Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Lite funderingar om människor i järnvägsspår

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lite funderingar om människor i järnvägsspår

Lite funderingar om människor i järnvägsspår.
    En anhörig håller på att läsa en bok, Brev till min dotter. Omslaget visar en kvinna och ett barn som går på järnvägsspåret.
    https://www.adlibris.com/se/bok/brev...-9789137149806
    Vi vet ju på det här forumet alltför mycket vad det innebär, så följderna eller riskerna med detta går vi inte in något djupare här. Men mina funderingar gäller mer hur man kan förhindra detta. Eller i alla fall försöka förhindra. Just den här boken är utgiven 2017. Designern som har formgivit omslaget är:
    https://se.linkedin.com/in/sofia-scheutz-b3382336
    Och fotografen är:
    http://www.prhat.com/#0
    Designern är utbildad på Konstfack och fotografen har säkert någon liknande utbildning? (Gissar jag?)

Nu är min tanke att landets lokförare eller någon av dess intresseföreningar eller/och någon övermyndighet inom området borde bjuda in styrelse och lärare för Konstfack och andra institutioner som utbildar designers, reklamfolk och bildredaktörer i allmänhet och med kraft och allvar betona det idiotiska med sådana här bilder i media och reklam. Tag gärna med dessa bildlärare/konststuderande och deras administratörer till en lokverkstad och visa upp vad verkligheten har att visa.

Det anses konstnärligt högtstående eller ”häftigt” att visa människor på järnvägsspår inom reklam, böcker, tidningar och CD-omslag m.m m.m. Och dessvärre finns det aningslösa och trendkänsliga ”lågtänkande” personer som triggar på detta. För att inte tala om dom suicidala som får som en sorts ”bruksanvisning” av sådana bilder.
    Någonstans måste man stoppa tankegångar med människor på järnvägsräls och om bilder i media och reklam med sådana situationer. Börja med dom som framställer bilderna. Får man ett genomslag där så har man säkert kommit långt.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Lite funderingar om människor i järnvägsspår

Vilken god idé. Att uppmana fackföreningar att ta kontakt med undervisningsväsendet för att som inslag i all utbildning påvisa oönskade effekter av visst slag av bilder. Och sedan?

Om till exempel spårspringet ändå inte avtog. Varför inte fortsätta med att förklara även för blivande lärare, eller kanske till och med alla elever i grundskolan, föreslå förbud mot att texter som kan tolkas som att någon person beträder ett spårområde utan behörighet (exempelvis genom särskild licens utfärdad av Transportstyrelsen) trycks eller läses upp offentligt?

ak44 (förresten en signatur som osökt leder tankarna till ett militärt eldhandvapen) tycks i sin vällovliga iver ändå vilja hålla sig inom anständighetens gränser. Två särskilt klandervärda konstnärer har gjorts sökbara i länkar i stället för att namnges. All heder åt ak44.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ak44 Visa inlägg
    Lite funderingar om människor i järnvägsspår.
    En anhörig håller på att läsa en bok, Brev till min dotter. Omslaget visar en kvinna och ett barn som går på järnvägsspåret.
    https://www.adlibris.com/se/bok/brev...-9789137149806
    Jag håller med i sak, men jag undrar om det kanske skulle räcka långt om Trafikverket skrev brev till de största svenska förlagen och påtalade olämpligheten att ge ut böcker med sådana omslag. Det är ju ändå förlaget som är ansvarigt.
    På samma sätt som Trafikverket bör uppmärksamma varje tidning som publicerar en liknande bild, och kanske då och då gå ut med pressmeddelanden om olämpliga bilder.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag kan berätta för er att jag har skrivit till en handfull tidningar eller periodiska skrifter och påpekat det idiotiska i att visa sådana här bilder, dom senaste 10 åren, ungefär. Ett litet fåtal har svarat. Den senaste, ett sorts föreningsblad, bad om ursäkt och lovade att dom aldrig skulle göra om det. Då skrev jag mer om verkligheten och hur illa det drabbar just lokförarna m.m m.m. Mycket av dom uppgifterna har jag hämtat från detta forumet, men har även hört från annat håll. Och någonstans måste man börja. Jag vill att man börjar med bilder i reklam och massmedia och går på dom som utbildar sig inom det området. Jag kanske får ihop lite "adrenalin" till det aktuella bokförlaget här.

Min signatur är inget "NRA-influerat". Det är mina initialer i namnet och födelseåret.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •