Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Bistro eller Pressbyrån?

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Bistro eller Pressbyrån?

Jag förundras ständigt över dem som plockar fram nyinköpta mackor och medförde dricka på snabbtågen strax efter avgång. Det finns ju bistro!

Men man kan ju undra.

I dagens 10425 (Stockholm - Göteborg) öppnades bistron först 45 min efter avgång. Och jag som avstod frukosten hemma för att börja resan med en SJ-frukost.

Håller SJ på att rationalisera bort sin egen tågservice?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Bistro eller Pressbyrån?

Tråkigt, en snabb titt i bokningarna säger att det inte var extremt mycket frukost att servera heller i första klass. Så Bistron borde kunnat öppna tidigare om det inte var något tekniskt fel.

//R

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Till och med jag som kunde tycka det var trevligt att gå till bistron för att inhandla en räkmacka och samla lite poäng har tröttnat på att aldrig veta om bistron har öppet eller ej. Är ju en kraftig försämring sedan det bara är två ombordare på tåget. Så nej, de extraslantarna lägger jag på någon lokalbutik innan och sitter lugnt kvar i mitt säte.

Hade SJ tagit ombordförsäljningen seriöst hade de haft ett mindre sortiment som ombordaren i första klass kunde ta betalt för och servera på platsen. Tänker främst på lite dryck, snacks och någon smörgås.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Till och med jag som kunde tycka det var trevligt att gå till bistron för att inhandla en räkmacka och samla lite poäng har tröttnat på att aldrig veta om bistron har öppet eller ej. Är ju en kraftig försämring sedan det bara är två ombordare på tåget. Så nej, de extraslantarna lägger jag på någon lokalbutik innan och sitter lugnt kvar i mitt säte.

Hade SJ tagit ombordförsäljningen seriöst hade de haft ett mindre sortiment som ombordaren i första klass kunde ta betalt för och servera på platsen. Tänker främst på lite dryck, snacks och någon smörgås.
    En fungerande kortterminal och så kan väl ombordaren hämta grejer i bistron. Behöver väl inte vara så komplicerat. Och så en tryckt meny någonstans i förstaklassvagnen. Som på brittiska tåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ska villigt erkänna at jag ganska ofta är en av dem som har köpt med mig saker innan jag klivit på tåget. För min del handlar det inte så ofta om att jag inte litar på att Bistron är öppen eller att jag inte orkar vänta. Det senaste kvartalet har jag haft resor Malmö - Stockholm ungefär varannan vecka och ärligt talat blir man rätt trött på utbudet efter att ha ätit ungefär samma sak några gånger på raken. Så jag försöker ofta köpa bistromat på upp eller nedresan medan jag köper med mig i andra riktningen. Har full förståelse för att det inte går att ha ett så varierat utbud att det dyker upp nya rätter varje månad. Vill bara påpeka att alla kanske inte hade gått till bistron även om den öppnat precis efter avgång det kan som i mitt fall finnas andra skäl.

/Magnus

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Jag förundras ständigt över dem som plockar fram nyinköpta mackor och medförde dricka på snabbtågen strax efter avgång. Det finns ju bistro!

Men man kan ju undra.

I dagens 10425 (Stockholm - Göteborg) öppnades bistron först 45 min efter avgång. Och jag som avstod frukosten hemma för att börja resan med en SJ-frukost.

Håller SJ på att rationalisera bort sin egen tågservice?
    Det är den urbana livsstilen, take away eller to go som breder ut sig överallt, på bensinstationer, Pressbyrån och i Stockholm i tunnelbanestationer. Flotta kök hemma är ett måste men de är nog ganska tomma på sitt innehåll i kylskåpen. Och varför vänta med att inhandla tills man är på på tåget när man ändå ska konsumera vid sittplatsen?

De olika vittnesmålen om hur serveringen hos SJ fungerar understryker bara mitt mantra att tågserveringen inte ska bedrivas i SJ:s regi. Man klarar inte av det på det ena eller andra sättet, har inte förmåga eller kompetens. Att bedriva det i egen regi kan fungera i liten skala typ Transdev eller MTR Express.

Hur man vrider och vänder på det är servering på tåg aldrig lönsam, man får bestämma sig vilken ambitionsnivå man vill ha, vad det får kosta och hur mycket serveringen kan bidra till kärnaffären rent imagemässigt och att det blir någon slags ekonomi bakvägen.

Jag arbetade ju själv på tågen 1971-72 och som vagnassistent 1973. Och då gällde ju att öppna så fort som möjligt efter avgång, men förutsättningarna var lite annorlunda:

Nu: Tågen furneras på Norra Bantorget Då: Lastning på plattformen på Cst under samma korta uppehållstid som nu
    Nu: Logistik med boxar/vagnar på hjul Då: Tunga plåtboxar som lyftes ombord, liksom ölbackar (25 flaskor på den tiden)
    Nu: Monter görs klar innan ankomst plattform Då: Uppackning rasande fart, i takt med att boxarna lyftes in
    Nu: Troligen kontroll att inget saknas på Nbt Då: Vagnassistent från vagnbasen försöker kolla allt väsentligt är med. Annars ut med ett språng till plattformstelefonen och ringa till vagnbasen och gasta och /eller ringa till tågx på 170 och vädja om några minuter. Botgöring varje fredag kväll med smörgåsar/mazariner till tågx
    Nu: Jag vet inte, men jag gissar att kassan/
    laptopen tas med ut till tåget av personalen Då: Vagnassistenten måste programmera kassaapparaterna, byta kontrollremsa med mera
    Nu:vet ej Då: Vagnassistenten måste komma av tåget efter tio intensiva minuter och återvända till sitt skrivbord på vagnbasen och lösa akuta vakanser, beställa varor. Man hade allt i sin hand, var som en bläckfisk. Kanske för många människor involverade idag?

En sak är säker, serveringen öppnade senast i Södertälje,ofta tidigare. Att man öppnade direkt vid avgång Cst var en av de fördelar som framhölls med snabbtågen.
    Snacket om arbetsmiljö står mig ibland upp i halsen. Vi slet, men vi hade roligt. Är det någon som har roligt på jobbet idag när diskussionen om arbetsmiljö verkar skymma det mesta?

För övrigt jag gjorde min första resa med MTR Express för en månad sedan. Jag har avsiktligt inte avrapporterat den resan live. Mitt omdöme: Utmärkt, både service och café. Elegant kassalösning, bra utbud. Jag hade förbeställt räksmörgås till hemresan vilket tågvärden som gick runt med sin platta hade koll på.

Och - jag bytte tåg i Herrljunga på nerresan eftersom jag skulle till Ljungskile först. Halvtimmen i Herrljunga bedrevs med fika på stationens nyöppnade kafé. Eftersom jag inte orkar följa de ändlösa diskussionerna på Postvagnen om Resplus hit eller dit spanade jag efter biljettautomat på stationen. Till sist frågade jag kafévärden om man kunde köpa biljett på Västtåget? "Javisst, det är bara på SJ det är så krångligt!". Kanske läser man Postvagnen på Herrljunga station.

Senast redigerat av /jes den 2018-03-25 klockan 10:42:14.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    En fungerande kortterminal och så kan väl ombordaren hämta grejer i bistron. Behöver väl inte vara så komplicerat. Och så en tryckt meny någonstans i förstaklassvagnen. Som på brittiska tåg.
    Ja, det hände ju förr att ombordaren gjorde så, liksom att det kunde bli försäljning från vagn av lite fika. Dricka ska finnas direkt i 1 kl-vagnen. Jag har dock inte åkt 1 kl på ett bra tag, men jag betvivlar att särskilt många ombordare numera tycker sig ha tid och energi att gå och hämta saker i bistron sedan man drog ned bemanningen. Den uppenbarligen monumentala osäkerheten kring förmågan att ta betalt både i 1kl och i bistron lär om inte annat avskriva tanken hos de flesta. Att först besvära sig med att gå och hämta och sedan svära i 45 minuter över ej fungerande kortterminal lär inte stå så högt i kurs.

Det ska väl sägas att kortterminalen i bistron fungerade senast jag åkte och bistron var öppen i princip direkt efter avgång åt det håller jag gick på vid utgångsstation. Åt andra hållet var kortterminalen helt enastående långsam, men det gick i alla fall. Hur den som formgivit den tänkte förstår jag inte riktigt heller eftersom det är svårt att alls se var kort med chip ska stoppas in. Det ser i princip ut som att den bara har magnetremseläsare när man tittar på den.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För min del som bara åker sporadiskt kunde de lika gärna avskaffa bistron helt.
    Det magra utbud som finns tar de hutlöst betalt för om man nu lyckas betala dvs.
    Jag uppsöker alltid en livsmedelsbutik i närheten av stationen där jag börjar min resa och bunkrar det jag vill ha som färdkost där.
    Det blir både billigare, effektivare och ofta även mer välsmakande tycker jag.
    Att erbjuda samma Findus frysta färdigrätter som i livsmedelsbutikerna för betydligt mer pengar tycker jag känns fel i bistron.
    Annat var det på 80-talet då jag sporadiskt fick åka med min pappa till Göteborg, då var det riktig mat i restaurangen även om det förmodligen inte var så billigt då heller. Skillnaden då var kanske att Pressbyrån och livsmedelsbutikerna inte var fullt så inriktade på att tillhandahålla färdig mat att ta med.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Fredrik G Visa inlägg
    För min del som bara åker sporadiskt kunde de lika gärna avskaffa bistron helt.
    Det magra utbud som finns tar de hutlöst betalt för om man nu lyckas betala dvs.
    Jag uppsöker alltid en livsmedelsbutik i närheten av stationen där jag börjar min resa och bunkrar det jag vill ha som färdkost där.
    Det blir både billigare, effektivare och ofta även mer välsmakande tycker jag.
    Att erbjuda samma Findus frysta färdigrätter som i livsmedelsbutikerna för betydligt mer pengar tycker jag känns fel i bistron.
    Annat var det på 80-talet då jag sporadiskt fick åka med min pappa till Göteborg, då var det riktig mat i restaurangen även om det förmodligen inte var så billigt då heller. Skillnaden då var kanske att Pressbyrån och livsmedelsbutikerna inte var fullt så inriktade på att tillhandahålla färdig mat att ta med.
    "Hutlöst betalt"? Och "Findus frysta färdigrätter"? När var du i Bistron senast?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är märkligt hur lite fokus SJ som organisation i helheten har på upplevelsen hos sina kunder. Enskilda medarbetare som gör ett fantastiskt jobb finns det dock - men det verkar som om ledningen är väl långt från den dagliga verksamheten. Det är ofta som kassa systemet inte fungerar , det är ofta som man öppnar Bistron märkligt sent. Båda exemplen tolkar jag som att ledningen inte prioriterar den dagliga verksamheten. Att köpa ett sådant kassasystem skulle inget företag göra om ledningen själva hade provat på kundmötet och att fokusera strängt på kostnadsbesparingar när man samtidigt levererar en vinst som är i paritet med storbankerna övergår mitt förstånd. Än så länge är dock kundtillströmningen för branschen god, men en mer påtaglig konkurrens skulle förhoppningsvis tvinga fram ett annat förhållningssätt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När jag åker Göteborg-Stockholm åker jag helst med MTR. Där är kiosken öppen direkt vid avgång och bemannad med trevlig personal.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Resenären Visa inlägg
    Det är märkligt hur lite fokus SJ som organisation i helheten har på upplevelsen hos sina kunder. Enskilda medarbetare som gör ett fantastiskt jobb finns det dock - men det verkar som om ledningen är väl långt från den dagliga verksamheten. Det är ofta som kassa systemet inte fungerar , det är ofta som man öppnar Bistron märkligt sent. Båda exemplen tolkar jag som att ledningen inte prioriterar den dagliga verksamheten. Att köpa ett sådant kassasystem skulle inget företag göra om ledningen själva hade provat på kundmötet och att fokusera strängt på kostnadsbesparingar när man samtidigt levererar en vinst som är i paritet med storbankerna övergår mitt förstånd. Än så länge är dock kundtillströmningen för branschen god, men en mer påtaglig konkurrens skulle förhoppningsvis tvinga fram ett annat förhållningssätt.
    Jag måste protestera när du och med flera antyder att SJ medvetet har köpt ett dåligt system. Så är det naturligtvis inte. Däremot har SJ förmodligen haft fel ambitionsnivå med tanke på förutsättningarna. Förmodligen igen, har man lyssnat för mycket lovsångerna från leverantörer och konsulter hur man skapar en tulipanaros och ännu mer förmodligen har man haft konsulter som har utvärderat föreslagna tekniska lösningar. OBS! Jag vet inget, det är rena spekulationer. Resultatet kan vi i vilket fall som helst läsa om i Postvagnen.

Jag är ingen tekniker/tekniknörd eller frälsare utan är mera känd som den som sätter sig på bakhasorna när alla tekniker sjunger teknikens lov vad man kan göra där jag invänder att det måste man inte göra, bara för att man kan. Man får respekt så småningom - "Du tänker inte som oss!" Nej, just det! :)

Visst tycks SJ ha gjort ha en ambitiös investering som kanske var rätt tänkt på pappret men som innehöll svaga punkter som inte uppmärksammades.

Att sedan bistron inte håller öppet på grund av att kassaregistret inte fungerar - det beror på uselt ledarskap där man låter personalen och/eller facket ha sista ordet. Det går inte att krypa bakom kravet på kvitto, det är bara att skriva. När jag arbetade på tågen händer det också att kassaregistret inte fungerade. Det vara bara att plocka fram de förseglade notablocken med genomslagskopior och börja skriva! Alla ombord avskydde det, men att man skulle stänga, det fanns inte på kartan, i alla fall inte i ett restaurangföretag, trots att det var statligt!

Och - Skatteverket är ingen myndighet man behöver känna skräck inför. Skatteverket är i allmänhetens tjänst och är i högsta grad resonabla bara man kör med öppna kort. Jag har varit med om bland annat momsrevisioner där lagen som i så många fall lämnar utrymme för tolkningar. Ett företag jag arbetade i bjöd ett större antal medarbetare på en utlandsresa varje höst. Efter att Skatteverket gjort en djupdykning hos vår resebyrå ville man upptaxera alla deltagare. Det blev till att boka möte i Skatteskrapan och förklara hur vi såg på saken. Och ja, man köpte våra argument och kravet på upptaxering togs tillbaka. De som arbetar på Skatteverket är inga demoner och inte farliga. :)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    De som arbetar på Skatteverket är inga demoner och inte farliga. :)
    Men det ändrar inte på att din idé om försäljning mot skrivet papperskvitto ger merjobb för både ombordpersonal och administratörer, som ingen av kategorierna har lu... host, host, som organisationen inte är dimensionerad för, skulle jag såklart säga.

(För övrigt skulle väl ändå bara alla klaga på att det inte gick att betala med kort osv...)

Senast redigerat av JDS den 2018-03-25 klockan 19:00:33.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Men det ändrar inte på att din idé om försäljning mot skrivet papperskvitto ger merjobb för både ombordpersonal och administratörer, som ingen av kategorierna har lu... host, host, som organisationen inte är dimensionerad för, skulle jag såklart säga.

(För övrigt skulle väl ändå bara alla klaga på att det inte gick att betala med kort osv...)
    Redovisningscentralen i Norrköping lever ju ännu och det är ju där de får reda upp sånt där. Det handlar nog bara om att sjösätta en reservrutin och sen se till att den användas.

Förra helgen (tror jag det var) stals ju ett rätt stort antal av de läsplattor som används i kassa systemen. Nya hade inte kommit på plats i veckan, men ändå gick det tydligen att hålla öppet. Fråga mig inte hur detta gick till, eller hur man gjorde, men uppenbarligen finns någon reservlösning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Förra helgen (tror jag det var) stals ju ett rätt stort antal av de läsplattor som används i kassa systemen. Nya hade inte kommit på plats i veckan, men ändå gick det tydligen att hålla öppet. Fråga mig inte hur detta gick till, eller hur man gjorde, men uppenbarligen finns någon reservlösning.
    I gårdagens 10446 (åkte som resenär) försökte man enligt rösten i högtalarna få igång kassan med hjälp över telefon, men det slutade med notablock och endast kontanter som betalmedel samt att man bjöd på kaffe/te i bistron.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Redovisningscentralen i Norrköping lever ju ännu och det är ju där de får reda upp sånt där. Det handlar nog bara om att sjösätta en reservrutin och sen se till att den användas.

Jag är lite osäker och tittade inte så noga, men eventuellt så kördes kassan från tjänstetelefon på tåget jag åkte med från Stockholm i måndags. Huruvida det verkligen var så vet jag inte, men jag tänkte lite i förbifarten på att det såg ut som det när jag tittade åt det hållet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •