Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 65

Ämne: Svår olycka för Amtrak

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Svår olycka för Amtrak

På Svt-text kommer nyheten om en svår olycka med minst tre döda och fler skadade.
    Det är Amtraktåget ”The empire builder” mellan Chicago-Seattle som spårat ur nära Joplin i Montana.
    Enligt uppgift hade tåget 147 passagerare och 13 anställda ombord.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Svår olycka för Amtrak

Minst 50 skadade också. 10 vagnar har spårat ur och en del har helt vält.
    https://www.nytimes.com/2021/09/25/u...n-derails.html
    https://www.reuters.com/world/us/lea...ap-2021-09-26/

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Var det inte sådan IC-liknande trafik som Donald Trump skulle lägga ner?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Rälsbefästningen

Noterar att det är rälsspikbefästning i kombination med rälsvandringshinder på spårets insidor. På bilden kan även ses att spikar krupit upp.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

It is suspected that the train derailed near the switch at East Buelow
    Såg någon på ett forum som utdiskuterade att växeln kanske har varit inblandad. Värsta fall har den gått om under tåget.
    Undrar om automatkoppel kan vara en nackdel en sådan här gång. Att om en vagn vill välta så drar den med sig flera andra vagnar.

Jag såg också spikbefästningen. Lite konstigt att de har dessa kvar.

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Råkan Visa inlägg
    Det blir ju nästan OT i en sådan här tråd, men svaret är nej; möjligen skulle han göra det i svenska medier (och i t ex New York Times, som så gott som alla svenska journalister får all sin information om amerikanskt samhällsliv från) men ute i den riktiga verkligheten sa han att alla federala utgifter skulle tittas på, inklusive stödpengarna till Amtrak. Eftersom en förkrossande majoritet av svenska och amerikanska kustbaserade journalister var fullkomligt övertygade om att Donald Trump var en kombination av Hitler, Macbeth, Nero och Satan så blev det förmodligen till att nu skulle allt som fanns i hela världen förödas, inklusive Amtraks långdistanståg, men återigen, ute i den riktiga verkligheten lades aldrig ett sådant förslag.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg

Noterar att det är rälsspikbefästning i kombination med rälsvandringshinder på spårets insidor. På bilden kan även ses att spikar krupit upp.

Men är det inte rätt vanligt i USA att många långa linjer där faktiskt har kvar just rälsspikbefästning? Hur vanligt det sedan är att spikarna hinner krypa upp som på bilden låter jag däremot vara osagt. Det är ju givetvis en fråga om underhåll och hur ofta de besiktigar spåret osv.

Men just rälsspikbefästning har jag förstått skulle vara mycket vanligt där. På väldigt många bilder jag sett som visat huvudlinjer där har det varit träslipers med rälsspikbefästning, men att dessa träslipers sitter tätare placerade än vad vi brukar ha här i Europa.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

De sista fyra vagnarna i Empire Builder går till Portland, inte Seattle. Var delning/hopkoppling sker minns jag inte. Det verkar ju vara de sista vagnarna i tåget som spårat ur.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Stegenius Visa inlägg
    De sista fyra vagnarna i Empire Builder går till Portland, inte Seattle. Var delning/hopkoppling sker minns jag inte. Det verkar ju vara de sista vagnarna i tåget som spårat ur.
    Rätt säker att det är Spokane deldningen sker. (sett på Youtube videos) Så i detta fall var det tåget fullängd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har redan blivit en wikipedia sida https://en.wikipedia.org/wiki/2021_M...ain_derailment
    Det hände mitt under dagen. Tåget innehöll 10 vagnar varav 7 spårade ur. (men alla dessa välte ju inte, kanske 3-4 vagnar)

On September 25, 2021, at approximately 3:55 p.m. Mountain Daylight Time, Amtrak passenger train 7/27, the westbound Empire Builder, derailed west of the town of Joplin, Montana, with 146 passengers and 16 crew members on board. The train consisted of two locomotives and ten cars, seven of which derailed.[1] Three people were killed, and at least 50 others were injured, with 15 being hospitalized

Jan L naturligtvis blandade ihop Am PM

Senast redigerat av jorgen3 den 2021-09-26 klockan 12:38:10.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Rälsbefästningen - platsen

Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Rätt säker att det är Spokane deldningen sker. (sett på Youtube videos) Så i detta fall var det tåget fullängd.
    Olyckan har inträffat här: https://www.google.se/maps/place/48%....8163034?hl=sv - eller där ligger den sjätte vagnen på sidan, av de vagnar som sitter ihop. Tre vagnar frånkopplade från tåget ligger på sidan ett stycke bakom tåget.

Edit: The U.S. Sun - https://www.the-sun.com/news/3734525...ntana-trapped/

Senast redigerat av Ville den 2021-09-26 klockan 13:16:40.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Har redan blivit en wikipedia sida https://en.wikipedia.org/wiki/2021_M...ain_derailment
    Det hände mitt under natten. Tåget innehöll 10 vagnar varav 7 spårade ur. (men alla dessa välte ju inte, kanske 3-4 vagnar)

On September 25, 2021, at approximately 3:55 p.m. Mountain Daylight Time, Amtrak passenger train 7/27, the westbound Empire Builder, derailed west of the town of Joplin, Montana, with 146 passengers and 16 crew members on board. The train consisted of two locomotives and ten cars, seven of which derailed.[1] Three people were killed, and at least 50 others were injured, with 15 being hospitalized
    Nej, det hände inte mitt i natten – 3.55 pm är vad vi kallar 15.55 på eftermiddagen.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu spekuleras det hej vilt på trainorders.com. Man är nu uppe i fyra sidor. Som vanligt är den ena spekulationen vildare än den andra.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Det blir ju nästan OT i en sådan här tråd, men svaret är nej; möjligen skulle han göra det i svenska medier (och i t ex New York Times, som så gott som alla svenska journalister får all sin information om amerikanskt samhällsliv från) men ute i den riktiga verkligheten sa han att alla federala utgifter skulle tittas på, inklusive stödpengarna till Amtrak. Eftersom en förkrossande majoritet av svenska och amerikanska kustbaserade journalister var fullkomligt övertygade om att Donald Trump var en kombination av Hitler, Macbeth, Nero och Satan så blev det förmodligen till att nu skulle allt som fanns i hela världen förödas, inklusive Amtraks långdistanståg, men återigen, ute i den riktiga verkligheten lades aldrig ett sådant förslag.
    Nämen ...!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Men är det inte rätt vanligt i USA att många långa linjer där faktiskt har kvar just rälsspikbefästning? Hur vanligt det sedan är att spikarna hinner krypa upp som på bilden låter jag däremot vara osagt. Det är ju givetvis en fråga om underhåll och hur ofta de besiktigar spåret osv.

Men just rälsspikbefästning har jag förstått skulle vara mycket vanligt där. På väldigt många bilder jag sett som visat huvudlinjer där har det varit träslipers med rälsspikbefästning, men att dessa träslipers sitter tätare placerade än vad vi brukar ha här i Europa.
    Det kan nog inte självklart uteslutas att spikarna dragits upp (ytterligare) genom olycksförloppet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu spekuleras det hej vilt på trainorders.com. Man är nu uppe i fyra sidor. Som vanligt är den ena spekulationen vildare än den andra.
    Ja, fast den som en Ted Curphey Cheney, WA för fram låter vettig. Nämligen att något inträffade vid den enkla plankorsningen en kilometer före östra växeln. Om något fick en hjulaxel att komma av spåret där.

https://www.google.se/maps/place/48%...0.799922?hl=sv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hastigheten verkar vara 79 mph här (127 km/h) Länk 2002 sid32 Hi-Line subdivision
    uppför från Joplin till Buelow (3400 feet 1036 möh) Så tåget hade kanske lite lägre hastighet.

Man kan nog utesluta växeln som orsak. flera urspårade vagnar har ju inte ens nått växeln. Den ligger i högerläge (rakläge) på bilderna

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ted Churpey kom med en länk till KRTV news: https://youtu.be/kk6sh68ptl0 - Fler bilder på tågets sista vagnar och intervjuer med passagerare. (engelska..)

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Finns flera modeller av amerikanska automatkoppel med olika grad av "hophållandesäkerhet". Ett exempel finns på nätet med en video där ett helt tankvagnståg "trillar" omkull när en vagn i ena änden vickar.

SA

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Råkan Visa inlägg
    Trump ville halvera statsstödet till Amtrak och på sikt fasa ut långdistanslinjerna. Då kongressen kontrollerades av demokraterna så bidde det inget av detta. Nu är det dock inte bara Trump som var och är skeptisk till Amtraks långdistanslinjer. Att det är svårt få ekonomi i dessa kan nog de flesta förstå om ett tåg med 147 passagerare har 13 anställda ombord...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •