Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: En sjöfartsbild

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: En sjöfartsbild

Ett stort antal bilder på digitaltmuseum, bland annat från vagnsdäck:

https://digitaltmuseum.se/search/?q=...f%20v&o=0&n=80

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Tackar för vänliga ord. Jag var 13 år när bilden togs och måste nog erkänna att det nog handlade mer om tur än om skicklighet den gången. Vad gäller att tågen inte syns så är det ju ofta så med större färjor. Men på denna bild syns tågen utan problem:

Väldigt fin bild som vanligt. Har du koll på hur många bilder du tagit både privat och yrkesmässigt under alla år ? Det måste vara en enorm bild- och kulturskatt.

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Tackar för vänliga ord. Jag var 13 år när bilden togs och måste nog erkänna att det nog handlade mer om tur än om skicklighet den gången. Vad gäller att tågen inte syns så är det ju ofta så med större färjor. Men på denna bild syns tågen utan problem:

En fundering. De nyare färjorna (Tycho Brahe, Aurora) var ju konstruerade att alltid gå vända på samma sätt (inkluderande att restarureringen var lagd i Helsingörs-änden, finare utsikt).
    Men hur var det med de äldre? Gick de alltid vända likadant? Det enda osymetriska, för passagerarna, var väl om tobakskiosken låg på nord- eller sydsidan.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    En fundering. De nyare färjorna (Tycho Brahe, Aurora) var ju konstruerade att alltid gå vända på samma sätt (inkluderande att restarureringen var lagd i Helsingörs-änden, finare utsikt).
    Men hur var det med de äldre? Gick de alltid vända likadant? Det enda osymetriska, för passagerarna, var väl om tobakskiosken låg på nord- eller sydsidan.
    Jag tror knappast de vändes. Däremot gjorde Scandlines färjor det, exempelvis Carola i bakgrunden, eftersom de hade traditionell för och akter.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag tror knappast de vändes. Däremot gjorde Scandlines färjor det, exempelvis Carola i bakgrunden, eftersom de hade traditionell för och akter.
    Nej, att de inte vändes i normal trafik är klart. Men hände det att de vändes t.ex. efter varvsbesök?
    Praktexemplet på att inte vända var väl annars färjan Fynshav, som en av de sista somrarna med gamla färjor, ryckte in som avlastning. Till skillnad från de vanliga färjorna hade hon markant för och akter, även om det gick att lasta över bägge. För att spara tid utnyttjades detta, så att hon syntes backa hela vägen från Helsingborg till Helsingör. Detta såg ju alla som tittade ut mot sundet, och Helsingborgs Dagblad gjorde ett reportage om saken, och varför hon backade hela vägen. Med slutklämmen "men när hon ska tillbaka måste hon vända".

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Väldigt fin bild som vanligt. Har du koll på hur många bilder du tagit både privat och yrkesmässigt under alla år ? Det måste vara en enorm bild- och kulturskatt.
    När det gäller diabilder så vet jag inte exakt. Jag har ca 6.800 diabilder med kollektivtrafik i mitt register, men sedan finns det minst 20.000 till som inte är registrerade. Den digitala samlingen har jag bättre koll på - där finns det just nu 29.734 kollektivtrafikbilder. Mest tåg, men också spårvagnar, tunnelbanor och lite, lite bussar.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Den äldsta generationen med salonger under vagndäck vändes aldrig vad jag kan minnas. I så fall hade serveringen hamnat i fel ände, den låg i Helsingörsänden. Nästa generation som började med m/f Najaden 1967 kunde vara felvänd någon enstaka gång vid krånglande bogportar. m/f Najadens bogportar krånglade så mycket i början att hon seglade några månader med bogportarna öppnade och fastkedjade. Prinsessorna m/f Anne-Marie och m/f Elisabeth var "enriktningsfärjor" och vändes två gånger på resan mot Helsingör men inte alls mot Helsingborg. I Helsingör körde SFL-färjorna direkt in men måste alltid vända vid avgång därifrån. I Helsingborg måste den nya generation SFL-färjor m/s Betula-> vända också vid ankomst Helsingborg. Inte m/s Carola så länge hon använde det gamla färjeläget tillsammans med s/s Betula.

Apropå övergång för passagerarna mellan babords och styrbords promenaddäck som m/f Hälsingborg var först med funderar jag på om m/f Dan, ombyggd och inglasad lite senare om hon fick samma övergång, men minnet sviker mig. Några andra större ombyggnader gjordes inte av en första generationen sedan d/f Svea blivit dieselfierad 1958 förutom att kioskförsäljningen flyttades från vagndäck till promenaddäck och sedan ner i salongen, men inte på alla vad jag minns. Styrmannen skötte valutaväxlingen från sin lilla kajuta längst fram på babords sida riktning Helsingör.

/jes som tillbringade all ledig tid i hamnen, på färjorna och Hbf samt HSS. Att skolka fanns inte på kartan då. Under mesta skoltiden hade jag sundsutsikt från skolornas fönster så det gick ju att hålla koll ändå! Eftersom pappa var storrökare var det alltid sanktionerat med en tur till Helsingör och köpa billiga cigarretter ombord. På den tiden fanns det absolut inga åldersrestriktioner vad gällde tobak på färjorna!

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Den äldsta generationen med salonger under vagndäck vändes aldrig vad jag kan minnas. I så fall hade serveringen hamnat i fel ände, den låg i Helsingörsänden. Nästa generation som började med m/f Najaden 1967 kunde vara felvänd någon enstaka gång vid krånglande bogportar. m/f Najadens bogportar krånglade så mycket i början att hon seglade några månader med bogportarna öppnade och fastkedjade. Prinsessorna m/f Anne-Marie och m/f Elisabeth var "enriktningsfärjor" och vändes två gånger på resan mot Helsingör men inte alls mot Helsingborg. I Helsingör körde SFL-färjorna direkt in men måste alltid vända vid avgång därifrån. I Helsingborg måste den nya generation SFL-färjor m/s Betula-> vända också vid ankomst Helsingborg. Inte m/s Carola så länge hon använde det gamla färjeläget tillsammans med s/s Betula.

Apropå övergång för passagerarna mellan babords och styrbords promenaddäck som m/f Hälsingborg var först med funderar jag på om m/f Dan, ombyggd och inglasad lite senare om hon fick samma övergång, men minnet sviker mig. Några andra större ombyggnader gjordes inte av en första generationen sedan d/f Svea blivit dieselfierad 1958 förutom att kioskförsäljningen flyttades från vagndäck till promenaddäck och sedan ner i salongen, men inte på alla vad jag minns. Styrmannen skötte valutaväxlingen från sin lilla kajuta längst fram på babords sida riktning Helsingör.

/jes som tillbringade all ledig tid i hamnen, på färjorna och Hbf samt HSS. Att skolka fanns inte på kartan då. Under mesta skoltiden hade jag sundsutsikt från skolornas fönster så det gick ju att hålla koll ändå! Eftersom pappa var storrökare var det alltid sanktionerat med en tur till Helsingör och köpa billiga cigarretter ombord. På den tiden fanns det absolut inga åldersrestriktioner vad gällde tobak på färjorna!
    Jag vill minnas att övergången var något nytt när Helsingör sattes i trafik. Svea fick den vid ombyggnaden. Dan och Kärnan hade ingen gång, vad jag kan minnas. Men när LB fick fler färjor i trafik blev det med dem vi gjorde våra inköpsresor. De var rymligare och höll tidtabellen bättre, även om bussresan i Helsingör tillkom.
    Och när sedan Sundbussarna kom blev det ännu mera sällan med DSB, även om det hände.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

När det gäller diabilder så vet jag inte exakt. Jag har ca 6.800 diabilder med kollektivtrafik i mitt register, men sedan finns det minst 20.000 till som inte är registrerade. Den digitala samlingen har jag bättre koll på - där finns det just nu 29.734 kollektivtrafikbilder. Mest tåg, men också spårvagnar, tunnelbanor och lite, lite bussar.
    En minst sagt respektingivande samling. Trevligt !

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Medlem
    mar 2018

Jag lyckades faktiskt pricka in att åka med Princesse Elisabeths sista resa från Helsingör till Helsingborg, augustin 1997. Och stod sedan på kajen när hon för sista gången lämnade Helsingborg, saluterad, i tur och ordning, från tutorna på hamnens båtar och färjor. Och av Prinsessen Anne-Marie, som hon, för sista gången, mötte utanför hamnen. Hann t.o.m.
    ta en dokumentationsbild (men med mycket i övrigt att önska) av det mötet.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Notera också DFDS m/s Queen of Scandinavia (ex Finlandia [Silja)] som hade anlöp i Helsingborg på traden Köpenhamn-Oslo.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag vill minnas att övergången var något nytt när Helsingör sattes i trafik. Svea fick den vid ombyggnaden. Dan och Kärnan hade ingen gång, vad jag kan minnas. Men när LB fick fler färjor i trafik blev det med dem vi gjorde våra inköpsresor. De var rymligare och höll tidtabellen bättre, även om bussresan i Helsingör tillkom.
    Och när sedan Sundbussarna kom blev det ännu mera sällan med DSB, även om det hände.
    Jag åkte förstås alltid tågfärja. Att DSB-färjorna ibland blev sena berodde att man måste vänta på försenade tåg ibland till skillnad från en bilfärja. Det var säkert mycket kommunikation mellan DSB:s överfartsledare i Helsingör och SJ tågledning i Malmö som brottades med trafiken till och från Helsingborg F och fick planera in ändrade möten. Enkelspår och ingen fjärrblockering åt vare sig Ängelholm eller Hässleholm. Innan fjb kom var samtliga stationer utmed Skånebanan bevakade dagligen i olika utsträckning. I de flesta fall skulle också hopkoppling med Malmödelen ske i Hässleholm. Vänta eller skicka utlandsvagnarna med nästa tåg.

Godstrafiken gick ju via Ramlösa (idag Hbgb)-Helsingborg C- Helsingborg F. V-tågen (mannen med flaggan) gick i stort sett varje timme dygnet runt.

Om övergångar ombord på färjorna har minnet tillsvidare bleknat och intresserar säkert inte heller detta forum.

Medlem
    mar 2018

Notera också DFDS m/s Queen of Scandinavia (ex Finlandia [Silja)] som hade anlöp i Helsingborg på traden Köpenhamn-Oslo.
    Ja, det var hon som saluterade först!

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Jag tror det är DFDS M/S Crown of Scandinavia , senare M/S Crown Seaways som syns.

Medlem
    mar 2018

Jag åkte förstås alltid tågfärja. Att DSB-färjorna ibland blev sena berodde att man måste vänta på försenade tåg ibland till skillnad från en bilfärja. Det var säkert mycket kommunikation mellan DSB:s överfartsledare i Helsingör och SJ tågledning i Malmö som brottades med trafiken till och från Helsingborg F och fick planera in ändrade möten. Enkelspår och ingen fjärrblockering åt vare sig Ängelholm eller Hässleholm. Innan fjb kom var samtliga stationer utmed Skånebanan bevakade dagligen i olika utsträckning. I de flesta fall skulle också hopkoppling med Malmödelen ske i Hässleholm. Vänta eller skicka utlandsvagnarna med nästa tåg.

Godstrafiken gick ju via Ramlösa (idag Hbgb)-Helsingborg C- Helsingborg F. V-tågen (mannen med flaggan) gick i stort sett varje timme dygnet runt.

Om övergångar ombord på färjorna har minnet tillsvidare bleknat och intresserar säkert inte heller detta forum.
    Jag följde med vad SJ och DSB skrev om tågen mellan Danmark och Sverige. Båda hävdade att tågen, för det mesta, var i tid när de kom till respektive färjehamn. Och att orsaken till att tågen var försenade från hamnen berodde på den andre.
    Tågfärjornas tidtabell kom ofta i olag framåt dagen, vilket gjorde att man kunde få vänta innanför biljettkontrollen (som verkade följa tidtabellen), och inte kunde vara säker på vilken färja man hamnade på, och när den kom fram. Vilket ju inte var bra när man inte bodde i staden utan skulle vidare till sommarstugan med en glestrafikerad busslinje, med sina 10 (senare 15) kg livsmedel man fick införa från Danmark.
    När jag var liten seglade tågfärjorna efter en oregelbunden tidtabell, beroende på tågens tider (ja, det kanske fanns opublicerade seglingar också, men dem kunde man ju inte planera efter). Medan Betula, och DSBs bilfärja Kronborg seglade var 90e minut. När det sedan kom flera färjor övergick man till regelbunden tidtabell, vilket gjorde att vissa tågtider måste anpassas, eftersom vissa vagnkombinationer i persontågen var längre än vad de äldsta färjorna (Dan, Svea, Kärnan) hade spår för. Och om då den regelbundna tidtabellen hade hunnit förskjuta sig ett (eller ett par) snäpp blev det problem.
    Men färjetrafiken var intensiv. Jag minns, med förtjusning, en tidtabell för dem som visade ständig trafik från 4 på morgonen till 1 på natten. Och sedan anmärkningen "leden trafikeras dessutom flitigt under nattimmarna".
    Det där med förseningarna kändes speciellt som ett problem den gång jag varit på ett seminarium i Helsingör och skulle åka tåg mot Alvesta. Anmärkningen i tidtabellen var att man inte kunde kliva ombord på tåget på stationen i Helsingör, utan skulle göra det ombord på färjan. Visserligen fanns det en angiven avgångstid för färjan, men erfarenheten sa att det inte alls var givet att man skulle släppas ombord på just den färjan; det skulle mycket väl kunna bli den försenade föregående färjan, där tåget inte var. Men det fungerade denna gång.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Samt lite, lite fartyg verkar det som.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Samt lite, lite fartyg verkar det som.
    Ja, men bara lite... tveksamt om det är ens 500.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Eftersom tågfärjan Hälsingborg nämns här så kan jag inte låta bli att tänka på tågfärjan Helsingør. Vad jag vet var dessa två väldigt lika varandra, fast Helsingør var 5 år äldre än Hälsingborg, då Helsingør var byggd 1955 och Hälsingborg 1960.

Helsingør skickades till slut till Malta de sista åren hon var i livet. Folk som sett Helsingør i Malta har berättat för mig at spåren fanns kvar så det syntes in i det sista att det var en tågfärja, trots att de annars hade gjort vissa ombyggnader som förändrat utseendet en del. Helsingør fick ett i mitt tycke makabert öde. Den en gång i tiden så stolta tågfärjan från HH-leden sänktes utanför Mġarr på Malta och ligger på havsbotten för att bli dykobjekt. Vad jag förstått finns spåren kvar än idag, så en uppmärksam dykare kan nog se att det är en tågfärja.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala, men delvis bor jag även i Belgrad

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Eftersom tågfärjan Hälsingborg nämns här så kan jag inte låta bli att tänka på tågfärjan Helsingør. Vad jag vet var dessa två väldigt lika varandra, fast Helsingør var 5 år äldre än Hälsingborg, då Helsingør var byggd 1955 och Hälsingborg 1960.
    Helsingør skickades till slut till Malta de sista åren hon var i livet. Folk som sett Helsingør i Malta har berättat för mig at spåren fanns kvar så det syntes in i det sista att det var en tågfärja, trots att de annars hade gjort vissa ombyggnader som
    förändrat utseendet en del. Helsingør fick ett i mitt tycke makabert öde. Den en gång i tiden så stolta tågfärjan från HH-leden sänktes utanför Mġarr på Malta och ligger på havsbotten för att bli dykobjekt. Vad jag förstått finns spåren kvar än idag, så en uppmärksam dykare kan nog se att det är en tågfärja.
    Jag såg den 1996 och då gick den som ren godsfärja mellan Gouzo och en hamn vid Valetta, färjan var vitmålad och hade fått lite högre kanter i ändpartierna kanske för att stå emot hög sjö.
    Men på den ordinarie rutten till Gouzo gick också lite större danska tågfärjor av den typ som en gång användes på Stora Bält. Originellt var att så gott som alla danska skyltar ombord fanns kvar fast man kan anta att få av resenärerna förstod budskapen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag och mina vänner funderar på att ta en vårtur till Damnark och fotografera fina banvallar och tåg efter vägen.
    Dessutom är vi sugna på att stanna till vid Grenå där man fortfarande skrotar båtar. Någon som vet om man kan kika in på båtskroten och köpa med sig några fina fartygs detaljer. Kanske kan det finnas några attraktiva detaljer eller ädelträ paneler från en gammal tågfärja. Någon som besökt Grenå båtskrot.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •