Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Primär fastställelse tågplan 2022

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Primär fastställelse tågplan 2022

Då var primär fastställelse av tågplan 2022 klar och publicerad på nätet om någon är intresserad.

/Måns

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Primär fastställelse tågplan 2022

Citat Ursprungligen postat av Måns Johannesson Visa inlägg
    Då var primär fastställelse av tågplan 2022 klar och publicerad på nätet om någon är intresserad.
    Jag tycker inte jag ser några överraskningar vad gäller t.ex. SJ:s nattåg till Hamburg eller Mälabs morgontåg Uppsala-Stockholm.

Det jag noterar är att många tilldelningsbeslut (och beslut om överbelastning) gäller Flixtrain och jag uppfattar att det är de som får flytta på sig.
    Är det för att de kör loktåg eller för att de kör ganska få tåg, eller har de stuckit ut hakan när de begärt tider?
    För vid en hastig blick hittar jag inte att MTRX varit inblandade i så många.
    Någon som har en bättre analys?

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Lite märkligt att SJ, Skånetrafiken och Öresundståg framfört oförenliga ansökningar eftersom både Skånetrafiken och Öresundståg ju är att anse som RKTM. Formellt är ju Skånetrafiken en del av Region Skåne och Öresundståg ägs av bla Region Skåne. Det hade varit rimligt att Öresundstågen och Pågatågen hade gemensamt koordinerat först.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Någon som kan lotsa mig till Kust till Kust?

Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Någon som kan lotsa mig till Kust till Kust?
    M-F https://www.trafikverket.se/contenta...2_x058_m-f.pdf

L-S https://www.trafikverket.se/contenta...52_x058_ls.pdf

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Råkan Visa inlägg
    Lite märkligt att SJ, Skånetrafiken och Öresundståg framfört oförenliga ansökningar eftersom både Skånetrafiken och Öresundståg ju är att anse som RKTM. Formellt är ju Skånetrafiken en del av Region Skåne och Öresundståg ägs av bla Region Skåne. Det hade varit rimligt att Öresundstågen och Pågatågen hade gemensamt koordinerat först.
    Jag antar att inte alla 3 måste varit oförenliga med alla andra, utan det kan väl vara så att Skånetrafiken och Öresundståg hade förslag som matchade varandra, men bägge var var för sig oförenliga med det SJ AB hade begärt? Och SJ:s förslag stördes av både Skånetrafikens och Öresundstågs förslag?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag har förstås kollat lite på Värmland och i det stora hela är det i stort sett lika som i T21 och då den tänkta T21 med SJ tåg till Oslo och fler tåg till Karlstad än vad som faktiskt går idag.

Den enda förändring jag funnit är att sista tåget upp till Charlottenberg sent på kvällen verkar vara indraget. Det går idag 23.21 som 8929 och har säkert väldigt få passagerare nu, men det senaste året kan man ju inte dra så stora slutsatser av. Det främsta syftet borde vara att vara anslutning från 647 från Stockholm, men det tåget tillhör de som är indragna på Karlstadslinjen ännu. Det är dessutom en timmes väntan i Karlstad så det är ingen bra anslutning heller. Nu ska 8927 gå lite senare i T22, ca 21.40 från Karlstad och det är tillfyllest för lokaltrafiken, men det borde gå ca 22.30 i stället från Karlstad, i princip att ankommande 8929 i T22 kl 22.33 till Karlstad skulle fortsätta, men det är trångt på linjen upp till Cg på kvällarna. 647 har dock anslutning till såväl Torsby som Göteborg via Åmål och det borde Charlottenberg ha haft också!

Det blir alltid intressant när man drar in ett tåg i ena riktningen för då måste man ju fixa omlopp och personal på något smart sätt. Jag gissar då att man låter 8901 bestå av multipel Regina från Karlstad och så har man 4 min på sig för delning i Charlottenberg, men passåkande förare på väg upp är förstås beredd för snabb delning vid ankomst Cg. Sedan främre delen av tåget fortsatt mot Kongsvinger har föraren ytterligare 5 min på sig att gå till andra änden av tågsättet och vara klar till avgång för 8908 tillsammans med likaledes passåkande ombordare. Man tjänar ju in en övernattning av personal i Charlottenberg också men får då en passåkning.

Den enda skillnad av de huvudsakliga godstågen som berör Värmland jag funnit är att Grums ska betjänas av två GC vagnslasttåg per dag från Sävenäs. Idag kommer ett från Hallsberg och ett från Sävenäs.

Tågab är ju komplicerat som vanligt men vad gäller persontrafiken så är det klart mindre tåg än vad som början var planerat för T21. Mitt i veckan större delen av året går ytterst få tåg utan det är lite trafik runt helgerna och så lite mer tåg sommartid. Godstågen ser väl ut ungefär som idag men mycket av Tågabs godstrafik planeras på kortare horisonter också.

Allmänt är det ju inte så enkelt att läsa ut slutsatser av tåglistor och grafer och det gäller inte minst Värmland nu med alla planerade banarbeten som ger en massa gångdagsalternativ och tider när tåg bara går delar av ordinarie sträcka. Dessutom då lite omledda tåg tidvis som går annan väg. Även i T22 så går en del norska godståg över Charlottenberg på sommaren i stället för över Kornsjö och också runt för att komma till Halden via Charlottenberg - Kil - Kornsjö.

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Jo så kan det ju förstås vara.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad kan vara så?
    Om man svarar på annat än det senaste inlägget är det lämpligt att infoga ett citat av det man svarar på.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag antar att inte alla 3 måste varit oförenliga med alla andra, utan det kan väl vara så att Skånetrafiken och Öresundståg hade förslag som matchade varandra, men bägge var var för sig oförenliga med det SJ AB hade begärt? Och SJ:s förslag stördes av både Skånetrafikens och Öresundstågs förslag?
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Vad kan vara så?
    Om man svarar på annat än det senaste inlägget är det lämpligt att infoga ett citat av det man svarar på.
    Och vill man vara ännu mer konstruktiv i sin kritik kan man växla till trådad eller hybridbvisning och både visa sammanhanget och påtala felet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

För att återgå till ämnet och i mitt fall Värmland då, så har jag studerat lite till. Ser att första tåget på morgonen 8901 upp till Charlottenberg nu utgår från Karlstad i stället för Kristinehamn. Idag går detta tågsätt som tjänstetåg först från Karlstad väldigt tidigt. Tror att personalen har haft lite påverkan här att man inte tycker man behöver köra ett tåg vid 5-tiden på morgonen som ändå ingen åker med och liknande säkert med sista tåget upp till Charlottenberg man då dragit in, även om senaste året inte direkt har varit ett standardår! Nu kör man ett nytt tåg från Karlstad på morgonen till Kristinehamn som vänder till 8903 och då alltså som annonserat tåg och inte tjänstetåg. Tidigare utgick 8903 från Khn som övernattande tågsätt. Det innebär att man sparar in en övernattning i Kristinehamn vilket ju är bra, utom möjligen då för de förare som råkar bo i Kristinehamn! Samma sak på kvällen där ett tjänstetåg Kristinehamn - Karlstad nu blir annonserat tåg i stället. Tågnr 8932 och 8929 för de nya tågen. I gengäld har de lokala tågen Kristinehamn - Karlstad - Kristinehamn mitt på dagen med Itino (8975 - 8976 idag) dragits in och de behövs nog inte utan gjorde nog mest en möjlighet att byta ut en Itino mellan verkstaden i Kil och Karlstad. Nu får man mera tid för servicen i stället.

I sammanhanget så kan vi då ta fram en alternativ strategi för multipelkörningen upp till Cg för att få ihop omloppen. Ett tåg mindre på morgonen från Khn gör att vi måste få bort ett tågsätt till från Khn på kvällen. Vi multipelkör sista tåget från Kristinehamn till Charlottenberg 8927 i stället för att försöka göra en delning av tågsätt på 4 min på morgonen. Frågan är om man kan låta personalen till 8908 åka pass upp med 8901 och vända på 9 min? Samme förare kan klargöra två tågsätt på morgonen, det har man gjort tidigare också, men frågan är hur länge ett klargjort tågsätt kan lämnas obevakat innan näste förare kommer och tar hand om det? Här avreser en förare med 8906 kl 6.29 och så dröjer det i så fall till 6.49 innan näste förare ankommer för avresa sedan 6.58 med 8908! Jag tror nog att även 8908 förare får åka pass upp på kvällen och vara på plats på morgonen. Möjligen kan ombordaren åka pass upp och vända på 9 min. Det är väl mest att inte hinna brygga kaffe då och man har som mest passagerare att ta hand om på morgonen också, men troligen är det på dessa avgångar man säljer lite kaffe ändå!

Jag skulle som sagt gärna sett att 8927 gick lite senare från Karlstad då detta nu blir sista tåg. Detta då både för att få anslutning från 647 och för att man bör ha principen att dagens sista tåg ska avgå efter 22.00. Det är ju dock trångt på linjen upp mot Charlottenberg och rena rutmönstret med möten på varje station. Om man skulle önska något vore då att 41601 (Hector virkestomtåg) skulle vända någon min tidigare från Skoghall på Karlstad C och gå i 8927 läge upp till Charlottenberg. 45971/45943 (GC Moelvenpendel från Gävle/Frövi) skulle gå tvärs igenom Karlstad C och möta såväl 8930 som 8974 i Skåre och sedan gå upp till Cg i 41601 läge och så skulle det bli plats för ett senarelagt 8927 i 45971/45943 läge! Det är lätt att sitta hemma och studera grafen en lördagskväll efter någon öl och vara kreativ

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Måns Johannesson Visa inlägg

/Måns
    Når jeg sammenligner med forslaget som ble publisert i sommer så ser jeg at DBSchenker Rail Scandinavia sine trafikkopplegg Peberholm - Skelleftehamn og Peberholm - Alnabru ikke lengre er med.

Det kan se ut som om ARE Seafood utvides til to dager i uken. Det er i alle fall nå ruter fra Kil til Malmø to netter per uke. I følge avisen Fremover så er det nå tale om at dette toget også skal gå til Padborg. En kan dog ikke se noe om hvem som eventuelt er operatør på togene videre sørover.

1. Klass
    Medlem
    okt 2020

Är det någon som vet varför det heter "primär" tågplan? Är det nytt eller har det funnits förut och jag missat det? Betyder det att det kommer någon mer (ev "sekundär") tågplan och vad är i så fall skillnaden?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack, om jag kan läsa graferna rätt går det fem tåg på varje håll med stopp i ex Limmared?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Olsen Visa inlägg
    Är det någon som vet varför det heter "primär" tågplan? Är det nytt eller har det funnits förut och jag missat det? Betyder det att det kommer någon mer (ev "sekundär") tågplan och vad är i så fall skillnaden?
    Jag tror det är 2:a eller möjligen 3:e året som man även har en primärt fastställd tågplan.

Tidsplanen ser ju ut så här (i år), delar av den:
    11 februari Ansökan Tågplan 2021 öppnar.
    14 april Sista dag för ansökan Tågplan 2021.
    15 april Kompletterande ansökan Tågplan 2021 öppnar.
    25 september Fastställd primär Tågplan 2021 publiceras.
    19 oktober Sista datum för kompletterande ansökan om tågläge och tjänster till Tågplan 2021.
    20 oktober Ad-hoc ansökan Tågplan 2021 öppnar.
    16 november Fastställd Tågplan 2021 publiceras.

Jag uppfattar att arbetet under vår-sommar och fram till 25 september grundas på det man ansökte om senast 14 april.
    Under tiden har det kommit in fler ansökningar och kan komma in fler fram till 19 oktober, plus att operatörer säkert kan få dra tillbaka tåg ur den primärt fastställda tågplanen, och dessa arbetas in i den Fastställda tågplanen i november, under förutsättning att de inte stör tåglägen som finns i den primärt fastställda (såvida inte den som äger det tågläget är beredd att acceptera en ändring).

Det finns väl fördelar att få in tåg i tågplanen, jämfört med att beställa som ad-hoc, och samtidigt kan ju persontrafikoperatörerna börja publicera tidtabeller ta emot bokningar, för de vet redan nu att tiderna gäller.

Så har jag uppfattat det.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Olsen Visa inlägg
    Första försöket?

En ovanlig användning av ordet "primär" som annars oftare har betydelsen främsta eller viktigaste.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Första försöket?

En ovanlig användning av ordet "primär" som annars oftare har betydelsen främsta eller viktigaste.
    Även i detta sammanhang betyder primär den viktigaste. Det är ”huvudtågplanen”.
    Senare kommer ”Justerad huvudtågplan”.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Första försöket?

Ovanlig för utomstående, men för folk som jobbar i processen är det inget nytt. Denna fastställelse är den främsta och viktigaste i tågplaneprocessen så det är ju naturligt att kalla den primär. Det går att ända saker efter den primära fastställelsen men det är små saker som exempelvis gångdagsändringar och enstaka tåglägen som inte påverkar andra tåg, specialtransporter m.m. Det är också på den primära fastställelsen som många företag säljer biljetter på, en del (t.ex SJ) säljer ju biljetter ännu lite tidigare).

Så här var det innan också, men processen nu mer formaliserad än tidigare.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •