Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: "Extrema naturhändelser"

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

"Extrema naturhändelser"

Omställningen till sommartid rubriceras tydligen som en extrem naturhändelse: https://beta.railit.se/#/train/98/2018-03-24. Se kommentar vid Myra!

Senast redigerat av LasseE den 2018-03-25 klockan 08:12:45.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: "Extrema naturhändelser"

Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Omställningen till sommartid rubriceras tydligen som en extrem naturhändelse: https://beta.railit.se/#/train/98/2018-03-24. Se kommentar vid Myra!
    Mmmm... men det är ju en rätt extrem naturhändelse att solen går upp nästan en hel timme senare än dagen innan!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Länken är intressant för den visar att man inte måste göra om tidtabellen för just denna natt, för man kan faktiskt en natt mot söndag köra in en försening på 1 timme som uppstår, och efter ett tag vara 7 minuter tidig.
    Och så kan man se att några delar av systemen har svårt att förklara vad klockan är, och hur mycket försenat tåget är.:)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Länken är intressant för den visar att man inte måste göra om tidtabellen för just denna natt, för man kan faktiskt en natt mot söndag köra in en försening på 1 timme som uppstår, och efter ett tag vara 7 minuter tidig.
    Och så kan man se att några delar av systemen har svårt att förklara vad klockan är, och hur mycket försenat tåget är.:)
    Och det har faktiskt fungerat bra varje år vi haft den här omställningen. De få fjärrtåg som är ute och rullar den natten klarar sig bra. Öresundståg rullar också och de lär väl gå bra med styv tidtabell.
    Obligatoriskt är en tråd i Pv om hur tågen och den kom ju också.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Att köra in 1 timme på 4 timmar tyder på en viss mängd luft i tidtabellen. Beträffande kodningen så finns det väl ingen adekvat kod för tidsomställning så man tager vad man haver. Men varför samma kod flera gånnger? Det räcker väl vid första tilfället?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Att köra in 1 timme på 4 timmar tyder på en viss mängd luft i tidtabellen. Beträffande kodningen så finns det väl ingen adekvat kod för tidsomställning så man tager vad man haver. Men varför samma kod flera gånnger? Det räcker väl vid första tilfället?
    Om det är luft i tidtabellen, eller om det är så att man lägger en tidtabell som skall fungera alla dagar i veckan, och där man antar att alla godståg skall köras, är svårt för mig att säga, troligen är det både och.
    Om du tittar på uppehållen i Nordmaling, Brännland, Tväråbäck och Tvärålund så antar jag att det kan vara tågmöten där, och eftersom det är på morgonen så är det med tåg som bara går på vardagar, och inte söndag morgon.
    Men, samtidigt så har väl SJ:s Norrlandståg efter något år när de ofta var mycket försenade begärt och fått tidtabeller som innehåller marginaler.

Angående att man i Härnösand rapporterar en förseningsorsak vet jag inte, men gissar att det är för att tåget blev ytterligare försenat där, men att huvudorsaken till den sena avgången förstås fortfarande är omställningen till sommartid.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Angående att man i Härnösand rapporterar en förseningsorsak vet jag inte, men gissar att det är för att tåget blev ytterligare försenat där, men att huvudorsaken till den sena avgången förstås fortfarande är omställningen till sommartid.
    Försening inrapporteras endast vid merförsening och ska då kodas med orsaken till merförseningen, inte med koden för sedan tidigare uppkommen försening. Naturligtvis kan det vara så att ursprungsförseningen ger upphov till följdeffekter och därmed anges som orsak även till ytterligare merförseningar, men jag har svårt att tänka mig att det var så i detta fall.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Försening inrapporteras endast vid merförsening och ska då kodas med orsaken till merförseningen, inte med koden för sedan tidigare uppkommen försening. Naturligtvis kan det vara så att ursprungsförseningen ger upphov till följdeffekter och därmed anges som orsak även till ytterligare merförseningar, men jag har svårt att tänka mig att det var så i detta fall.
    OK, så genom att det blev en merförsening i Härnösand så registrerar någon en orsak, så därför visas en text på den länkade sidan.
    Men jag har för mig att jag läst i PV (vad det Tydal själv som förklarade) att för vissa förseningsorsaker så skall den ursprungliga orsaken fortsätta visas för allmänheten, just för det är huvudorsaken, sen kanske passagerarutbytet tog 3 min extra, men det förklarar inte att tåget var 1 timme sent (eller hur mycket det nu var).
    Om det är bra eller dåligt kan jag inte själv bedöma.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •