Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: 30 miljoner för tre Tb föreslås till Ådals- och Botniabanan

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

30 miljoner för tre Tb föreslås till Ådals- och Botniabanan

Insändare i Allehanda: Tågkaos när ingen vill öppna börsen – men 30 miljoner är en ynklig summa för att rädda Norrland.

"Men en investering på 30 miljoner kronor kan utrusta tre tunga underhållslok och banan skulle sen kunna snöröjas effektivt.".

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: 30 miljoner för tre Tb föreslås till Ådals- och Botniabanan

Skön gissningslek utan någon vidare kunskap där i insändaren :)

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

För att förenkla hanteringen kanske en länk till den här tråden kan hjälpa:
    http://www.postvagnen.com/sjk-forum/...nösand-C-idag

Avställd
    Medlem
    feb 2018

30 mille för ERTMS i tre lok kan nog stämma, Kostnaden för det första loket brukar dra iväg ganska rejält. Sedan så måste diverse plogutrustning nollställas efter alla år i träda.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    För att förenkla hanteringen kanske en länk till den här tråden kan hjälpa:
    http://www.postvagnen.com/sjk-forum/...nösand-C-idag
    Eftersom signaturen Lazze i den tråden redan i förra veckan skrev att han hade i lokal diskussionsgrupp fått information om maskinen på bilden och att den gör god nytta för det som den är avsedd för, så undrar jag om inte insändaren kan vara skriven redan omkring den 16:e mars, men publicerad just i Allehanda först igår.

Sen tycker jag själv att detta med ATC eller ERTMS-utrustning kan vara ett skäl att försöka skilja på snöplog och dragfordon, så att man kan använda mer normala dragfordon, som redan har rätt utrustning, och att man inte behöver köra med diesel långa sträckor där det är elektrifierat. Dvs hellre en bra separat plog.
    Men, plogen får ju inte krångla till det säkerhetsmässigt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mycket klokt med ellok. Men såvitt jag vet får man inte sätta en än så kort plogvagn framför ett fordon med ETCS och använda det för färd. Fordonen som går allra främst ska ha ETCS.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Magnus Olofsson Visa inlägg
    Mycket klokt med ellok. Men såvitt jag vet får man inte sätta en än så kort plogvagn framför ett fordon med ETCS och använda det för färd. Fordonen som går allra främst ska ha ETCS.
    Kanske så, som jag skrev "Men, plogen får ju inte krångla till det säkerhetsmässigt.".
    Ställer man upp det funktionella kravet, och sen låter tekniker och andra med erfarenhet fundera på olika alternativa lösningar, så kanske det går att hitta kompromisser.
    Kan man komma långt med bara en plog som häktas på loket?
    Kan man sätta upp antennerna för t.ex. ATC på plogvagnen (och motsvarande för ERTMS), men använda resten av utrustningen som redan finns i loket?
    Skall plogvagnen ha isolerade hjul eller inte?
    Ska man driva på att det behövs anpassningar av ERTMS-regler och system för att bättre hantera såna här situationer?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Man kan inte ersätta ett Tb-lok med en plogvagn. Infranord har en Tb i Ånge som plogar både linje och driftplatser åt Trv.eftersom det är det enda som fungerar på hårdpackad snö och is och dessutom kan ploga ner under rök.Har även plogat rangerbangården i Åg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JM Visa inlägg
    Skön gissningslek utan någon vidare kunskap där i insändaren :)
    Du som har mer kunskap, hur ska man lösa problemet då? Eller anser du möjligen att det inte finns något problem?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Snöslunga till skärningarna och att personalen får jobba nattetid när det är tågfritt. Sen behövs det mer "boots on the ground" som jänkemilitären brukar uttrycka det. Skall man hålla växlarna öppna så krävs det manskap att sätta in dygnet runt oavsett dag på veckan. När växlarna alltid fungerar till 100% så kan linjeröjande maskiner ta sig fram obehindrat. Har skrivit det förut, men det hade inte ens fungerat med 100st Tb lok när Ådalsbanan stängde eftersom att växlarna snöade igen redan inne i Sundsvall samtidigt som det korkade ihop med tåg.
    När man har som uppgift att snöröja linjen och avvikande huvudspår på driftplatser men samtidigt måste skotta samtliga växlarna man skall passera så tar det tid, för mycket tid.
    Så mer pengar till mer resurser som hanterar redskap och fordon så löser man det utan problem.
    Och om man förlöjligar tunga spårgående arbetsredskap (traktorgrävare och runtomsvängande grävmaskiner) så kan jag säga att det finns inget mer effektivt redskap som städar runt växlar, stolpar och gör finliret. Dom ersätter många trasiga ryggar.
    Men insändare från folk utanför branschen ser jag inte som något annat än uttryck för missnöje. Lösningarna är bara någon slags prick över i:et. Det vore jättebra med tre Tb, men det är en lyx i sammanhanget. Problemen som finns börjar redan i grundkraven i kontrakten. Vad man ställer för krav på antal i personalen, utbildningar och maskinflotta. Hur man skall resurssätta maskiner. Vem som skall utbilda personal. Hur rimligt det är att man gör det på ett kontrakt som endast löper över fem år och kan räkna hem utbildning av personal.
    Branschen har mer eller mindre kört stenhårt på "Vi arbetar säkert eller inte alls" men ingen har tagit hänsyn till konsekvenserna. En s.k "duktig" snöröjare snöröjer en växel direkt när ett tåg passerat och kan passa på att nyttja tågfria tider till att ha en maskin på spåret till exempel. Eller då det inte går att få tågfritt alls så ser denne till att snöröja växeln ändå. När attityden till säkerheten höjs samtidigt som beläggningen på spåren ökar så kommer inte växlarna sådär magiskt att hållas rena längre.
    Kraven på förare av spårbundna fordon är idag samma som att köra ICE tåg i Tyskland. 11-13% klarar urvalstestet om jag minns rätt vilket ger 1-2 förare per etableringsort på ett ungefär. Så vilka skall bemanna alla dessa fantastiska Tb lok?
    När Mitt och Ådalsbanan under sommaren går in i sin nya kontraktsperiod så kommer det vara mycket högre krav på dokumentationen hos snöröjande tekniker. Det skall skrivas detaljerad blankett på exakt varje växel och komponent som snöröjs. Kommer detta frigöra resurser, "boots on the ground", samt ge mer tid till att faktiskt veva på med skyffeln? Knappast. Kommer Trafikverket behöva lägga ännu mer resurser på att via pappersvägen följa upp snöröjningen? Absolut.
    Alla blanketter som skall skrivas. Det ska kontrolleras, dokumenteras, kvitteras. Skall man upp med en traktor på spåret så krävs det en lång checklista. Etableringshjälpmedel. Kontaktdon och hindertavlor på båda sidorna om arbetet. Glöm att nyttja en kvart tågfri tid.
    Det krävs ett fundamentalt omtänk på hela sättet som järnvägsunderhållet bedrivs. Jag tror inte att ett förstatligande nödvändigtvis är lösningen.
    Skall säkerheten upprätthållas så måste det till mer pengar öronmärkta till att landa på tekniker ute i spåret. Tekniker som jobbar när tågen inte går.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Snöslunga till skärningarna och att personalen får jobba nattetid när det är tågfritt. Sen behövs det mer "boots on the ground" som jänkemilitären brukar uttrycka det.
    ...
    Så mer pengar till mer resurser som hanterar redskap och fordon så löser man det utan problem.
    ...
    Och om man förlöjligar tunga spårgående arbetsredskap (traktorgrävare och runtomsvängande grävmaskiner) så kan jag säga att det finns inget mer effektivt redskap som städar runt växlar, stolpar och gör finliret. Dom ersätter många trasiga ryggar.
    ...
    Problemen som finns börjar redan i grundkraven i kontrakten.
    ...
    Kraven på förare av spårbundna fordon är idag samma som att köra ICE tåg i Tyskland. 11-13% klarar urvalstestet om jag minns rätt vilket ger 1-2 förare per etableringsort på ett ungefär. Så vilka skall bemanna alla dessa fantastiska Tb lok?
    ...
    Skall säkerheten upprätthållas så måste det till mer pengar öronmärkta till att landa på tekniker ute i spåret. Tekniker som jobbar när tågen inte går.
    Tack för ett väldigt bra svar!
    Jag försökte plocka ut de viktigaste punkterna, och utöver vad du skrivit borde man (som föreslagits) skapa tågfria tider på Botniabanan minst en natt i veckan, under snöperioden, alternativt tydlig reduceringsplan som underhållsfolket kan sätta igång så fort det behövs, eller kanske båda. Om folk vet att nattågen en natt mitt i veckan går annan väg så vet man det när man bokar.

Och så detta med hur hantera ERTMS och möjlighet att köra specialfordonen, som kanske inte behövs riktigt varje år.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Vad pratar vi om för pengar för att hålla växlarna rena?

Hur står sig dessa pengar jämfört med att uppgradera växelvärmen så att den kan smälta bort i stort sett allt och lite till?

I USA använder de tydligen fast monterade gasbrännare för att hålla borta is och snö från växlar (!!!). Det skulle knappast vara aktuellt här antar jag, men något som helt enkelt får på mer värme.

(Om snön väl blivit smält så kan smältvattnet ledas i vanliga dräneringskanaler - så det torde inte vara något problem att smälta snön kring en växel även om detta sker en bit nedanför snötäcket runt omkring).

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag anser ju att staten ska betala huvuddelen av merkostnader för ERTMS i fordon. Bara för att man från början av ERTMS, under planeringsfasen sa Halleluja och underskattade kostnader för fordon och från staten ändå inte ville betala, så ska inte operatören få betala allt.
    Ingen kör godståg, nästan ingen i alla fall, och ingen operatör vill installera ERTMS i snöröjningsfordon. Man får köra snöröjningsfordon utan ERTMS på spärrfärd. Det vill egentligen inte Trafikverket av formella skäl men får ta det när ingen operatör installerar ERTMS om de ska få snöröjning över huvud taget.

Om staten bestämt att det ska vara ett så dyrt system får de betala.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag anser att man plockar bort ERMTS där stolleprovet finns idag och satsar på vanliga ATC så skulle man få en bättre fungerande järnväg. Man skulle ju tänka sej naturligtvis att ta pengarna från de tilltänkta HÖGFÄRDSbanorna och utrusta fordonen . När det är fixat 2060 nångång kan man ju leka med Högfärdsbanorna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Vad pratar vi om för pengar för att hålla växlarna rena?

Hur står sig dessa pengar jämfört med att uppgradera växelvärmen så att den kan smälta bort i stort sett allt och lite till?

I USA använder de tydligen fast monterade gasbrännare för att hålla borta is och snö från växlar (!!!). Det skulle knappast vara aktuellt här antar jag, men något som helt enkelt får på mer värme.

(Om snön väl blivit smält så kan smältvattnet ledas i vanliga dräneringskanaler - så det torde inte vara något problem att smälta snön kring en växel även om detta sker en bit nedanför snötäcket runt omkring).
    Förhoppningsvis är ny teknik på gång för snösäkra växlar. Även om några, som jag förmodar, sörlänningar menar att växlar och snö inte är ett problem. Se http://www.postvagnen.com/sjk-forum/...ht=spårväxel.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag anser ju att staten ska betala huvuddelen av merkostnader för ERTMS i fordon. Bara för att man från början av ERTMS, under planeringsfasen sa Halleluja och underskattade kostnader för fordon och från staten ändå inte ville betala, så ska inte operatören få betala allt.
    Ingen kör godståg, nästan ingen i alla fall, och ingen operatör vill installera ERTMS i snöröjningsfordon. Man får köra snöröjningsfordon utan ERTMS på spärrfärd. Det vill egentligen inte Trafikverket av formella skäl men får ta det när ingen operatör installerar ERTMS om de ska få snöröjning över huvud taget.

Om staten bestämt att det ska vara ett så dyrt system får de betala.
    Ett rimligt krav på ERMTS från början hade varit en riktigt låg kostnad för installation i fordon. Så att även alla stor- och småfordon finge det. Då kan vi snacka om höjd säkerhet och effektivitet. Utvecklingen skyndar långsamt ibland...

Senast redigerat av Magnus Olofsson den 2018-03-26 klockan 17:29:59.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tycker bara att man borde använda Tb-loken mer i snöröjning eftersom dom ägs av staten,likadant med snövagnarna som står och rostar sönder

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Snöslunga till skärningarna och att personalen får jobba nattetid när det är tågfritt. Sen behövs det mer "boots on the ground" som jänkemilitären brukar uttrycka det. Skall man hålla växlarna öppna så krävs det manskap att sätta in dygnet runt oavsett dag på veckan. När växlarna alltid fungerar till 100% så kan linjeröjande maskiner ta sig fram obehindrat. Har skrivit det förut, men det hade inte ens fungerat med 100st Tb lok när Ådalsbanan stängde eftersom att växlarna snöade igen redan inne i Sundsvall samtidigt som det korkade ihop med tåg.
    När man har som uppgift att snöröja linjen och avvikande huvudspår på driftplatser men samtidigt måste skotta samtliga växlarna man skall passera så tar det tid, för mycket tid.
    Men insändare från folk utanför branschen ser jag inte som något annat än uttryck för missnöje. Lösningarna är bara någon slags prick över i:et. Det vore jättebra med tre Tb, men det är en lyx i sammanhanget. Problemen som finns börjar redan i grundkraven i kontrakten. Vad man ställer för krav på antal i personalen, utbildningar och maskinflotta. Hur man skall resurssätta maskiner. Vem som skall utbilda personal. Hur rimligt det är att man gör det på ett kontrakt som endast löper över fem år och kan räkna hem utbildning av personal.
    Branschen har mer eller mindre kört stenhårt på "Vi arbetar säkert eller inte alls" men ingen har tagit hänsyn till konsekvenserna. En s.k "duktig" snöröjare snöröjer en växel direkt när ett tåg passerat och kan passa på att nyttja tågfria tider till att ha en maskin på spåret till exempel. Eller då det inte går att få tågfritt alls så ser denne till att snöröja växeln ändå. När attityden till säkerheten höjs samtidigt som beläggningen på spåren ökar så kommer inte växlarna sådär magiskt att hållas rena längre.
    När Mitt och Ådalsbanan under sommaren går in i sin nya kontraktsperiod så kommer det vara mycket högre krav på dokumentationen hos snöröjande tekniker. Det skall skrivas detaljerad blankett på exakt varje växel och komponent som snöröjs. Kommer detta frigöra resurser, "boots on the ground", samt ge mer tid till att faktiskt veva på med skyffeln? Knappast. Kommer Trafikverket behöva lägga ännu mer resurser på att via pappersvägen följa upp snöröjningen? Absolut.
    Alla blanketter som skall skrivas. Det ska kontrolleras, dokumenteras, kvitteras. Skall man upp med en traktor på spåret så krävs det en lång checklista. Etableringshjälpmedel. Kontaktdon och hindertavlor på båda sidorna om arbetet. Glöm att nyttja en kvart tågfri tid.
    Det krävs ett fundamentalt omtänk på hela sättet som järnvägsunderhållet bedrivs. Jag tror inte att ett förstatligande nödvändigtvis är lösningen.
    Bra beskrivet!

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Så, ingen som skriver här har alltså några siffror på vad växelröjningen kostar idag?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej! Varit utomlands att och jobbat. Jag som skrev insändaren, efter det skrev jag tråden här på forumet som det länkas till ovan där det redan behandlats kring snöröjningen. Jag försökte få in en reviderad variant av insändaren, baserad på information jag fick i denna tråd. Men uppenbarligen gick inte det hem hos tidningen utan de publicerade den första varianten, långt efter den skrivits.

Den viktigaste poängen i insändaren kvarstår dock, det är inte hållbart att en så stor infrastruktursatsning inte fungerar när det blir riktig vinter. Banan går i ett snösäkert område. Här är inte trafikverket ensam "skurk", Norrtåg har fungerat under all kritik.
    I maj börja ett tågpar med gods gå från Stockholm till Umeå och Luleå och man siktar på fler. En av argumenten är snabbhet, man går ut med att godset transporteras med en snittfart av 90 km/t. Denna vinter skulle det inte varit många av dessa tåg som kommit fram i tid. Detta medför att luckorna för att röja banan minskas, redan idag är det trafik hela dygnet och jag misstänker att dessa godståg kommer passera Botniabanan natt/kväll då det idag är glesare med tåg. Så trafikverket måste verkligen tänka till på ett hållbarare upplägg.

Senast redigerat av Lazze den 2018-04-04 klockan 09:01:24.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •