Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Järnvägen i motvind i Danmark?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    172

    Järnvägen i motvind i Danmark?

    Hur står det till med järnvägen i Danmark? Den nuvarande regeringen verkar inte vara alltför positiv till nya satsningar. För något år sen när det var diskussioner om en HH-förbindelse så sa den danska infraministern i något sammanhang att det bara var tal om en vägförbindelse. Timmodellen med stora satsningar på Köpenhamn-Odense-Aarhus-Aalborg verkar också vackla. Nu verkar man även diskutera en Kattegat-förbindelse endast för bilar. Det skulle väl bli dödsstöten för tåg Köpenhamn-Aarhus-Aalborg m.fl. Vad jag förstått så börjar också utvecklingen av expresstrafiken bli kännbar för DSB (Flixbus t.ex.)?

    Senast redigerat av hsr den 2018-03-25 klockan 12:16:02.

  2. #2
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    103

    Järnvägen i motvind i Danmark?

    Citat Ursprungligen postat av hsr Visa inlägg
    Hur står det till med järnvägen i Danmark? Den nuvarande regeringen verkar inte vara alltför positiv till nya satsningar. För något år sen när det var diskussioner om en HH-förbindelse så sa den danska infraministern i något sammanhang att det bara var tal om en vägförbindelse. Timmodellen med stora satsningar på Köpenhamn-Odense-Aarhus-Aalborg verkar också vackla. Nu verkar man även diskutera en Kattegat-förbindelse endast för bilar. Det skulle väl bli dödsstöten för tåg Köpenhamn-Aarhus-Aalborg m.fl. Vad jag förstått så börjar också utvecklingen av expresstrafiken bli kännbar för DSB (Flixbus t.ex.)?
    Det är som i Sverige. Man är inte särskilt intresserad av småbanor etc.

    Däremot ska det sägas om fasta förbindelser till Sverige att det har danskarna aldrig varit intresserade av. De riktar blickarna mot Tyskland men intresset där är lika svalt gentemot Danmark som det danska intresset gentemot Sverige. Det är lite poetisk rättvisa i det.

    Men just detta ointresse gör att saker som tex Öresundsmetron aldrig kommer att byggas, oavsett hur mycket Malmös politiker hoppas och inbillar sig det.

    Senast redigerat av lagomnörd den 2018-03-26 klockan 09:59:03.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    21

    Sv: Järnvägen i motvind i Danmark?

    Ministern är anti-tåg.
    Det är debatten inte generellt.

    Länk på utländska:

    länk 1

    länk 2

    länk 3


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    172

    Sv: Järnvägen i motvind i Danmark?

    Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Det är som i Sverige. Man är inte särskilt intresserad av småbanor etc.

    Däremot ska det sägas om fasta förbindelser till Sverige att det har danskarna aldrig varit intresserade av. De riktar blickarna mot Tyskland men intresset där är lika svalt gentemot Danmark som det danska intresset gentemot Sverige. Det är lite poetisk rättvisa i det.

    Men just detta ointresse gör att saker som tex Öresundsmetron aldrig kommer att byggas, oavsett hur mycket Malmös politiker hoppas och inbillar sig det.
    Håller med dig om småbanorna. Där är nog Sverige och Danmark lika dåliga. Men det märkliga i det här fallet (med Kattegattbron och en havererad tim-modell) är att man skulle få utmärkta järnvägsförbindelser som leder ut ur Danmark men inte mellan några av dom största städerna i Danmark. Relativt biltrafiken alltså.

    I vanliga fall så brukar ju ett land prioritera bra järnväg mellan de två största städerna och låta det övriga nätet stå tillbaka, men om det nu skulle bli så här så skulle vi få en situation där tåget blir förstahandsvalet från Köpenhamn till Hamburg, Stockholm och Göteborg, men bussen mellan Köpenhamn och Aarhus/Aalborg (om vi bortser från bil och flyg).

    Om en stor del av inrikestrafiken ska flytta över till buss och samtidigt upplevas som attraktiv av kunderna lär ju en ny stor bussterminal krävas i centrala Köpenhamn. Är det något man överhuvudtaget har funderat på?

    Senast redigerat av hsr den 2018-03-27 klockan 11:23:32.

  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    172

    Sv: Järnvägen i motvind i Danmark?

    tgpedersen, hur sannolikt bedömer du att det blir så här, att det blir en förbindelse utan järnväg?

    Så här säger en trafikforskare om saken:

    Harry Lahrmann finder det ikke specielt realistisk, at en ren bilbro bliver til noget.
    - Hvis man iagttager dansk politik historisk, så har flertallet det jo med at skifte mellem rødt og blåt, og jeg tvivler på, at det her projekt kan overleve et regeringsskifte. Og det skal det jo nok kunne gøre for at kunne blive realiseret, siger han.
    https://www.fyens.dk/indland/Trafikf...rtikel/3241126

    Senast redigerat av hsr den 2018-03-27 klockan 11:14:15.

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    21

    Sv: Järnvägen i motvind i Danmark?

    Citat Ursprungligen postat av hsr Visa inlägg
    tgpedersen, hur sannolikt bedömer du att det blir så här, att det blir en förbindelse utan järnväg?

    Så här säger en trafikforskare om saken:



    https://www.fyens.dk/indland/Trafikf...rtikel/3241126
    Det är en ideologisk fråga. Transportminister Ole Birk Olesen är LA, Liberal Alliance, ett extremt liberalistiskt parti. De har tidigare markerat sig med att Storebältsbron borde vara gratis och har sedan Venstre, nödd och tvungen, tog dem med i regeringen, genomfört att broavgifterna skal sänkas med 25%. Det våldsamma intresset nu beror kanske på att frågan har mognats i folks huvuden i de sista 10 åren. LA vill ha bron, minus tåg, alla andra vill ha bron minus något annat, några vill ha alla broar bara inte svensken drar fördel av det; det är en dansk psykologisk mekanism som är svår att förklara för svenskar. Det måste inte bli för ambitiöst. Kanske också för att Sverige har - eller hadde - en administration som planerar för alla fall, utan irrelevant minister- och därmed folklig inblandning. Det har inte Danmark.

    Frågan skal kanske ställas såhär: Vad kommer danskerna att lämna ut från det färdige projektet? Jag tror inte det blir tåg, inte än, procentdelen människor som inte känner sig trygga i kollektiva omgivningar är inte hög nog än.

    Senast redigerat av tgpedersen den 2018-03-28 klockan 16:24:08.

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 512

    Sv: Järnvägen i motvind i Danmark?

    Bro över Kattegatt låter väldigt överdrivet, Samsö sund eller Samsö bält låter vettigare. En släng av storhetsvansinne?


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 365

    Sv: Järnvägen i motvind i Danmark?

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Bro över Kattegatt låter väldigt överdrivet, Samsö sund eller Samsö bält låter vettigare. En släng av storhetsvansinne?
    Jag är inte säker jag förstår dig, men enligt länkarna en bit upp så finns en bild där det är två broar till Samsö, en från Jylland och en från Själland och så en motorväg över Samsö. Börjar Kattegat först längre norrut tycker du eller?


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    21

    Sv: Järnvägen i motvind i Danmark?

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Bro över Kattegatt låter väldigt överdrivet, Samsö sund eller Samsö bält låter vettigare. En släng av storhetsvansinne?
    Förmodligen en reminiscens av Juelsminde-Kalundborg Linien
    ' 5.nov.1990: Mercandia Rederierne I/S genåbner ruten for både passager og bil overførsel. Ruten markedsføres nu under navnet "KattegatBroen".'

    Och Samsø Bælt är ju bara halva vägen. Storhetsvansinnet ligger rättare i idén att bygga förbindelsen.

    Senast redigerat av tgpedersen den 2018-03-28 klockan 16:54:13.

  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 512

    Sv: Järnvägen i motvind i Danmark?

    Citat Ursprungligen postat av tgpedersen Visa inlägg
    Förmodligen en reminiscens av Juelsminde-Kalundborg Linien
    ' 5.nov.1990: Mercandia Rederierne I/S genåbner ruten for både passager og bil overførsel. Ruten markedsføres nu under navnet "KattegatBroen".'

    Och Samsø Bælt är ju bara halva vägen. Storhetsvansinnet ligger rättare i idén att bygga förbindelsen.
    Instämmer. :)


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 512

    Sv: Järnvägen i motvind i Danmark?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag är inte säker jag förstår dig, men enligt länkarna en bit upp så finns en bild där det är två broar till Samsö, en från Jylland och en från Själland och så en motorväg över Samsö. Börjar Kattegat först längre norrut tycker du eller?
    Definitionsmässigt är det en bit av Kattegatt men att kalla projektet för Kattegattbron är lite överdrivet. Då kan vi ändra namnet på Ölandsbron till Östersjöbron.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    21

    Sv: Järnvägen i motvind i Danmark?

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Definitionsmässigt är det en bit av Kattegatt men att kalla projektet för Kattegattbron är lite överdrivet. Då kan vi ändra namnet på Ölandsbron till Östersjöbron.
    För en dansk är Kattegatt namnet på det farvattnet som är i vägen när man skal till Jylland från Sjælland. Men instämmer, den borde hetat Samsøbroen el. dylikt, därför att det finns minst två alternativ:


    Alternativ 1A/B är vad som diskuteras nu.

    Senast redigerat av tgpedersen den 2018-03-28 klockan 19:57:58.

  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    21

    Sv: Järnvägen i motvind i Danmark?

    Citat Ursprungligen postat av tgpedersen Visa inlägg
    Det är en ideologisk fråga. Transportminister Ole Birk Olesen är LA, Liberal Alliance, ett extremt liberalistiskt parti. De har tidigare markerat sig med att Storebältsbron borde vara gratis och har sedan Venstre, nödd och tvungen, tog dem med i regeringen, genomfört att broavgifterna skal sänkas med 25%. Det våldsamma intresset nu beror kanske på att frågan har mognats i folks huvuden i de sista 10 åren. LA vill ha bron, minus tåg, alla andra vill ha bron minus något annat, några vill ha alla broar bara inte svensken drar fördel av det; det är en dansk psykologisk mekanism som är svår att förklara för svenskar. Det måste inte bli för ambitiöst. Kanske också för att Sverige har - eller hadde - en administration som planerar för alla fall, utan irrelevant minister- och därmed folklig inblandning. Det har inte Danmark.

    Frågan skal kanske ställas såhär: Vad kommer danskerna att lämna ut från det färdige projektet? Jag tror inte det blir tåg, inte än, procentdelen människor som inte känner sig trygga i kollektiva omgivningar är inte hög nog än.
    Ytterligare politisk bakgrund.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •