Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Roadtrip, Gävle-Sandviken-Storvik-Avesta Krylbo-Uppsala (Bildserie)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Roadtrip, Gävle-Sandviken-Storvik-Avesta Krylbo-Uppsala (Bildserie)

Efter Gävlebesöket så bar det av till Uppsala. Den färden gick inte den snabbaste vägen utan en omväg in i Bergslagen.
    Bergslagen är en del av landet som jag är nyfiken på, som jag gärna skulle vilja se mer av denna delen.
    Vad jag kan förstå så finns det mycket av Svensk stål och gruv industrier i detta område och många äldre brukmiljöer.
    Det man känner till om Sandviken är ju deras Sandviks suveräna stålverktyg och Bandylaget så klar, men mer kände jag inte till.
    Det blev bara ett kort stopp i Sandviken, men vi hann se att det fanns mycket äldre byggnader där.

Storvik och Avesta Krylbo har man hört talas om som större järnvägsknutar.
    Vägen mellan Storvik och Krylbo kantade av många platser där det ser ut vara större industrier.
    När man sedan började fördjupa sig lite mer om dom olika platserna så visar det sig vara större än vad jag trott. Hofors är ett med sitt stålverk, Garpenberg ser ut ha ett pappersbruk och vad som egentligen fanns i Fors fick jag ingen uppfattning om.
    Sedan spelade Jularbo en liten trudelutt och Gruvlaven i Bodås blev jag också imponerad av, tyvärr blev inte resesällskapet lika intresserad av gruvlaven, utan den fick jag besöka själv några dagar senare på egen hand.

Sandviken.

Storvik.

Storviks stationshus.
    Detta är ju en riktig pampig byggnad, vad är anledningen till en så pass stort stationshus för orten Storvik är inte så stor, kan det vara att det är fyra banor som ansluter till denna plats och har därför blivit någon av en centralare plats i järnvägssammanhang.

Ett lokstall fanns där också.

Ett Fliståg som såg ut kamma från Norge via Charlottenberg och tror det gick till Gävle och kanske t.o.m Fliskär :)

Moelven är väl något Norskt ?

Något som ser ut ha varit Vattentornet ii Storvik men det ligger ganska långt från Järnvägen. Kan det har varit fler spår en gång i tiden.

Trafiken var inte så stor denna tiden på dagen.

Pampigt.

En Tib Regina.

Så bar det av vidare mot Avesta Krylbo och detta var den enda avstickaren jag fick tillstånd till i närheten av Hästbo och Bodås Gruvlav.

Framme i Krylbo vill det på snöa lite.

Ett av Hactors tomma Timmertåg.

Detta tåg lite som en överraskning eftersom jag inte riktigt hade kolla på olika banor och driftplatser.

Några uppställda tankvagnar.

Ett annat tåg hade kommit in medans vi åt en jättegod dagens vid en liten restaurang i närheten. Detta tåg hade sedan börjat växla om en del vagnar på bangården.

Minns inte riktigt varifrån detta tåg kom men Falun bör väl kunna stämma, men gör en helgardeing med både Borlänge och Mora.

Krylbo stationshus är också en imponerande byggnad. Avesta Krylbo är väl också en ganska känd centralort inom järvägarna.

En stor bangård.

Ett X55 som bör gå till Falun som alla andra tåg i denna region :) Men garderar med Borlänge så länge.

Det var nog tur med en gardering för svaret till förra bilden står skrivet ovanför dörrarna.

Gamla hederliga tegelhus faller mig i smaken.

Så kom vi fram till Uppsala och Hotellet vi bodde på låg alldeles vid Järnvägsstationen så då fick det bli en snabis på Uppsala C där blå tåget just skulle avgå mot Falun, men gardering Göteborg.

Ohh, där var det tur med en gardering också då tåget går mot Göteborg.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Sv: Roadtrip, Gävle-Sandviken-Storvik-Avesta Krylbo-Uppsala (Bildserie)

Tack så mycket för fantastikst fina bilder. Otroligt hur långt bildkvaliteten kommit. Jag minns mina försök att fotografera "Nordpilen" med min Instamatic-kamera. Inget att visa upp här.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Härliga bilder Mikael och tack för att du kallar stationen för Krylbo och det finns/fanns gofika i Storvik.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Industrin vid Fors är Stora Ensos kartongbruk, Garpenberg är en gruva

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mikael Lundberg Visa inlägg

Minns inte riktigt varifrån detta tåg kom men Falun bör väl kunna stämma, men gör en helgardeing med både Borlänge och Mora.
    Eftersom du också fick med X55-an som bara gick till Borlänge, så måste du varit där en Måndag till Fredag, och då måste tåget med avgång 12.39 kommit från Falun (medan hade det varit en SoH hade det kommit från Mora). Och självklart har det tagit vägen över Borlänge.
    Trevligt reportage, med bra foton, som alltid.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för fina bilder. Jo, Fors har ett pappersbruk. Världens bästa.. :) eniros bild
    För några år sedan byggdes ett spåranslutet lager i Jularbo som StoraEnso använder. Ser onekligen lite trångt ut i Fors.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Trevliga bilder! Blå tåget ser inte så fräscht ut med det bleka och smutsiga Rc-loket med fula dekaler.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är trångt i Fors men det har blivit bättre efter att man flyttat väg 68 till andra sidan sjön. Så nu mera finns expansions möjligheter öster ut. Tidigare var Bruket inklämt mellan 68an och järnvägen. Vilket tvingade fram lösningen med lager i Jularbo.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •