Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tåg Luleå - Haparanda

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Tåg Luleå - Haparanda

Söker från den 17 oktober och framåt om det går tåg mellan Luleå och Haparanda.
    Vare sig på sj.se eller Norrtåg kan jag finna några avgångar, det är bara buss som gäller.
    Är det så..... förstås någon uppgradering eller liknande, men tar denna nästan TVÅ veckor?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tåg Luleå - Haparanda

Hittade ett VY Norrtåg från Boden till Haparanda den 17 oktober 16.25 på sj.se.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Hittade ett VY Norrtåg från Boden till Haparanda den 17 oktober 16.25 på sj.se.
    Jag letade också den 17 oktober och hittade flera tåg, men när jag kollade 18 oktober så insåg jag att det gällde från (=efter) 17 oktober, dvs från och med 18 oktober som det inte verkar gå några tåg på ett tag.
    Norrtåg har ingen info om något banarbete på just den sträckan på sin hemsida (men många andra just 2 veckor fr.o.m. 18 oktober; kanske något samband (svårt ordna underhåll?).

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Men är det ingen som vet vad som gäller? Hur länge kommer den trafiken vara avstängd? Trafiken är ju alldeles nyöppnad. För de tänker väl inte ha detta bara som sommartrafik?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vy skrev så här för någon vecka sedan

Krånglade signalsystem och banarbeten ger längre restider

Trafiken på Haparandabanan har omfattande problem med punktligheten. Det beror på inkörningsproblem efter att Trafikverket har installerat ett nytt signalsystem som inte fungerar som det ska. Och just nu sker många banarbeten på bland annat Botniabanan. Därför kommer det att vara en del störningar i Norrtågstrafiken under en tid framöver.–Vår personal som jobbar i tågen och på driftledningen gör ett fantastiskt arbete för att ändå hålla igång trafiken så gott det går, trots alla banarbeten och problem med det nya signalsystemet, säger Vy Tågs affärschef för Norrtågstrafiken, Christer

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Men är det ingen som vet vad som gäller? Hur länge kommer den trafiken vara avstängd? Trafiken är ju alldeles nyöppnad. För de tänker väl inte ha detta bara som sommartrafik?
    Vi vet ju inte om den är avstängd eller ej. Förhastad slutsats utan grund.
    Det enda vi vet är att Vy just nu inte säljer tågen.
    Jag tittar på daglig graf för den 18 oktober och där finns tågen.
    Jag tror därför att tågen ska gå, men att någon på Vy inte har koll på läget.
    Kontakta Vy. Telefon: 0771-444 111 E-post: servicecenter@vy.se

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Nu har jag fått tag på Norrtåg och vet anledningarna:

Mellan den 18 oktober och 7 november pågår större banarbeten. Detta kommer påverka trafiken. Detta gör att de inte vågar annonsera tågen just nu. Från den 8 november är allt som vanligt igen. De tror inte heller att det kommer saknas tåg till Haparanda mellan den 18 oktober och 7 november, men trafiken kan vara nedbantad eller tiderna kan vara ändrade.

Med andra ord är det inget att oroa sig för

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Kan tillägga att det inte bara gäller sträckan Luleå-Haparanda. Jag försökte själv boka så att jag fick åka tåg Umeå-Luleå ToR (som del av dagtågsresa) 2021-10-29--11-01, men det dök bara upp bussar hur jag än försökte i olika bokningsdialoger. Ringde då upp Norrtåg/Vy och de hade samma besked - omfattande banarbeten m m innebar att de inte visste hur/om tågen skulle gå och skulle släppa bokningsmöjligheten senare (i denna vecka). För att inte riskera att priserna skulle gå upp ännu mer (de var redan rätt höga...) så bet jag i det sura äpplet och bokade in mig på resor där det blir buss linje 100 Umeå-Luleå ToR... //Anders, inte så nöjd resenär

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nu ska alla linjer inom Norrtåg finnas sökbara igen, man skickade in tidtabellerna till Samtrafiken där man fick tekniska problem så i onsdags skickades dom in igen och ska vara sökbara from igår fredag. Problemen har alltså legat hos Samtrafiken denna gång.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Dagisfröken Visa inlägg
    Nu ska alla linjer inom Norrtåg finnas sökbara igen, man skickade in tidtabellerna till Samtrafiken där man fick tekniska problem så i onsdags skickades dom in igen och ska vara sökbara from igår fredag. Problemen har alltså legat hos Samtrafiken denna gång.
    Ja, nu syns tågen, men de verkar ju gå lika många och vid samma tider som veckan innan, så vart tog banarbetena vägen som gjorde att de inte visat några tågförbindelser förrän först några veckor innan resdatum (även om allra senaste förseningen ligger utanför Norrtågs/Vys kontroll). Det ger ju inte så stort förtroende för järnvägsbranschen.
    Och detsamma verkar ju gälla även för Anders Svensson (som ville åka tåg Umeå-Luleå), nu finns det tåg där.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •