Man pratar ju ibland om att vissa företag är produktionsinriktade och inte lyhörda för kunders önskemål. Här känns ju som ett exempel på det.

Är det lika viktigt att en viss förare kör just det tåg hen skulle kört, dvs det kan bli tåg stående på City i väntan på rätt förare?
    För det är ju kanske det största problemet att det långt senare blir stopp på City, och att tåg står 10 minuter i Ulriksdal och sen 20 minuter på Odenplan.
    Eller är det så att för att få rätt km-tal för fordonen så kan/vill man inte ställa in ett tåg, för att på det sättet frigöra personal så att alla tåg man tänker köra har gott om personal?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •