Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hur lastar man?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Hur lastar man?

En liten fråga....
    Hur lastar man ett containertåg, har det någon betydelse hur/var man lastar fulla respektive tomma container på tåget?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hur lastar man?

Inte så mycket var i tåget utan mer var på vagnen man sätter lasten. Det är ganska så lätt att överskrida maximalt tillåten axellast om man inte tänker efter. En fullastad container/trailer kan väga upp till 35-40 ton.

GC har ett bra verktyg i Godsvagns-handboken: https://www.greencargo.com/sv/godsvagnshandboken/

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Jag vet inte vad som föranlett trådstartarens fråga, men om man jämför med lastbilar så skall en tung last placeras
    över axlarna. Det innebär att en liten men tung container skall placeras långt bak på fordonet eftersom den då
    kommer över axlarna. Annars får man en onödigt stor belastning på ramen i fordonet i stället för att axlarna tar
    upp lasten. Det ser underligt ut när det kommer en trailerdragare med en liten container längst bak på ett i övrigt
    tomt flak, men är helt korrekt.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Fyren Visa inlägg
    Inte så mycket var i tåget utan mer var på vagnen man sätter lasten. Det är ganska så lätt att överskrida maximalt tillåten axellast om man inte tänker efter. En fullastad container/trailer kan väga upp till 35-40 ton.

GC har ett bra verktyg i Godsvagns-handboken: https://www.greencargo.com/sv/godsvagnshandboken/
    Två 6-meters (20-fots) containers kan väga 50 ton ihop och det får lätt plats på en 4-axlig järnvägsvagn.
    Det borde inte vara problem med containers, kanske med lastbilar/trailers.

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Två 6-meters (20-fots) containers kan väga 50 ton ihop och det får lätt plats på en 4-axlig järnvägsvagn.
    Det borde inte vara problem med containers, kanske med lastbilar/trailers.
    Lite problem som kan uppstå i en liknade situation.

Låt oss säga att den ena burken är tom och den andra är full. Om den fulla placeras på sidan med lastkänningsventil ( vad heter den ) då kommer alla axlar bromsa som om det är två fulla burkar på vagnen. Stor risk för hjulskador på axlarna vid den tomma burken.

Låt oss säga att den ena burken är tom och den andra är full. Om den tomma placeras på lastkänningsventil ( vad heter den ) då kommer alla axlar bromsa som om det är två tomma burkar på vagnen. Med risk att vagnen kommer bromsa sämre i verkligheten än på pappret.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg
    Lite problem som kan uppstå i en liknade situation.

Låt oss säga att den ena burken är tom och den andra är full. Om den fulla placeras på sidan med lastkänningsventil ( vad heter den ) då kommer alla axlar bromsa som om det är två fulla burkar på vagnen. Stor risk för hjulskador på axlarna vid den tomma burken.

Låt oss säga att den ena burken är tom och den andra är full. Om den tomma placeras på lastkänningsventil ( vad heter den ) då kommer alla axlar bromsa som om det är två tomma burkar på vagnen. Med risk att vagnen kommer bromsa sämre i verkligheten än på pappret.
    Och just därför sitter det på de allra, allra flesta vagnarna med lastbromsautomat minst två utvägningsventiler, diagonalt i varsitt hörn av vagnen, för att utjämna dessa skillnader.

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av Godsskada Visa inlägg
    Och just därför sitter det på de allra, allra flesta vagnarna med lastbromsautomat minst två utvägningsventiler, diagonalt i varsitt hörn av vagnen, för att utjämna dessa skillnader.
    MÅNGA vagnar har bara en. De få timmervagnar jag drar runt på, med gamla träslipers, har bara en. De flesta, om inte alla, vagnar vi får leverans av slipers på har bara en. Makadamvagnar har oftast en. Oftast ett ickeproblem då de lossas jämnt. De få sexaxliga tvåtrailervagnar med jakobsboggie jag dragit runt på har två. En för axel 1-4 en för axel 5-6.

Hur är det med
    Hbns?
    Moderna en-trailervagnar?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

MÅNGA vagnar har bara en. De få timmervagnar jag drar runt på, med gamla träslipers, har bara en. De flesta, om inte alla, vagnar vi får leverans av slipers på har bara en. Makadamvagnar har oftast en. Oftast ett ickeproblem då de lossas jämnt. De få sexaxliga tvåtrailervagnar med jakobsboggie jag dragit runt på har två. En för axel 1-4 en för axel 5-6.

Hur är det med
    Hbns?
    Vilken typ av vagnar har du i tågen, bilder littra? Intressant hur som helst.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Hur är det med
    Hbns?
    Man får väl anta att vagnar gjorda för två 20-fots (6-meters) containers, har två sådana ventiler, för det kan ju vara bara en container, eller en tom och en fullastad.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Nu tror jag inte att trådstartaren avser vagnar med tomma containrar jämfört med vagnar med lastade containrar. Men i USA så har några tåg spårat ur i ’the world famous horseshoe curve’ i Pennsylvania på grund av att lätta vagnar placerats först i tåget och lastade vagnar placerats längst bak i tåget. Men jag är övertygad om att detta inte kan inträffa i Sverige framför allt beroende på att godstågen i Sverige - och Europa - är relativt korta och därmed lätta. Så se detta inlägg som en parantes.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Janne Åberg Visa inlägg
    Nu tror jag inte att trådstartaren avser vagnar med tomma containrar jämfört med vagnar med lastade containrar. Men i USA så har några tåg spårat ur i ’the world famous horseshoe curve’ i Pennsylvania på grund av att lätta vagnar placerats först i tåget och lastade vagnar placerats längst bak i tåget. Men jag är övertygad om att detta inte kan inträffa i Sverige framför allt beroende på att godstågen i Sverige - och Europa - är relativt korta och därmed lätta. Så se detta inlägg som en parantes.
    GC har ju haft en del urspårningar beroende på att lätta olastade vagnar långt fram i vagnslasttåg fått stora längsgående krafter vid bromsningar. Det är orsaken till att det nu finns en regel om att loken ska läggas i G-broms vid tågvikter över 800 ton. I G-broms bromsar ju loket betydligt sämre och bromsen lossar väldigt långsamt vilket gör att ryck i tåget undviks då förhoppningsvis alla vagnar lossat när loket är loss och kan börja dra igen. Vad jag hört så har exempelvis DB också regler om G-broms både på lok och ett antal vagnar i tågens främre del just för detta!

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Man får väl anta att vagnar gjorda för två 20-fots (6-meters) containers, har två sådana ventiler, för det kan ju vara bara en container, eller en tom och en fullastad.
    Var tvungen att förbruka en livlina och
    ”Ringde en vän”

När 20fots burk ställs på vagn med en kännare så SKALL den ställas på den sidan som inte har någon ventil eller mitt på vagn. Ställs den på sidan skall vagnens bromvikt räknas som olastad.

Ställs den på mitten så räknas bromsvikten som vanligt. Men varför ställer man då inte alltid i mitten? Jo, om vagnen skall gå A-B-C-D så kan det vara så att en burk ställs på i A och en i C. Men båda lossas i D. Om den står i mitten måsten den flytta innan lastning av burk nr2

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •