Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: SJ första klass

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

SJ första klass

Emellanåt händer det ju att första klass är billigare än andra klass. Numera ändå ganska sällan säger mig min magkänsla. Och, ja jag vet att det har med tillgång och efterfrågan att göra. Detta exempel från alldeles nyss tyckte jag ändå var rätt anmärkningsvärt.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: SJ första klass

Citat Ursprungligen postat av Curt Olof Bodman Visa inlägg
    Emellanåt händer det ju att första klass är billigare än andra klass. Numera ändå ganska sällan säger mig min magkänsla. Och, ja jag vet att det har med tillgång och efterfrågan att göra. Detta exempel från alldeles nyss tyckte jag ändå var rätt anmärkningsvärt.

Fast jag tror att det inte var bara efterfrågan utan något var nog felinställt, för nu har priset på 2 klass gått ner (vilket det sällan gör) med 98 kr, och priset på 1 klass gått upp med ca 155 kr (vilket dock kan ha berott på hög efterfrågan).

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast jag tror att det inte var bara efterfrågan utan något var nog felinställt, för nu har priset på 2 klass gått ner (vilket det sällan gör) med 98 kr, och priset på 1 klass gått upp med ca 155 kr (vilket dock kan ha berott på hög efterfrågan).
    98 kr i 2 klass är ju pensionärsrabatten. 1 klass är nu 745 kr, 230 kr upp. (745 med pensionärsrabatt blir 670 kr, så det är samma pris som du såg.)

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    98 kr i 2 klass är ju pensionärsrabatten. 1 klass är nu 745 kr, 230 kr upp. (745 med pensionärsrabatt blir 670 kr, så det är samma pris som du såg.)
    Ajdå, trodde Curt Olof också var pensionär...
    Så det handlar bara om efterfrågan.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ajdå, trodde Curt Olof också var pensionär...
    Så det handlar bara om efterfrågan.
    Det är jag, men de visade priserna avsåg ändå vuxen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Och nu kostar första klass 1.325 kr. Alltså en prisuppgång med 157% sedan i går eftermiddag. Dynamiska priser! Det gäller att vara ute vid rätt tillfälle.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Curt Olof Bodman Visa inlägg
    Och nu kostar första klass 1.325 kr. Alltså en prisuppgång med 157% sedan i går eftermiddag. Dynamiska priser! Det gäller att vara ute vid rätt tillfälle.
    Om jag har förstått upplägget rätt kan priserna röra sig extra snabbt de sista dagarna inför avgången. Har också iakttagit att priserna verkar ta ett obligatoriskt skutt uppåt ungefär en vecka innan, har svårt att tänka mig att det skulle bero på högt bokningstryck just så lång tid i förväg.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Om jag har förstått upplägget rätt kan priserna röra sig extra snabbt de sista dagarna inför avgången. Har också iakttagit att priserna verkar ta ett obligatoriskt skutt uppåt ungefär en vecka innan, har svårt att tänka mig att det skulle bero på högt bokningstryck just så lång tid i förväg.
    Det sägs från flyget att priserna går upp vid nån vecka kvar.
    I alla fall på flyg med mycket affärsresenärer eller bra bokningsläge.
    Turister brukar inte boka sista dagarna, och i så fall bara på flyg med lägre pris.

Det anses att de som bokar sent,
    det är affärsresenärer som inte bryr sig om priser och inte planerar,
    alternativt de som i panik kommit på ett resebehov.
    Det drabbar tyvärr de som reser i turistklass men missar flyget, de förlorar biljetten och får köpa en dyr ny biljett.

Det är väl samma tänk på dynamiska tågbiljettpriser,
    få reser sista minuten för skojs skull,
    utan det är affärsresenärer som inte bryr sig om priser och inte planerar, eller de som plötsligt behöver resa som bokar fjärrtåg sent.

Det borde egentligen vara en och annan som under veckan funderar var de ska göra under helgen.
    "Vi har inte gjort nåt på länge, vi tar en helg i Stockholm och vädret verkar bli bra"

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Fast jag har hört att för normala dagtåg på längre distanser så sker det väldigt få bokningar lång tid i förväg, utan det mesta bokas under de sista veckorna innan avgång (eller kanske sista veckan?), så det är inte omöjligt att det är efterfrågan som börjar öka och då glider priset förstås upp cirka en vecka före avgång.
    Jag kan tänka mig att veckopendlare som ändå väljer olika avgångar varje vecka bestämmer sig efter (eller under) helgen innan, och tjänsteresenärer planerar kanske nästa veckas resande.
    Om jag fattat rätt gäller allt detta inte SJ:s regionaltåg, för där är det mer fasta hopp beroende på tid till avgång, dvs det är inte alls lika dynamiskt.

Medlem
    nov 2019

Det som händer när 1 kl blir billigare är att efterfrågan ökar ”rejält”. Det tolkar optimeringssystemet som en ökad efterfrågan (naturligtvis) och höjer då priset i motsvarande grad. Att efterfrågan då kommer att gå ned, det förstår inte systemet. Först när efterfrågan går ner och det upptäcks vid nästa optimering (1 g/dygn) så sänks priset igen. Välkommen till Svenska Biljettlotteriet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det som händer när 1 kl blir billigare är att efterfrågan ökar ”rejält”. Det tolkar optimeringssystemet som en ökad efterfrågan (naturligtvis) och höjer då priset i motsvarande grad. Att efterfrågan då kommer att gå ned, det förstår inte systemet. Först när efterfrågan går ner och det upptäcks vid nästa optimering (1 g/dygn) så sänks priset igen. Välkommen till Svenska Biljettlotteriet.
    Aha, så likaväl som man kan manipulera aktiekurser kan man manipulera upp biljettpriset så att efterfrågan blir noll, men sedan kanske det finns en spärr som gör att priset ändå inte blir lägre än före manipulationen?

(till skillnad mot aktiekurser tror jag inte det är olagligt att försöka manipulera biljettpriser)

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Man har väl någon slags regleralgoritm för det.
    Den får man väl optimera efter erfarenhet.
    Den enklaste regleralgoritmen, proportionell reglering är ungefär: P2=k*(F2-F1)+P1.
    P1=nuvarande pris.
    F2=verklig försäljningstakt. ("ärvärde")
    F1=önskad försäljningstakt ("börvärde")
    k= en konstant man kan fila på
    P2=nytt pris

Har man för stort k-värde så ökar priset för snabbt när efterfrågan ökar pga för lågt pris och det blir ostabilt, självsvängning.
    Det finns mer avancerade algoritmer, men ingen hjälper vid fel på värden i formlerna.
    De får fila på sina värden i sina algoritmer.
    Naturligtvis är det inte så lätt, för kundbeteendet varierar med priskänslighet efter kundkategori.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Man har väl någon slags regleralgoritm för det.
    Den får man väl optimera efter erfarenhet.
    Den enklaste regleralgoritmen, proportionell reglering är ungefär: P2=k*(F2-F1)+P1.
    P1=nuvarande pris.
    F2=verklig försäljningstakt. ("ärvärde")
    F1=önskad försäljningstakt ("börvärde")
    k= en konstant man kan fila på
    P2=nytt pris

Har man för stort k-värde så ökar priset för snabbt när efterfrågan ökar pga för lågt pris och det blir ostabilt, självsvängning.
    Det finns mer avancerade algoritmer, men ingen hjälper vid fel på värden i formlerna.
    De får fila på sina värden i sina algoritmer.
    Naturligtvis är det inte så lätt, för kundbeteendet varierar med priskänslighet efter kundkategori.
    Jag tror att det är ett problem med att det inte är varor man säljer, dvs varan kan säljas närsomhelst, utan tjänster, där varje pris gäller för en specifik avgång en viss avresedag, och att försäljningen inte alls är jämnt fördelad under bokningsperioden, tvärtom. Samtidigt som det varierar beroende på typ av veckodag (till helger köps kanske mer långt i förväg än till vardagsavgångar). Och så gäller det att identifiera vissa dagar (röda dagar, bokmässor etc.) som ger ett helt annat resande.

Medlem
    nov 2019

Jag tror att det är ett problem med att det inte är varor man säljer, dvs varan kan säljas närsomhelst, utan tjänster, där varje pris gäller för en specifik avgång en viss avresedag, och att försäljningen inte alls är jämnt fördelad under bokningsperioden, tvärtom. Samtidigt som det varierar beroende på typ av veckodag (till helger köps kanske mer långt i förväg än till vardagsavgångar). Och så gäller det att identifiera vissa dagar (röda dagar, bokmässor etc.) som ger ett helt annat resande.
    SJ använder ett optimeringssystem som är specialanpassat för persontrafik med tåg. Används även av VIA Rail, Eurostar och några operatörer i England samt fler som jag inte kommer ihåg (det var några år sedan jag lämnade den delen av SJ). JR East använder det för att optimera hur många sittplatser man släpper till bokning på korta sträckor på Shinkansen (de får inte arbete med pris som styrmedel).
    Det analyserar avvikelser i bokningsmönster (det har flera års bokningar i sin historik) och reagerar på det. Helger och Bokmässan upptäcks snabbt genom högre försäljning än en normalvecka. Hur Corona har påverkat systemets effektivitet har jag ingen aning om. Det är efter min tid.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

En sak som orsakar höga priser sent, och särskilt inom reguljärflyg, åtminstone vardagar, är att det är viktigt för kundlojalitet hos affärsresenärer att det inte blir helt fullbokat.
    De vill kunna få tag på en biljett sent, eller omboka hemresan sent om ärendet skulle dra ut på tiden.
    Om de inte hittar biljetter letar de konkurrerande bolag eller resesätt och tappar förtroende.

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Rent företagsekonomiskt borde väl rimligen SJ höjt priserna "manuellt" eller genom att manipulera systemet. De som var tvungna att resa under april-maj 2020 hade nog mycket starka skäl att göra så, och var nog beredda att betala "normala" priser. Så företagsekonomiskt borde SJ inte ha reat bort dessa resor bara för att efterfrågan var mycket låg.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Råkan Visa inlägg
    Rent företagsekonomiskt borde väl rimligen SJ höjt priserna "manuellt" eller genom att manipulera systemet. De som var tvungna att resa under april-maj 2020 hade nog mycket starka skäl att göra så, och var nog beredda att betala "normala" priser. Så företagsekonomiskt borde SJ inte ha reat bort dessa resor bara för att efterfrågan var mycket låg.
    Man reade inte bort resorna - sett intern statistik som visar på motsatsen. Förmodligen gjorde man exakt det du föreslår i första meningen. Din slutsats i sista meningen är därför helt fel.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Aha, så likaväl som man kan manipulera aktiekurser kan man manipulera upp biljettpriset så att efterfrågan blir noll, men sedan kanske det finns en spärr som gör att priset ändå inte blir lägre än före manipulationen?

(till skillnad mot aktiekurser tror jag inte det är olagligt att försöka manipulera biljettpriser)
    Menar du att SJ skulle kunna manipulera sina biljettpriser inom ramen för sitt eget system, eller att vi kunder skulle kunna göra det? I det senare fallet - hur skulle det gå till?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Menar du att SJ skulle kunna manipulera sina biljettpriser inom ramen för sitt eget system, eller att vi kunder skulle kunna göra det? I det senare fallet - hur skulle det gå till?
    Det påstås att man kan driva upp biljettpriserna genom att göra många provbokningar med ett visst tåg. Detta skulle i sin tur kunna leda till att bokningar styrs bort från det tåget och i nästa steg leda till prisras på det tåget.

Tanken är att alltså att kunderna skulle kunna manipulera priserna, möjligen faller det på att det krävs verkliga bokningar för att driva upp priserna. I och för sig inget hinder, även om det då innebär att man måste satsa bokningskostnader för att senare eventuellt kunna köpa biliigare resor.

Medlem
    nov 2019

Det påstås att man kan driva upp biljettpriserna genom att göra många provbokningar med ett visst tåg. Detta skulle i sin tur kunna leda till att bokningar styrs bort från det tåget och i nästa steg leda till prisras på det tåget.

Tanken är att alltså att kunderna skulle kunna manipulera priserna, möjligen faller det på att det krävs verkliga bokningar för att driva upp priserna. I och för sig inget hinder, även om det då innebär att man måste satsa bokningskostnader för att senare eventuellt kunna köpa biliigare resor.
    Du kan inte driva pris med provbokningar. Endast genomförda bokningar används av systemet.
    Det enda som händer med många öppna provbokningar från samma session (samma person) är att du (ingen annan) kan hamna på ett högre steg i pristrappan. Så fort du avbryter provbokningen är priset tillbaka på exakt samma ställe som innan din provbokning (förutsatt att ingen annan bokat under samma tid.)

Gör du riktigt många bokningar så driver du priset, det som händer sen när efterfrågan sjunker är att priset sjunker från den höga nivån ner mot priset som var innan du gjorde dina bokningar, dock inte under eftersom den efterfrågan som fanns innan du bokade finns ju kvar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •