Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 61

Ämne: Malmö C - vändning Snälltåget

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Malmö C - vändning Snälltåget

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det ingår väl i regelverket TTJ att man inte får göra växling med tåg med passagerare ombord.
    Växling har sämre säkerhet och då anses det dumt med passagerare.
    Endast optiska signaler.
    Det hindrar inte att tåg under växling vid felaktig körning mot stopp kan kollidera med tåg med passagerare ombord.
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...-i-Helsingborg
    Om det står i regelverket att växling inte får ske med passagerare ombord så är det förvånande att SJ och Vy fortfarande kör tåg för de växlar alla dagar i veckan sina nattåg med passagerare ombord

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Om det står i regelverket att växling inte får ske med passagerare ombord så är det förvånande att SJ och Vy fortfarande kör tåg för de växlar alla dagar i veckan sina nattåg med passagerare ombord
    Det finns inget förbud mot att växla med passagerare ombord, och ingen har väl påstått det i tråden. Det förekommer som sagt på sina håll. Men det finns bättre och sämre platser att göra det på, och det finns bangårdar dit tillträde är "extra förbjudet" för obehöriga.

Passagerare
    Medlem
    jun 2020

Citat Ursprungligen postat av Per Lind Visa inlägg
    Det triangelvänds en del i Katrineholm, med passagerare ombord, då ett X fått fel.
    Borde väl gå att göra även i Malmö.
    -Per
    Det händer rätt ofta. Berlinvagnar och lok står uppställda utanför banhallen (spår 14) i väntan på tåget från Stockholm. Det har hänt några gånger att det tåget blivit rejält sent. Då växlar berlindelen in i banhallen och släpper på sina passagerare för att de ska slippa stå och vänta. Sen när Stockholmståget väl kommer växlar man ut och tillbaka för att hämta upp vagnarna som ska med till Berlin. Så det växlas med passagerare i Malmö vid behov. Det har även hänt att de växlat ut till spår 14 en bra stund innan Stockholmståget ankommer för att det inte finns plats i banhallen att stå kvar. Då har de förklarat för passagerarna att de inte kommer av tåget om de väljer att följa med. Så passagerarna har fått välja om de vill följa med eller stanna kvar inne på stationen till avgången.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Varför går det inte att ha med passagerare när man gör rundgång ute på bangården (eller kör i någon triangel)?
    Jag förstår att någon idag sade att de fick det, men varför?
    Citat Ursprungligen postat av BR193 Visa inlägg
    Rent praktiskt går det men det är inte tillåtet.
    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det finns inget förbud mot att växla med passagerare ombord, och ingen har väl påstått det i tråden. Det förekommer som sagt på sina håll. Men det finns bättre och sämre platser att göra det på, och det finns bangårdar dit tillträde är "extra förbjudet" för obehöriga.
    Jo, det har påståtts (och inte senare tagits tillbaka).

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Triangelvändning-inget lok behöver kopplas bort, ingen dörrar kommer vara öppna, alla kommer sitta på sina platser och kan ladda sina mobiler.
    Växling på bangården-Loket måste kopplas av, dörrar kan öppnas och folk blir upprörda över att de inte kan ladda mobilen.
    Nu vet jag inte exakt hur det är på skandinaviska tåg, men att eluttagen inte fungerar en stund är en regelbunden företeelse i Centraleuropa. Förutom vid lokbyte sker det vid varje vad-det-nu-kan-heta-på-svenska. (Skyddssträcka kanske? I varje fall där ett avsnitt av kontaktledningen slutar och ett annat börjar.) Ingen blir upprörd. Efter ett tag är strömmen tillbaka.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Nu vet jag inte exakt hur det är på skandinaviska tåg, men att eluttagen inte fungerar en stund är en regelbunden företeelse i Centraleuropa. Förutom vid lokbyte sker det vid varje vad-det-nu-kan-heta-på-svenska. (Skyddssträcka kanske? I varje fall där ett avsnitt av kontaktledningen slutar och ett annat börjar.) Ingen blir upprörd. Efter ett tag är strömmen tillbaka.
    Anekdot! Året var 2017. Jag var på tågluff själv genom europa. Satt på tåget mellan München och Venedig som precis ankommit till Innsbruck. Helt plötsligt slutade telefonen ladda och pulsen gick upp i 200. Haft lite glapp i telefonen innan och tänke att nu är jag körd. Telefon som ej går att ladda redan dag 2 på en 10 dagars tågluff, där och då kände jag att det var lika bra att vända.

Efter lite rotande i väskan hittade jag min powerbank, testladdae och allt fungerade.

Ja, det visade ju sig att de kopplade på ett nytt lok där och då, så det var ju det som var problemet. Slutet gott, allting gott!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Nu ska jag inte tjafsa med någon som har mer kunskap än mig i detta ämne Men det har tidigare i tråden talats om triangelvändning, därför är det väl egentligen två olika sorters vändningar det talas om här.
    Triangelvändning-inget lok behöver kopplas bort, ingen dörrar kommer vara öppna, alla kommer sitta på sina platser och kan ladda sina mobiler.
    Växling på bangården-Loket måste kopplas av, dörrar kan öppnas och folk blir upprörda över att de inte kan ladda mobilen.
    Alternativ 1 är väl egentligen inget problem i sig, det har ju skrivits om sådana exempel tidigare i tråden.
    Alternativ 2 är självklart ett alternativ som skapar problem och som inte verkar vara tillåtet enligt regelverken.
    Jag tänker att några problem med att triangelvända vagnarna upp på kontinentalbanan i Malmö vore att först och främst så tar det kapacitet på den banan, man ska ha med rätt personal som har kompetensen att stå i änden på vagnen (det kanske alla Snälltågets konduktörer har, vad vet jag) men också att gå går vagnarna felvända och det kommer bli ett jäkla liv att "JAG BOKADE MINSANN SÅ JAG SKULLE ÅKA FRAMÅT".

Som sagt, det är inte omöjlgit att lösa det på massa olika sätt, men jag tror fortfarande att Snälltågets bedömning om att passagerarna faktiskt fick vänta på stationen var den rätta.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Anekdot! Året var 2017. Jag var på tågluff själv genom europa. Satt på tåget mellan München och Venedig som precis ankommit till Innsbruck. Helt plötsligt slutade telefonen ladda och pulsen gick upp i 200. Haft lite glapp i telefonen innan och tänke att nu är jag körd. Telefon som ej går att ladda redan dag 2 på en 10 dagars tågluff, där och då kände jag att det var lika bra att vända.

Efter lite rotande i väskan hittade jag min powerbank, testladdae och allt fungerade.

Ja, det visade ju sig att de kopplade på ett nytt lok där och då, så det var ju det som var problemet. Slutet gott, allting gott!
    Det var ju tur det! Men då måste jag ändå undra: Är det verkligen bara tyska och österrikiska (eller kontinentaleuropeiska?) vagnar där lokets huvudbrytare påverkar eluttagen? Annars kan väl en van tågresenär som du knappast ha råkat ut för detta första gången.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det var ju tur det! Men då måste jag ändå undra: Är det verkligen bara tyska och österrikiska (eller kontinentaleuropeiska?) vagnar där lokets huvudbrytare påverkar eluttagen? Annars kan väl en van tågresenär som du knappast ha råkat ut för detta första gången.
    Så är det även på svenska tåg.

Medlem
    mar 2018

Vid det tillfället var jag inte alls van vid det! Så de var nog första gången det skett som jag faktiskt tänkt på det. Må vara att det skett någon natt i Sundsvall när Åre-tågen växlades om men inget mer än så.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Så är det även på svenska tåg.
    Inklusive avbrutningarna för en minut eller så under färden?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

I vart fall på lokdragna tåg, ja.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    I vart fall på lokdragna tåg, ja.
    Fast de flesta avbrotten är ju bara några sekunder om tåget håller lite fart över skyddssektionerna.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Fast de flesta avbrotten är ju bara några sekunder om tåget håller lite fart över skyddssektionerna.
    Är det så i Sverige? Här nere vid alperna varar dessa avbrott alltid någon minut (och således ofta några kilometer).

(Nu har vi visserligen lämnat trådens egentliga ämne. Kanske dags att börja en ny.)

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Är det så i Sverige? Här nere vid alperna varar dessa avbrott alltid någon minut (och således ofta några kilometer).

(Nu har vi visserligen lämnat trådens egentliga ämne. Kanske dags att börja en ny.)
    Men talar vi om samma sak? En svensk skyddssektion ska passeras i god fart, och då pågår avbrottet i strömtillförseln inte längre tid än några sekunder. Hur i all världen skulle alpina tåg kunna rulla vidare i några kilometer utan ström? Det är knappast nerförsbacke i båda riktningar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Men talar vi om samma sak? En svensk skyddssektion ska passeras i god fart, och då pågår avbrottet i strömtillförseln inte längre tid än några sekunder. Hur i all världen skulle alpina tåg kunna rulla vidare i några kilometer utan ström? Det är knappast nerförsbacke i båda riktningar.
    Detta tenderar att bli en strid om påvens skägg. Jag skulle vilja hävda att avbrotten är 15-20 sekunder, dvs mer än "några sekunder" och mindre än "någon minut". Så min uppfattning är att alla har fel!

Medlem
    nov 2017

En österrikisk skyddssektion (och för all del en tysk sådan samt troligen alla andra) brukar också passeras i god fart, och när vi talar om huvudbanor är stigningen inte större än t ex i Sverige. Det går alldeles bra att rulla en minut i bägge riktningarna. (Skyddssektionen jag känner bäst ligger mitt emellan Frankenmarkt och Vöcklamarkt på banan mellan Salzburg och Linz. Det dröjer ungefär till den nästa stationen innan strömmen är tillbaka. Inget brant terräng, men det lutar klart åt ena hållet.)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det behöver inte vara nedförsbacke. Vid en resa till Göteborg gick huvudbrytaren ur tåget passerade Flen. Vi hade kunnat rulla betydligt längre än till infartssignalen till Sköldinge om inte lokomotivföraren hade bromsat för att stanna där.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Det är väl loket och inte vagnarna man flyttar vid rundgång? Det är väl ingen som förslagit att man ska skicka iväg vagnarna i växlingsvallen på Mgb eller liknande?
    Man växlar ut tågsättet till ett spår en bit utanför säcken. Där flyttas loket till andra änden, varefter man sedan växlar in tågsättet till samma spår igen.
    I banhallen i Malmö finns ingen möjlighet att göra rundgång med loket. Alltså krävs två växlingsrörelser med signalgivare i tågsättets "bakre ände".

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Man växlar ut tågsättet till ett spår en bit utanför säcken. Där flyttas loket till andra änden, varefter man sedan växlar in tågsättet till samma spår igen.
    I banhallen i Malmö finns ingen möjlighet att göra rundgång med loket. Alltså krävs två växlingsrörelser med signalgivare i tågsättets "bakre ände".
    Men detta kan väl klaras "på kanalsidan"? dvs man behöver inte korsa de genomgående spåren till/från tunneln?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •