Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Höstbilder från Hallstavik, och en lägesrapport

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Höstbilder från Hallstavik, och en lägesrapport

Idag var jag i Hallstavik, och idag kom det hit ett timmertåg från Green Cargo, som i natt skall gå till Åby och Braviken.

Två lok som vanligt, jag hade tur att de körde fram lite just när jag var på väg att gå därifrån.

Tåget stod redan (vid halv 12-tiden) på lastningsspåret och lastade vagnarna, så det är oklart om tåget hade haft med massaved till pappersbruket.

Jag har ju frågat om hur man ser vad det är för last, men vagnarna som stod bredvid såg ut så här, och för en amatörs ögon ser det ut att vara rejäla stockar, av enhetlig längd, vilket får mig att tro att detta är sågtimmer som är på väg till sågverket i Braviken.

Det har hänt lite saker under sommaren, bland denna skylt som står där gång- och cykelvägen (som sen passerar på samma bro som järnvägens utfart mot Hargshamn) passerar spåren. Man kan möjligen tycka att skylten är lite övertydlig, eftersom jag lärde mig i körskolan att den nedre vinkeln betyder just "flera spår", men å andra sidan behöver man ju inte ha körkort för att gå eller cykla.

Det har också kommit upp en hastighetsskylt, som inte heller funnits tidigare.

Jag undrar om den skylten kom upp samtidigt i somras som det var en Huddig där och arbetade i spåren. Jag såg det bara när jag passerade förbi, så jag har ingen bild från arbetet, men någon vecka senare kunde jag i alla fall se de slipers som hade tagits bort (plus 2 som inte behövdes). Dessa har nu körts bort.

Angående frågan om Hector Rail kör till Hallstavik så hittar jag inget inplanerat tåg i veckan som kommer, men är ju inget bevis.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Höstbilder från Hallstavik, och en lägesrapport

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det har hänt lite saker under sommaren, bland denna skylt som står där gång- och cykelvägen (som sen passerar på samma bro som järnvägens utfart mot Hargshamn) passerar spåren. Man kan möjligen tycka att skylten är lite övertydlig, eftersom jag lärde mig i körskolan att den nedre vinkeln betyder just "flera spår", men å andra sidan behöver man ju inte ha körkort för att gå eller cykla.
    Nja, vinklarna säger enbart att det är minst två spår, "flera" anger i mina ögon att det är fler än två spår.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Visst är det sågtimmer...

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nja, vinklarna säger enbart att det är minst två spår, "flera" anger i mina ögon att det är fler än två spår.
    Fast när Trafiksäkerhetsverket, kolla A39 skiljer mellan 2 och 3 vinklar så är det för ett respektive för flera spår. Så, enligt dem är redan 2 spår flera spår.
    Edit:
    Men visst, det är många spår och det kan ha varit det man velat betona, eller så har man tänkt att de som passerar på gång/cykelvägen inte är så bra på att förstå kryssmärken med 3 vinklar.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-09-25 klockan 18:42:51. Anledning: Tillägg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Fast när Trafiksäkerhetsverket, kolla A39 skiljer mellan 2 och 3 vinklar så är det för ett respektive för flera spår. Så, enligt dem är redan 2 spår flera spår.
    Edit:
    Men visst, det är många spår och det kan ha varit det man velat betona, eller så har man tänkt att de som passerar på gång/cykelvägen inte är så bra på att förstå kryssmärken med 3 vinklar.
    För mig är det ett Andreas-kors och en vinkel.

Kombinationen används även där det är 2 spår, därav drar jag slutsatsen att den används där det är minst 2 spår.

Rent språkligt är det nog ovanligt att anse 2 som "flera", de flesta räknar nog 1, 2, flera.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Höstbilder från Hallstavik, och en lägesrapport - Uppdatering 9 okt

Idag var jag i Hallstavik, och idag kom det hit ett timmertåg från Green Cargo, som i natt skall gå till Åby och Braviken.
    ...
    Angående frågan om Hector Rail kör till Hallstavik så hittar jag inget inplanerat tåg i veckan som kommer, men är ju inget bevis.
    Idag var jag nere vid stationen/bruket vid ca 11.50, och då stod GC-tåget på södra bangården (den de kan avgå ifrån), med loken i änden mot Örbyhus, och med lastade vagnar bakom.
    Jag gissar att de inte hade med last, även fast tåget kom från Åby, om de redan lyckats lasta och är klara. Planerad avgång är ju först 0.26 i natt från Örbyhus, så de har gott om tid. Jag får kolla senare vilken tid det verkligen gick.

Jag ser inget Hector-tåg i veckan, så nyfiken på om någon vet ifall det var några engångshändelser när de körde till Hallstavik.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Idag var jag nere vid stationen/bruket vid ca 11.50, och då stod GC-tåget på södra bangården (den de kan avgå ifrån), med loken i änden mot Örbyhus, och med lastade vagnar bakom.
    Jag gissar att de inte hade med last, även fast tåget kom från Åby, om de redan lyckats lasta och är klara. Planerad avgång är ju först 0.26 i natt från Örbyhus, så de har gott om tid. Jag får kolla senare vilken tid det verkligen gick.

Jag ser inget Hector-tåg i veckan, så nyfiken på om någon vet ifall det var några engångshändelser när de körde till Hallstavik.
    Frågar Du mig så tror jag att Holmen företrädelsevis gör sina förflyttningar av massaved och timmer från Hallstavik till Norrköping med GC. Dyker Hector upp så är det något virkesbyte som Holmen gjort med Stora Enso/Billerud Korsnäs via Trätågsystemet. Gissar då att det är ett tåg från Ljusdal med granmassaved som går vidare ner till Hallstavik

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Frågar Du mig så tror jag att Holmen företrädelsevis gör sina förflyttningar av massaved och timmer från Hallstavik till Norrköping med GC. Dyker Hector upp så är det något virkesbyte som Holmen gjort med Stora Enso/Billerud Korsnäs via Trätågsystemet. Gissar då att det är ett tåg från Ljusdal med granmassaved som går vidare ner till Hallstavik
    Tack, ja det stämmer med mina observationer. Trafiken från/till Braviken verkar regelbundna och är alltid GC. Medan Hector-tåget ska ha kommit från Ljusdal den dag jag såg det, och det har inte gått ofta.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Tåget gick drygt 2 timmar före färdplanen från Örbyhus, dvs redan vid 22.21 igår kväll.
    Jag undrar om det är så att trots de 2 loken så är tåget långsamt och att de inte får plats förrän persontrafiken avstannat på sträckan Örbyhus-Gävle.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Man kan ju tycka att det måste vara rejält dimmigt för att man skulle kunna ta miste på att det finns ett påtagligt antal spår. Men det är nog inget fel på att vara tydlig med den saken.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Man kan ju tycka att det måste vara rejält dimmigt för att man skulle kunna ta miste på att det finns ett påtagligt antal spår. Men det är nog inget fel på att vara tydlig med den saken.
    Det är inte antalet spår som är problemet, det är antalet tåg. Problemet är att när folk har sett ett tåg så tenderar de att tycka att de har koll på läget och sedan blir de överkörda av ett annat tåg som de inte trodde fanns. Kanske hade det varit bättre med "Flera tåg".

(Tåg = samlingsbegrepp för rörelser med lok och tågvagnar samt stillastående sådana.)

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Tydlig? Det där är ju lätt att missa!
    Så här ska man skylta!
    Here are many trains will pass!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det är inte antalet spår som är problemet, det är antalet tåg. Problemet är att när folk har sett ett tåg så tenderar de att tycka att de har koll på läget och sedan blir de överkörda av ett annat tåg som de inte trodde fanns. Kanske hade det varit bättre med "Flera tåg".

(Tåg = samlingsbegrepp för rörelser med lok och tågvagnar samt stillastående sådana.)
    I just detta fallet så förekommer nog aldrig flera olika lok som rör sig, men det som kan förvilla är nog om det står vagnar uppställda på ett (eller flera) av spåren ända fram till korsningen, och sen kommer loket körande på ett tredje spår, skymt bakom de uppställda vagnarna. Normalt delas ju ankommande tåg upp i 3 delar, och en del lastas åt gången. Troligen görs det för att växlingsrörelserna skall passera (eller blockera) gångvägen så sällan som bara möjligt.

Men, normalt stämmer förstås det du säger och Trafikverket använder väl samma skyltar överallt.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Eller att skriva som i Frankrike: Ett tåg kan dölja ett annat.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack, ja det stämmer med mina observationer. Trafiken från/till Braviken verkar regelbundna och är alltid GC. Medan Hector-tåget ska ha kommit från Ljusdal den dag jag såg det, och det har inte gått ofta.
    Jag har fått ny information från initierad källa och det kan nog bli lite mer Hector framöver till Hallstavik i storleksordningen 2 tåg/vecka.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Tydlig? Det där är ju lätt att missa!
    Så här ska man skylta!
    Here are many trains will pass!
    Troligen dock betydligt flera tåg där i Japan än i Hallstavik

Jag råkade också vara i Hallstavik och kollade spårsystemen för någon vecka sedan och blev lite fascinerad av den rätt komplicerade bangården med växlar åt olika håll in mot industrin och lastområdet samt den rätt stora 'vändbangården' dit ju tåg från Hargshamn måste åka in och vända, eller man kan ju backa också, in till industriområdet. Med det spårsystemet så finns det plats för bra mycket mera trafik än vad som faktiskt går där idag. Många pappersbruk har ju omfattande utlastning på järnväg, men från Hallstavik verkar det inte vara något alls då!!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Jag råkade också vara i Hallstavik och kollade spårsystemen för någon vecka sedan och blev lite fascinerad av den rätt komplicerade bangården med växlar åt olika håll in mot industrin och lastområdet samt den rätt stora 'vändbangården' dit ju tåg från Hargshamn måste åka in och vända, eller man kan ju backa också, in till industriområdet. Med det spårsystemet så finns det plats för bra mycket mera trafik än vad som faktiskt går där idag. Många pappersbruk har ju omfattande utlastning på järnväg, men från Hallstavik verkar det inte vara något alls då!!
    Ja, det skulle förmodligen gå att spårsanera en del med hänsyn till dagens trafik. Men, som sagt behöver man kunna parkera 3 delar, och man verkar vilja ha 2 lossningsspår (eller snarare ett för lossning och ett för lastning).
    Vad jag sett backar man alltid in vagnarna till lossning/lastning, men sen går man ner till det jag benämnt som södra bangården (det du kallar vändbangården) för att kunna göra rundgång inför avfärd, och att sen invänta avgångstid.
    Jag tror att med nuvarande tåglängd (dubbla Td), så kan man inte stå med hela tåget vid stationsområdet, för då blockerar man gångvägen, utan därför behövs södra bangården.
    Jag tror det är ganska många år sedan det skedde några andra transporter än massaved resp sågtimmer. Var inte den trafiken nerlagd innan Gudrun, men återupptogs vid Gudrun, och sen har det varit något uppehåll men nu är det igång.
    SJK trodde ju vi skulle köra en avskedsfärd i början av förra året eftersom trafiken hade upphört helt, men den kom igång igen i T21.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Tusen tack för bilderna och lägesrapporten! Uppskattas!!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Höstbilder från Hallstavik, och en lägesrapport - Uppdatering 16 okt

Citat Ursprungligen postat av Rälsis Visa inlägg
    Tusen tack för bilderna och lägesrapporten! Uppskattas!!
    Då kan jag komma med en rapport från igår lördag:
    Redan 11.10 på förmiddagen stod tåget på södra bangården, med lok i norra änden. Dvs jag tolkar att det redan var färdiglastat, vilket styrks av att tåg 19314 lämnade Örbyhus mot Gävle redan 15.26, dvs exakt 9 timmar för tidigt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

I detta fallet tror jag inte det är särskild stora risker för en vanlig dödlig att gå över den obevakade plankorsningen på grund av att växlingsarbete brukar ske i förhållandevis låga hastigheter. Hastigheterna som vi diskuterar är de lägsta av växlingssättets största tillåtna hastighet, halv eller hel siktfart beroende på omständigheterna eller infrastrukturens största tillåtna hastighet (i detta fallet 10 km/h). Med andra ord är det inga svindlande hastigheter som diskuteras.

Hälsningar
    Axel L

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •