Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hantering av smalspårståg i Växjö (VHVJ/SMAB)

Passagerare Hellers avatar
    Medlem
    mar 2018

Hantering av smalspårståg i Växjö (VHVJ/SMAB)

Jag har tittat i lite gamla VHVJ- och SMAB-dokument utan att kunna läsa mig till det jag letar efter, så jag tänkte ställa mina frågor här istället. Hur hanterades in- och utfart för smalspårstågen i Växjö, efter det att normalspåret fick ett ställverk 59 i december 1990? Tog man tågen mer eller mindre planenligt mot "stopp" enligt säo § 70, eller fanns en tillfällig signallösning? Det planterades ju ett ställverkshus väster om plankorsningen med Liedbergsgatan så småningom - vad innehöll det, och kom det någonsin att användas?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Hantering av smalspårståg i Växjö (VHVJ/SMAB)

Citat Ursprungligen postat av Heller Visa inlägg
    Jag har tittat i lite gamla VHVJ- och SMAB-dokument utan att kunna läsa mig till det jag letar efter, så jag tänkte ställa mina frågor här istället. Hur hanterades in- och utfart för smalspårstågen i Växjö, efter det att normalspåret fick ett ställverk 59 i december 1990? Tog man tågen mer eller mindre planenligt mot "stopp" enligt säo § 70, eller fanns en tillfällig signallösning? Det planterades ju ett ställverkshus väster om plankorsningen med Liedbergsgatan så småningom - vad innehöll det, och kom det någonsin att användas?
    Jag har ett starkt minne av att infartssignalen var borta eller släckt redan i det läget. Däremot vet jag inte hur man skötte bomfällandet, Liedbergsgatan (gemensam med normalspåret) och Storgatan låg ju innanför stationsgränsen, övriga vägskydd var linjeanläggningar. Möjligen gjorde man om även de nyss nämnda till linjeanläggningar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hantering av smalspårståg i Växjö (VHVJ/SMAB)

Vid utfart/avgång från Växjö ringde föraren och begärde körtillstånd av tågklareraren på Växjö station, denne skötte även bomfällningen vid Liedbergsgatan.
    Vid infart till Växjö fick föraren ringa och begära infartstillstånd av tågklareraren på Växjö station, detta gjordes innan passage av vägskyddsanläggningen på
    Storgatan. Denne kvitterade detta och gav tillstånd att passera infartssignal i stopp, samt fällde bommarna på Liedbergsgatan.
    Vid växling/framkörning av tåg från lokstall/verkstad hämtades nyckel och till spårspärren hos tågklareraren. denna återlämnades innan något tåg släpptes ut på linjen. Liedbergsgatan passerades sedan i största möjliga mån i samband med bomfällning för tåg på kust till kust banan, men även lokal frigivning förekom.

Vägskyddsanläggningen på Storgatan fälldes manuellt av föraren på in och utfart med hjälp av nyckel i för anläggningen egna manöverboxar.

Senast redigerat av Knubbsälen den 2018-03-24 klockan 22:40:19.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •