Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Hässleholm söndag

  1. #21
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 455

    Sv: Hässleholm söndag

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vilka 8 timmar? https://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?tpl=Hv I Hästveda får jag det till max 2.5 timme.
    523 stod ju tydligen i Alvesta nästan 5 timmar och kom till Malmö straxt under 6 timmar sent. https://1409.se/position?tagNr=523&d...-09-26&lang=sv
    525 stod i Älmhult ca 4½ timme och kom till Malmö ca 4 timmar o en kvart sent. https://1409.se/position?tagNr=525&d...-09-26&lang=sv
    529 stod i Älmhult ca 2 timmar o en kvart och kom till Malmö 2½ timme sent. https://1409.se/position?tagNr=529&d...-09-26&lang=sv
    531 stod först en stund i Alesta, fortsatte sedan till Vislanda där det stod i trekvart. Från Hästveda troligen enkelspår, för man fick vänta ungefär en halvtimme. Sen ökade förseningen inte nämnvärt och man kom till Malmö en timme och trekvart sent ungefär. https://1409.se/position?tagNr=531&d...-09-26&lang=sv
    533 gick på ungefär samma vis som 531, men med en timmes försening i Malmö. https://1409.se/position?tagNr=533&d...-09-26&lang=sv
    537 ungefär på samma vis, men med trekvarts försening till Malmö. https://1409.se/position?tagNr=537&d...-09-26&lang=sv
    539 även det sent på samma vis, men bara en halvtimme sent till Malmö. https://1409.se/position?tagNr=539&d...-09-26&lang=sv
    541 däremot blev sent 37 min från Linköping, då det saknades personal, troligen för att den personalen inte kommit upp i tid söderifrån. https://1409.se/position?tagNr=541&d...-09-26&lang=sv
    545 blev sent redan från Stockholm, 24 min, troligen för att detta är vändande tågsätt som kom till Stockholm sent. I Linköping blev tåget stående ytterligare 1 timme 10 minuter, då det även där saknades personal. https://1409.se/position?tagNr=545&d...-09-26&lang=sv
    547 blev på samma vis sent från Stockholm, 57 min, troligen pga vändande tågsätt. Just nu har detta tåg bara hunnit till Norrköping, men finns kanske risk att det blir mer försening i Linköping sen.

    530 stod i Eslöv 3½ timme, men försvann sen i Hässleholm. Troligen hopkopplat med 534 från Hässleholm. https://1409.se/position?tagNr=530&d...-09-26&lang=sv
    534 stod i Hässleholm 2 timmar trekvart och kom till Stockholm 3 timmar 20 min sent, då troligen med 530 och 534:s tågsätt.https://1409.se/position?tagNr=534&d...-09-26&lang=sv
    536 stod först i Lund en halvtimme och fortsatte sedan till Hässleholm, där det stod ytterligare 2 timmar. Kom till Stockholm ca 3 timmar sent. https://1409.se/position?tagNr=536&d...-09-26&lang=sv
    542 avgick från Malmö 2 timmar 40 minuter sent, troligen pga vändande tågsätt. Tåget är just nu 3 timmar o en kvart sent och har nyss lämnat Norrköping. https://1409.se/position?tagNr=542&d...-09-26&lang=sv
    546 avgick Malmö en timma sent, vändande tågsätt och avgick nyss Norrköping, 1½ timme sent. https://1409.se/position?tagNr=546&d...-09-26&lang=sv
    548 avgick nästan rätt tid från Malmö, men har tappat ungefär en halvtimme efter Hässleholm. Tåget är nu i Norrköping 38 min sent. https://1409.se/position?tagNr=548&d...-09-26&lang=sv
    550 har även det relativt liten försening, just nu 33 min. https://1409.se/position?tagNr=550&d...-09-26&lang=sv

    Tidsuppgifterna är ungefärliga och hämtade från 1409.se

    Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

  2. #22
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 842

    Sv: Hässleholm söndag

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    I ett pålitligt järnvägssystem med redundans, hade denna incident lösts med inlärd reflex för långväga trafik genom att leda om trafiken via Halmstad och ett elektrifierat HNJ. Mellan Nässjö/Alvesta - Hässleholm hade tåg/buss fått sättas in för lokaltrafik på den sträckan.
    I "ett pålitligt järnvägssystem med redundans" hade problemet i stort lösts med enkelspårsdrift.


  3. #23
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 455

    Sv: Hässleholm söndag

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    I "ett pålitligt järnvägssystem med redundans" hade problemet i stort lösts med enkelspårsdrift.
    Fast nu vet vi ju egentligen väldigt lite om vad som exakt har hänt i detta fallet.
    Det finns ju ingenting som säger att även intilliggande spårs kontaktledning skadas vid en nedrivning. Blir där strömlöst på båda spåren, ska man nog i vart fall besiktiga, innan man slår på spänning och börjar köra enkelspårsdrift. Har man spänningen kvar, så kan man ju säkert kontrollera det spårets kontaktledning från långsamtgående tåg.
    Nu tog det ju några timmar innan man började köra enkelspårsdrift, vilket tyder på att det var strömlöst och skador på båda spåren.

    Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

  4. #24
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    795

    Sv: Hässleholm söndag

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    I "ett pålitligt järnvägssystem med redundans" hade problemet i stort lösts med enkelspårsdrift.
    Varför köra endast ett enkel spår när det finns ytterligare ett enkel spår tillgängligt, något längre men outnyttjat.


  5. #25
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 766

    Sv: Hässleholm söndag

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Vad hände i Hässleholm egentligen? Hur mycket kontaktledning kom ner?
    Nu körs det väl på ett spår Hässleholm-Balingslöv.

    https://1409.se/event/3599272
    https://www.trafikverket.se/trafikin...e&Counties=12&
    Rejält gjort tydligen. Enkelspår 15.30. Prognos för Dubbelspår 28/9 kl.05.00.

    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

  6. #26
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 842

    Sv: Hässleholm söndag

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Varför köra endast ett enkel spår när det finns ytterligare ett enkel spår tillgängligt, något längre men outnyttjat.
    Det föreslagna alternativet är inte bara "något längre", är dessutom oelektrifierat och har lägre tillåten hastighet. Och omledning kräver samtidig ersättningstrafik. Nej, det är ingen "redundans", det är ett önskemål om annat.


  7. #27
    Passagerare
    Medlem
    maj 2021
    Inlägg
    71

    Sv: Hässleholm söndag

    Var tåg nummer 534 och tåg nummer 536 dubbeltåg ikväll?

    Jag såg två dubbeltåg på Södertälje syd ikväll, även tåg nummer 547 var dubbeltåg mot Malmö.


  8. #28
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    795

    Sv: Hässleholm söndag

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Det föreslagna alternativet är inte bara "något längre", är dessutom oelektrifierat och har lägre tillåten hastighet. Och omledning kräver samtidig ersättningstrafik. Nej, det är ingen "redundans", det är ett önskemål om annat.
    I mitt inlägg är HNJ elektrifierad och genomtänkt som alternativväg, vilket är en förutsättning för en snabbt beslutad omdirigering vid olycka. Det är då man kan prata om pålitlighet. Läget nu är brist på redundans. Men är det ens ett önskemål från Trafikverket, att ha redundans? För att få lite mer "drag under galoscherna" kunde man införa ett incitament för de högsta befattningshavarna på Trafikverket, ett bonussystem inspirerat av näringslivets direktörer. Kostnader för missnöjda resenärer beroende på förseningar skulle dras av från bonusen, uträknat på ett förutsägbart sätt.


  9. #29
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    9 838

    Sv: Hässleholm söndag

    Citat Ursprungligen postat av Höjden15226 Visa inlägg
    Var tåg nummer 534 och tåg nummer 536 dubbeltåg ikväll?

    Jag såg två dubbeltåg på Södertälje syd ikväll, även tåg nummer 547 var dubbeltåg mot Malmö.
    En bra sammanställning finns högre upp (länk).

    Några verkar ha varit 2 hopslagna, några andra kanske bara vanlig mult.


  10. #30
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 448

    Sv: Hässleholm söndag

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    I mitt inlägg är HNJ elektrifierad och genomtänkt som alternativväg, vilket är en förutsättning för en snabbt beslutad omdirigering vid olycka. Det är då man kan prata om pålitlighet. Läget nu är brist på redundans. Men är det ens ett önskemål från Trafikverket, att ha redundans? För att få lite mer "drag under galoscherna" kunde man införa ett incitament för de högsta befattningshavarna på Trafikverket, ett bonussystem inspirerat av näringslivets direktörer. Kostnader för missnöjda resenärer beroende på förseningar skulle dras av från bonusen, uträknat på ett förutsägbart sätt.
    En snabb mätning på lantmäteriet på olika omledningssträckor ger följande resultat

    Sträckan Nässjö - Värnamo - Halmstad - Hässleholm är ca 260 km lång
    Sträckan Alvesta - Värnamo - Halmstad - Hässleholm är ca 230 km lång
    Sträckan Alvesta - Emmaboda - Karlskrona - Hässleholm är ca 240 km lång

    Således fanns det en omledningssträcka med ungefär den kapacitet du förespeglar och av ungefär samma längd som inte användes idag. Det kanske skulle tas med i beräkningen innan slutsatsen dras att det ska satsas på omledning via Halmstad. I den beslutade nationellaplanen finns också den betydligt kortare omledningssträckan via Olofström som hade kunnat användas vid dagens störning.

    Systemet måste nog vara ganska sofistikerat eftersom det ju kommer att bli förseningar vid omledningen så det gäller ju att det konsterneras så att omledning via HNJ inte ger avdrag på bonusen så att Trafikverket högre befattningshavare fattar "rätt" beslut

    /Magnus


  11. #31
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    795

    Sv: Hässleholm söndag

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    En snabb mätning på lantmäteriet på olika omledningssträckor ger följande resultat

    Sträckan Nässjö - Värnamo - Halmstad - Hässleholm är ca 260 km lång
    Sträckan Alvesta - Värnamo - Halmstad - Hässleholm är ca 230 km lång
    Sträckan Alvesta - Emmaboda - Karlskrona - Hässleholm är ca 240 km lång

    Således fanns det en omledningssträcka med ungefär den kapacitet du förespeglar och av ungefär samma längd som inte användes idag. Det kanske skulle tas med i beräkningen innan slutsatsen dras att det ska satsas på omledning via Halmstad. I den beslutade nationellaplanen finns också den betydligt kortare omledningssträckan via Olofström som hade kunnat användas vid dagens störning.

    Systemet måste nog vara ganska sofistikerat eftersom det ju kommer att bli förseningar vid omledningen så det gäller ju att det konsterneras så att omledning via HNJ inte ger avdrag på bonusen så att Trafikverket högre befattningshavare fattar "rätt" beslut

    /Magnus
    Bra, då är vi överens om att Olofström är det bästa alternativet på längden. Men så enkelt är det naturligtvis inte. Omledningssträckor måste förbättras och det gynnar lokal- och regionaltrafik på dessa sträckor. Det måste tas med. Resenärer som rullar mot sitt mål på omledningsbanor, där man startat i tid, får inte räknas som missnöjda. De får Trafik-verket-/operatörerna kompensera med gratis förtäring som kompensation för den något förlängda restiden och skall inte dras av från bonusen. Om inte resenärerna kommer iväg i tid, inte vet om de kommer iväg et c så blir det definitivt avdrag på bonusen.


  12. #32
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    9 838

    Sv: Hässleholm söndag

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    I mitt inlägg är HNJ elektrifierad och genomtänkt som alternativväg, vilket är en förutsättning för en snabbt beslutad omdirigering vid olycka. Det är då man kan prata om pålitlighet. Läget nu är brist på redundans. Men är det ens ett önskemål från Trafikverket, att ha redundans? För att få lite mer "drag under galoscherna" kunde man införa ett incitament för de högsta befattningshavarna på Trafikverket, ett bonussystem inspirerat av näringslivets direktörer. Kostnader för missnöjda resenärer beroende på förseningar skulle dras av från bonusen, uträknat på ett förutsägbart sätt.
    Jag förstår inte riktigt.
    Vad skulle cheferna få bonus för, eller skulle de enbart få löneavdrag för varje försening?
    Och hur skulle du få fler omledningsbanor med ditt förslag? Trafikverkets chefer har ju inga pengar att rusta upp banor för, det bestämmer ju våra valda politiker över.
    Eller skall cheferna ta pengar tänkta för underhåll av Södra stam och i stället använda för att rusta upp HNJ? (det får det nog inte heller för politikerna)


  13. #33
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    472

    Sv: Hässleholm söndag

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Vad hände i Hässleholm egentligen? Hur mycket kontaktledning kom ner?
    Nu körs det väl på ett spår Hässleholm-Balingslöv.

    https://1409.se/event/3599272
    https://www.trafikverket.se/trafikin...e&Counties=12&
    Mycket tjafs om (bristen på) redundans. Men ingen som vet mer om vad som hände. Hur mycket revs ner? Orsakade rivningen något sekundärfel ( till exempel att ström brände sönder signalanläggningen )?


  14. #34
    Passagerare
    Medlem
    jan 2020
    Inlägg
    375

    Sv: Hässleholm söndag

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    i mitt inlägg är hnj elektrifierad och genomtänkt som alternativväg, vilket är en förutsättning för en snabbt beslutad omdirigering vid olycka.
    Behövs ingen omdirigering. Låt tågen vända i Hässleholm respektive Hästveda och kör bussar(15 minuter mellan Hästveda och Hässleholm). Företagen i norra Skåne som kör skolbussar(Röke Buss, Bergkvara Buss, Thygessons Bussar) har mängder med bussar (och bussförare) lediga kl. 8.25 !

    Senast redigerat av körsbär den 2021-09-27 klockan 18:11:54.

  15. #35
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 956

    Sv: Hässleholm söndag

    Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Mycket tjafs om (bristen på) redundans. Men ingen som vet mer om vad som hände. Hur mycket revs ner? Orsakade rivningen något sekundärfel ( till exempel att ström brände sönder signalanläggningen )?
    Jag vet inte hur mycket som revs, men det var ett Öresundståg som gjorde det och de brukar köra ganska snabbt på sträckan.

    Men sen blev det beläggningsfel efteråt också. Så kontaktledningsfelet följdes av ett signalfel med stoppkörning som följd.

    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

  16. #36
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 448

    Sv: Hässleholm söndag

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Bra, då är vi överens om att Olofström är det bästa alternativet på längden. Men så enkelt är det naturligtvis inte. Omledningssträckor måste förbättras och det gynnar lokal- och regionaltrafik på dessa sträckor. Det måste tas med. Resenärer som rullar mot sitt mål på omledningsbanor, där man startat i tid, får inte räknas som missnöjda. De får Trafik-verket-/operatörerna kompensera med gratis förtäring som kompensation för den något förlängda restiden och skall inte dras av från bonusen. Om inte resenärerna kommer iväg i tid, inte vet om de kommer iväg et c så blir det definitivt avdrag på bonusen.
    Nej det är inte så enkelt att det är självklart att man ska satsa på alla banor som kan utgöra omledningsbanor även om det gynnar den lokala och regionala persontrafiken. Även i dessa fall måste denna upprutning vägas mot andra angelägna inverteringar, det är därför t.ex Sydostlänken har prioriterats inte för att den utgör en omledningsbana utan för att den kan fylla en viktig funktion för godstrafiken även när det inte är störningar.
    Jag tror du har lite vårt att sälja in att resenärer som får sin restid kraftigt förlängd inte skulle räknas som missnöjda

    /Magnus


  17. #37
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 455

    Sv: Hässleholm söndag

    Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Mycket tjafs om (bristen på) redundans. Men ingen som vet mer om vad som hände. Hur mycket revs ner? Orsakade rivningen något sekundärfel ( till exempel att ström brände sönder signalanläggningen )?
    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Jag vet inte hur mycket som revs, men det var ett Öresundståg som gjorde det och de brukar köra ganska snabbt på sträckan.

    Men sen blev det beläggningsfel efteråt också. Så kontaktledningsfelet följdes av ett signalfel med stoppkörning som följd.
    Efterföljande signalfel är hyfsat vanligt vid rejäla nedrivningar. Frågan är nog bara vad och hur mycke signalkomponenter som brinner upp eller får andra skador. Går spänningsförande tråd ner i S-rälen, så brukar det inte ge så mycket skador och dessutom löser linjebrytaren snabbt och bra då. Men landar den på I-rälen, så kan skadorna bli stora, dessutom kan det ju även få linjebrytaren att hänga kvar någon sekund längre. Dessutom gör ju linjebrytarna inkopplingsförsök automatisk relativt snabbt, 2 ggr vill jag minnas, innan de går i blockad.

    Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

  18. #38
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 766

    Sv: Hässleholm söndag

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Efterföljande signalfel är hyfsat vanligt vid rejäla nedrivningar. Frågan är nog bara vad och hur mycke signalkomponenter som brinner upp eller får andra skador. Går spänningsförande tråd ner i S-rälen, så brukar det inte ge så mycket skador och dessutom löser linjebrytaren snabbt och bra då. Men landar den på I-rälen, så kan skadorna bli stora, dessutom kan det ju även få linjebrytaren att hänga kvar någon sekund längre. Dessutom gör ju linjebrytarna inkopplingsförsök automatisk relativt snabbt, 2 ggr vill jag minnas, innan de går i blockad.
    Efter 10 resp. 60 sek vill jag minnas

    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •