Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: En sjöfartsbild

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

En sjöfartsbild

Denna majdag 1963 ryckte den gamla tågfärjan Konung Gustaf V in på rutten mellan Malmö och Köpenhamn. Byggd på Lindholmens varv 1910 och i tjänst till 1968, sedan väntade skärbrännarna.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    okt 2020

Sv: En sjöfartsbild

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg

Denna majdag 1963 ryckte den gamla tågfärjan Konung Gustaf V in på rutten mellan Malmö och Köpenhamn. Byggd på Lindholmens varv 1910 och i tjänst till 1968, sedan väntade skärbrännarna.
    Jisses. Nu är vi ju bortskämda med fina bilder av dig och andra (ingen nämnd och ingen glömd) järnvägsfotografer här på siten men denna bild får 10 av 10, ibetyg!

(O Tågen syns ju inte ens )

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ingenjörn Visa inlägg
    Jisses. Nu är vi ju bortskämda med fina bilder av dig och andra (ingen nämnd och ingen glömd) järnvägsfotografer här på siten men denna bild får 10 av 10, ibetyg!

(O Tågen syns ju inte ens )
    Tackar för vänliga ord. Jag var 13 år när bilden togs och måste nog erkänna att det nog handlade mer om tur än om skicklighet den gången. Vad gäller att tågen inte syns så är det ju ofta så med större färjor. Men på denna bild syns tågen utan problem:

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    okt 2020

Tackar för vänliga ord. Jag var 13 år när bilden togs och måste nog erkänna att det nog handlade mer om tur än om skicklighet den gången. Vad gäller att tågen inte syns så är det ju ofta så med större färjor. Men på denna bild syns tågen utan problem:

JA! (tåg)ordningen återställd!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tänk om någon då kommit med förslaget att spara en av dessa SJ:s första tågfärjor från Kungsleden Drottning Victoria eller Konung Gustaf V åt eftervärlden för kommande generationer med dåtidens vagnmaterial på tågdäck, vilken fin samling detta kunde ha varit idag i dataåldern funderar Palle i Vika som för många år sedan gjorde en överresa med dessa stolta ångdrivna tågfärjor mellan Trelleborg-Sazznits. Observera att detta bara är en fundering från min sida, en galen ide´ kanske men det är ju fritt att tänka.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Hälsingborg, det var väl den som hade restaurangen långt ned, under vattenlinjen t o m?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Hälsingborg, det var väl den som hade restaurangen långt ned, under vattenlinjen t o m?
    Ja det var flera färjor som var byggda så och de kallades för u-båtar.
    Och inte bara restaurangen utan det mesta av resandeutrymmena fanns under vagnsdäck.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Tänk om någon då kommit med förslaget att spara en av dessa SJ:s första tågfärjor från Kungsleden Drottning Victoria eller Konung Gustaf V åt eftervärlden för kommande generationer med dåtidens vagnmaterial på tågdäck, vilken fin samling detta kunde ha varit idag i dataåldern funderar Palle i Vika som för många år sedan gjorde en överresa med dessa stolta ångdrivna tågfärjor mellan Trelleborg-Sazznits. Observera att detta bara är en fundering från min sida, en galen ide´ kanske men det är ju fritt att tänka.
    Ja det hade suttit fint och en god idé. Utställning på tågdäck med museivagnar.
    Och restaurangen i drift som en lite finare restaurang och upplagd i Malmö då .
    Danmark har väl bevarat en av sina tågfärjor vad jag minns.
    Men skrotvärdet på Gistaf V var väl för högt kan man tänka.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stena Sassnitz börjar kanske bli museal snart.. Men onekligen inte samma charm som föregångarna har för oss idag.
    Kanske ett utfärdsmål kombinerat med Blå Tågets verksamhet/samlingar i Uddevalla?

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Tänker du på DSB:s M/S Sjaelland så är den upphuggen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En del är bevarat. Från min lumpartid i Ystad minns jag Kajutan bakfickan till hotell Continental, där lumparsolden precis räckte till en biff med lök och en öl. Inredningen kom från en av färjorna vill jag minnas. Jag tror även liknande finns (fanns?) i Anderslöv i Skåne. "Contan" har brunnit sedan dess, så där kan den inredningen ha försvunnet.

Forskade lite mer i ämnet och hittade följande i Tidskriften LÄNSPUMPEN från 2014, där tågfärjorna nämns. Bakfickan Kajutan var tydligen från danska
    ångaren Östersöen. Tågfärjorna Konung Gustav V och Drottning Victoria skrotade 1968 i Ystad.

...... Man tog vara på mycket avfartygsinredningarna och sålde t ex inredningen från danska
    ångaren Östersöen som köptes av Hotell Continental i Ystad.
    Mycket gick att sälja, såsom nautiska instrument, ankare, liv*
    båtar och skeppsklockor.I början av 1950-talet såldes många svenska fartyg utomlands
    för skrotning. Staten framförde önskemål att man skulle skrota
    fartygen i Sverige, eftersom järnverken var i behov av skrot. Detta
    nappade Persöner på och upphuggningen tog fart. Men det var
    inte bara i Ystad man skrotade fartyg. Tio man av personalstyrkan
    åkte till Stockholm 1960 och vid Hammarby verken högg man upp
    tre waxholmsbåtar. Man utförde även industridemonteringar när
    det inte fanns tillräckligt med fartyg att skrota. År 1967 var ett
    rekordår då man skrotade sex fartyg och året efter tågfärjorna
    Konung Gustav V och Drottning Victoria........

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Ja det var flera färjor som var byggda så och de kallades för u-båtar.
    Och inte bara restaurangen utan det mesta av resandeutrymmena fanns under vagnsdäck.
    Hälsingborg var den sista av färjorna som såg ut på det sättet.
    Men på den fanns i alla fall en gång mellan sidorna ovanför vagnsdäck. Nog så viktigt eftersom tobakskiosken fanns på ena sidan och chokladkiosken på andra.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Hälsingborg var den sista av färjorna som såg ut på det sättet.
    Men på den fanns i alla fall en gång mellan sidorna ovanför vagnsdäck. Nog så viktigt eftersom tobakskiosken fanns på ena sidan och chokladkiosken på andra.
    Hur högt upp gick den gången? På bilden tycker jag det ser ut som att den borde behöva gå på samma däck som styrhytterna. Eller hur var det löst?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En ångbåt! Var den koleldad?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    En ångbåt! Var den koleldad?
    För ”Gustaf V” : från början 1909 koleldad men från 1954 ombyggd till oljeeldning.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Lite mera info om denna tågfärja:
    http://www.faktaomfartyg.se/konung_gustav_V_1910.htm
    Vackert fartyg/Ulf

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Hur högt upp gick den gången? På bilden tycker jag det ser ut som att den borde behöva gå på samma däck som styrhytterna. Eller hur var det löst?
    Det var nog verkligen bara en "gång", alltså en relativt smal passage. Gissar att det var trappor i färjans färdriktning och så 90-gradersböj när man kom upp.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det var nog verkligen bara en "gång", alltså en relativt smal passage. Gissar att det var trappor i färjans färdriktning och så 90-gradersböj när man kom upp.
    Helt fel, en bred och rak gång mellan promenaddäcken.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Helt fel, en bred och rak gång mellan promenaddäcken.
    Med trappor, dock.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag har svaga minnen av Gustav V som man uppfattade som urgammal på 60-talet. Det fanns en annan gammal kämpe i S/S Starke som gick mellan Värtan och Nådendal. Hittade några bilder på Digitalt forum och bifogar länk.

https://digitaltmuseum.se/0210180724.../media?slide=0

Ps. Minns också HH-färjorna med passagerarutrymmet längt ner. Kändes väl sisådär. Halva nöjet var ju att sitta däruppe och spana. Ds.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •