Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Industrispår i Spånga

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Industrispår i Spånga

När man byggde Mälarbanans fyrspår till Spånga så installerade man en sprillans ny växel mot industriområdet längs med Bromstensvägen, man har även lagt helt nytt spår och elektrifierat med nya blänkande stolpar. Men går det någon trafik dit i dagsläget eller har det gjort senaste åren? Som jag förstått det är det bara första snutten från fyrspåret som är i bra skick. Enligt google maps blir stickspåret snabbt nedgånget och kontaktledningen upphör.

Varför kostar man på massa miljoner för att fräsha upp ett stickspår till en nedlagt industri? Har man planer på att dra igång någon trafik dit?

https://www.google.com/maps/@59.3852...2!9m2!1b1!2i50

Vad användes spåret till innan det blev så nedgånget? Några kända industrier där i området?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Industrispår i Spånga

På senare år gick det avgående vagnar med returpapper därifrån. Dessutom gick det endel vagnar med skrot till Skelefteå (Rönnskärsverken) från Spånga men de lastades i andra ändan av stationen. Green Cargo lade ned trafiken till Spånga sista januari 2012 även om det nog var några veckor tidigare man var där sista gången. Petersson Rail tog över returpapperstransporterna i någon gång andra halvan av 2011 men jag är osäker på om man någonsin var där under 2012. Så troligtvis har det inte gått godstransporter från det spåret sedan december 2011.

Från gamla postvagnen

/Måns

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Weser Visa inlägg
    När man byggde Mälarbanans fyrspår till Spånga så installerade man en sprillans ny växel mot industriområdet längs med Bromstensvägen, man har även lagt helt nytt spår och elektrifierat med nya blänkande stolpar. Men går det någon trafik dit i dagsläget eller har det gjort senaste åren? Som jag förstått det är det bara första snutten från fyrspåret som är i bra skick. Enligt google maps blir stickspåret snabbt nedgånget och kontaktledningen upphör.
    Det är ju Lunda industriområde du tänker på. Detta fina lilla spårområde och tidigare trafik där har avhandlats i flera trådar, b la dessa:
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...ll-Sp%C3%A5nga
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...%C3%A5nga-idag

Nu var det ett tag sedan jag var förbi så jag har inte dagsaktuell koll, men som sammanfattning kan man säga att växeln lades in dels för att stockholms stad som äger spåren i Lunda ville behålla möjligheten, trots att det verkar osannolikt att någon ny sådan verksamhet någonsin kommer etablera sig.
    Dessutom ansåg tydligen TRV att det var bra med ett "stick" i området för arbetsfordon och dyl. Ett tag var det också uppe en förfrågan från TRV att få överta den södra delen av Lunda som spårområde, där stadens parkering för bortforslade fordon idag finns, men det var inte staden så intresserad av , har sett någon gammal diarieförd handling om det.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stort tack för era svar!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •