Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61

Ämne: Malmö C - vändning Snälltåget

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Malmö C - vändning Snälltåget

Hej!

Jag befinner mig nu i Malmö C och ska åka tillbaka till Stockholm med ett snart 2 timmar sent Snälltåget 3942.

En fråga, varför backar man ut tågen för? Varför inte göra som i ex Zürich där ett nytt lok kopplas på och det gamla lämnas kvar? För få lok eller? Det här systemet verkar ju helkorkat.

Stackars ombordaren hade fullt sjå med att få av folk som ville gå på tåget på en gång.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Malmö C - vändning Snälltåget

Citat Ursprungligen postat av BR193 Visa inlägg
    Hej!

Jag befinner mig nu i Malmö C och ska åka tillbaka till Stockholm med ett snart 2 timmar sent Snälltåget 3942.

En fråga, varför backar man ut tågen för? Varför inte göra som i ex Zürich där ett nytt lok kopplas på och det gamla lämnas kvar? För få lok eller? Det här systemet verkar ju helkorkat.

Stackars ombordaren hade fullt sjå med att få av folk som ville gå på tåget på en gång.
    Du har väl själv sagt svaret. Sannolikt har man inte lok så det räcker till en sådan manöver.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Okej, ja denna lösning med att backa ut tåget fungerar säkert okej i vanliga fall men en dag som denna hade det varit bättre med det andra systemet.

Passagerare
    Medlem
    maj 2019

Hej!

För att Snälltåget har bara 5 lok varav 4 används idag och ett är på verkstad…

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hej!

Men varför hade han det?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Men varför hade han det?
    Det är väl ganska självklart, resenärerna har stått på spår 9 och väntat sedan 16.11, klockan 17.23 kommer det in ett tåg som det står Snälltåget på, du och jag skulle nog ha stått där och diskuterat hur de tänkte lösa det här med rundgången men många passagerare tänker nog inte på det!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det är väl ganska självklart, resenärerna har stått på spår 9 och väntat sedan 16.11, klockan 17.23 kommer det in ett tåg som det står Snälltåget på, du och jag skulle nog ha stått där och diskuterat hur de tänkte lösa det här med rundgången men många passagerare tänker nog inte på det!
    Varför ska passagerarna tänka på det? Det ordnas väl av Snälltåget?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varför ska passagerarna tänka på det? Det ordnas väl av Snälltåget?
    Ja, precis det är nog passagerarnas föreställning: de löser nog det där. Och så går de till sina respektive vagnar och försöker kliva på. Och det är då "ombordaren [får] fullt sjå med att få av folk som ville gå på tåget".

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ja, precis det är nog passagerarnas föreställning: de löser nog det där. Och så går de till sina respektive vagnar och försöker kliva på. Och det är då "ombordaren [får] fullt sjå med att få av folk som ville gå på tåget".
    Ja, men varför fick de inte gå ombord? De har ju väntat länge.

Passagerare
    Medlem
    maj 2019

För de skulle växla ut och göra rundgång.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Tågx Visa inlägg
    För de skulle växla ut och göra rundgång.
    Går väl att göra även med resenärer ombord?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är nog ingen bra idé.

Hade ju annars varit festligt att triangla hela tåget ut mot Östervärn och köra norrut därifrån! (Eller spårändra till tunneln och vända hela tåget via Hyllie-Svågertorp, om nu vagnarna får gå där.)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det är nog ingen bra idé.

Hade ju annars varit festligt att triangla hela tåget ut mot Östervärn och köra norrut därifrån! (Eller spårändra till tunneln och vända hela tåget via Hyllie-Svågertorp, om nu vagnarna får gå där.)
    Varför inte bra?
    De väntande resenärerna behövde nog inga festligheter, bara att få sätta sig ned.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varför inte bra?
    De väntande resenärerna behövde nog inga festligheter, bara att få sätta sig ned.
    Det är ditt perspektiv. Mitt perspektiv är att en massa irrationella och/eller irriterade passagerare inte hör hemma på den del av bangården där rundgången äger rum.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Kan väl finnas ett städbehov också. Snälltåget vet jag ingenting om, men SJs X2 städas under vändning i Malmö. Städning blir förstås effektivast med tomt tåg.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Kan väl finnas ett städbehov också. Snälltåget vet jag ingenting om, men SJs X2 städas under vändning i Malmö. Städning blir förstås effektivast med tomt tåg.
    Ett vettigt argument. Men det förutsätter förstås att det var aktuellt. Och borde vara lätt att informera om. Och ett mindre bekymmer om man missar någon.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Ett vettigt argument. Men det förutsätter förstås att det var aktuellt. Och borde vara lätt att informera om. Och ett mindre bekymmer om man missar någon.
    Enklast vore ju att ringa info i Malmö i god tid före ankomst och begära skyltning om ankommande tåg och att påstigning inte ska ske. Detta förstärkt med högtalarutrop, borde fungera. När tågsättet sen har växlats bort, så kan skyltning för avgång ske igen.
    På X2-tågen skyltar man ju alltid "Städning pågår" i dörrskyltarna, men sånt finns ju inte på Snälltågets vagnar. Det brukar aldrig vara något problem med X2, även om man kommer in sent, rent av efter avgångstid. Även i Stockholm görs ju så när man snabbvänder vid plattform istället för Karlberg.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Eller så trianglar man - som ju föreslagits - och som TågAB gjorde i Göteborg när jag skulle åka med dem för några år sedan. Tåget var rejält sent och avgångstiden var nästan inne när tåget kom från Karlstad till Göteborg. Det blev avstigning och sedan omedelbart påstigning för oss som skulle norrut. Därefter backade tåget nästan fram till Sävenäs och tog triangeln mot Karlstad. Det gick väldigt smidigt.

Inga resenärer försökte gå av under vändningsuppehållet vid Sävenäs

Sedan löstes städningen under vägen med en sopsäck som tågpersonalen gick runt med. Vi passagerare var behjälpliga med att ta loss skräppåsarna och slänga i säcken. (Så har jag sett att man även gör på snabbtåget mot Strömstad när det är sent - vändtiden är ungefär en timma)

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Nej det går inte. Det blev nästan tjafs för att folk var så irriterande.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Nej det går inte. Det blev nästan tjafs för att folk var så irriterande.
    Varför går det inte att ha med passagerare när man gör rundgång ute på bangården (eller kör i någon triangel)?
    Jag förstår att någon idag sade att de fick det, men varför?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •