Någon som vet varför man har haft vagnbrist den senaste tiden?
Någon som vet varför man har haft vagnbrist den senaste tiden?
SL hemsida har ett svar, se längst ned i detta: https://sl.se/sv/info/nyheter/bussar...nan/?date=true
Sedär, tack för den infon.
Låter som en logistikövning som någon får betala för, det finns väl inte så många lastbilsåkerier som åtar sig sådana transporter?
Bra att man utnyttjar de resurser som finns dock.
Hur mycket plats finns det i Brommadepån med tanke på att Spårvägsmuseet väl magasinerat delar av sina samlingar där?
Är det de nya vagnarna som inte tål snö som medfört dessa begränsningar? Det är kanske dags att vi lär oss att bygga tåg som klarar vårt klimat här i landet.
Förlåt min otydlighet. Jag jämförde med de gamla vagnarna som gick i ur och skur. Jag åkte ofta med dem när jag skulle till en god vän i Saltsjöbaden. De tycks ha byggt i en tid då man "tog höjd" för klimatet.
Det är samma snö på Saltsjöbanan som på tunnelbanan, även om det ofta kan vara några grader kallare ute på SB än det är längs tunnelbanans mer "mälarnära" ytsträckor. Motortypen (självventilerande) är mycket väl beprövad under ca 70 års drift men kan ha en liten men dock förmåga att vid vissa temperaturer suga in yrsnö, och då och då blir det kortslutning i en motor vilket händer även på tunnelbanan - men det märks mindre när det finns 7 andra motorvagnar i tåget.
Problemet just nu, som framgår på SL-länken, är att verkstaden i Neglinge genomgår en ombyggnad som har blivit försenad och just nu saknas möjlighet att lyfta vagnar där, vilket innebär att hela vagnen får köras till Hammarby även för ganska enkla jobb som man normalt löser genom att lyfta vagnen och fixa felet eller ev byta till en reservboggi och reparera den trasiga. Av motsvarande skäl har de vagnar som behöver hjulsvarvning fått köras till Bromma; normalt kör man dit boggierna på vanlig lastbil. All heder åt personalen på Saltsjöbanan som jobbat under ganska besvärliga förhållanden senaste tiden. Men även heder åt SLL, som bygger en ordentlig lyfthall som innebär bättre verkstadskapacitet i fortsättningen.
Senast redigerat av JDS den 2018-03-28 klockan 17:26:45.
Helt enig i det. Och det handlar alltså inte alls om att man inte "tagit höjd för klimatet".
Tunnelvagnarna är väl något av det vintertåligaste spårfordon som konstruerats i modern (någorlunda) tid även om vissa grunder härstammar från -40 talet.
Tunnelbanevagnarna går ibland genom en tunnel där det är plusgrader vilket resulterar i att snö och is smälter. Saltsjöbanans tunnelbanevagnar ska hela tiden gå i fuktig och kallt väder. Så jag är inte det minsta förvånad över att det blir inställda tåg på vintern. Borde kanske gå att "låna" några lokaltågsvagnar en mörk natt och dra på med 16000 volt i kablarna om det inte går att tjuvkoppla och köra på 700 volt eller vad man har i kablarna på Saltsjöbanan.
Senast redigerat av Waxholm - Rindö järnväg. den 2018-03-29 klockan 00:10:05.