Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: BLÅ TÅGET snart BRUNA TÅGET?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

BLÅ TÅGET snart BRUNA TÅGET?

Tycker det är tragiskt att se hur smutsiga vagnarna i BLÅ TÅGET är numera. Från handtvättade i Uddevalla för några år sedan till inte alls tvättade numera.
    Hela idén med tåget var ju att det skulle vara ett lite lyxigare tåg, men det ser allt annat än lyxigt ut i den nya bruna nyansen man rullar omkring med. Skulle man växla in TÅGAB:s bruna AB3 så skulle ingen märka någon skillnad.

//R

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: BLÅ TÅGET snart BRUNA TÅGET?

Citat Ursprungligen postat av Robert Brink Visa inlägg
    Tycker det är tragiskt att se hur smutsiga vagnarna i BLÅ TÅGET är numera. Från handtvättade i Uddevalla för några år sedan till inte alls tvättade numera.
    Hela idén med tåget var ju att det skulle vara ett lite lyxigare tåg, men det ser allt annat än lyxigt ut i den nya bruna nyansen man rullar omkring med. Skulle man växla in TÅGAB:s bruna AB3 så skulle ingen märka någon skillnad.

//R
    Tycker nog att det gäller fler bolag som tex SJ:s X2000, X55, personvagnar, Tågabs silvermålade personvagnar, västtrafiks fordon mfl. Huvudproblemet nu är väl att det är vinter och att man inte kan tvätta fordon som sig bör pga kyla. Men även tvättmedlet(oxalsyran) man använder i tågtvättar är för svagt! Nä en rejäl omgång med SJ ytter vore fint!:)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Bergman Visa inlägg
    Tycker nog att det gäller fler bolag som tex SJ:s X2000, X55, personvagnar, Tågabs silvermålade personvagnar, västtrafiks fordon mfl. Huvudproblemet nu är väl att det är vinter och att man inte kan tvätta fordon som sig bör pga kyla. Men även tvättmedlet(oxalsyran) man använder i tågtvättar är för svagt! Nä en rejäl omgång med SJ ytter vore fint!:)
    Klart vädret spelar roll, det går inte att tvätta när det är minusgrader. Men BLÅ TÅGET har varit skitigt hela sommaren och då kan man inte skylla på vädret. Man har slutat att handtvätta i Uddevalla eftersom man har verkstad där numera. Just BLÅ TÅGET har varit extremt noga med ett rent tåg, det kan jag intyga eftersom jag var där och jobbade tidigare.
    Att tex SJ har en hel del skitiga tåg är vi ganska vana med numera...

//R

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett av Blå Tågets affärsidé var väl att ha en fin restaurangvagn/barvagn och alltid ha rena blänkade tåg som väckte uppmärksamhet.
    Att då bli ett i mängden av smutsiga tåg som rullar på våra banor är väl långt från den tanken.
    Det är klar att man kan hålla vagnarna rena om viljan och ekonomin finns.
    Titta på turistbussarna, finns inga smutsiga bussar som rullar ut på morgonen oavsett väder.

Senast redigerat av ulf.eriksen@gmail.com den 2018-03-24 klockan 21:09:46.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Klart vädret spelar roll, det går inte att tvätta när det är minusgrader. Men BLÅ TÅGET har varit skitigt hela sommaren och då kan man inte skylla på vädret. Man har slutat att handtvätta i Uddevalla eftersom man har verkstad där numera. Just BLÅ TÅGET har varit extremt noga med ett rent tåg, det kan jag intyga eftersom jag var där och jobbade tidigare.
    Att tex SJ har en hel del skitiga tåg är vi ganska vana med numera...

//R
    Underligt att det trots vädret med minusgrader går att tvätta taxibilarna varje dag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Där är kundupplevelsen påtaglig för ALLA i organisationen. Det är den tyvärr alltför sällan i tågbranschen. Det känns skillnad med MTRX och SagaRail.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Underligt att det trots vädret med minusgrader går att tvätta taxibilarna varje dag.
    Tågtvättanläggningarna är inte byggda för vinterklimat och minusgrader! Om du ska kunna tvätta tåg oavsett årstid och väder så lär du bygga hallar som du får in hela tågset i för tågen måste ju kunna torka innan de körs ut i minus grader igen! Så det går inte att jämföra med tvätt av en taxibil.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Bergman Visa inlägg
    Tågtvättanläggningarna är inte byggda för vinterklimat och minusgrader! Om du ska kunna tvätta tåg oavsett årstid och väder så lär du bygga hallar som du får in hela tågset i för tågen måste ju kunna torka innan de körs ut i minus grader igen! Så det går inte att jämföra med tvätt av en taxibil.
    Varför inte? De körs inte ut snustorra. Men biltvättarna är kanske bättre?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I alla fall där jag tvättar bilen torkas den med varmluft.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Perfa Visa inlägg
    I alla fall där jag tvättar bilen torkas den med varmluft.
    Så inte vid t ex W&D Carwash i Fagersjö. Ändå ser man taxibilar där oberoende av väder och temperatur.

Robert
    Fripassagerare

Jag har då inget problem att tvätta i utomhustvätt i minusgrader, bil alltså.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Rätt noterat Robban, tyvärr har den ihållande kalla väderleken omöjliggjort handtvätt som du precis refererar till görs i Uddevalla, nu när vädret blir bättre får vi "tvätta ifatt". Tyvärr vill vi undvika maskintvätten i Göteborg då den sliter hårt på lacken samt inte "når in" i dörrpartierna ordentligt.

Men visst, jag håller med, det ser inte snyggt ut men även vi får göra våra prioriteringar.

Peter Alsén
    diversearbetere inom Järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har nog aldrig tvättat min bil på vintern. Brukar vänta till våren, när jag känner för det (och det gör man, för när ljuset kommer ser grejerna väldigt skitiga ut!). På vintern har man tillräckligt att göra ändå med att få grejer att fungera överhuvudtaget!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Jag har nog aldrig tvättat min bil på vintern. Brukar vänta till våren, när jag känner för det (och det gör man, för när ljuset kommer ser grejerna väldigt skitiga ut!). På vintern har man tillräckligt att göra ändå med att få grejer att fungera överhuvudtaget!
    Då gör du som järnvägsföretagen gör. Ingen tvättning vintertid för smutsen syns ju inte i mörkret.. :rolleyes:
    Fast de brukar skylla på annat t.ex. att att det inte finns tid att tvätta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu kan ni inte jämföra biltvätt och tågtvätt! Det finns ganska mycket andra faktorer som spelar in. Tex så är din bil inte upp mot 200 till 300m lång. Alltså, om din bil fryser efter en tvätt i minusgrader, så är det lite mindre area att ta hand om. Fryser ett tåg, så kan du ha upp mot 10-15 vagnar som fryser och som du måste tina upp lås på dörrar osv. På en bil har du max 5 dörrar inkl. bagageluckan.

Sen finns det annat att ta hänsyn till på järnvägen. Om du tvättar ett tåg i minusgrader och det rullar sedan ut ur tvätten lite småblött, så kommer det att droppa vatten på bangården. Detta medför att det kan bli såpahalt på marken där växlare ska sätta ner sina fötter under växling, detta görs inte utanför din lokala OK/Q8 Mack.
    Så att järnvägsfordon inte är lika lätta att tvätta på vintern som på sommaren, kan vi konstatera.

//R

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Du borde tvätta av din bil även på vintern för saltet äter upp lacken.

Men det är ju ett problem som tåg slipper iaf!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nu kan ni inte jämföra biltvätt och tågtvätt! Det finns ganska mycket andra faktorer som spelar in. Tex så är din bil inte upp mot 200 till 300m lång. Alltså, om din bil fryser efter en tvätt i minusgrader, så är det lite mindre area att ta hand om. Fryser ett tåg, så kan du ha upp mot 10-15 vagnar som fryser och som du måste tina upp lås på dörrar osv. På en bil har du max 5 dörrar inkl. bagageluckan.

Sen finns det annat att ta hänsyn till på järnvägen. Om du tvättar ett tåg i minusgrader och det rullar sedan ut ur tvätten lite småblött, så kommer det att droppa vatten på bangården. Detta medför att det kan bli såpahalt på marken där växlare ska sätta ner sina fötter under växling, detta görs inte utanför din lokala OK/Q8 Mack.
    Så att järnvägsfordon inte är lika lätta att tvätta på vintern som på sommaren, kan vi konstatera.

//R
    Förutsättningarna är alltså klarlagda. Återstår att någon tar sig an dessa 'utmaningar'. Alternativt får man ge tågen en annan färg så att de inte blir smutsiga. Rött tycks fungera (Nej, NSB har fler tåg än så!).

Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2018-03-26 klockan 11:34:37.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •